Pudendaalin kokeneita

yksäiti84 harmailee
niin, mikä tuo puudutus oikein on? Itellä kohdunkaulanpuudutus autto tosi hyvin kun oli nopee synnytys. sitä suosittelen kaikille joille ei epiduraalia keretä antamaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2007 klo 12:31 tietämätön kirjoitti:
Millainen puudutus pudendaali-puudutus on?
"Pudendaalihermon puudutuksella pystytään tehokkaasti poistamaan synnytyskanavan alaosan ja ulkosynnyttimien alueen kivut. Pudendaalipuudutus sopii hyvin käytettäväksi avautumisvaiheen lopulla ja ponnistusvaiheessa, erityisesti jos äiti kärsii ponnistuspelosta tai joudutaan päästäviin toimenpiteisiin esimerkiksi imukupin avulla. Puudutus soveltuu hyvin myös synnytyksessä tulleiden repeämien ompeluun. Pudendaalipuudutus voi pidentää synnytystä, koska se vähentää ponnistamisen tarvetta. Sikiön ja äidin riskit ovat hyvin vähäiset.

Puudutustekniikka on helppo. Lantion pohjalla kulkevat pudendaalihermot puudutetaan emättimen kummaltakin sivulta. Alue löytyy helposti sisätutkimuksessa tunnustelemalla emättimen kautta."

Löytyi täältä: http://terveysnetti.turkuamk.fi/perhenetti/synnytyssivut/pudendaali.htm

:)
 
Valpuri
Suosittelisin parakervikaalipuudutusta. Itse sain paran lisäksi pudedaalin ponnistuksen loppuvaiheilla ja sen laitto sattui minuun ainakin todella kovasti. Voi olla että se kuitenkin auttoi jonkin verran mutta vaikea sanoa sillä kipu tuntui koko ponnistusvaiheen.
Laitto varmasti riippuu niin lääkäristäkin ja voi olla että sinulle se sopii paremmin.
 
Pudendaalin laitto tosiaan tuntui todella kamalalta. Muutenkin ollaan siinä kivuliaita ja sit lääkäri venyttelee ja viruttelee vehkeitä, suorastaan repii, tonkii ja tunnustelee... auuuuu. Ikinä en enää sitä puudutusta ota. Otin sen viimeksi siksi kun sen tosiaan pitäisi auttaa ponnistusvaiheessa, enkä saanut enää epiduraalia. No mulla se ei ainakaan toiminut... eikä toiminut siinä ompeluvaiheessakaan. Mieluummin vaikka luomuna sitten seuraavalla kerralla.
 
Mulla oli tuo pudendaali ja en tuntenut kyllä mitään kun se laitettiin, vasta synnärikertomuksesta luin että semmonenkin ollut. (Mulla oli myös spinaali)
Mulla auttoi tuo pudendaali kyllä, alapäässä ei kipua tuntunut kun vauva syntyi, vain tuo supistuskipu oli sellanen mikä sattui.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2007 klo 11:25 Kaisa kirjoitti:
Mietin toisen synnytyksen kivunlievitystä. Synnytyksestä saattaa tulla niin nopea, ettei epiduraali tule kyseeseen. Pudendaali kuulostaa sopivalta, mutta toimiiko se?
sain sen esikoista synnyttäessä ponnistusvaiheeseen. ei toiminut, kipu oli sietämätön, sama kun ei olisi annettu ollenkaan. itse aijon pyytää spinaalipuudutusta.
 
Mulle laitettiin juuri ennen ponnistusvaihetta, kun ei voitu enää laittaa kohdunkaulapuudutetta. Mulla oli sietämättömät kivut, tuntui että alaselkä räjähtää ja lapsi tulee sieltä läpi. Pudendaalin laitto sattui tosi paljon, mut vedin koko laittamisen ajan ilokaasua (lääkärin määräyksestä) niin sillä sen kesti. Laiton jälkeen olin kuin eri ihminen, auttoi kipuun ja paineen tunteeseen. Sen avulla jaksoin ponnistaa, muuten en tiedä olisinko enää jaksanut.
 

Yhteistyössä