PMS-oireet

TOisen lapsen jälkeen OMS-oireet haittasivat jo minua itseänikin, kun kaikista asioista pimahti nanosekunnissa. Samoin turvotus lisääntyi. Minua auttoi halokkiöljy, jota saa kapseleina ihan tavallisestakin kaupasta. Kannattaa kokeilla, eipä siitä haittaakaan ole.

Jos oireet ovat ypahat, niin käy juttelemassa lääkärin kanssa.
 
yksi premestruaali
tässä yks pahoista pms-oireista kärsivä. ymmärrän miltä sinusta tuntuu, kun koko juttu alkaa ottaa aivoon. itselläni on tosi paha turvotus (ihan kuin olisi raskaan monetta kuukautta), vatsakipu, erittäin paha väsymys ja unisuus (oikein hankalaa ajella autolla kun reaktiokykyä tarvisi) ja tietenkin huonotuolisuus yleensäkin.

kaikessa harmittaa ja rasittaa eniten se että tuota saatta kestää jopa kaksi viikkoa. elämänlaatua siis pahasti heikentää etenkin silloin kun tarvittaisiin extrasuorituskykyä esim. töissä jne.

minusta liikunta hieman auttaa asiaa ja onneksi jossain kuussa oireet saattavat tulla muutenkin lievempinä tai vähemmän aikaa.

tästä asiasta pitäisi lääkäreiden kiinnostua enemmän, eikö vain? yritetään tytöt kestää!!!
 
v-pää
Mulla ilmeiseti pahat pms-oireet. V-tuttaa aivan sairaasti, olen hoitoalalla joten hymyssäsuin vaikka verta valuis suusta...
Kauhee migreeni (estolääke loppunut). eikö tähän oikeesti ole mitään helpotusta....
 
pimahtaja
Oireita löytyy laidasta laitaan. Tällä hetkellä jumalaton päänsärky, jaksamattomuus/väsymys(, johon uni ei auta), ärtyneisyys, turvotus, kuvotuksen tunne, voimakas alavire ja keskittymisvaikeudet.

Gyneltä sain mielialalääkkeet, joita syön ovulaatiosta kuukautisten alkuun ja tuo auttaa sen verran, että pahin terä raivareista on poissa. Fyysisiin oireisiin ei apua. Väkisin lekuri työnsi mulle kokeiluun e-pillerit, vaikka olin sanonut, ettei hormoonit mulle sovi. 4 kuukautta söin ja olin KOKO AJAN masentunut, joten se siitä avusta. Ai niin ja naama kukki, vaikka tuo piti olla sellanen pillerimerkki, mikä auttaa usein akneen (Yasmin). Mulla siis päinvastoin.

Kai tän kans on vaan elettävä. Säälittää kanssaeläjät, kun mullakin tää tosiaan kestää pari viikkoa. Menkat kun alkaa niin muutun täysin eri ihmiseksi. Liikunta ja kevyt ruoka helpottaa, mutta jos ehtii päästä näin kakkamaiseksi olo, niin ei oikein huvita lenkkipolulle lähteä tai salaatteja popsia ;) Päinvastoin. Sohvaa ja suklaata.
 
hormoonihirviö
Moi te kaikki pms-oireiset!
Täällä yksi joka haluaisi liittyä joukkoonne.
:wave:
Minulla oireet alkavat joka kuukausi samoihin aikoihin, n. kierron 19 päivä.
Kehoittaisin teitäkin pitämään kirjaa oireistanne ja seuraamaan kuukautiskiertoanne. Siten voi jo ennakoida ja yrittää ottaa löysin rantein, kun tietää että kohta muuttuu hormoonihirviöksi.
Minulla on lähinnä tuota kuukautisia edeltävää masennusta ja väsymystä, mielen äärimmäistä herkkyyttä ja suoranaisia raivokohtauksia. :(
Mielestäni nämä psyykkiset pms-oireet ovat kamalampia kuin fyysiset, joita minulla myös on: maha turpoaa kuin olisi raskaana ja tissit on kipeät, päänsärkyä ja pahoinvointia, ihan kuin olisi raskaana.
Olenkin tässä sellaista teoriaa kehitellyt, että minulla nämä psm-oireet johtuvat varmasti tuosta progesteroni hormonista(Ehkä sitä on minulla kropassa suuret määrät)Samaa hormoniahan on raskaana ollessakin.
Minulla ei ole kokemusta raskaana olosta. Siksi olisikin kysymys teille kohtalontoverit:Oliko teillä raskausaikanakin pms-oireita?
 
Kyllä mä olin varsinkin raskauden alkuaikoina kiukkuinen ja masentunutkin, mutta johtui kyllä ainakin osaksi kovasta pahoinvoinnista, väsymyksestä ja kokonaisvaltaisesta huonosta olosta.

Kyllä mäkin tiedän, et aina se huonotuuli tulee, mutta ei sille jotenki voi mitään. Inhottavaa, kun itsekin tajuaa vetävänsä herneen nenään sellaisista asioista, mistä ei niin jaksa välittää kierron alkupuolella.

Onko kukaan teistä kokeillu pillereitä, oletteko silloin vielä kiukkuisempia tai masentuneita tms.? Mä söin monta vuotta pillereitä nuorempana, mut lopetin siihen, kun gynekologi sanoi jatkuvien hiivatulehduksien tuskin loppuvan muuten. Ja siihen ne loppuivatkin. Mut en muista, oliko mieliala silloin mikä. Nää selkeet pms-oireet on pahentunu lasten saannin jälkeen. Ennen oli ehkä vaan päivä sellasta kiukuttelua, nyt vaihdellen päivistä reiluun viikkoon. Ovulaation jälkeen huomaa heti selkeen eron, mut olo ei ole samanlaista menkkoihin asti. Nytkin oli viikko sitten kiukkuista, nyt ihan normaali olo, ja menkat on vasta n 13-17.6
 
Kyllä mä olin varsinkin raskauden alkuaikoina kiukkuinen ja masentunutkin, mutta johtui kyllä ainakin osaksi kovasta pahoinvoinnista, väsymyksestä ja kokonaisvaltaisesta huonosta olosta.

Kyllä mäkin tiedän, et aina se huonotuuli tulee, mutta ei sille jotenki voi mitään. Inhottavaa, kun itsekin tajuaa vetävänsä herneen nenään sellaisista asioista, mistä ei niin jaksa välittää kierron alkupuolella.

Onko kukaan teistä kokeillu pillereitä, oletteko silloin vielä kiukkuisempia tai masentuneita tms.? Mä söin monta vuotta pillereitä nuorempana, mut lopetin siihen, kun gynekologi sanoi jatkuvien hiivatulehduksien tuskin loppuvan muuten. Ja siihen ne loppuivatkin. Mut en muista, oliko mieliala silloin mikä. Nää selkeet pms-oireet on pahentunu lasten saannin jälkeen. Ennen oli ehkä vaan päivä sellasta kiukuttelua, nyt vaihdellen päivistä reiluun viikkoon. Ovulaation jälkeen huomaa heti selkeen eron, mut olo ei ole samanlaista menkkoihin asti. Nytkin oli viikko sitten kiukkuista, nyt ihan normaali olo, ja menkat on vasta n 13-17.6
 
Mulla on aina ollut aika voimákkaat PMS-oireet, uorena työttönä ne olivat minusta enemmän fyysisiä, kipuja ja kramppeja, joskus jopa pyörryin. Lapsien ja/tai vuosien kivut ovat helpottaneet, mutta henkiset oireet ovat vaan pahentuneet, olin välillä todellinen hirviö. Miehen kanssa olis sopimus, että kaksi päivää kuukaudesta mun sanomisia ei saa otta todesta, sillä olen täysin syyntakeettomassa tilassa. Säin jonkin aikaa pillereitä, lääkärin neuvosta, mikä ehkä hiemn hillitsi oireita mutta eikyllä poistanut niitä.

Ja kyllä, PMS-oireet tulivat myös raskaana ollessa (mulla on kolme lasta, ja kahden ensimmäisen kohdalla näin ei käynyt, vasta nyt viimeisen iltatähden kohdalla). Sitten kun imetys loppui, mulle laitettiin hormonikierukka ja yllätyksekseni nyt tuntuu paremmalta. Ainoa vaan, että fyysisesti kierukka ei taida sopia mulle, välivuotoa on sen verran paljon. Ei muuten naisilla helppoa!
 
äippä4x
täällä myös kohtalotoveri :wave:
itellä oli AINA vko ennen menkkoja et kävin aivan ylikiekkaa.tahto olla että nukahtaminenkin oli viakeaa.nukuin aina tosi huonosti sen viikon ja sitten kun vuoto alkoi oisin nukkunu kuin porsas B) ei oo tää naisten elämä aina niin herkkua :kieh:
mutta nyt niistä oireista kulunu reilu vuosi.käytin läääkityksenä 1,5 vuotta meliane-lääkettä joka mulle autto hyvin!pikku hiljaa poisti oireet!ja lopussa ei ollut ollenkaan.lääkäri sanoi että lopettaa kun oireet ollu n.5kk:tta pois.sitten aloin oottaan kuopusta eikä ootusaikana ollut ongelmia.nyt ei oo vielä menkat alkanu etten tiiä mitä ne nyt tuo tullessaan.lääkäri meinas että mulla olisi hormoonit nin vähissä että se teki oireita!kiukkusuus,unettomuus,turvotukset,alakulo,ylensyönti herkkuja kohtaan...)
 
Voi elämä kun kuulosti niin tutulta! Itselläni on kaikki PMS oireet alkaneet tai pahentuneet mielettömästi nyt toisen lapsen syntymän jälkeen (kuopus siis jo 1v). En ole lainkaan oma itseni muutama päivä ennen menkkoja, löytyy isossa määrin mm. kiukkuisuutta, haluttomuutta, väsymystä, herkkujen himoa, ahdistusta, ja yksinkertaisesti pinna palaa kaikesta ja kokoajan - tosi ihana piirre kun pitäis kuitenkin lasten kanssa jaksaa.

Ja kun menkat sitten alkaa voisin pari päivää vain nukkua ja olla hiljaa peiton alla - kivutkin älyttömät.

Pillereitä en ole syönyt, mutta nyt olen kyllä usealta taholta saanut suosituksia että saattaisivat tasoittaa tilannetta. Nuorempana joskus niitä söin, mutta olin jatkuvasti niin pahantuulinen ja haluton että lopetin. Nyt saattaisi olla apua toiseen suuntaan.

Oma itseni (energinen, jaksava ja pirteä - eikä syömisiä tee kokoajan mieli) olen ehkä pari viikkoa kuusta. Sitten taas kaikki alkaa alusta...
 
mä olen tässä miettinyt myös kun ennen pms oireet oli ihan 2 päivää vaan ja synnytyksen jälkeen mulla on ´koko kuukautiskierto muuttunut yhdeksi oireiden sekamelskaksi.
masennusta,raivareita,epätoivoa ja ahdistusta....onkohan mulla vaan siis pms oireet pahentuneet....meillä on jo avioliitto koetuksella kun mun tunteet ja mielialat vaihtelee niin rajusti.välillä olen jopa jättämässä miestä...vaikka siis en todellakaan sitä halua!
 
kanssasisar
en oikein voi ymmärtää, miten lääketieteekllä on vähän annattevaa tässä asiassa. uskokaa sisko hyvät, että meitä on paljon!!!! itsekin muutun suorastaan agressiiviseksi pms-oireiden ansiosta, heittelen esineitä, rikon astioita ja avioliiton lopettaisin siihen paikkaan (muuten olen superrauhallinen tyyppi).

miehet eivät voi millään tajuta mistä on kyse vaikka selittäisit. sinusta tulee hullu ja sillä selvä. tästä asiasta pitäisi puhua jossain paljon enemmän. tulee ainakin hyvä olo kun näkee että on muita. mutta kuka selittäisi aviomiehille, työnantajalle jne..?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 17:40 kanssasisar kirjoitti:
en oikein voi ymmärtää, miten lääketieteekllä on vähän annattevaa tässä asiassa. uskokaa sisko hyvät, että meitä on paljon!!!! itsekin muutun suorastaan agressiiviseksi pms-oireiden ansiosta, heittelen esineitä, rikon astioita ja avioliiton lopettaisin siihen paikkaan (muuten olen superrauhallinen tyyppi).

miehet eivät voi millään tajuta mistä on kyse vaikka selittäisit. sinusta tulee hullu ja sillä selvä. tästä asiasta pitäisi puhua jossain paljon enemmän. tulee ainakin hyvä olo kun näkee että on muita. mutta kuka selittäisi aviomiehille, työnantajalle jne..?
joo siis mä olen kanssa eroamassa joka kuukausi....kauheeta.
niinpä ei mun mies mua ymmärrä ollenkaan.nyt kokeilen ilman hormoneita(siis pillereitä)jospa se tasoittaa...
 
Mä taas olen miettiny, olisko hormoneista jotain apua tähän. Mutta siis, jos HeMa05:kin suunnittelee niistä luopuvansa oireiden helpottamiseksi, niin ei taida olla apua...

Lohduttavaa kuulla, et muilla on ihan samat ongelmat esim. miesten kanssa. Mutta tosiaan, eikö kellään ole ollut mitään apua tähän vaivaan? Joku mainitsi ne helokkikapselit. Mutta muuta? Oletteko lääkärille siskot valittaneet? Mä en vielä ole, kun on tuo gynekologilla käynti muutenkin jäänyt, lasten saannin välissä vaan terkun lääkärin tarkastukset. Nyt tarttis kyllä mennä vuosihuolltoon ja valittaan...
 
niin siis mulle ehkäisyneuvolassa terveydenhoitaja sanoi että heidän tietojen mukaan pillerit tasaa mielialoja(minipillerit kai parhaiten).perustuu siihen että hormonipitoisuus tasainen mutta mä taas olen sitä mieltä että just tuo keltarauhashormoni ne pms oireet itsellä aiheuttaa.mulle jo sanoivat että vikaa haluttomuuteen kannattaa etsiä suhteesta....
mä olen kumminkin itse sitä mieltä että vaikka en aina ole tyytyväinen suhteeseeni niin olen perusluonteeltani perusonnellinen mutta hormonien myötä olen perushirviö.....katsotaan nyt tässä seuraavat kuukaudet onko apua pilsujen lopettamisesta.
 
Tänään alko menkat ja nyt oli kyllä helpompi kuukausi kuin aikoihin. En ollu niin hirveen kiukkunen ollenkaan. Eilen oli just sellanen epätodellinen olo, et kaikki kyllä ärsytti, mut silleen "yli", et itseeki melkein nauratti se ärsytys. En kyllä keksi, mikä olis ollu nyt erilailla kun esim edellisellä kierrolla, kun oli kunnon matsit täällä kotona...
 
Lisäilen vielä valituksia.

Paitsi että tuo PMS on nykyään jotakin hirvittävää, niin menkat itsessään on taas jotain kauheaa. Ennen Aina oli sellaiset että viim. tokana päivänä kovat kivut, kipuilua pari päivää ja suht runsaat menkat kaikkiaan kesti vajaa viikon.

Nyt taas on niin että ensin nuo karseat PMS-oireet, sitten alkaa menkat niukkoina muutaman päivän ajan, sitten järkyttävät kivut ja Todella runsaat menkat niin että koko komeus kestää vähintään 9 päivää ja yleensä kauemmin.

:headwall:

Sanokoon kuka mitä tahansa siitä mitä pillerit voi aiheuttaa (ja itsekin vanhastaan tiedän) niin aion kokeilla kunhan lääkärille asti ehdin. Ainakin tietäisin suunnilleen kuinka kauan kärsimystä jatkuu eikä ihan koko kuukausi olisi samanlaista.
 
monitoimikone
Kuulostaa tutulta. Ostin tänään niitä jättihelokkiöljykapseleita. Aloitan syömään niitä tänä iltana. Toivottavasti ne auttavat pian. Myönnän olevani aika kauhea välillä. (Mutta ei miehenikään aivan syyntakeeton ole). Voin kertoa fiiliksistä täällä palstalla vaikka parin viikon päästä jos kiinnostaa.
Voimia meille kaikille.
 
Onpa "kiva" kuulla että on muitakin jotka ottavat avioeron kerran kuussa. Olen luullut olevani ainutlaatuinen, olen tehnyt sitä jo vuosia. Muita oireita on myös, alavireisyyttä, masennusta, kiukkuisuutta, väsymystä, pinna palaa helposti ja kaikki suututtaa. Sekä mennyt että nykyinen elämä tuntuu aivan karmealta... Mulla taas aina helpottaa lähes heti kun kuukautiset alkaa, tuntuu kuin joku kiristävä vanne katkeaisi ja alkaa rauhallinen aika, olo vaan paranee kuukautisten kestäessä ja kun ne loppuvat kaikki on taas OK. Että näin meillä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.06.2006 klo 22:02 Iltatähti kirjoitti:
Onpa "kiva" kuulla että on muitakin jotka ottavat avioeron kerran kuussa. Olen luullut olevani ainutlaatuinen, olen tehnyt sitä jo vuosia. Muita oireita on myös, alavireisyyttä, masennusta, kiukkuisuutta, väsymystä, pinna palaa helposti ja kaikki suututtaa. Sekä mennyt että nykyinen elämä tuntuu aivan karmealta... Mulla taas aina helpottaa lähes heti kun kuukautiset alkaa, tuntuu kuin joku kiristävä vanne katkeaisi ja alkaa rauhallinen aika, olo vaan paranee kuukautisten kestäessä ja kun ne loppuvat kaikki on taas OK. Että näin meillä.
ihan kun omaa tekstiä....
 

Yhteistyössä