Pitäkääs huoli, että käytätte suomalaisia elintarvikkeita!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
https://yle.fi/uutiset/3-10912067

Ettekä varsinkaan trooppisia öljyjä (kuten palmu). Käyttäkää kotimaista rypsiöljyä.

Syökää kotimaisia kasviksia, perunoita, härkäpapua.
Proteiininlähteenä suosikaa kasvisperäistä, ja jos syötte lihaa ja maitotuotteita niin katsokaa että ne on suomalaisia!

Suomi on siinä erityisasemassa, että täällä esim nautakarja laiduntaa tehokkaasti myös jättömailla eli kivisillä niityillä ja pusikkoisessa metsässä ja hoitaa samalla maisemaa ja hyödyntää ne niityt ja pellot missä ei muuten kasvaisi vilja eikä metsä. Tosin kasvisruoka on ekologisempi vaihtoehto, mutta aina kuitenkin eläinperäisistä valitkaa suomalainen!
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Mä en koskaan ole tajunnut sitä että meillä metsät pääsääntöisesti pullollaan superfoodeja... ja samaan aikaan raapotetaan jotain goji -marjoja ja chia siemeniä vinkuintiasta tänne. Niiden kuivatuotteiden sisältöä ei kukaan tiedä, saati että millaisen moottoritien ja myrkkyjen vaikutuksen alla ne on kasvanut. Mut hei, on kiva hippeillä.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu ja Echo
vierailija
Mä en koskaan ole tajunnut sitä että meillä metsät pääsääntöisesti pullollaan superfoodeja... ja samaan aikaan raapotetaan jotain goji -marjoja ja chia siemeniä vinkuintiasta tänne. Niiden kuivatuotteiden sisältöä ei kukaan tiedä, saati että millaisen moottoritien ja myrkkyjen vaikutuksen alla ne on kasvanut. Mut hei, on kiva hippeillä.
Oo sä rasisti vaan hiljaa!!
 
https://yle.fi/uutiset/3-10912067

Ettekä varsinkaan trooppisia öljyjä (kuten palmu). Käyttäkää kotimaista rypsiöljyä.

Syökää kotimaisia kasviksia, perunoita, härkäpapua.
Proteiininlähteenä suosikaa kasvisperäistä, ja jos syötte lihaa ja maitotuotteita niin katsokaa että ne on suomalaisia!

Suomi on siinä erityisasemassa, että täällä esim nautakarja laiduntaa tehokkaasti myös jättömailla eli kivisillä niityillä ja pusikkoisessa metsässä ja hoitaa samalla maisemaa ja hyödyntää ne niityt ja pellot missä ei muuten kasvaisi vilja eikä metsä. Tosin kasvisruoka on ekologisempi vaihtoehto, mutta aina kuitenkin eläinperäisistä valitkaa suomalainen!
Tähän lisäyksenä, että ympäristöystävällisin eläinproteiinin lähde on kotimainen (luonnon)kala. Silakkaa, muikkua, ahventa, siikaa, kuhaa, haukea ja särkeäkin.

Jos ruodot ja kalan käsittely pelottavat, on laiskalle tarjolla valmiitakin vaihtoehtoja.
 
vierailija
Mä en koskaan ole tajunnut sitä että meillä metsät pääsääntöisesti pullollaan superfoodeja... ja samaan aikaan raapotetaan jotain goji -marjoja ja chia siemeniä vinkuintiasta tänne. Niiden kuivatuotteiden sisältöä ei kukaan tiedä, saati että millaisen moottoritien ja myrkkyjen vaikutuksen alla ne on kasvanut. Mut hei, on kiva hippeillä.
Samaa olen ajatellut. Ja vegaanit jotka ostavat muovikupposissa myytäviä vegaanipuuroja. Mitä ihmettä, ovatko ne niin avuttomia ettei edes puuron tekeminen onnistu?
 
vierailija
Samaa olen ajatellut. Ja vegaanit jotka ostavat muovikupposissa myytäviä vegaanipuuroja. Mitä ihmettä, ovatko ne niin avuttomia ettei edes puuron tekeminen onnistu?
Juu, ja sitä ei lasketa miten paljon luonnonvaroja menee siihen että jostain härkäpavusta prosessoidaan lihankaltainen korvike. Se on vaan ojasta allikkoon menemistä.

Jos maailmassa siirryttäisiin takaisin siihen maailmaan, jossa syödään vaan lähellä tuotettua ruokaa, niin siinä vois olla iso juttu ilmastonkin kannalta. Mutta ei tämä sovi. Nyt lobataan vegaaniruokaa, hinnalla millä hyvänsä, ja pelottelulla ohjataan rahavirrat vuorostaan lihanjalostuksesta&maidontuotannosta vegemössöihin. Jotka taatusti paljastuvat ihan yhtä luontoa tuhoaviksi tuotteiksi 20-30 vuoden kuluttua.

Se on jännä muuten että lihakarjaa ja maidontuotantoa halutaan ajaa alas. Vaikka kaikki kai tietää että tällä pallolla on liikaa ihmisiä ja ilmasto-ongelmat on suurelta osin juuri ihmispaljouden syytä (miksi tilastoissa ei näy ihmisten tuottamat metaanikaasut, mutta kaikki lehmien pierut lasketaan?)
 
vierailija
Mä ostan kotinaista heti kun ulkonaiset eivät myy itteään puolet halvemmalla. Eräs tuttuni sanoikin, että suomalaisilla taitaa olla pinppi kultaa hinnasta päätellen. Ja rakkauden kieli on sitäpaitsi universaali.
 
Tähän lisäyksenä, että ympäristöystävällisin eläinproteiinin lähde on kotimainen (luonnon)kala. Silakkaa, muikkua, ahventa, siikaa, kuhaa, haukea ja särkeäkin.

Jos ruodot ja kalan käsittely pelottavat, on laiskalle tarjolla valmiitakin vaihtoehtoja.
Sinänsä joo, mutta osa kaloista alkaa olla suomen kotivesillä jo niin täynnä myrkkyjä, että ei käsittääkseni suositella kovin montaa kertaa kuussa syömään.
 

Yhteistyössä