Punkkirokote - aiotteko ottaa?

En ole kovin lujasti ajatuksiani suunnannut tähän punkkiaiheeseen. Kyllä tuossa kaupan parkkipaikalla on parina kesänä päivystänyt semmoinen punkkiauto missä rokotosta olisi saanut. Sitten olen lukenut, ettei pitäisi mitään paniikkia ottaa koko asian suhteen. Voisi olla, että perheen kannalta olisi hyvä, että koko porukka suojautuisi niiltä öttiäisiltä. On niitä kuulema täällä (Sipoon rajalla) meidänkin pusikoissa. Ollut iät ja ajat, mutta ennen ei niiden vaarallisuudesta tiedetty mitään. Ja suurin osahan semmoisia, että vaan imee verta eivätkä aiheuta mitään tauteja. Harkitaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Voi ristus sentään.:eek::confused:


Sitten vielä samaan syssyyn kyselen että onko niistä ihmisten punkkikarkotteista mitään hyötyä? Mitä luulette tai onko teillä kokemuksia?

Kysy Paulalta :D Se varmaan osaa listata pyretriinin ja muiden myrkyllisyysvaikutukset hetkessä.

Mä olen silti suihkutellut punkkikarkotetta housunlahkeisiin kun oon metsään lähtenyt. Tehosta en tiä ku en oo moisiin kuopionkeikan jälkeen törmännyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Voi ristus sentään.:eek::confused:


Sitten vielä samaan syssyyn kyselen että onko niistä ihmisten punkkikarkotteista mitään hyötyä? Mitä luulette tai onko teillä kokemuksia?
Itse ainakin suhtaudun noihin karkotteisiin skeptisesti. Eihän mikään satavarma ole, koiriltakin punkkipannasta ja -karkotteesta huolimatta löytänyt yksilöitä. Mieluummin kallistun siihen asianmukaiseen suojaukseen vaatteilla ja siihen punkkitarkistukseen.
 
En ole kovin lujasti ajatuksiani suunnannut tähän punkkiaiheeseen. Kyllä tuossa kaupan parkkipaikalla on parina kesänä päivystänyt semmoinen punkkiauto missä rokotosta olisi saanut. Sitten olen lukenut, ettei pitäisi mitään paniikkia ottaa koko asian suhteen. Voisi olla, että perheen kannalta olisi hyvä, että koko porukka suojautuisi niiltä öttiäisiltä. On niitä kuulema täällä (Sipoon rajalla) meidänkin pusikoissa. Ollut iät ja ajat, mutta ennen ei niiden vaarallisuudesta tiedetty mitään. Ja suurin osahan semmoisia, että vaan imee verta eivätkä aiheuta mitään tauteja. Harkitaan.
En minäkään ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota, eikä meillä ole maalla (keskisuomessa) edes punkkipihtejä tms.
Satuin lukemaan iltalehdestä muutaman kauhujutun ja se sai minut toimimaan.:geek::oops: En nyt mitenkään hysteerinen ole, mutta jospa jonkun karkoitteen suhauttais tai ottais rokotteen.
 
Jos Paula sattuu olemaan hoodeilla niin saat kirjoittaa punkkikarkotteista/rokotteista etc. niin paljon kuin haluat. Mielelläni lukisin. Ja kiitos edellisistä, olen niitä usein mielenkiinnolla lukenut.
 
  • Tykkää
Reactions: 0oo0
Otettu jo ajat sitten, kaikki kolme kertaa. Liikun paljon luonnossa ja nuo punkit ovat kyllä eteviä etsimään ne suojauksen puutteet.
Ikävä kyllä ei rokote auta siihen suurimpaan punkin aiheuttamaan riskiin, borrelioosiin. Mutta aivokuume (jota rokote siis torjuu) saattaa olla tappava, borrelioosi ikävä mutta henki säilyy.

 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Punkkirokotus on taitavasti markkinoitu kikka. On totta että punkit levittävät puutiaisaivokuumetta, mutta se on erittäin harvinaista. Ylipäänsä punkin puremasta yhtään minkään taudin saaminen on todellisuudessa harvinaista, vaikka toisin annetaan ymmärtää. Mutta huomattavasti vieläkin harvinaisempaa on se, että puremasta saisi puutiaisaivokuumeen.

No jos näin epäonnisesti silti kävisi, niin suurin osa sairastaa puutiaisaivokuumeen tietämättään, että kyse on siitä taudista. Se virus kun normaalilla terveellä aikuisella useimmiten ilmenee flunssan kaltaisina oireina. On äärimmäisen harvinaista, että tauti puhkeaisi jonain aivokalvontulehduksen kaltaisena hengenvaarallisena tilana. Todennäköisyys noille kaikille alkaa olla jo lottovoiton luokkaa.

Markkinointi ei tätä kerro ja media ei ole ollut riittävän kiinnostunut ottamaan asiasta selvää. Oikeastaan on ollut median kannaltakin paljon jännittävämpää uutisoida "pienestä pedosta ruohikossa". Sillä on saatu klikkauksia ja myyty lehtiä. Jos vaara olisi puoliksikaan niin iso mitä annetaan ymmärtää, niin punkkirokote kuuluisi kansalliseen ja maksuttomaan rokoteohjelmaan vähintäänkin lasten osalta. Mutta kun se ei kuulu ja ihan syystä.

Saaristolääkärit ovat keksineet ihan Punkkibussin, että pamahdetaan keskelle kauppakeskusten aukioita ja myydään á 50€ maksavia pistoksia, joita pitää ottaa kahdesti. Pistetään oikein tekstiviestillä muistutus, että tulehan ottamaan tehosterokote, kun toinen viis'kymppinen on meiltä vielä saamatta. Eli sellainen normaali nelihenkinen perhe pulittaa 400€ pyöreästi siitä, että suojautuu käytännössä olematonta uhkaa varten. Hyvää businesta sanon minä.

Mä sanon että kannattaa käyttää se 400€ vaikka ennemmin perheen yhteisen kesäloman viettämiseen.
 
vierailija
Rokotusohjelma sisältää kolme rokotuskertaa.

1. rokote: suositellaan ottaa talvikuukausina tai viimeistään maaliskuussa
2. rokote: 1-2 kuukauden kuluttua ensimmäisestä rokotuksesta
3. rokote: 5-12 kuukauden kuluttua ensimmäisestä rokotuksesta

Jos punkkikausi lähestyy uhkaavaa vauhtia ja rokotukset aloitetaan myöhäisessä vaiheessa, voidaan rokotusohjelmaa nopeuttaa. Toinen rokote voidaan ottaa aikaisintaan kaksi viikkoa ensimmäisestä rokotuskerrasta.

Rokotusohjelma antaa perussuojan puutiaisaivokuumetta vastaan kolmeksi vuodeksi. Ensimmäinen tehosteannos otetaan tavallisesti kolmen vuoden kuluttua ja sitä seuraavat tehosteannokset viiden vuoden välein.
 
vierailija
Rokotteen pitkäaikaisvaikutuksia ei tiedetä. Rokote ei anna täydellistä suojaa. Haittoja on aina, yleensä lieviä.

Riski saada puutiaisaivokuume on pienempi kuin 7 oikein lotossa. Sairastumiset näkee tartuntatautirekisteristä.

Paras tapa on suojautua puutiaisilta. Silloin myös mahdollisuus borrelioosiin vähenee.
 
vierailija
Punkkirokotus on taitavasti markkinoitu kikka. On totta että punkit levittävät puutiaisaivokuumetta, mutta se on erittäin harvinaista. Ylipäänsä punkin puremasta yhtään minkään taudin saaminen on todellisuudessa harvinaista, vaikka toisin annetaan ymmärtää. Mutta huomattavasti vieläkin harvinaisempaa on se, että puremasta saisi puutiaisaivokuumeen.

No jos näin epäonnisesti silti kävisi, niin suurin osa sairastaa puutiaisaivokuumeen tietämättään, että kyse on siitä taudista. Se virus kun normaalilla terveellä aikuisella useimmiten ilmenee flunssan kaltaisina oireina. On äärimmäisen harvinaista, että tauti puhkeaisi jonain aivokalvontulehduksen kaltaisena hengenvaarallisena tilana. Todennäköisyys noille kaikille alkaa olla jo lottovoiton luokkaa.

Markkinointi ei tätä kerro ja media ei ole ollut riittävän kiinnostunut ottamaan asiasta selvää. Oikeastaan on ollut median kannaltakin paljon jännittävämpää uutisoida "pienestä pedosta ruohikossa". Sillä on saatu klikkauksia ja myyty lehtiä. Jos vaara olisi puoliksikaan niin iso mitä annetaan ymmärtää, niin punkkirokote kuuluisi kansalliseen ja maksuttomaan rokoteohjelmaan vähintäänkin lasten osalta. Mutta kun se ei kuulu ja ihan syystä.

Saaristolääkärit ovat keksineet ihan Punkkibussin, että pamahdetaan keskelle kauppakeskusten aukioita ja myydään á 50€ maksavia pistoksia, joita pitää ottaa kahdesti. Pistetään oikein tekstiviestillä muistutus, että tulehan ottamaan tehosterokote, kun toinen viis'kymppinen on meiltä vielä saamatta. Eli sellainen normaali nelihenkinen perhe pulittaa 400€ pyöreästi siitä, että suojautuu käytännössä olematonta uhkaa varten. Hyvää businesta sanon minä.

Mä sanon että kannattaa käyttää se 400€ vaikka ennemmin perheen yhteisen kesäloman viettämiseen.


Kenelle TBE- eli puutiaisaivotulehdusrokote?
Rokote antaa suojaa punkkien eli puutiaisten levittämää puutiaisaivotulehdusta (tick-borne encephalitis, TBE) vastaan. Tautia on kutsuttu myös puutiaisaivokuumeeksi. Suomessa taudin voi saada vain maantieteellisesti rajatuilla alueilla lumettomana aikana.

Keväästä 2018 alkaen kansallisen ohjelman rokotteisiin ovat oikeutettuja 3 vuotta täyttäneet ja sitä vanhemmat henkilöt, jotka

  • asuvat vakinaisesti tai kesäasunnossa seuraavilla alueilla:
    • Kemin eteläisissä kaupunginosissa
    • Kotkan saaristossa
    • Lappeenrannan Sammonlahden kaupunginosassa
    • Raahen edustalla Preiskarin saaressa
    • Paraisilla ja Simossa
 

Yhteistyössä