Puolison huono itsetunto pilaa parisuhteen

Olen väsynyt tähän touhuun. En mitenkään saa puolison itsetuntoa paranemaan. Mistä hän voisi saada apua ongelmaansa? Olen harkinnut eroa koska puolison itsetunto on niin huono että se vaikuttaa negatiivisesti koko meidän elämään. Mikään ei koskaan ole hyvin, hän on mielestään ruma, tyhmä ja epämiellyttävä ihminen. Tämän takia kuvittelee koko ajan että haluan muita ja jätän hänet. Olemme olleet 10v yhdessä enkä tosiaankaan ajattele muita. Puoliso syyttää minua kaikista vastoinkäymisistä vain siksi että on itseensä niin tyytymätön.
 
Huono itsetunto
Tiedän mitä se on kun on huono itsetunto, olen siitä kärsinyt koko elämäni. Oletko kumpaa sukupuolta? Mä oon naispuolinen. Sille ei oikein kukaan voi mitään... Oletko ehdottanut psykologia kumppanilles? Vaikka toisaalta eipä siitäkään apua välttämättä oo. Mun mies ei ainakaan mitenkään auta sitä et mulla on huono itsetunto ja se tekee vielä pahemman olon jos toinen ei huomioi. Hyvä että sä oot edes koettanut rohkaista jotenkin!
Huono itsetunto on pitkän ajan takaa saattanut tulla, se ei poistu noin vain.
Mun kohdalla huono itsetunto on peruja koulukiusaamisesta ja huonoista kotioloista. Oikeastaan et voi paljonkaan siihen vaikuttaa, ammattiapua suosittelen!
 
isa
Huono itsetunto paranee, kun antaa kehuja (aiheesta, vaikka pienestäkin sellaisesta), hyväksyy toisen ja ei tuomitse tai pilkkaa toista. Minun vaimoni itsetunto on parantunut kymmenen vuoden aikana huomattavasti, osa taitaa tosin olla iän mukanaan tuomaa. Muttei noista kehuista ainakaan haittaa ole. Minua hän välillä piikittelee turhan hyvästä itsetunnosta, mutta minkäs sille mahtaa :saint:
 
myös huono itsetunto
Mullakin on huono itsetunto, mutta mieheni on auttanut mua käytöksellään ja kohtelullaan tosi paljon. Hänen luontaiseen käytökseensä kuuluu että hän hellittelee paljon ja puhuu hempeitä, kehaisee silloin tällöin sillain luonnollisesti, ettei se kuulosta pelkästään imartelulta. Olen paljosta kiitollisuuden velassa hänelle. Koskaan itsetuntoni ei tule varmaan olemaan mikään huippukova, mutta nykyään kuitenkin ainakin välillä uskon jo olevani muiden ihmisten "tasolla"..
 
Kiitos vastauksista. Olen itse mies ja olen yrittänyt kovasti saada vaimon itsetuntoa paranemaan. Kyllä se huomattavasti onkin parantunut alkuajoista. Mutta kuitenkin on edelleen huono. Vaimo on mustasukkainen koska kuvittelee että haluan muita. Luulisi jo 10v yhteiselo todistavan että hän on se jonka haluan? En käy baareissa, kaikki harrastuksenikin ovat kotona. Voisin tietenkin enemmänkin häntä kehua. Olen parhaani mukaan yrittänyt mutta en ole kauhean puhelias ihminen. Kenties ammattiapu olisi nyt tarpeen. Olen jo niin kauan yrittänyt. Vaimo on itse myöntänyt että ongelma on hänessä, ei minussa. On siis tiedostanut että hänen huono itsetuntonsa on syy ongelmiimme. Ei se etten rakasta häntä jne. mitä hän aina masennuksen syövereissä väittää.
 
itsetunnoton
minulla on huono itsetunto, tiedän sen ja tiedän senkin että aiheutan ongelmia, esim ruikuttamalla ihan turhista. Se että vaimo ei oikein osoita kiinnostusta minua kohtaan ei todellakaan paranna omaa oloani ja tilannetta. Omamielipiteeni on se että jos ei tunne olevansa tarpeellinen puolisolleen niin tästä tulee suurimmat ongelmat parisuhteessa.
 
Hmm..mun mieheni on ottanut asian niin, että hän kokee täysin, etten luota häneen, vaikka asia on niinkuin olen hänelle kertonut mun ongelma, vika on minussa. Luottamuspulaa hän tuntee kuitenkin kokevansa. No kyllähän se siltäkin välillä kuulostaa..meillä on kyllä mennyt hienosti kyllä nykyään, eikä aiemminkaan meidän välille syntynyt isoja riitoja mun itsetunnon puutteestani, kärsin yleensä hiljaa itsekseni, vain murto-osa asioista pääsi suustani ulos..ei oo kyllä helppoo sekään. Ko. asian takia mieheni ei ole tahtonut kanssani naimisiinkaan.. :'(
Eli kyllä voi mokoma ongelma vaikuttaa paljon ihmiseloon. Hän ei vaan ehkä vieläkään tajua sitä, etten pysty itse "säätelemään" sitä tunnetta. Hän kuvittelee, että voin lopettaa sen vain "käskemällä" itseäni..oiskin niin helppoa. No hyvin meillä kuitenkin menee rakastamme toisiamme ja kunnioitamme toisiamme myös. mulla vaan on välillä todella raskasta, sitä ei ehkä kukaan ymmärräkkään kuinka raastava tunnepuutos toi on toi itsetunnon puute..hohhoijaa :(
 
Ihan kuin oma mieheni olisi ap :ashamed: ..
Hyvin voisin kuvitella että samaset sanat tulee hänen suustaan erotuksella että olemme olleet´vain´5 vuotta yhdessä.Omistan huonoakin huonomman itsetunnon joka tuhoaa meiän suhdetta pikkuhiljaa :snotty:
 

Yhteistyössä