Raha-asioista

  • Viestiketjun aloittaja Ärsy
  • Ensimmäinen viesti
Ärsy
Kertokaahan yksinhuoltajat, onko tämä teidän mielestä normaalia ja oikein:
Miehelläni on entisestä liitostaan kaksi lasta, 4 ja 7 v. He ovat 35% ajasta isällä, lopun ajan äidillään. Äiti saa lapsilisät ja isä maksaa elatusmaksuja äidille n. 200 eur/lapsi. Sen lisäksi olen hölöttävältä anopiltani kuullut että hän on lahjoittanut tälle ex-vaimolle vuosittain runsaan tuhat euroa lahjaksi lapsien tarvikkeiden hankintaan.
Näistä summista huolimatta tä mieheni exä antoi esim. ennen joulua lasten lahjatoivomuslistat isälle, että tämä hankkisi kaikki lahjat. Äiti hankkii sitten jotain pientä, jos on vielä tarpeen. Nyt mieheni haki lapset itselleen viideksi päiväksi, kuten on sovittu ja sai kehoituksen että lapsille pitää ostaa luistimet ja jossain vaiheessa suksetkin.
Tämä kuulostaa minusta ihan oudolta.. Onko oikein että isä tekee tuollaisia hankintoja lapsille, vaikka maksaakin isoa elatusmaksua? Ja kyllähän hänelläkin rahaa lapsiin menee sitä 35 % ajalta jonka lapset ovat hänellä.

Muuten en puuttuisi tähän yhtään, mutta kun tämä alkaa vaikuttaa meidän yhteiseen elämään. Emme voi tehdä tiettyjä kivoja juttuja mieheni kanssa, koska hän valittaa ettei hänellä ole rahaa. Minulla ei samaa ongelmaa ole, mutta minusta tuntuu väärältä että minä maksan kaiken meidän yhteisen jutun kun hän ja hänen sukunsa sysää rahaa exälle... :/

Kertokaa mitä mieltä te olette tälläisestä tilanteesta, please.
 
hei
Valitettavasti mies on vastuussa lapsistaan myös rahallisesti, eikä yksihuoltajan rahatilanne ylensä ole kovin mairitteleva, tietenkään en tiedä miten tässä tapauksessa. Ajattelepa jos itse olisit näiden lasten äidin asemassa?? Sanonpa kyllä että on hieno mies jos antaa vielä "bonustakin". Mun tilanteessa asiat on niin toisin että ehkä siksikin puolustelen, lapseni isä hädin tuskin maksaa minimimäärän...
 
Siis pakkohan miehen ei ole maksaa yhtään mitään muuta kuin elatustukea. Jos siihen päälle haluaa jotain ostaa niin sehän on hienoa mutta tuo teidän tapauksenne alkaa kuullostaa jo melko omituiselta. Kyllä pitäisi tuommoisilla elatustuilla jo yhdet luistimet lapsille ostaa varsinkin jos saa vielä apua muiltakin sukulaisilta, saati sitten joululahjat. Itse en kehtaisi ikinä ostattaa lapseni lahjoja muilla :eek:

Voithan informoida miestäsi ettei hänellä todellakaan ole tuommoisia velvollisuuksia mutta jos hän itse tahtoo ostaa niin minkäpä sinä sille voit.
 
Ärsy
Niin, ymmärrän toki että isän kuuluu osallistua lasten menoihin. Mutta kun tuota laskee, niin lapsien äiti saa nyt lapsistaan ainakin runsas 600 eur per kk puhtaana käteen (isältä+suvulta ja yhteiskunnalta). Viekö lapset todella noin paljon rahaa kuukaudessa? Eikö hänellä työssä käyvänä ihmisenä ole mitään velvollisuutta itse osallistua lasten kustannuksiin? Isän osuushan elatuksesta pitäisi periaatteessa olla puolet lasten kokonaiskuluista. Sehän tarkottaisi että tämän ex-vaimon tulisi laittaa samat 400 eur/kk lapsiin kuussa. Eli yhteensä kaksi pientä lasta veisivät rahaa kuukaudessa 1000 eur... En millään usko! On ymmärrettävää että lapsia auttaa ja elättää, mutta tuossahan mieheni kyllä elättää ex-vaimoaankin. Vai mitä mieltä olette?
 
Niinpä. On kylllä aivan totta (huomannut monistakin lähistöllä asuvista), että joillakin yksinhuoltajilla on enemmän rahaa laittaa lapsiin kuin työssäkäyvällä tavallisella perheellä, esim kaikki harrastusvälineet talvipuvut ym. kalliimmat hankinnat ostatetaan miehellä tai isovanhemmilla.

Avioperhe, jos äiti hoitaa lapsia kotona, kuten yh, joutuu yhden palkalla todella kärvistellä, jos on vain normaalipalkkainen isä, eli palkka parin tonnin kiepeillä brutto. Asuminen ja ruoka ja muut laskut vie sen yhden palkan ja lapsille joutuu kirppareilta ja käytettynä hommata harrastusvälineitä.

Mutta isästähän se on kiinni, onhan se hienoa, että haluaa tarjota lapsilleen parasta. Kunnioitan sellaista isää joka tinkii omista menoista, ja tarjoaa lapsilleen parasta. Yhden palkalla kun elää, niin ei pysty valitettavasti.
 
Kyllä teitä on vähän höplästä vedetty. Isä ole elatusmaksun jälkeen velvollinen maksamaan lapsille harrastusvälineitä vaan juuri elatusmaksut on tarkoitettu niihin. Myös elatusmaksua maksatte paljon, ei se tarkoita sitä että jos on isot tulot niin joutuu maksamaan hervottomat maksut. Elatus maksuissa on yläraja jota sovelletaan lapsen ikään ja elatus on ankaroitettua velvollisuutta molemmilemme eli myös äidille. Ottakaa yhteys sosiaali toimistoon lapsen valvojaan ja pyytäkää tarkastamaan maksut ja kertokaa koko tilanne että äiti vaatii ostamaan myös harrastus välineitä ym.
 
Yhteishuoltaja
Minulla ja ex-miehelläni on lapsemme yhteishuoltajuus. Virallisesti on sovittu, että isä maksaa elatusapua 180 euroa/kk. Tämän lisäksi hän täysin vapaaehtoisesti osallistuu mm. lapsemme urheiluvälineiden hankintaan. Ennen synttäreitä ja joulua hän kysyy, mitä ostaisi lahjaksi ja koska oma palkkani on melko pieni, pyydän häntä luonnollisesti hankkimaan ne kalliimmat lahjat. Miehelläni on hyvä palkka eikä hän ole koskaan valittanut, että joutuu liikaa osallistumaan lapsemme kuluihin. Ehkäpä kyse on siitä, että en vaatimalla vaadi mitään extraa vaan asioista neuvotellaan sovussa. Sitä en tiedä (eikä kiinnostakaan), miten lapseni isän uusi avovaimo asiaan suhtautuu. itse olen tilanteeseen tyytväinen
 

Yhteistyössä