Poikani kaverinsa kanssa kiusaavat muita.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Neuvoja tarvitsen rakkaat palstalaiset, epätoivo iskee.

Poikani on 6v eskarilainen olkoon vaikka "Oskari" pojallani on kaveri "Vilho". Kun Oskari ja Vilho ovat eskarissa yhdessä he häiriköivät, kiusaavat muita poikia etenkin yhtä poikaa " Mattia". Kun Oskarin kaveri Vilho on sairaana ja pois eskarista osaa Oskari olla kiltisti ja leikkiä muiden poikien kanssa, ei myöskään häriköi ruokailussa tai muissa ohjatuissa toiminnoissa muita lapsia.

Matti pelkää poikaani ja tätä Vilhoa, saa heistä jopa painajaisia. Minä olen aivan epätoivoinen asian kanssa, minä keskustelen lähes päivittäin poikani kanssa siitä että ketään ei saa kiusata, eskarin ohjaajia pitää totella, eikä eskarissa saa häriköidä muita lapsia. Poikani sanoo lopettavansa kiusaamisen, sanoo ymmärtävänsä että kiusaaminen tuntuu pahalle muista lapsista, pyytää anteeksi Matilta ja asiat sujuu eskarissa pari päivää hyvin kunnes taas alkaa häiriköinti ja kiusaaminen.

Kotioloissa poika on ihan kiltti ja tavallinen, leikit sujuu naapurin lasten kanssa hyvin, eikä kiusaamista tai ongelmia kavereiden kanssa ole.
Eskarissa ollaan usein asiasta keskusteltu hoitajien ja opettajan kanssa mutta opettaja tuntuu olevan asiassa yhtä kädetön kuin minäkin. Eskari on päiväkodin tiloissa.

Jos paikkakunnalla olisi useita eskareita niin vaihtaisin poikani heti eri eskariin mutta on vain tuo yksi. Ongelma on myös se että eskarin jälkeen nämä samat lapset ovat koulussa samalla luokalla, tulee vain yksi ekaluokka.

Poikani sanoo Matin kiusaamisen syyksi että Matti yrittää työntyä hänen ja Vilhon leikkeihin, eikä anna heidän olla rauhassa kahdestaan, tämän myös eskarin opettaja on tuonut esille. Yleisen häiriköinnin syyksi poikani sanoo etteivät he Vilhon kanssa häiriköi, heillä on vain niin hauskaa. Olivatpahan nämä kaverukset karanneetkin yhtenä päivänä eskarista omien sanojensa mukaan lenkille.

Minä en tiedä että mitä hittoa minä asialle teen, minusta tuntuu niin pahalle Matin puolesta että ihan itkettää, en minä halua että poikani kiusaa muita tai on häirikkö. Kolme isompaa lasta on joiden kanssa ei ole koskaan vastaavia ongelmia ollut.

Antakaa jotain neuvoja millä tämä tilanne saadaan loppumaan.
 
Teinien äiti
Sinä olet äiti ja sinun kuuluu antaa lapsellesi rajat. Jos et saa kuusivuotiasta tottelemaan niin miten aiot pärjätä kun hän on 16v ja 180cm pitkä köriläs? Eskarin vaihto ei olisi ratkaisu ongelmaan - se on vaan ongleman pakoilua. Tiukat ranagsitukset ja käskyt käyttöön - ei siinä juttelut auta jos eivät ole auttaneet tähänkään asti. Muista ette ole lapsesi kaveri vaan kasvattaja ja välillä vanhemman tulee tehdä tiukkoja toimia jollei asia mene perille.

Hatunnosto sille, että olet niin ihana, että olet huolissasi asiasta :) Nyt vaan tiukalla otteella asiaan kiinni. Oma lapsi sekä myös tuo toinen kiusaaja tiukkaan puhutteluun ja jollei mene sillä perille niin ranagistukset perille. Minä olen aina puuttunut asioihin heti ja lopulta asiat ovat kääntyneet oikealle raiteelle. Tsemppiä!
 
päpn
Kyllä tuo menee ohi, nyt heillä on vielä lapsellinen vaihe, kun halutaan leikkiä kahdestaan. Tätä kolmatta poikaa pitäisi ohjata siellä eskarissa jättämään nämä kaksi rauhaan, niin ei tulisi kiusatuksi. Kun kaveria ei heistä saa, pitäisi se alkaa pikkuhiljaa uskomaan.
 
kissus
Itsekin luulen, että menee ohi. Oma nuorin poikani, jolla yleensä ei ole ollut ongelmia päiväkodissa, käyttäytyi eskarissa pari ensimmäistä viikkoa huonosti. Syyksi paljastui se, että hänellä oli uusi kaveri, jolla oli ongelmia käytöksen kanssa, ja poikamme lähti tähän mukaan. nyt poika on saanut muitakin kavereita, ja tämä ongelma on sen myötä poistunut.
 
"vieras"
Eikö eskarin ope voisi erottaa pojat toisistaan. Eli leikkeihin määräisi kuka leikki tänää kenenkin kanssa ja sitten se vilho huomais että matti on kiva ja sitten jäis oskari vähän yksin niin näkis miltä se tuntuu ja toisena päivänä oskari ja matti kahdestaan tekemään omia juttuja ja vilho ei saisi mennä sinne. Jospa ne huomaisivat ja tajuaisivat että kaikkien kanssa voi leikkiä. Tai onhan niitä pelekä mihin kolme pitää olla etyä voi pelata ja siten tutustuisivat toisiin. Tai jos kiusaaminen jatkuu sitten siitä seuraa rangaistus. pidät ja toteutatkin sen. Esim. Pelikielto ja sen matin luokse pyytämään anteeksi matilta ja hänen vanhemmilta ja yhteisen pöydän ääreen kaikki osapuolet eli kakki 3poikaa ja heidän vanhemmat ja esikouluope. Tehkää pelisäännöt nyt eikä myöhemmin. Mitä enemmän menee aikaa sen vaikeemmaksi se muuttuu. Voimia sinulle ja älä sulje silmiä kiusaamiselta enää vaan selvittäkää asiat.
 
hmph
Juuri tuollaiset lapsesikaltaiset "lampaat" ovat kaikista karseimpia.
He eivät osaa muodostaa omia mielipiteitään
He kulkevat lampaina perässä
Yksin oleminen on heistä pahinta maailmassa, siksi vaikka kiusaajankin seura kelpaa hyvin
 
"vieras ap"
Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;29007527:
Sinä olet äiti ja sinun kuuluu antaa lapsellesi rajat. Jos et saa kuusivuotiasta tottelemaan niin miten aiot pärjätä kun hän on 16v ja 180cm pitkä köriläs? Eskarin vaihto ei olisi ratkaisu ongelmaan - se on vaan ongleman pakoilua. Tiukat ranagsitukset ja käskyt käyttöön - ei siinä juttelut auta jos eivät ole auttaneet tähänkään asti. Muista ette ole lapsesi kaveri vaan kasvattaja ja välillä vanhemman tulee tehdä tiukkoja toimia jollei asia mene perille.

Hatunnosto sille, että olet niin ihana, että olet huolissasi asiasta :) Nyt vaan tiukalla otteella asiaan kiinni. Oma lapsi sekä myös tuo toinen kiusaaja tiukkaan puhutteluun ja jollei mene sillä perille niin ranagistukset perille. Minä olen aina puuttunut asioihin heti ja lopulta asiat ovat kääntyneet oikealle raiteelle. Tsemppiä!
Kerrotko minulle mitä ne rangaistukset voisi olla?
Minä olen lasteni vanhempi, en kaveri. Lapsillani on säännöt ja rajat. Myös sanktioita tulee jos ei tottele. Minä olen puhutellut molemmat pojat, sekä yksin että yhdessä päiväkodin työntekijöitten kanssa, viimeksi tänä aamuna päiväkodilla. Poikani tottelee sääntöjä kotona, ei uhmaa, eikä aiheuta hankaluuksia. Minä en voi myöskään olla eskarissa itse vahtimassa poikaani kun täytyy töissä käydä.
Ollaan myös keskusteltu poikien ja heidän vanhempiensa kanssa yhdessä. Oskari, Vilho ja Matti on myös monta kertaa laitettu sopimaan erimielisyytensä sekä poikani ja Vilho ovat pyytäneet anteeksi käytöstään, kuitenkaan nämä sovittelut ei ole tuoneet pysyvää tulosta.
Eskarissa on myös käytössä jäähyt, sekä siellä yritetään pitää Oskari ja Vilho erillään jotta oppisivat olemaan myös muiden poikien kanssa. Ei ole tuonut toivottua tulosta. Eskarin vaihto helpottaisi siinä mielessä että poikani ja Vilho olisivat erillään sekä Matti pääsisi kiusaajastaan eroon.

En kuitenkaan syytä Vilhoa tilanteesta, Vilho on kiva ja mukava pikku poika, käy meillä joskus Oskarin luona kylässä ja leikkivät ihan tavallisia juttuja. Mutta yhdessä nuo pojat siellä eskarissa ovat aivan mahdottomia. Vapaa-ajalla ei kummallakaan näitä ongelmia ole.
 
:hug:

Ihanaa tässä on se, että olet ottamassa vastuuta asioiden laidasta ja puuttumassa niihin :). Moni vanhempi kun ei sitä valitettavasti tee, vaan lakaisee moiset viestitykset maton alle tyyliin "kun ei ole tapahtunut omien silmieni alla, niin en ota kantaakaan. Hoitakoon eskari ongelmansa." Siksi on lämmittävää huomata, että on olemassa vanhempia, jotka ottavat vakavasti asiakseen tilanteeseen puuttumisen ja ennaltaehkäisyn.

Mun korviini kuulosti siltä, että tämä Vilho osaa olla aika taitava manipuloinnissaan, omistushaluinenkin. Kannattaisiko pitää pientä ns. pesäeroa tähän poikaan, kerran lapsellanne leikkimiset sekä seurustelut sujuvat silloin hyvin, kun Vilho ei ole paikalla. Mikäli pojat vielä vapaallakin pitävät yhtä, niin olisin korvana tilanteissa ja tarkkailisin, miten sielläkin leikkivät keskenään sekä toisten kavereiden kanssa. Ottavatko vapaalla ollessaan leikkeihinsä mukaan toisia lapsia vai lyöttäytyvätkö vain kahteelleen yksiin.

Olisko mahdollista pyytää Mattia teille leikkimään poikanne kanssa, vai onko heidän välit jo niin tulehtuneet, ettei tämä ole mahdollista? Kun pojat valvotusti leikkisivät keskenään ja leikit sujuisivat, niin tämä voisi myös kantaa hedelmää eskarissakin. Sen sijaan se, että Matti pitäsi torppaamalla torpata kavereihinsa tutustumistilanteista on väärin. Yleisellä tasolla kaverisuhteista ja ryhmähengestä pitäisi puhua sekä kannustaa rikkomaan jo orastavia kuppikuntia. Kaikkien kanssa kun pitää kuitenkin tulla toimeen :).

Mikäli jatkossa eskarista tulee samanlaista viestiä, niin ihan selkeitä konkreettisia etuisuuksien menetyksiä pojalle. Jos ei ole osannut käyttäytyä, niin otat häneltä pois kivoja asioita ja juttuja, joiden menetys tuntuisi hänessä. Samalla osoitat ja kerrot, että kun käyttäytyy kunnolla ja hyvin, saa menettämänsä etuisuudet takaisin :).

Voimia ja jaksamista sinulle! Teet hyvää työtä.
 
"Vieras"
Otat vapaata töistä ja menet sinne vaikka muutamaksi päiväksi mukaan ja katsomaan mitä tapahtuu. Älähdät joka ikinen kerta kun huomaat kiusaamista. Otat karkkipäivän pois, takavarikoit lelut, pistät arestiin. Jos haluat että pojastasi ei kasva nuorisorikollinen niin tämä on nyt tehtävä. Kaverin vanhemmako eivät reagoi mitenkään? Sitten kiellät poikaasi leikkimästä tämän hyypiön kanssa. Kovat säännöt on oltava, koska sinun pojallasi ei ole oikeutta pilata toisen lapsen elämää!
 
"Vieras"
Päiväkodissa on myös oltava jokin roti etteivät salli kiusaamista, eihän noin pienet vielä ole omalla vastuulla siellä. Päiväkodin johtajan kanssa keskustelua asiasta! Toivottavasti tekevät lastensuojeluilmoituksen jos ei kiusaaminen lopu.
 
"Jeba"
Voi miten ihana on nähdä että on vanhempia jotka oikeasti välittää ja tahtoo puuttua oman lapsensa huonoon käytökseen! :)

Toivon että saat taottua järkeä pojallesi ja että kaikki päättyy lopulta hyvin
 
"vieras ap"
Nämä pelikiellot, kotiarestit ym on jo käytössä. Tämä tilanne alkoi jo elokuussa poikien palaillessa lomalta päiväkotiin. Vilhokaan ei välttämättä ole se ongelma, kumpi tahansa pojista voi se ongelma olla. Vilhokin kuulema leikkii normaalisti eskarissa ja on kiltisti silloin kun poikani ei eskarissa ole, sama poikani kohdalla, kun Vilho on pois asiat sujuu. Eli ei nuista voi oikein sanoa kumpi tuon hässäkän lopulta on aloittanut vaan pojat yhdessä.

Oskari ja Vilho eivä vapaa aikanaan hirveästi ole tekemisissä toistensa kanssa välimatkan takia, ehkä parin kuukauden välein Vilho käy meillä leikkimässä. Vilhon vanhemmat ovat sanoneet etteivä hyväksy kiusaamista mutta heistä saa vaikutelman etteivät he oikein usko poikansa kiusaavan muita. Matti tulee hyvin ongelmaisista oloista, nykyään asuu sukulaistensa luona ja siksi muuttikin tälle kylälle, Entistä pahemmalle minusta tuntuu kun Matti on kokenut elämässään hyvin vaikeita juttuja ja nyt minun poikani vielä kiusaa :(. Matilla on onneksi kavereita eskarissa. Oskarilla ja Vilholla ei muita kavereita ole kuin toisensa, tai eivät halua muita kavereita.

Koti oloissa Oskarin leikit sujuu hyvin eri-ikäisten lasten kanssa, naapurissa asuu myös poika joka on samassa eskarissa ja jonka kanssa Oskari leikkii vapaa-ajallaan mutta eivät leiki eskarissa koska siellä on Vilho.
 
Teinien äiti
[QUOTE="Vieras";29007644]Otat vapaata töistä ja menet sinne vaikka muutamaksi päiväksi mukaan ja katsomaan mitä tapahtuu. Älähdät joka ikinen kerta kun huomaat kiusaamista. Otat karkkipäivän pois, takavarikoit lelut, pistät arestiin. Jos haluat että pojastasi ei kasva nuorisorikollinen niin tämä on nyt tehtävä. Kaverin vanhemmako eivät reagoi mitenkään? Sitten kiellät poikaasi leikkimästä tämän hyypiön kanssa. Kovat säännöt on oltava, koska sinun pojallasi ei ole oikeutta pilata toisen lapsen elämää![/QUOTE]

<3 juuri näin!
 
"vieras ap"
Mä en ymmärrä.
Jos "Matti" pelkää näitä kahta kaverusta ja näkee heistä painajaisia, niin miksi IHMEESSÄ Matti yrittää "tunkea" väkisin näiden kahden leikkeihin?
Päikyn työntekijät sanoo että kiusaamis tilanteet syntyy siitä että Matti menee häiritsemään Oskarin ja Vilhon touhuja sekä yrittää päästä leikkiin mukaan.
Kuitenkin viimeksi tänä aamuna kun vein Oskarin eskariin minulle hoitaja sanoi Matin kotoa tulleen viestiä että Matti näkee Oskarista ja Vilhosta painajaisia joissa pojat Matille tekee pahaa, eli lyövät jne.
Kiusaaminen on eskarissa sanallista, minulle ei ole tullut viestiä että pojat olisi väkivaltaisia Mattia kohtaan olleet.
 
"Vieras"
Justiinsa. Kuulostaa siltä ettet ota tätä tosissasi. Töistä saa palkatonta ja jos tällä asialla on merkitystä niin menet sinne vahtimaan jotta näet mitä tapahtuu.
 
"pupup"
Alkuperäinen kirjoittaja päpn;29007543:
Kyllä tuo menee ohi, nyt heillä on vielä lapsellinen vaihe, kun halutaan leikkiä kahdestaan. Tätä kolmatta poikaa pitäisi ohjata siellä eskarissa jättämään nämä kaksi rauhaan, niin ei tulisi kiusatuksi. Kun kaveria ei heistä saa, pitäisi se alkaa pikkuhiljaa uskomaan.
Höpöhöpö. Tuossa iässä pitäisi oppia jo jakamaan leikit. Kuulostaa muutenkin siltä, että ap:n pojalle tekisi hyvää saada muutakin seuraa kuin tuo kiusaajakaveri.
Pojat pitäisi nyt erottaa, siinä tulisi molemmille selväksi, että kiusaaminen ei ole hyväksyttävää.
 
-
[QUOTE="vieras ap";29007734]Päikyn työntekijät sanoo että kiusaamis tilanteet syntyy siitä että Matti menee häiritsemään Oskarin ja Vilhon touhuja sekä yrittää päästä leikkiin mukaan.
Kuitenkin viimeksi tänä aamuna kun vein Oskarin eskariin minulle hoitaja sanoi Matin kotoa tulleen viestiä että Matti näkee Oskarista ja Vilhosta painajaisia joissa pojat Matille tekee pahaa, eli lyövät jne.
Kiusaaminen on eskarissa sanallista, minulle ei ole tullut viestiä että pojat olisi väkivaltaisia Mattia kohtaan olleet.[/QUOTE]

Joo, siis mä vaan ihmettelen. Ihan omasta puolestani, jos mä pelkään jotain, niin en mä sellasen seurassa kyllä halua olla. Kartan kuin ruttoa.

Tosi inhottavaa, että pojat hyljeksii ja kiusaa Mattia. Itselläni ei ole aavistustakaan miten tilanteeseen tulisi puuttua. Toivottavasti täältä saat hyviä neuvoja.
 
Taidan olla jotenkin kummallinen kun näen asian myös niin että sen lapsen jota kiusataan pitäisi osata myös jättää kiusaajat omaan arvoonsa ja olla leikkimättä heidän kanssaan, jos kiusaajat tulevat vielä perässä kiusaamaan niin sitten on aika puuttua jo rankemmalla kädellä. Typerintä ikinä oli omalla kohdallani koulussa se että toiset pakotettiin leikkimään minun kanssani, se ei koskaan tuntunut aidosti hyvältä kun toiset joutuivat pakolla leikkimään kanssani. Juu, minä märisin kyllä sitä kun kukaan ei leiki mun kanssa, mutta ehkä olisin silloin oppinut luomaan ihmissuhteita aidoilla tavoilla. Edelleenkin herää tunteita siitä että ovatko jotkut ihmiset ystäviäni säälistä? Ja olen myös aika epäsosiaalinen koska lapsuudessakaan en saanut luotua oikein kunnon suhteita toisiin lapsiin.
 
Ja omilleni olen yrittänyt opettaa että jos joku kiusaa niin sellaisen kanssa ei kannata yrittää montaa kertaa ystävystyä jos palaute on aina samaa, vaan voi etsiä muita lapsia joiden kanssa viihtyy ja jotka eivät kiusaa.

Tai pikkusiskoni jota alettiin syrjimään ekalla luokalla, sanoin että leikkii vaikka yksin, ne kaverit kyllä tulevat hänen luokseen. Ja tuo pikku pirpana leikki sitkeästi koko ekan luokan ajan välitunnit yksin, kunnes jo seuraavana vuonna alkoi ystävyyssuhteita syntymään ja nykyään hänellä on todella laaja ja rikas ystäväpiiri :) En tosin usko että samanlaista sanoisin enää omille lapsilleni (olin tuolloin nimittäin 14-15-vuotias kun sisko oli ekalla) mutta toimi se. Kuten jo silloin arvelin niin muut lapset ajattelivat että siskossa on jotain tosi mielenkiintoista kun ei sitä kiinnostanutkaan kävellä perässä ja pyydellä josko joku hänen kanssaan leikkisi :D "Sillä on varmaan paljon paremmat leikit.."
 
"vieras"
Koska yhden kiusaaminen ei ole ainoa ongelma, vaan pojat yhdessä häiriköivät muita, on eskarin puututtava asiaan tiukemmin. Pyydä ja vaadi poikien erottamista toisistaan. Näin pitäisi eskarin osata toimia ilman pyyntöäkin.

Eli istumaan eri pöytiin. Ryhmätöissä eri ryhmiin ja vuorotellen toimimaan tämän kiusatun pojan kanssa, jos kerran yksinään eivät kiusaa. Koska kiusaaminen ja häiriköinti on jatkunut pidempään, nyt myös vapaassa leikissä eri ryhmiin leikkimään.

Ja mitä jos pyytäisitte sitä kiusattua poikaa teille leikkimään?
 
neuvo
[QUOTE="vieras";29007500]Neuvoja tarvitsen rakkaat palstalaiset, epätoivo iskee.

Poikani on 6v eskarilainen olkoon vaikka "Oskari" pojallani on kaveri "Vilho". Kun Oskari ja Vilho ovat eskarissa yhdessä he häiriköivät, kiusaavat muita poikia etenkin yhtä poikaa " Mattia". Kun Oskarin kaveri Vilho on sairaana ja pois eskarista osaa Oskari olla kiltisti ja leikkiä muiden poikien kanssa, ei myöskään häriköi ruokailussa tai muissa ohjatuissa toiminnoissa muita lapsia.

Matti pelkää poikaani ja tätä Vilhoa, saa heistä jopa painajaisia. Minä olen aivan epätoivoinen asian kanssa, minä keskustelen lähes päivittäin poikani kanssa siitä että ketään ei saa kiusata, eskarin ohjaajia pitää totella, eikä eskarissa saa häriköidä muita lapsia. Poikani sanoo lopettavansa kiusaamisen, sanoo ymmärtävänsä että kiusaaminen tuntuu pahalle muista lapsista, pyytää anteeksi Matilta ja asiat sujuu eskarissa pari päivää hyvin kunnes taas alkaa häiriköinti ja kiusaaminen.

Kotioloissa poika on ihan kiltti ja tavallinen, leikit sujuu naapurin lasten kanssa hyvin, eikä kiusaamista tai ongelmia kavereiden kanssa ole.
Eskarissa ollaan usein asiasta keskusteltu hoitajien ja opettajan kanssa mutta opettaja tuntuu olevan asiassa yhtä kädetön kuin minäkin. Eskari on päiväkodin tiloissa.

Jos paikkakunnalla olisi useita eskareita niin vaihtaisin poikani heti eri eskariin mutta on vain tuo yksi. Ongelma on myös se että eskarin jälkeen nämä samat lapset ovat koulussa samalla luokalla, tulee vain yksi ekaluokka.

Poikani sanoo Matin kiusaamisen syyksi että Matti yrittää työntyä hänen ja Vilhon leikkeihin, eikä anna heidän olla rauhassa kahdestaan, tämän myös eskarin opettaja on tuonut esille. Yleisen häiriköinnin syyksi poikani sanoo etteivät he Vilhon kanssa häiriköi, heillä on vain niin hauskaa. Olivatpahan nämä kaverukset karanneetkin yhtenä päivänä eskarista omien sanojensa mukaan lenkille.

Minä en tiedä että mitä hittoa minä asialle teen, minusta tuntuu niin pahalle Matin puolesta että ihan itkettää, en minä halua että poikani kiusaa muita tai on häirikkö. Kolme isompaa lasta on joiden kanssa ei ole koskaan vastaavia ongelmia ollut.

Antakaa jotain neuvoja millä tämä tilanne saadaan loppumaan.[/QUOTE]

On kivaa pitää hauskaa toisten kustannnuksella. Mulla on hauskaa kun nauraa räkätän ja olen eloisa ja vilkas ja heilun, sanon aina asiani kun jotain tulee mieleen, karkailen ja teen kepposia.pojillahan on oikeus toimia noin.
Mitä väliä että toisilla on illalla pää kipeä kun 10 poikaa ei tee kenellekään mitään pahaa vaan pitää vaan hauskaa niiin että lto:t eivät ehdi antaa huomiota ollenkaan muille.

Remmiä perseelle, kakarasi on itsekäs paska paviaani.
 

Yhteistyössä