Polven tähystysleikkaus - toipuminen?

  • Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti
"minä"
Onko jollain kokemusta polven tähystysleikkauksesta? Mulla on ilmeisesti nivelkierukka revennyt, ja polvi leikataan kohta. Mietinkin, että miten pian leikkauksesta toipuu kävelykuntoon? Asun neljännessä kerroksessa, ei hissiä, ja vauvakin on...
 
"vieras"
No meijän isä oli kävely kunnossa heti, mut sil on kyl aika hiijen kova kipukynnys... Muistaakseni oisivat pariviikkoa kirjottaneet saikkua,ajo leipäautoa. Mutta se oli jo parin päivän päästä töissä. Mutta veikkaampa et kuhan sinne neljänteen kerrokseen pääset könyymään ni et ihan hetkeen sieltä alas halua lähtee! Oisko mitään mahollisuutta mennä vanhemmiles/anoppilaan ees viikoks leikkauksen jälkeen?
 
"vieras"
mun mies kuntoutui oikeastaan muutamassa päivässä. kepitkin sai mutta ei se tainnu niitä käyttää montaa päivää. töistä oli poissa 3 viikkoa, on fyysinen työ.
 
Mulle tehty noin kymmenen vuotta sitten. EN ihan tarkkaan muista toipumiskuviota (j avoi olla erilainen nykyään), mutta taisin pari viikkoa liikkua kyynärsauvoilla ja muutamaan ekaan päivään painoa ei saanut laskea jalalle.
 
mulla
Kyllä mulla kesti useamman viikon ennenkuin pystyin normaalisti olemaan ja liikkumaan, vaikka kepit ne ottikin aika äkkiä pois. En kyllä olis uskaltanu jäädä vauvan kanssa kaksin.
 
"vieras"
Mulla tähystettiin polvi kuukausi sitten päiväkirurgisena toimenpiteenä; kierukka oli revennyt.

Kävelin samana iltana kahden kepin avulla, pari päivää näin.
Yhteen keppiiiin siirryin 3. operaation jälkeisenä päivänä.

Mielestäni toipuminen oli tosi nopeaa ja kivutonkin olin melkein heti toimenpiteen jälkeen.

Kysy vaan jos haluat jotain tietää:)
 
"minä"
no tuota just mietinkin, että miten pitkään tartten päivisin apua vauvanhoidossa. eli ainakin viikko varmaan kannattaa varata hoitoapua? enköhän mä neljänteen pääse könyämään saattajan avulla...saa sitten vaikka kantaa mut reppuselässä ;)
 
vammapolvi
[QUOTE="vieras";23945525]Mulla tähystettiin polvi kuukausi sitten päiväkirurgisena toimenpiteenä; kierukka oli revennyt.

Kävelin samana iltana kahden kepin avulla, pari päivää näin.
Yhteen keppiiiin siirryin 3. operaation jälkeisenä päivänä.

Mielestäni toipuminen oli tosi nopeaa ja kivutonkin olin melkein heti toimenpiteen jälkeen.

Kysy vaan jos haluat jotain tietää:)[/QUOTE]

Kuin nopeasti pääsit operaatioon? Oliko polvessasi turvostusta.

Oma polveni rikkoontunut noin kuukausi sitten ja kierukkavammaa epäillään. Ei turvotusta ole ollut. Nyt vasta suunnnitellaan lähetettä leikkausarvioon.
 
"mimmi"
Mulla leikattiin reilu kymmenen vuotta sitten repeytynyt kierukka polvesta ja mun piti käpytellä kepeillä VIISI viikkoa :O On vissiin vähän eri määräykset nykyään. En mäkään kyllä noin kauaa keppejä pitänyt, mutta kyllä mulla toipuminen vei kuitenkin useamman viikon.
 
"minä"
Kuin nopeasti pääsit operaatioon? Oliko polvessasi turvostusta.

Oma polveni rikkoontunut noin kuukausi sitten ja kierukkavammaa epäillään. Ei turvotusta ole ollut. Nyt vasta suunnnitellaan lähetettä leikkausarvioon.
no mä vastaan, vaikka et multa kysynytkään. eli polvi pamahti jo nelisen kuukautta sitten, jolloin tehtiin magneettikuvaukseen lähete (tampereella). parisen viikkoa sitten kaaduin rappusissa polvilleni, jonka johdosta polvi meni vielä enemmän hajalle: lukkiutuu päivittäin, särkee, ei kestä yhtään pidempää kävelyä jne. tämän johdosta tehtiin kiireellinen lähete, ja aika leikkaukseen tuli tällä viikolla. asian kiireellisyyteen vaikuttanee ehkä myös se, että mulla tosiaan on tuo vauva ja asun nelosessa (ei hissiä).
 
kuukausi sitten tmp:ssä ollut
Kuin nopeasti pääsit operaatioon? Oliko polvessasi turvostusta.

Oma polveni rikkoontunut noin kuukausi sitten ja kierukkavammaa epäillään. Ei turvotusta ole ollut. Nyt vasta suunnnitellaan lähetettä leikkausarvioon.

Mulla kesti magneettikkuvasta toimenpideajan tuloon parisen kuukautta.

Turvotusta ei paljoa ollut, melkein päivittäin polven lukkoilua
 
"nyt kyllä jo kaduttaa"
Vammasta 5,5 kk ja tähystetty. Löydös: nivelkierukan repeämä ja nivelrikko, saikkua 4 viikkoa. Oireilut ennen toimenpidettä leposärkyjä öisin sekä aina liikkuessa polven hiukankin kiertyessä vihlaisuja. Pari viikkoa tähystyksestä päiväkirugiassa, josta kävely taluttaen autolle parisataa metriä, ei kävelykeppejä mukaan (kotiin klo 21). Nyt vihlaisuja monin verroin enemmän ja kipeämmin. Tuntuu, että jalka pettää kävellessä alta. Jumpannut olen, ei kestä edes normaaleja matalakantaisia kenkiä pitää jalassa. Sisällä siis ilman kenkiä ja ulkona lenkkarit just menee, kävelysauvat kun on kävellessä apuna. Nyt kaduttaa kovasti, jos tämä tällaiseksi jää eli polvi on huonommassa kunnossa kun ennen leikkausta. Tiedän kyllä, että toipuminen on yksilöllistä, mutta kun toiset jo menevät parin viikon saikulla raskaisiin metsurin hommiin... niin on tämä kuin konsanaan konemiehen arkea! Että kyllä tympii!
 
"vieras"
Tähystyksestä toivuin nopeasti. Lenkkaamalla kävelin ihan ok jo saman päivän iltana. Jalka ei edes oikeastaan ollut kipeä.
Mutta leikkauksessa jossa lumpio kiristettiin paikalleen olin pitkäänkin kipeä. 2kk saikkua ja 4vko sarana ostoosi ja jalka edelleen huono. Leikkauksesta yli 4kk.
 
"minä"
jos ketään kiinnostaa, niin kävin leikkauksessa, ja nyt viikko leikkauksen jälkeen kävelen sujuvasti ilman keppejä. saikkua tuli 3 viikkoa, mutta pärjään jo ilman kipulääkkeitä ja kävely tosiaan on melko sujuvaa. kierukasta löytyi repeämä, ja repaleet "siivottiin" pois. mitään kulumaa tms. ei ollut. leikkaus oli aamulla klo 8, ja kotona olin jo klo 12.30. eli mun tapauksessani leikkaus oli tosi hyvä juttu!
 
"vieras"
Mulla leikattiin polvi n.vuosi sit. Seuraavana päivänä kävelin jo melki normisti. Kolmen päivän jälkeen en tarvinnu keppejä. Mut kai se on yksilöllistä et miten toipuu.
 
nonnukka^^
Miulla tähystettii polvi toisen kerran eilen ku oli taas kierukka revenny ja edellisestä toimeenpiteestä mitä muistan (LOKAKUU 2010) niin itellä oli todella hias toipuminen et sai vetää särkylääkkeitä tosiaan ennenku helpotti ja ne ei aina auttanu ja rappusia piti välttää jokusen päivän. Keppejä en saannu mukaan koska pitää mahollisemman normisti kävellä alusta pitäen, vaikka se tekee todella vaikeeta välillä varsinki ku vasta operoitu polvi.
 
Mulla kiinnitettiin kierukka takas tähystysoperaaiona yksityisellä. Saikkua tuli joku 3,5 vko ja 2 viikkoa piti puolivarauksella kävellä keppien kanssa, ennen kuin sai jättää pois. Isältä opertoitiin samaisena kesänä julkisella puolella polvi, kierukka poistettiin kokonaan. Muistaakseni pari päivää kepit ja sitten saikin kävellä normaalisti.
 
Nivelkierukka
Moi,

Polven nivelkierukan poistaminen aiheuttaa useimmilla potilailla nivelrikon, joten kierukka kannattaa aina yrittää kiinnittää takaisin, jos se vain on mahdollista. Ortopedi kyllä tietää mitä on järkevintä tehdä.
Tässä on keskustelua nivelkierukan korjaamisesta -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485/0#6 .
 
polvi sököks
Itselläni nivelkierukka repesi urheillessa 3 päivää polvi oli lukittunu ja tk lääkäri käski ottaa buranaa että saisin lukituksen polvesta pois kipu äityi erittäin kovaksi ja pyysin lähetteen sairaalaan sairaalassa sanottiin heti että kierukka on revenny 1vk tästä käynnistä olinkin jo leikkaus pöydällä. Nyt 3 viikkoa leikkauksesta, kävelen suht normaalisti polvessa on vieläkin ajoittaista vihlovaa leposärkyä ja välillä kävellessä muistuttaa polvi siitä että se on leikattu mutta paranemaan päin 2viikkoa söin särkylääkkeitä nyt pärjännyt jo viikon ilman lääkkeitä. Polven nivelkierukka oli revennyt 3 kohtaa ne ompeli kierukan kasaan ja kiinnitti kahdella ankkurilla omalle paikalleen samalla löysivät jonkun blikan jonka poistivat. 6-8 viikkoon ei saa juosta/hölkätä, kävelyn sai aloittaa kivun sallimissa rajoissa ja raskampaa urheilua esim. Jääkiekoa ei saa harrastaa 4kuukauteen.
 
Pentti Salminen
Olin tähystysleikkauksessa 21.5.2014. Leikkaus aika noin tunti. Polvesta otettiin irronnut ruston pala noi 15 millin pituinen joka oli jo katkennut ja muutakin irtoomassa olevia paloja. Kolmepäivää kävelin kepeillä, nyt ilman keppejä fysikaalista jalalle. Ei vielä pääse kyykkyyn eikä polvi taivu. Polven päällä sivussa lihas on kohollaan ja estää taivuttamista. Ei jaksa jaloillaan koko päivää. En tiedä kauvanko menee että ihan kunnossa. Sanottiin että 3-4 vuoden sisällä tekonivel. Verenkierto häiriö siksi rusto irronnut.
 
"zara"
Minulla oli revennyt polven sisäsyrjän kierukka 1,5cm. Leikkaus oli tiistaina. Keppejä tarvitsin tiistain ja eilisen. Tänään en ole koskenutkaan keppeihin, koska koen etten tarvitse niitä. Kävely siis jo aika hyvää, toki nilkutan ja ortoosi polvessa estää liikkumista. Ekana yönä olin onneksi niin väsynyt leikkauspäivästä, että unta ei tarvinnut hakea. Ortoosi nimittäin vähän aluksi häiritsi makuulla olemista ja asentoa täytyi hakea, mutta jännä miten siihen tottui jo ihan parissa päivässä. Kipua todella vähän ollut, enemmänkin polvea pakottaa kuin koskee. Olen todella yllättynyt, koska odotin paljon pahempaa. Ainoastaan pistokohdat ovat kipeät ja polvi vielä turvoksissa. Kuntouttamaan aloitin polvea heti, koska uskon että sillä on suuri merkitys paranemisen kannalta. Nostelen jalkaa ja teen erilaisia pitoharjoituksia niin kuin ohjeissa neuvotaan. Taivuttelen ja liikuttelen myös nilkkaa. Polvi taipuu ortoosin säädön verran nyt ekan vkon eli 30 astetta, toisella viikolla laitetaan 60 astetta ja kolmannella 90 astetta. Sairaslomaa sain melkein 4 viikon verran. Tässä on hyvää aikaa saada tekemättömiä rästihommia tehdyksi :)
 

Yhteistyössä