Puolitoista vuotias lapsiko ei muista äitiä tai isää, jos ei näe heitä esim.neljään päivään ?

  • Viestiketjun aloittaja neron äippä
  • Ensimmäinen viesti
niti
Tuo teoriahan on ihan psykologien "keksintöä" mutta pätee vain vauvoihin, muistaakseni alle 10kk ikäisiin mutta en mene vannomaan vaikka olisi ollut kuukauden enempi tai vähempi. Ja yöt siis suhteessa kuukausiin.
 
murmeli
Alkuperäinen kirjoittaja niti:
Tuo teoriahan on ihan psykologien "keksintöä" mutta pätee vain vauvoihin, muistaakseni alle 10kk ikäisiin mutta en mene vannomaan vaikka olisi ollut kuukauden enempi tai vähempi. Ja yöt siis suhteessa kuukausiin.
nyt kuulostaa jo ihan järkeenkäyvältä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niti:
Tuo teoriahan on ihan psykologien "keksintöä" mutta pätee vain vauvoihin, muistaakseni alle 10kk ikäisiin mutta en mene vannomaan vaikka olisi ollut kuukauden enempi tai vähempi. Ja yöt siis suhteessa kuukausiin.
Mä olen kuullut, että yli vuoden vanhoille yöt suhteessa ikää. Alle vuoden ikäinen voi olla erossa yhtä monta tuntia kuin on ikää kuukausia.
 
nojoo
ei ole käsittääkseni kyse siitä, ettei lapsi muistaisi siinä mielessä, että isä ja äiti olisivat hänelle kuin vieraita, kun palaavat kotiin. Kyse on enemmänkin "mielessä kannattelusta", eli siitä, että lapsi pystyy lohduttautumaan mielikuvalla vanhemmistaan, ja kantamaan heitä mielessään luottaen, että he tulevat takaisin. Tässä tuo vuorokausi/ikävuosi on nyrkkisääntönä, ja yksi tärkeä juttu on, että lapsen kanssa puhutaan vanhemmista, eikä koeteta "saada häntä unohtamaan", vanhemmista voi olla mukana vaikka valokuva tai tutun tuoksuinen paita, tarvittaessa voidaan puhua puhelimessa jne.

Tuo vuorokausi/ikävuosi (ja tunti/ikäkuukausi) on kai sellainen nyrkkisääntö, toki lapsilla on yksilöllisiä eroja tässäkin asiassa, yhtä lailla kuin kaikessa muussa. Eikä voi sanoa, että x-ikäisen voi jättää hoitoon x-tunniksi tai päiväksi, paljon riippuu siitäkin, onko hoitajana tutut ihmiset, joita lapsi näkee usein muutenkin, vai ventovieras, pysyvätkö lapselle tärkeät rutiinit ennallaan jne.

Että joo. Ei se nyt loputtomiin päde, toki kuusivuotias voi olla viikon mummolassa, jos on sellainen, että viihtyy, eikä pienen vauvankaan kanssa voi vaatia aina tunnintarkkuutta. Mutta on ihan hyvä, että tuollainen nyrkkisääntö on esitetty, antaa vähän osviittaa, että kolmikuisen vanhempien ei ehkä kannata lähteä viikoksi pois, jos ei ole pakko, tai parivuotiasta ei kannata jättää kahden viikon matkan ajaksi hoitoon ainakaan ihan huvikseen.
 
niti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niti:
Tuo teoriahan on ihan psykologien "keksintöä" mutta pätee vain vauvoihin, muistaakseni alle 10kk ikäisiin mutta en mene vannomaan vaikka olisi ollut kuukauden enempi tai vähempi. Ja yöt siis suhteessa kuukausiin.
Mä olen kuullut, että yli vuoden vanhoille yöt suhteessa ikää. Alle vuoden ikäinen voi olla erossa yhtä monta tuntia kuin on ikää kuukausia.
Tuo sinun mainitsemasi teoria on kyllä myös tuttu mutta se ei mielestäni liity siihen kuinka nopeasti lapsi unohtaa, ei 1kk unohda vanhempaansa tunnissa.
 
Psykologi, lasten psykoterapeutti
Alkuperäinen kirjoittaja murmeli:
Alkuperäinen kirjoittaja niti:
Tuo teoriahan on ihan psykologien "keksintöä" mutta pätee vain vauvoihin, muistaakseni alle 10kk ikäisiin mutta en mene vannomaan vaikka olisi ollut kuukauden enempi tai vähempi. Ja yöt siis suhteessa kuukausiin.
nyt kuulostaa jo ihan järkeenkäyvältä.
Itse asiassa ei tarkalleen ottaen kuulosta. Kuvitelkaapa vaikka kuuden kk:n ikäinen kuusi yötä pois vanhempien luota...

eikä siinä alkuperäisessä ajatuksessa ollut kyse lapsen kyvystä MUISTAA (siis esim. Tunnistaa ) vanhempansa eron jälkeen, vaan kyvystä ylläpitää mielessään mielikuva turvallisesta hoitajasta. Minusta nyrkkisääntönä käy yhä edelleen oikein hyvin pienillä lapsilla max. n. yksi hoidossaoloyö esim. tutulla turvallisella isovanhemmalla per ikävuosi. Mutta maalaisjärkeä saa käyttää. Tämä suuntaa antava ehdotus. Miksi kovin pienen lapsen pitäisi / kannattaisi olla pitkään erossa vanhemmista? Se, että lapsi selviää tai ei ulkoisesti reagoi johonkin näyttävästi ei automaattisesti tarkoita sitä, että asialla ei olisi merkitystä hänelle.
 
vieras
Mä olen kuullut, että usein myös verrataan pienen lapsen päiväkotipäivää eli 8-10h ( siis kun erossa vanhemmistaan tuon ajan) samaksi asiaksi, jos vaikka äijä häipyis 2-3 päiväksi ja sit vaan pokkana palais kotiin kuin ei mitään. Siis että pikku lapsi vois kokee päiväkotiin jättämisen tälläisena.
 
sivustaseuraaja
Alkuperäinen kirjoittaja Psykologi:
Alkuperäinen kirjoittaja murmeli:
Alkuperäinen kirjoittaja niti:
Tuo teoriahan on ihan psykologien "keksintöä" mutta pätee vain vauvoihin, muistaakseni alle 10kk ikäisiin mutta en mene vannomaan vaikka olisi ollut kuukauden enempi tai vähempi. Ja yöt siis suhteessa kuukausiin.
nyt kuulostaa jo ihan järkeenkäyvältä.
Itse asiassa ei tarkalleen ottaen kuulosta. Kuvitelkaapa vaikka kuuden kk:n ikäinen kuusi yötä pois vanhempien luota...

.
Mutta tässähän puhuttiin siitä kuinka nopeasti vauva unohtaa eikä siitä onko lapselle hyväksi jättää hoitoon noin pitkäksi aikaa.
Keskity lukemaasi.
 
Hehee
Kummasti se lapsi muisti äitinsä, vaikka olinkin työreissussa kolme päivää. Tosin nykyaikana voi hyvin käyttää puhelinta.

Kuinka moni lähtisi reissuun eikä soittaisi lapselleen esim aamulla ja illalla? Ainoastaan voisin kuvitella että sairaalapoissaolossa teholla en niin tekisi.
 
Hehee
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Tämä on teoria, jota ei kuitenkaan ole missään todistettu. Se on kehitelty vanhempien syyllistämiseksi.
Onko? Vai lapsen suojaamiseksi?
Kovin moni lapsi on heitteillä, sen mukaan, koska isillä on työ joka vie ne vuorokaudeksi pariksi pois. Lentäjät, bussikuskit, rekkamiehet, jopa palomiehet puhumattakaan myyntitykeistä, jne.
 
hmmm
Olen tätä joskus miettinytkin.
Poika kuukauden ikäisenä jäi siskon hoitoon mennessäni asioille, oli nukkunut koko 2,5 tuntia. Noin 2kk ikäisenä nukkui kolmen tunnin päikkäreitä, neljän kuukauden ikäisenä nukkui noin seitsemän tunnin pätkiä yöllä. Oliko siis herätessään unohtanut minut?

Nyt 10kk ikäisenä oli kaksi päivää ja yhden yön sisarellani hoidossa ja oli iloinen ja nauravainen nähdessään meidät, äidin ja isin.

Ymmärrän toki että ohje on suuntaa antava, mutta silti. Hämmentävää.
 
kalamama
Niin siis ei lapsi unohda äitiä ja isää. Taatusti muistaa useammankin yön jälkeen. Mutta äiti ja isä ei pysy mielessä koko aikaa ihan pienellä, kun on sellainen "kultakalan muisti" vielä.
 
S
Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Niin siis ei lapsi unohda äitiä ja isää. Taatusti muistaa useammankin yön jälkeen. Mutta äiti ja isä ei pysy mielessä koko aikaa ihan pienellä, kun on sellainen "kultakalan muisti" vielä.
Ja onko tama sitten paha asia? Kylla siella Suomessa on ihmesaantoja, taalla vauvaa hoitaa moni: paivakoti, isovanhemmat ja kenties muutkin sukulaiset. Varmaan lapimatia ihmisia taalla kasvaa :D.
 
mietin vaan
eikö siis 1,5v lapseni enää muista minua kun käyn marraskuussa synnyttämässä toisen lapsen? olen kuitenkin kotoa pois ainakin 3 yötä! ja traumatisoituuko lapsi? miksei siitä kukaan mitään sano?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja neron äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Taatusti muistaa :D, missä noin on sanottu?
Palstalla. Lapsi unohtaa äidin ja isän ,jos erossa heistä useamman yön kuin on ikää.
Niin että 14-vuotiaskin unohtaa kahdessa viikossa helposti vanhempansa :D

Palstalla nyt puhutaan suurimman osan ajasta ihan roskaa muutenkin.
 

Yhteistyössä