PMS-oireet

Sipulipää
:kieh:

Mulla ollut ja nyt tuli taas paussin jälkeen 2.5 viikon Aiiiii.. Väsymys-turvotus ja unettomuus, alakulo sekä ruuanhimo, mielialan lasku ja viereystason nollaantuminen , siivoushimo ja raivarit, itkettää , naurattaa. Mulla on diagnosoitu paniikkihäiriö, mutta niitä oireita ei ole ollenkaan kuin ennen kuukautisia koskaan ollutkaan.. ( jos koko kuukautiset edes tulee)
Oireita helpotti kyllä eniten tässä välillä runsas liikunta ja laihtuminen/tupakoinnin vähentäminen, ja helokkiöjy(otan uuden kuurin..) . Eli ulos, rentoutumistekniikan hallintaa (pitkä tie opetella, jossakin jo onnistunut) :heart: Tää unettomuus on kurjaa, kun ne edes alkaisi joskus.... Mulla takana normaali kuukautiskierto joka myös raskauden jälkeen paheni ja nyt yli 10 vuotta tätä.. --> :ashamed:
 
Sipulipää
:heart: Edit: Kannattaa pitää itsestään hyvää huolta, niin oireet lievittyy. Itse sen olen kokeillut ja todeksi huomannut,kun huonosti itseään hoitaa on seuraus nämä oireet.. kirjoittaminen tai jokin "näpertely" auttaa levotonta oloa, ompelu, kutominen, maalaaminen, musiikki(rentouttava) ja lämpimät kylvyt, ulkoilu, b ja d vitamiinit .. ruokavalioon kannattaa panostaa ja suklaat yms pms-herkut veks, auttaa reilusti ajan kanssa , tsemppiä kaikille tasapuolisesti ! :heart:
 
En jaksanut koko ketjua läpi lukea ni voi olla että tämän jutun joku onkin jo kirjoittanut.

Eli... Mulla oli aina pahat PMS-oireet ja ennenkuin tiesin niistä, luulin että sekoan. Ukkokin ihmetteli, että mikä h itto tuota eukkoa vaivaa. Sitten sain tietää nuista oireista mutta helpotusta en niihin saanut. Tietysti raskaus vei ne pois ja oli ihanaa elää edes pieni hetki sitä pimahtamisen tnnetta. Raskausajan pimaus kun ei mulla tuntunut ollenkaan niin pahalta.

Ekan raskauden jälkeen aloin taas syödä pillereita ja niin ne palas, että rytinä kävi. Mulla ilmeni semmonen juttu, että nuo hormonaaliset valmisteet aiheutti/pahensi niitä. Pillereitä en siis voi syödä mitään merkkiä ja hormonikierukkaa en voisi ajatella.

Nyt ehkäsynä on kuparikierukka ja se on hemmetin hyvä vehe. PMS-oireet helpottanu siedettäviksi. Ennen pimaukseen meni puoli sekuntia, nyt jopa kymmenen sekkaa... ;)
 
Haukotus
Minäkin kuulun tähän ketjuun :ashamed:

Viikko ennen kuukautisia alkaa oireilu: Rajua väsymystä, uneliaisuutta, saamattomuutta. Toisinaan tulee kuitenkin energia piikki, silloin huusholli saa kyytiä..mut nuo energia piikit ei kyllä kauaa kestä. Päänsärkyä, selkäsärkyä, pahoinvointia. Ärtyisyyttä ja vatsan turvotusta.
Ai niin, ja keskittymiskyvyttömyyttä. Jotenkin tuntuu et kaikki aivo lohkot ei pelittäis ihan täysillä. Sanat menee sekaisin, tavarat menee vääriin paikkoihin ja unohtelen asioita!!!!!
Vaivaako muilla tuo keskittymiskyvyttömyys, entä sellainen unelias olo ja raju väsymys/voimattomuus??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oinas äiti:
Nosto!!!

Täällä taas kamala pms viikko menossa :'( |O
Uutena oireena epätdellinen ja sumuinen olo...Onks muilla tällaista?
No mulla ainakin. Sairastuin synn. jälk. masennukseen 5 vuotta sitten ja pms:t jäi päälle. Mulla pahimpana tällä hetkellä viisi päivää kestävä migreeni!! Masennus ja ärsytys on vähentyneet kiitos akupunktion, E-epan, karnosiinin, monivitamiinin, liikunnan, rentoutusten, laiskottelun ja löysäämisen. Suurin osa pms:tä johtuu keltarauhasen puutteesta, mutta osa (mulla!) estrogeenin puutteesta. Eli vetelen estrogeenia kankkuun tarvittaessa. Hormonikierukka ja pillerit saa mut sekasin, eli mittauttakaa noi arvot että ette saa väärää hoitoa! Lääkärit määrää pms:iin heti keltarauhashormonia, mutta jos estrogeeni on alhaalla (niinkuin se on synn. jälkeen) niin sitä pitää saada!
 
Hei vaan kaikille
minäkin ilmottaudun mukaan tähän kurjuuteen.
Nää hormooni jutut on vieraita mulle, eli kun mulla on hormoonikierukka miten se vois vaikuttaa pms-oireisiin???
Ja onko teillä sitä lab kokeen tunnusta millä mitataan estrogeenit??? mä kävin joku aika sitten lab kokeissa ja niissä ei ollut kai mitään mikä vois aiheuttaa mulle näitä monenmoisia oireita...
Ja mikähän sit vois olla ehkäisy vaihtoehto jos otattaisin ton kierukan pois??? Tottakait mietin asiaa lekurin kanssa, mutta ihan taustatiedoksi vaan kyselen.
 
Taisi ollakin jo puhetta kerran näistä hormoniasioista, eli jos pms:t johtuu estrogeenin puutteesta, niin kierukka pahentaa oireita. Kierukassa on keltarauhashormonia, joka on muutenkin meillä "estrogeenivajavaisilla" ylhäällä. Jos taas keltarauhas -arvot on alhaalla, niin kierukka on hyvä pms:ään. Omaa vointia seuramalla voi arvioida niitä arvoja, jos on kierukka.

En muista sitä labratunnusta, voipi olla ihan est. tai sen tyylistä. Arvot vaihtelee 0.08-1.5, riippuen kierron vaiheesta.

Ehkäisy onkin ongelmallista; kuparikierukka on hormoniton, mutta lisää vuodon määrää. Meillä mies menossa piuhojen katkaisuun.
 
juu onhan puhetta ollut mut muisti kun on mitä on näin masiksen kourissa taistellessa... se kuopan pohja häämöttää taas uhkaavasti :ashamed:
joten sillä taas uusin innoin etsimään "syyllistä"! :kieh:
Hitsi pitäsköhän mennä yks gynelle... vai saiskohan lähetteen työterveyslääkäriltä..... haluun selvyyden tähän!
:wave:

muoks: siis mitä tarkoitat vetelet kankkuun tarvittaessa?? piikität siis?
 
Ooh, täällä on monta kohtalo toveria..
Mun täytyy myöntää, mulla auttaan oi milialalääkkeet pms oireisiin :ashamed:
Alotin ne masennukseen, mutta tänään on eka päivä kun en kilahtele, ja mulla pms oireet kestää kierron puolvälistä menkkojen loppuun :headwall:
 
Kiitos kaikille kirjoittaneille. Lukeminen tuotti suurta helpotusta...en siis ole yksin. Suurimmaksi osaksi käsiteltiin kuukausittaista vaihtelua. Onko kukaan huomioinut vuosittaista vaihtelua? Itse olen huomaavinani, että kaamos ja pimeä aika tekee tästä aina vain pahempaa. Olen kokeillut lähes kaikkea edellisissä kirjoituksissa mainittuja keinoja. Estrogeeni (etenkin estradioli) tasoni on todettu todella matalaksi, mutta hormonin kokeilu pillerinä, laastarina ja geelinä aiheittu kestämättömän kaaoksen mielessä ja kehossa. Välillä voin yliihmismäisen hyvin ja seuraavassa hetkessä itkin kuin putous. Vuoristorata oli melkein pahempi kuin tasainen pahoinvointi.
Olen myös huomannut, että todella raju fyysinen rääkki helpottaa PMS:iä. Jatkuvassa adrenaliini ja endorfiini "humalassa" oleminen todella rankan ja pitkäkestoisten fyysisten suoritusten kautta pitää PMS.n kurissa, mutta kun keholle täytyy välillä antaa palautumisjakso tai olosuhteiden pakosta pitää hellittää, oireet palaavat kahta kauheampina. Ja silloin se trkoittaa sitä, että kuukaudessa on vain pari siedettävää päivää juuri ennen ovulaatiota.Juuri silloin estradiolitaso on korkeimmillaan ja olo ok. Muuten PMS oireet ovat päällä koko ajan enemmän tai vähemmän estradiolin ja progesteronin määrään liittyen. Ilmeisesti hormoonibalanssi on heilahtanut ja hakee tasapainoa.
Hormoneihin en uskalla enää koskea, kokemukset ovat olleet niin kaameat. Ehkäpä yritän taas uutta luontaistutetta tai hivenainetta...
Voimia kaikille tämän asian kanssa painiville!
 
Hei kaikki,

Mä olen niin alamaissa (pms:t täälläkin - tässä kuussa oli viisi normaalia päivää!!) että en jaksa edes kirjottaa kauheesti vaikka tää ketju on tosi hyvä...

http://www.antioxidant.fi/artikkelit_tulostus/pms.htm (on kai nykyään poistettu netistä?)
ANTIOKSIDANTTIKLINIKAN KAARLO JAAKKOLAN ARTIKKELISTA:


1. PMS - A (anxiety" tuskaisuus, ärtyisyys,unihäiriöt ja masennus)
Ryhmän potilailla on veren estrogeenitaso korkea ja progesteroni matala. Useat potilaat käyttävät runsaasti maitotuotteita ja sokeria. Heille suositellaan kasvisperäisiä proteiineja eläinproteiinien sijaan ja runsaasti kuituja.

2. PMS - C (Craving)
Makean himo, lisääntynyt ruokahalu ja makeansyöminen,johon voi liittyä päänsärkyä, sydämentykytyksiä, väsymyskohtauksia ja pyörtymistä.Oireitten taustalla on runsas yksinkertaisten hiilihydraattien käyttö, joka häiritsee sokeriaineenvaihduntaa. Potilailla on mahdollisesti magnesiumin puutetta ja paikallishormonituotannon häiriöitä.

3. PMS - D (Depression)
Depressio eli masennus, muistihäiriöt, sekavuus ja väsymys.Tämän ryhmän potilailla veren progesteroni on tavallisesti korkeampi ja myös androgeenisten hormonien taso voi olla koholla. Hoidossa saattaa olla aiheellista B6-vitamiinin ja magnesiumin lisäksi määrätä aminohappovalmisteita kuten tyroksiinia 3-6 g päivässä ja L-tryptofaania 0,5 -1 g päivä.

4. PMS - H (Hyperhydration)
Painonnousu yli 1.4 kiloa, rintojen turvotus ja arkuus, turvotus kasvoilla ja raajoissa, vatsaoireet kuten ilmavaivat ja vatsakivut. Oireet johtuvat pääasiassa veden ja suolan keräytymisestä kudoksiin. On tärkeätä rajoittaa natriumin käyttö korkeintaan 3 g/päivä. B6-vitamiinin, magnesiumin ja E-vitamiinin lisät voivat olla avuksi.
Lisää myöhemmin...
 
Maryon Stewartin kirjasta No More PMS! (Vanha mutta esim. Amazonista löytyy) PMS:n oireita.

Järkyttävän pitkä lista josta itselläni onnekkaalla 2/3 oireista joka helvetin kuukausi! Mulle oli kamala järkytys nähdä niin monet mun irrallisiksi vaivoiksi luulemani asiat tällä yhdellä ja samalla hirveällä listalla.
Huomaa että

LÄÄKÄREITÄ EI KOULUTETA TÄSTÄ ASIASTA EIKÄ RAVINNON MERKITYKSESTÄ HORMONITOIMINNALLE!

Nervous tension -- Disorientation -- Restlesness --
Mood swings -- Mouth ulcers -- Acne --
Irritability -- Backache -- Heart poundings --

Anxiety -- Cramp pains -- Wind --
Depression -- Generalized aches -- Increased physical activity --
Headache -- Restless legs -- Hayfever --

Migraine -- Fatigue -- Confusion --
Insomnia -- Forgetfulness -- Crying --
Swollen breasts -- Dizziness -- Tremors and shakes --

Tender/sore breasts -- Fainting -- Asthma --
Swollen abdomen -- Constipation -- Loss of interest in sex --
Bloated feelings -- Clumsiness -- Eczema --

Craving for food -- Hives -- Painful joints --
Swelling of extremities -- Thought of suicide -- Sensitivity to noise --
Heavy aching legs -- Excessive thirst -- Hostility --

Agoraphobia -- Sugar cravings -- Weight gains --
Bad breath -- Diarrhoea -- Cystisis --
Sensitivity to light -- Boils -- Swollen ankles
(Sorge en jaksanut kääntää... Syy: ks. lista yllä :x )
 
Beep
Mäpä nostan tätä ketjua (vaikka ikivanha onkin), kun mun aloittama ketju ei saa Mitäs nyt-osiossa minkäänlaista huomiota. Jospa tänne sitten eksyisi aiheesta kiinnostuneet jatkossakin??

Mieletön toi lista, en ajatellut yhtään, että selkäkivut ja nilkkakivut (johtuu ilmeisesti turvotuksesta) joita nyt viime aikoina on alkanut tulemaan aina ennen menkkoja, johtuisi myös pms:stä. Todella mielenkiintoinen aihe, kun koskettaa omaa elämää niin syvästi ja läheistenkin elämää... :whistle:
 
mulla vaihtelee.masennuslääke rauhottanu omalta osalta.muuten kärvistelen vaihtelevasti ennen menkkoja.onneksi kuukauteen mahtuu niitä normi päiviäki.mulla ainaki vähänen liikunta,sokerisen syöminen ja oman ajan puute tekkee pahat pms-oireet.nuita kun nouattaa niin pyssyy tuiki asiallisena.
 
Verkkoklinikan sivuilla kerrotaan miten D3-vitamiini ja kalsium auttaisi tai jopa poistaisi oireet. Verkkoklinikka.fi - Uutiset
Siellä todetaan seuraavaa.
"Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että PMS-oireyhtymästä kärsivien naisten veren kalsium- ja D-vitamiinipitoisuudet olisivat matalammat kuin muiden. Yhdysvaltalaistutkimuksessa on selvitetty, voisiko kalsium- ja D-vitamiinilisä estää PMS-oireyhtymän oireiden alkamisen"
"Kun ikä, lasten lukumäärä, tupakointi ja muut tunnetut riskitekijät vakioitiin, näytti siltä, että naiset, joiden D-vitamiinin päivittäinen saanti oli suurin (17,6 mikrogrammaa), PMS-oireyhtymän riski oli 61 % pienempi kuin D-vitamiinia vähiten saaneiden (2,8 mikrogrammaa).
Myös kalsiumin saanti ruoasta oli kääntäen verrannollinen PMS-oireyhtymään. Eniten kalsiumia saaneiden naisten (1 283 mg päivässä) riski oli 30 % pienempi kuin vähiten saaneiden (529 mg päivässä).
Myös vähärasvainen ja rasvaton maito näyttivät ehkäisevän PMS-oireyhtymää. Näyttää siltä, että kalsium ja erityisesti D-vitamiini vähentävät PMS-oireyhtymän riskiä. Niiden on myös osoitettu ehkäisevän osteoporoosia ja eräitä syöpiä. Varsinkin nuorten naisten tulisikin turvata kalsiumin ja D-vitamiinin saanti käyttämällä rasvattomia ja vähärasvaisia maitotuotteita."

Nyt kun Valio lisää D-vitamiinin määrää maidoissaan, niin siitä voi olla paljon apua myös niille jotka eivät tuota yhteyttä tiedä. Mutta niille jotka eivät maitoa voi juoda, niin rasvapohjaiset D-vitamiinit ovat varmaan paljon parempi vaihtoehto, koska niissä D-vitamiinin määrä on suurempi ja etenkin talviainaka siitä on apua myös moniin muihinkin vaivoihin ja oireisiin.
Asiasta on paljon keskustelua monilla palstoilla ja kenelläkään ei ole ollut mitään negatiivisia kokemuksia D-vitamiinista. Osa on jopa syönyt vuoden päivät 5000 yksikköä, eli 125 mikrogrammaa päivässä tai jopa sitäkin enemmän. Itse olen tyytynyt 60 mikrogrammaan toistaiseksi ja ei ole kausiflunssakaan vaivannut, eikä possuflunssakaan vaikka en rokotetta ole ottanutkaan.
Kesäajan olen tyytynyt pienempään määrään tai olen jättänyt kokonaan syömättä jos olen saanut keskipäivän aurinkoa.

mm. verkkoapteekeista saa hieman kauppoja halvemmalla D3 vitamiinia, mutta itse olen keskusteluissa törmannyt sellaiseen liikkeeseen kuin iHerb, jossa hinnat ovat vielä tuotakin edullisemmat. Halvimmat mahdolliset rasvapohjaiset pillerit 360 kpl purkissa maksavat 8 euron paikkeilla ja niissä on 60 mikrogrammaa D3 vitamiinia. Postikulut tuolla on n. 5 euroa ja toimitus aika reilu viikko. Healthy Origins, Vitamin D3, 2,400 IU, 360 Softgels - iHerb.com

Tuolta tilaamia D3 ja Omega kapseleita olen säilyttänyt jääkaapissa, enkä ainakaan ole vielä huomannut niiden härskiintyneen. Ensitilaajat tuolta saavat 5 dollarin alennuksen tilauksestaan käyttämällä uusinta alennuskoodia SED005. Sillä säästää postikulujen hinnan.
Jos tilauksen kokonaismäärä ei ylitä 50 euroa, niin tuotteista ei tarvi maksaa tullimaksua, mutta muussatapauksessa voi joutua sen maksamaan. Siksi isomman tilauksen kannattaa jakaa pienempiin osiin, etenkin jos tilaa koko lähisuvulleen kerralla tuotteet kuten itse tein :)
Kertaalleen olen tuolta saanut väärän tuotteen tilatessani, mutta liike hyvitti sen hinnan postikuluineen ja sain jopa pitää väärän tuotteen itse, joka osoittautuikin tyttärelle todella hyväksi voiteeksi allergisiin iso-oireisiin :)
 
Mä kans ilmoittaudun tähän ketjuun! Ehkei täällä noita aloittajia enää edes ole, mutta ei sen väliä, ehkä tulee uusia :)

Mulla oli huhtikuussa niin kummallinen olo, että tuntui, etten ole enää oma itseni ollenkaan. Ja nyt tuntuu, että taas lähestytään sellaista jaksoa. Mulla on sellainen olo, että kaikki ärsyttää, varsinkin lapset, ihan hirveästi. He ovat vielä pieniä, 3,5v ja 1,5v. Ajattelin kokeilla Helokkiöljykapseleita, serotoniinilääkitys mulla jo on masennuksen takia. Luulinkin ennen, että mä oon vaan masentunut ja siksi huonolla tulella, mutta toukokuussa ekan kerran oireet loppuivat kuin seinään, jota ihmettelin, mikään kun ei kuitenkaan muuttunut sillä hetkellä.

Onko muillakin täällä oireilu yli 3-kymppisenä alkanutta? Itse olen 39v nyt ja luin että 35-45v tää ois tavallisinta. Toosii kiva, mua ei yleensä ole hormonit heilutelleet.

Voimatkin menee ihan nollaan kun pms-oireita tulee, löysin itseni mm. ajattelemasta viime jaksolla, että "olen niin väsynyt, että jos en huomenna herää, niin eipä olisi sääli". Ja siis, mulla on pienet lapset!! En ikinä voisi tehdä heille sitä, enkä jättää heitä! Ei mun "kuulu" tollasia ajatella...
Voimien meno on jopa pelottavaa, kun ei käsitä, mistä on kyse. On mulla huono kuntokin,mutta pms-väsy lähtee enemmänkin henkisestä olosta kuin fyysisestä jaksamisesta. Tyyliin, jos mieli ei jaksa, ei jaksa kehokaan, ja taas jos mieli on korkealla, se vetää paskempikuntoisenkin ihmisen hommiin.

Kivaa, että täältä löytyi kohtalotovereita :)
 

Yhteistyössä