Punajäkälä ihottuma, onko jollain ollut tai on?

  • Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti
"minna"
kun mä epäilen et mulla on ja netistä lukemalla se hoidetaan siis ihan kortisonivoiteilla, ainakin lievemmät tapaukset, niin kannattaako tässä nyt hakeutua lääkäriin vai voinko oletaa tuon menevän omia aikojaan ohi...kokemuksia?
 
"Pihla"
Moi! Minulla on omakohtainen kokemus siitä että ei mennyt ohi. Tuli toisen säären ulkosivulle eikä kuukausiin positunut. Luulin sitä psoriaasiksi. TK lääkäri kirjoitti Bemetson salvaa, mikä on aika väkevää ymmärtäkseni, mutta sillä ei ollut merkittävää vaikutusta. Ihottuma jatkoi hiljalleen leviämistä, myös toiseen jalkaan, jossa se oli eri näköinen. Menin uudestaan läääkäriin,joka otti koepalan ja labrasta tuli vastaukseksi punajäkälä. En ollut kuullut koko jäkälästä koskaan. Lääkärin sanoi että autoimmuuni sairaus eikä sille oikeastaan voi mitään. Googlasin lsiätietoa netistä.

Olen nyt omin toimin päässyt niskan päälle toisessa jalassa josta iho on parantunut, on enää tummat läiskät jotka toivottavasti häviävät ajan knassa. Aloin desifioimaan ihoa heti suihkusta tultuani apteekin spraylla, etenkin kun olin ajellut sääriä. Mielestäni ihon rikkoutuminen sai ihottuman leviämään. Kutinaa ei kannattanut raapimalla helpottaa.. Myös kuuman saunan huomasin vähentävän tulehdusta, olisiko taas desifiointi filosofiaa. Tämä eii siis ole lääketieteen tarjoama hoitokeino.

Lääkäri voi varmistaa ihottuman olevan punajäkälän. Sehän voi olla myös jotain muuta.
 
vierass
Lääkäriin vaan, siihen tarvitsee vähän vahvempia kortisonivoiteita kuin mitä käsikaupasta saa.

Läikkiä tulee aina joskus, inhottavin ilmestyy toiseen yläluomeen. Lääkärit pitkään epäili sitä toiseksi ihottumaksi (näytti ihan selkeästi sille, ei mitenkään tyypillilseltä punajäkälältä), mutta kun siihen riittävät voiteet eivät tehonneet, otettiin sitten koepala ja sain tujummat rasvat. Kortisonivoide kuurilla se on aina hävinnyt.
 
"miata"
Mulla todettiin punajäkälä viime talvena. Hoitona Bemetson, kunnollinen rasvaus perusvoiteilla sekä suun kautta kortisonikuuri. Kertahoidolla saatiin kuriin ja jos tuntuu kutinoita niin Bemetsonia jo ennen kuin ehtii lehahtamaan. Jos ei em. keinot auta, niin sitten valohoitoa :)
 
EN tunne ko ihottumaa, mutta kortisonivoiteelle voin vinkata vaihtoehtoista voidetta. Kortisonitonta apua löytyy Bepanthen Anti-Exem –voiteesta, joka on on kehitetty kutiavan, ärtyneen ihon ja ihottuman päivittäiseen hoitoon, kortisonivoiteiden korvaajaksi.

Voide vaikuttaa kahdella tavalla: se sekä lievittää kutinaa että elvyttää ihonsarveiskerrosta, mikä vähentää raapimisen tarvetta ja auttaa ihoa parantumaan.
Kuivaan ihoon se ei ole paras mahdollinen tuote, vaan silloin kannattaa käyttää kuivan ihon kosteuttajia. Sain tämän tuotteen on testattavaksi suosittelumedia Hopottajien kampanjassa. Hyvin auttoi ainakin omaan ongelmaani.
Bepanthen Anti-Exem Creme
 

Yhteistyössä