Poissaolo töistä lapsen sairauden takia

  • Viestiketjun aloittaja "päärynä"
  • Ensimmäinen viesti
"päärynä"
Lapsi sairastui ke-iltana. Soitin to-aamuna esimiehelleni ja ilmoitin olevani loppuviikon eli kaksi päivää pois lapsen korkean kuumeen takia. Sanoin tulevani maanantaina töihin.

Nyt tilanne onkin se, että lapsella on edelleen kuumetta. Ei onneksi niin paljon kuin loppuviikosta, mutta mittasin äsken 37.7 kuitenkin. Lisäksi lapsi yksii ja on nuhainen ja tukkoinen. On selvä, että hänen on oltava kotona ainakin huominen vielä.

Työpaikan käytäntönä on, että omalla ilmoituksella saa olla kolme päivää sairaan lapsen kanssa kotona. Mitäs tässä tapauksessa, kun olen ollut loppuviikosta jo kaksi päivää ja tässä oli viikonloppu välissä? Pitääkö minun hankkia lääkärin / neuvolan terkkarin todistus jos olen vielä huomisen lapsen kanssa kotona? Mies ei kuulemma voi jäädä kotiin, kun töissä on jotain päällekaatuvaa.

Entä onko minulla oikeus jäädä kotiin palkattomasti, jos en todistusta hanki?

Kysyn tätä viikonlopun vaikutusta lähinnä siksi, että meillä oman sairauden kohdalla pitää hankkia viikonlopun jälkeen lääkärintodistus, jos (torstai-) perjantai on ollut eka sairauspäivä ja on edelleen maanantaina kipeä.
 
"poikia3"
Palkallisesti et töistä pois voi olla vaikka hankit sen todistuksen. Palkatta kotii jäämisestä pitää sopia työnantajan kanssa, sillä omassa sopimuksessani lukee, että lapsen sairaude vuoksi töistä voi olla poissa 4 päivää, joista 3 palkallisena.
 
"Veera"
Meillä lääkärintodistus ei vaikuta siihen palkansaantiin vaan kolmannen päivän jälkeen ovat palkattomia. Ja viikonloput lasketaan.
Jos sulla on liukuva työaika niin käy tekeen lyhyt päivä niin mies pääsee sun palattua vielä hoitamaan pakolliset hommat töissä.
 
"Veera"
Kun se 3 päivää on tosiaan äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämistä varten. Siis tessin mukaan. Sulla on ollu nyt kolme päivää aikaa järjestää lapselle hoitaja.
 
"päärynä"
[QUOTE="Veera";29499475]Kun se 3 päivää on tosiaan äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämistä varten. Siis tessin mukaan. Sulla on ollu nyt kolme päivää aikaa järjestää lapselle hoitaja.[/QUOTE]

Niin. Mies ja isovanhemmat ovat estyneitä huomisen osalta.
 
"päärynä"
[QUOTE="päärynä";29499516]Niin meilläkin (kävin just lukemassa). Tosin ei se tässä nyt muuta asiaa kun ne neljä päivää kului to-su.[/QUOTE]

Lisäys TES:ssä puhutaan korkeintaan neljästä TYÖpäivästä, eli la-su ei lasketakaan mukaan? Meillä työviikko on aina ma-pe.
 
jioegt
Kyllä *ituttaa olla esimiehenä naisvaltaisella alalla. Akat eivät tajua, että lapsen sairauden vuoksi voidaan olla poissa, jotta saadaan hoitaja järjestymään. Toinen mikä *ituttaa on, että LÄHES KOSKAAN töistä ei voi jäädä pois mies.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
Kyllä *ituttaa olla esimiehenä naisvaltaisella alalla. Akat eivät tajua, että lapsen sairauden vuoksi voidaan olla poissa, jotta saadaan hoitaja järjestymään. Toinen mikä *ituttaa on, että LÄHES KOSKAAN töistä ei voi jäädä pois mies.
Minusta tuo on niin tyhmä sääntö ettei mitään rajaa. Kuka muu sen sairaan lapsen hoitaa jos ei lapsen omat vanhemmat? Toki joillain onnekkailla on isovanhempia ja muita kykeneviä, mutta mielestäni on outo oletus että monesti vaaditaan hankkimaan sairaalle lapselle joku hoitaja sen ensisijaisen hoitajan eli vanhemman sijasta? Eikä ne kynnelle kykenevätkään välttämättä ole niin innokkaita tulemaan niitä tauteja itselleen hakemaan.

Tottakai jos se tessissä lukee niin minkäs sille mahtaa, mutta ihmettelen suuresti mikä aivopieru ko säännön kirjoittajalta on päässyt...
 
"Hanna"
Luepa omasta TES:istäsi. Me saamme pitää 4 pv vapaata lapsen hoitamiseksi palkattomana. Viikonlopun päiviä ei lasketa, joten meillä voisi olla vielä ma-ti sairasta lasta hoitamassa.
 
"Lissu"
[QUOTE="päärynä";29499598]Lisäys TES:ssä puhutaan korkeintaan neljästä TYÖpäivästä, eli la-su ei lasketakaan mukaan? Meillä työviikko on aina ma-pe.[/QUOTE]

Kyllä ne lasketaan mukaan. Meillä on myös työviikko ma-pe, ja jos joudun olemaan perjantain pois lapsen sairauden vuoksi niin ne kolme päivää ovat pe, la ja su. Jos tauti jatkuu niin lääkärintodistuksella voin olla palkattomasti hoitamassa vielä maanantaina. Sen jälkeen on esimiehestä kiinni, vieläkö joustaa.
 
"sari"
Kyllä *ituttaa olla esimiehenä naisvaltaisella alalla. Akat eivät tajua, että lapsen sairauden vuoksi voidaan olla poissa, jotta saadaan hoitaja järjestymään. Toinen mikä *ituttaa on, että LÄHES KOSKAAN töistä ei voi jäädä pois mies.
Tämähän ei ole äitien vika, vaan yhteiskunnan päättämjien, jotka eivät suostu tasaamaan raskaudesta ja lasten sairauspoissaoloista johtuvia kuluja molempien vanhempien työnantajien kesken. Ruotsissa on toimiva malli, joten ei olisi mitenkään mahdotonta ottaa vastaavaa käyttöön Suomessakin. Olisi edes yksi asia vähemmän, mistä äitejä tarvitsisi syyllistää turhaan.
 
"Lissu"
Kyllä *ituttaa olla esimiehenä naisvaltaisella alalla. Akat eivät tajua, että lapsen sairauden vuoksi voidaan olla poissa, jotta saadaan hoitaja järjestymään. Toinen mikä *ituttaa on, että LÄHES KOSKAAN töistä ei voi jäädä pois mies.
Yksi mikä mua *ituttaa on se että jos lapsi huutaa korvatulehdusta/kurkkukipua/vatsakipua lähes koko yön niin LÄHES KOSKAAN se ei ole mies joka valvoo minuuttiakaan lapsen kanssa, vaan aina se äiti. Ja sitten vaan pirteänä aamulla töihin parin tunnin yöunen jälkeen kun mies jää kotiin hoitamaan vai? No ei todellakaan.

Ja tuo hoitajan järjestäminen, meillä on isovanhemmat ja kaverit työelämässä, joten vaihtoehdot on hoitaa itse tai jättää lapsi yksin kotiin.
 
"poikia3"
Meillä mies on ihan yhtä lailla hoitanut sairaita lapsia kotona. Noin puolet ja puolet on mennyt. Huomautan vielä että jos lasta on hoidettu jo 3 päivää kotona, harvoin tämä on niin sairas, ettei vieras hoitaja voisi hoitaa. Ja kyllä on ihmisiä, jotka tulevat hoitamaan sairaita lapsia. Oma työnantajani mm. Maksaa hoitajan palkkaamisen niille päiville, kun itsekin voisin lasta hoitaa. Itse en ole tuota palvelua käyttänyt. Meillä ainakin viikonlopun päivät lasketaan sairaslomapäiviksi myös lapsen osalta.
 
ymmärrän
Kyllä *ituttaa olla esimiehenä naisvaltaisella alalla. Akat eivät tajua, että lapsen sairauden vuoksi voidaan olla poissa, jotta saadaan hoitaja järjestymään. Toinen mikä *ituttaa on, että LÄHES KOSKAAN töistä ei voi jäädä pois mies.
Ja koskaan ei mietitä että jos se 9v joka kärsii vaan kurkkukivusta, voisikin olla vaikka ihan YKSIN kotona leffoja katselemassa...
 
"jav"
[QUOTE="Lissu";29499714]Yksi mikä mua *ituttaa on se että jos lapsi huutaa korvatulehdusta/kurkkukipua/vatsakipua lähes koko yön niin LÄHES KOSKAAN se ei ole mies joka valvoo minuuttiakaan lapsen kanssa, vaan aina se äiti. Ja sitten vaan pirteänä aamulla töihin parin tunnin yöunen jälkeen kun mies jää kotiin hoitamaan vai? No ei todellakaan.

Ja tuo hoitajan järjestäminen, meillä on isovanhemmat ja kaverit työelämässä, joten vaihtoehdot on hoitaa itse tai jättää lapsi yksin kotiin.[/QUOTE]

Täh? Miksi mies ei valvo? Senkö perusteella nainen voi jäädä kotiin hoitamaan lasta, koska mies ei koskaan voi valvoa öisin?
 
040608
Meillä on kyllä tilanne se että useimmiten on ollut mies sairaan lapsen kanssa kotona. Siitäkin huolimatta että minä saisin olla sen 3 päivää omalla ilmoituksella (naisvaltainen ala...) ja mies joutuu hankkimaan heti töihin lääkärintodistuksen sairaasta lapsesta. Tai tähän asti on riittänyt terv.hoitajan todistus mut en tiedä onko se nyt muutunut, että tarvii lääkärin todistus. Meillä jää se kumman on helpompi töistä jäädä kotiin, vaikka miehenkin poissaolosta kärsii asiakkaat välillisesti.
 

Yhteistyössä