Potan pesu

Hei,

Enpä tiedä onko olemassa mitään "virallista" hygieniaohjetta, mutta itse olen tehnyt suihkepulloon desinfioivasta pesuaineesta miedon liuoksen. Suihkutan sitä sitten joka käytön jälkeen pottaan ja lopuksi kuivaan vessapaperilla. Nopea ja helppo tapa pitää potta puhtaana. Aina en kyllä pelkän pissan jälkeen "desinfioi", vaan suihkutan käsisuihkulla potan puhtaaksi. Laiskuutta...Ei kait sitä normaaleissa kotioloissa tarvi ylihygieninen ollakaan. :whistle:
 
Joo kyllä pissin jälkeen pelkkä huuhtelu riittää. Jotta vastustuskyky kasvaisi lapsi tarvitsee myös pöpöjä. Eikäpähän siitä potasta sitä paitsi syödä eikä juoda eikä sitä muutenkaan juuri käsin kosketella. Eihän vessanpönttöäkään desinfioida joka käytön jälkeen.
Nykyään kun kaikki on niin ylihygieenistä lapset ja aikuisetkin sairastaa huomattavasti enemmän kuin ennen!
 
Me huuhdellaan potta hyvin joka käytön jälkeen ja tarvittaessa pestään ihan saippualla ja lämpimällä vedellä. Kun tyttö käy isommalla asialla, niin sen jälkeen yleensä pesen saippualla. Ei ole tullut mieleenkään alkaa desifioida pottaa jatkuvasti. Tyttö on käyttänyt sitä jo melkein vuoden, eikä ole vielä mitään kammottavaa pöpöä omasta potastaan saanut, joten en kyllä desifioi jatkossakaan.
 
Ok,

Samalla linjalla olen ollut siis, pissin jälkeen kuumaa vettä. Isomman jälkeen olen jollain saippualla tai pesuaineella huuhtassut. Olen samaa mieltä pöpöistä ja vastustuskyvystä, kyselin siksi, etten ole liian suurpiirteinen. ;) Aina tulee jotain uutta vastaan!

 
Meillä vaan suihkulla putstaan ja jos pahempi vatsatauti tai muuta niin silloin vasta käytetään jotain ainetta.

Tärkeintähän on että sekä vanhempi että lapsi pesee kätensä pottailun jälkeen!

:flower: :flower:
 
Ammattilainen
Mitä enemmän desinfioi, sitä enemmän bakteerit vahvistuu ja kykenevät kehittämään omaa vastustuskykyään. Eli huuhtelu riittää ja silloin tällöin pesu esim. saippualla.
 
Tibu
Lämpimällä vedellä meilläkin huuhdellaan + kakan jälkeen käytetään saippuaa ja vettä. Ite olen kans näin aloittelevana pottailijana katellu kauhulla kauppakeskuksissa yms. julkisissa paikoissa olevia pottia: noihinko likaisiin pottiin sitä pitää lapsi joskus istuttaa (no voihan nekin tietysti siellä paikan päällä ensteks pestä). Olisikohan parempi opetella käymään vessanpöntöllä jo ihan pienenä? Ei tietty liity tähän ketjuun, mut tuli vaan mieleen tollanen kysymys. Ja toinenkin: pesettekö lapsen pepun vielä kakkapottailun jälkeen vai pyyhittekö pelkästään paperilla? Heh, kaikkea sitä tuleekin mulla mieleen kysyä.... :LOL:
 
Aleksin 2v äiti
Täällä myös huuhdellaan vain vedellä pissan jälkeen ja kerta viikkoon kun pesen vessan niin siinä samalla pesen potankin sitten kunnolla!!
Kakkapyllyn olen pyyhkinyt ihan vaan paperilla koska myö käydään aikasta usein kylvyssä/saunassa (joka toinen ilta) niin siinä tulee sit pesut hoidettua!! :wave:
 

Yhteistyössä