Pitääkö Runebergin tortut kostuttaa jollakin???

  • Viestiketjun aloittaja s
  • Ensimmäinen viesti
s
Olin kipeänä varsinaisena päivänä, joten leivon tänään Runebergin torttuja. En ole aiemmin leiponut... Mies vaan kysäisi, että millä ajattelin kostuttaa tortut. Kuulemma kaupassa mm Fazerin tortut on kostutettu jollain rommilla tms. Pitääkö ne himputin tortut siis kostuttaa ennen koristelua?
 
eikä
meidän ohjeessa ei ollut kyllä mitään kostukkeista..? S-lehden (muistaakseni) mukana tulleessa ruokalehdessä oli ohje jonka mukaan me tehdään juuri nyt itseasiassa:)
 
Tinttara
siihen on vähän kahta kantaa. toiset ei kostuta, mutta toiset tykkää tästä esim. punssillakostutetusta. ja nää isojen leipomoiden on usein kostutettuja.
mä suosin kostutusta...
 
Kostutusta kehiin
Runebergin päivän aamun Pikku Kakkosessa (heh, huomatkaa mun tietolähteet...) seurattiin torttujen leipomista leipomossa, ja leipurisetä korosti kostutuksen tärkeyttä. Ne tortut kostutettiin johonkin alkoholiin, olisko ollut rommi, mutta varmaan mehukin käy.
 
eikä
Alkuperäinen kirjoittaja eikä:
meidän ohjeessa ei ollut kyllä mitään kostukkeista..? S-lehden (muistaakseni) mukana tulleessa ruokalehdessä oli ohje jonka mukaan me tehdään juuri nyt itseasiassa:)
...ja olihan siellä että pari tl vettä tai punssia.
Meidän tyttö 13v. noita runebergin torttuja lähinnä tekeekin, äiskä vaan vahtii vierestä ja nauttii tuotoksista;)
 
hitto en oo ite koskaan tehnyt noita mut ostettiin valmiina joitaan oisko ollu vaasan tai fazerin torttuja ja olivat, nam niin hyviä! Edellinen kokemus oli jostaan ala-asteen kuivasta korpusta josta sitten jäiki kauheet traumat ja ekaa kertaa senjälkeen nyt uskaltautusin uudestaan maistamaan. :D
 
Ei tarvitse kostuttaa!

Mä en ainakaan kostuta ikinä! Kaupan tortut ovat aivan hirveitä juuri sen kostutuksen vuoksi. :x :/

(Tosin teen pieniä torttuja, en niitä korkeita. Mutta mun Runebergit ovat silti ehkä maailman parhaita. :p )
 
  • Tykkää
Reactions: .....
Ei tarvitse kostuttaa!

Mä en ainakaan kostuta ikinä! Kaupan tortut ovat aivan hirveitä juuri sen kostutuksen vuoksi. :x :/

(Tosin teen pieniä torttuja, en niitä korkeita. Mutta mun Runebergit ovat silti ehkä maailman parhaita. :p )
Sama täällä.
Inhoan niitä lötsyköiksi kostutettuja versioita.

Itse laitan päälle itsetehtyä vadelmahilloa (ei siis ole tehty paistettavaksi), joka valuu jonkun verran tortun sisälle ja kostuttaa sen meheväksi, muttei lötsöksi saakka.
Kun jäähtyneet, koristelen marmeladilla.
 
vierailija
vierailija
"
Leivokset ovat peräisin Venetsiasta, Italiasta, josta ne levisivät kahvilakulttuurin mukana Eurooppaan 1700-luvulla. Suomeen leivoksen toivat sveitsiläiset sokerileipurit 1810-luvulla. He perustivat ensimmäisen konditorian Porvooseen ja sitten myös muihin kaupunkeihin. Konditorioista tuli suosittuja oleskelupaikkoja. Aluksi niitä kutsuttiin perustajiensa mukaan sveitserioiksi.

Kahvila oli siis 1800-luvun alun ajan uutuus Ilmiö vahvistui Helsingissä, kun yliopisto siirrettiin sinne vuonna 1827 Turusta. Syntyi kaupunkikulttuuri, johon liittyi julkisuus ja ajanvietto kahviloissa rupatellen, keskustellen ja lehtiä lukien.

- Kahvilassa voi istua vähän niin kuin salaa ja katsella ohikulkijoita. Se oli erinomainen paikka juonitella ja siellä voi myös tavata erilaisia henkilöitä ja tehdä sopimuksia. Onkin väitetty että Ranskan vallankumousta ei olisi saatu aikaan ilman kahviloita."
 

Yhteistyössä