Pitäkääs huoli, että käytätte suomalaisia elintarvikkeita!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Sinänsä joo, mutta osa kaloista alkaa olla suomen kotivesillä jo niin täynnä myrkkyjä, että ei käsittääkseni suositella kovin montaa kertaa kuussa syömään.
Itse asiassa THL suosittelee syömään kalaa 2 kertaa viikossa eli noin 9 kertaa kuukaudessa.

Itämeren rasvaisten kalojen dioksiini- ja PCB-pitoisuuden ovat selvästi pudonneet viime vuosina. Ne kalat, joita raskaana olevien ja kasvuikäisten suositellaan syövän vain harvoin tai ei ollenkaan, ovat suuret silakat, Itämeren lohi ja taimen sekä metsäjärvien suuret hauet.
Kalan syömisen edut ovat kokonaisuudessaan huikeasti suuremmat kuin haitat. Hieman samankaltainen olisi tilanne, jos jättäisi turvavyön käyttämättä, koska siitä joskus voi onnettomuudessa olla haittaa.

https://thl.fi/fi/ajankohtaista/kampanjat/kesaterveys/kala-on-hyvaksi-terveydelle
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Ja joo, esim. kasvisten osalta menen etupäässä kotimaisilla tuotteilla, mutta kyllähän Suomen pohjoinen sijainti aiheuttaa sen, että "pakko" käyttää myös ulkomaisia vaihtoehtoja.
Miten niin pakko. Pitää vain valita kasvikset sesongin mukaan, niin tehtiin aikaan ennen kylmäkuljetuksia ja lentorahtia. Aika ohut on ympäristövastuullisuus, jos tarve saada avokadoja sen kumoaa.
 
vierailija
Itse asiassa THL suosittelee syömään kalaa 2 kertaa viikossa eli noin 9 kertaa kuukaudessa.

---vain harvoin tai ei ollenkaan, ovat suuret silakat, Itämeren lohi ja taimen sekä metsäjärvien suuret hauet.

Mutta kun ne llääkejjäämät kaloissa pilaavat ihmisen elimistön herkimmät asiat!
Alaskanseitin pitoisuuksia en tiedä, mutta Itämeren kalojen ddioksiini on peräisin kaapeleista.
 
vierailija
Kertokaahan kumpaa kalaa pitää nyt syödä: kasvatettu vai villi. Koska kasvatettu kala on kuulemma perkeleestä ja villilohi on uhanalainen. Että mitenkätätä? Mitä kalaa mä siis syön?
 
Itse asiassa THL suosittelee syömään kalaa 2 kertaa viikossa eli noin 9 kertaa kuukaudessa.

Itämeren rasvaisten kalojen dioksiini- ja PCB-pitoisuuden ovat selvästi pudonneet viime vuosina. Ne kalat, joita raskaana olevien ja kasvuikäisten suositellaan syövän vain harvoin tai ei ollenkaan, ovat suuret silakat, Itämeren lohi ja taimen sekä metsäjärvien suuret hauet.
Kalan syömisen edut ovat kokonaisuudessaan huikeasti suuremmat kuin haitat. Hieman samankaltainen olisi tilanne, jos jättäisi turvavyön käyttämättä, koska siitä joskus voi onnettomuudessa olla haittaa.

https://thl.fi/fi/ajankohtaista/kampanjat/kesaterveys/kala-on-hyvaksi-terveydelle
Luitko tuota juttua edes loppuun???
Siinä sanottiin ihan sama asia, kuin viestissäni; jotkut kotimaiset kalat ovat jo niin täynnä myrkkyjä, että parempi rajoittaa kertaan, pariin kuussa.
 
Mitä kotimaisia kasviksia syöt talvikaudella?
Juurekset: peruna, punajuuri, porkkana, palsternakka, selleri, lanttu, nauris. Erilaiset sipulit. Kaalit: keräkaali, punakaali, kukkakaali, ruusukaali. Kasvihuoneviljeltynä saa vuoden ympäri myös kotimaista kurkkua, tomaatteja, paprikoita ja salaattia, nykyisin myös chilejä.
Lisäksi vielä pari suosikkiani kurpitsa ja fenkoli. Hedelmistä kotimaisia omenia on saatavilla maaliskuuhun asti. Pakasteina (itse pakastettuna tai kaupasta) löytyy paljon terveellisiä kotimaisia marjoja: mansikka, mustikka, vadelma, herukat, tyrni jne.

Kaikki ei välttämättä löydy siitä lähiLidlistäsi eikä kotimainen useinkaan ole halvin vaihtoehto. Auton omistava voi hakea suuremman määrän suoraan tuottajalta omaan kellariin jos ei itse viljele.
 
Viimeksi muokattu:
Juurekset: peruna, punajuuri, porkkana, palsternakka, selleri, lanttu, nauris. Eilaiset sipulit. Kaalit: keräkaali, punakaali, kukkakaali, ruusukaali. Kasvihuoneviljeltynä saa vuoden ympäri myös kotimaista kurkkua, tomaatteja, paprikoita ja salaattia, nykyisin myös chilejä.
Lisäksi vielä pari suosikkiani kurpitsa ja fenkoli. Hedelmistä kotimaisia omenia on saatavilla maaliskuuhun asti. Pakasteina (itse pakastettuna tai kaupasta) löytyy paljon terveellisiä kotimaisia marjoja: mansikka, mustikka, vadelma, herukat, tyrni jne.

Kaikki ei välttämättä löydy siitä lähiLidlistäsi eikä kotimainen useinkaan ole halvin vaihtoehto. Auton omistava voi hakea suuremman määrän suoraan tuottajalta omaan kellariin jos ei itse viljele.
Missä ihmeessä oikein asut???
Ei meidän lähi-prismasta kyllä talvisin kotimaisia paprikoita, kukkakaaleja, tomatteja saati kurpitsoja löydy.
 
Missä ihmeessä oikein asut???
Ei meidän lähi-prismasta kyllä talvisin kotimaisia paprikoita, kukkakaaleja, tomatteja saati kurpitsoja löydy.
En ainakaan pääkaupunkiseudulla, luojan kiitos!

Noita kurpitsoita ei täältäkään aina löydä, mutta niitä kuten montaa muutakin tuon listan kasvista harrasteviljelen itse. Autolla haen suoraan viljelijöiltä myös tuotteita.

Sinun Prismasi on surkea. Mutta koska julkiset/polkupyörä ovat niin paljon henkilöautoa kätevämpiä, ei sinulle liene mikään ongelma talvipyöräillä kaupungin toiselle laidalle tai lähimaaseudulle, jotta saisit kotimaisia kasviksia. :sneaky:
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaahan kumpaa kalaa pitää nyt syödä: kasvatettu vai villi. Koska kasvatettu kala on kuulemma perkeleestä ja villilohi on uhanalainen. Että mitenkätätä? Mitä kalaa mä siis syön?
Syö villikalaa, mutta jos haluat lohta syödä, valitse viljelty norjalainen, vielä parempi vaihtoehto on kotimainen kirjolohi Itämeri-rehulla kasvatettuna.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/artikkeli-1.228742
 
Ilmaisia vain jos ei arvosta yhtään omaa aikaa ja pihaa. Sitäpaitsi nekin mansikat voisi myydä. On sama ostaako vai onko myymättä itse kasvattamiaan marjoja.
Nimenomaan mansikka ei vie aikaa juuri ollenkaan, kerääminenkin on nopeaa. Puutarha on minulle harrastus. Miten on mahdollista, että joku käy baareissa - eivätkö he arvosta omaa aikaa?
Muualla kuin pääkaupunkiseudulla voi ostaa sen kokoisen tontin, ettei mansikkamaa tai kasvimaa yleisemminkään "turmele" pihaa.
 
En ainakaan pääkaupunkiseudulla, luojan kiitos!

Noita kurpitsoita ei täältäkään aina löydä, mutta niitä kuten montaa muutakin tuon listan kasvista harrasteviljelen itse. Autolla haen suoraan viljelijöiltä myös tuotteita.

Sinun Prismasi on surkea. Mutta koska julkiset/polkupyörä ovat niin paljon henkilöautoa kätevämpiä, ei sinulle liene mikään ongelma talvipyöräillä kaupungin toiselle laidalle tai lähimaaseudulle, jotta saisit kotimaisia kasviksia. :sneaky:
Ai viljelet talvikaudella kurpitsaa ja muita vihanneksia itse???
Ja joo, itse kasvatan kesäisin lähes kaikki tarvitsemani vihannekset, ja kerään myös marjat ja sienet, mutta kuten sanoin, aika heikko tarjonta täällä pohjanperukoilla on talvisin.

Mitä tulee fillarointiin, niin kaupungin (tai edes naapurikaupunkeihin) pyöräily hoituu kyllä talvisinkin, mutta eipä siellä muissakaan marketeissa talvisin kotimaista mansikkaa ole tarjolla :p
 
Ai viljelet talvikaudella kurpitsaa ja muita vihanneksia itse???
Ja joo, itse kasvatan kesäisin lähes kaikki tarvitsemani vihannekset, ja kerään myös marjat ja sienet, mutta kuten sanoin, aika heikko tarjonta täällä pohjanperukoilla on talvisin.

Mitä tulee fillarointiin, niin kaupungin (tai edes naapurikaupunkeihin) pyöräily hoituu kyllä talvisinkin, mutta eipä siellä muissakaan marketeissa talvisin kotimaista mansikkaa ole tarjolla :p
Ei, en viljele kurpitsoita talvella. Mutta sopivilla lajikevalinnoilla ja oikealla säilytyksellä saa lokakuun lopussa korjatut kurpitsat (Hubbard-tyyppiset) kestämään pääsiäiseen, johon ainakin minun mielestäni talvi päättyy. Voin laittaa sinulle ensi huhtikuussa kuvan siitä, kun pilkon kotimaista kurpitsaa, jos se sinun epäuskoasi lievittää.

Ja kyllä talvella on kotimaista mansikkaa tarjolla - pakastettuna. Sinä et selvästikään halua ymmärtää kausiajattelua, vaan kaikkea pitäisi olla tarjolla tuoreena aina. Tuon kausiajattelun sisäistäminen on ympäristöystävällisen lähiruokailun perusteita.

Sinun ajattelullasi ("aina saatavilla ympäristöarvoista piittamatta") pitää kaikilla olla oma henkilöauto Helsingin keskustassakin. Jos haluaa matkustaa jouluyönä klo 03 Kalliosta Velkualle ja sieltä edelleen Posiolle, ei julkisilla mitenkään pääse. On siis oltava yksityisauto.
 

Yhteistyössä