Raju enterorokko leviää ärhäkästi kaikkialla Suomessa (kynnetkin voi lähteä)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Haa, mielenkiintoista, meidän lapsilla juurikin tuota kynsien irtoamista, sieniviljelykjin otettiin, mutta ei mitään. Lääkäri sanoi, että toisilla vaan joskus lastoittuu kynne, johon kovasti ihmettelin, ai että parinviikon viivellä tulee myös kahdelle muulle lapsele moista, minulla itsellä nyt kurkku kipeänä jo pari kolmepäivää, tämän on siis oltava sittenkin tuota rokkoa. No toivottavasti, ettei tarvitse ruveta tosissaan miettimään tuota kynsijuttua, vaika se jo ohi on mennytkin :whistle:
Joo enterorokko jos teil oli niin se johtui siitä, meillä lähti molemmilla lapsilla kynsiä. Kuopukselta kahdeksan kynttä sormestaja nyt 2 varpaan kynttäkin näyttää olevan irtoomassa! Kuopus sairastikin rokon kunnolla verattuna esikkoon. Tää rokko tarttui myös kaveriin meiltä (vajaa 40vuotias) ja se oli viikon tän takia poissa töistä ja se oli kuulemma aivan kamalaa...ja nähtiinki hänet siinä sairastumisen alussa, niin oli mies kyllä aika kamalan näkönen :D heh..

Toivottavasti toi sama tauti ei voi tulla toiste, oli aivan karsea...vaikken ite sairastanu teki kaverin ja lasten puolesta pahaa kyllä...
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Mä just täälä oon miettinyt, että voikohan tuo rokko olla ilman rakkuloita? Kun meillä on ollut ihan ihme flunssaa, johon liittyy vatsaoireita, kuumetta ja päänsärkyä.
niin noh, meil tän kaverin vaimo sairasti jotaki flunssan tapasta samanaan aikaan kun sillä ukko ja muksut ja mein likat enterossa. Nivel, kurkku ja pääkipua, kuumetta ja vatsa oli sekaisin.

JA esikoisellani tuli vain 3 rakkulaa suun ympärille...muuten oli kurkkukipua ja kuumetta. Ja nyt siis yhdestä kynnestä liuskottunu tuo kynsi...en oikein ota selvää onko sieltä alta uutta tulossa vai miten se on tuommonen..mut et kaippa sitä voi sen enteron noinkin sairastaa (ilman rakkuloita siis)
 
vieras
Meillä lapsilla rakkuloita oli nielussa, ei muualla, ja tytöllä ei noussut kuumetta,oli vaan kova yskä ja nuha. Käytiin lääkärissä mutta ei sanonut et olis enteroa, olikohan se sit jotain muuta?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä lapsilla rakkuloita oli nielussa, ei muualla, ja tytöllä ei noussut kuumetta,oli vaan kova yskä ja nuha. Käytiin lääkärissä mutta ei sanonut et olis enteroa, olikohan se sit jotain muuta?
Uskoisin että jotain muuta, itselläni ainakin oli 2 pv kova kuume ja kurkkukipu sekä verenmaku suussa jonka seurauksena katsoin kurkkuuni ja sehän oli täynnä rakkuloita. Nyt myös käsiin alkanut tulla rakkuloita. Tässä sitä sitten odotellaan alkaako kynnet lähteä?!
 
Meillä oli ilmeisesti enterorokkoa, lapsilla oli yhden päivän kuume ja pari rakkulaa kullakin. Mutta parin viikon päästä alkoi nahat kuoriutua varpaista ja eilen huomasin yksivuotiaalla kynnen lähtevän sormesta. Rokko oli niin lievä että ensin ajattelin ettei se sitä ole ollenkaan, mutta nuo "jälkitaudit" täsmäävät.
 
eikkis
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Haa, mielenkiintoista, meidän lapsilla juurikin tuota kynsien irtoamista, sieniviljelykjin otettiin, mutta ei mitään. Lääkäri sanoi, että toisilla vaan joskus lastoittuu kynne, johon kovasti ihmettelin, ai että parinviikon viivellä tulee myös kahdelle muulle lapsele moista, minulla itsellä nyt kurkku kipeänä jo pari kolmepäivää, tämän on siis oltava sittenkin tuota rokkoa. No toivottavasti, ettei tarvitse ruveta tosissaan miettimään tuota kynsijuttua, vaika se jo ohi on mennytkin :whistle:
samoin, mun esikoisella irronnu 2 kynttä, ihmettelin kovin kun ei tiennyt litistäneensä ees....
 
eikkis
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Mä just täälä oon miettinyt, että voikohan tuo rokko olla ilman rakkuloita? Kun meillä on ollut ihan ihme flunssaa, johon liittyy vatsaoireita, kuumetta ja päänsärkyä.
uskoisin että voi, meidän lapsilla oli tuommosta, ja nyt tosiaan esikoisella 2 kynttä irronnut =/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja eikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Mä just täälä oon miettinyt, että voikohan tuo rokko olla ilman rakkuloita? Kun meillä on ollut ihan ihme flunssaa, johon liittyy vatsaoireita, kuumetta ja päänsärkyä.
uskoisin että voi, meidän lapsilla oli tuommosta, ja nyt tosiaan esikoisella 2 kynttä irronnut =/
No ei kyl, rinoviruksesa on myös noi rakkulat kurkus ja noi oireet
 
Pipsa
Meidän tytöllä 3v oli enterorokko marrraskuun puolivälissä. Reilu viikko näppylöitä, siitä jonkin aikaa niin lähti sormista ja varpaista nahat. Ja nyt muutama päivä sitten huomasin et alkaa myös kynnet irtoilemaan. Mutta kyllä sais lääkäritkin päivittää tietojansa tän taudin kohdalla, eipä niistä oo juurikaan ollu apua näiden oireiden selvittelyssä, enkä puhu vain omasta puolestani vaan monen tuttuni kanssa jutelleena. Onneksi täältä netistä voi lukea teidän muiden kokemuksia, ettei tarvii ihan paniikissa olla että mitä tää kaikki oikein on. Näköjään tiedämme paljon enemmän kuin monet lääkärit. Jaksamista kaikille, kai tämä tauti joskus talttuu.
 
vieras
Siskon perheellä tuota oli syksyllä, ja heille sanottiin, että voi tarttua vielä 3viikkoa sairastamisen jälkeen. Ovat paljon tekemisissä vanhojen isovanhempiemme kanssa, niin joutuivat olemaan karenssissa heidän seurastaan, ettei tauti tartu jo muutenkin huono kuntoisiin ja sairaisiin vanhuksiin. Lisäksi siskonpojalla puhkesi ruoka-aineallergiat uudelleen rokon jälkeen, ja oireet nyt paljon voimakkaammat kuin ennen, vaikka oli tosiaan jo pitkään sietänyt kyseisiä ruoka-aineita.
 
läpi käyty
Meillä sairastettiin enterorokko joulukuussa. Eskarilainen oli viikon poissa koulusta. Alkuun oli kova kuume kolmisen päivää. Suun ympärille tuli rakkuloita niin paljon, että täytyi vielä ottaa antibioottikuuri, jolloin märkäiset näppylät alkoivat vihdoin paranemaan. Kahdella sisaruksella tauti oli lievä. Kurkkukipua, vähän pahoinvointia ja lämpöä.

Mutta sitten sairastuin itse. Menin hoitajalta hakemaan sairaslomatodistuksen töihin. Seuraavana päivänä raahauduin jo takaisin tk:lle hakemaan kipulääkkeitä. Neuvonnassa kysyttiin jaksanko istua odottamaan lääkäriä - olin kai niin surkeassa kunnossa! olin valkea kuin lakana. Tuli todella nopeasti ihan kauheat kivut., kun tauti alkoi. Ei voinut kuin syödä jääpaloja ja maata sängyllä. Nieluun tuli ilmeisesti täyteen rakkuloita, jotka sitten puhkesivat. Kuumettakin oli jonkinverran. Tk:lla sanottiin ettei lastentautien kanssa ole leikkimistä, jos aikuisena tulee... Lääkkeitä sain, jotka auttoivat kipuun. Aluksi ei tarvinnut katsoa kellosta milloin on 8h kulunut, että sai ottaa uuden lääkkeen. Paha tauti oli ja hoitajien/lääkäreiden pitäisi ohjata että saa kipulääkkeitä. Minä olin ekan päivän ja yön ihan paniikissa kun normaalit kipulääkkeet eivät auttaneet juuri yhtään mitä ilman reseptiä saa.
 
vieras
Minäpä kerron enterorokosta erilaisen tarinan ettei kaikki ole näitä kauhukertomuksia...

Eli meillä 3,5v tytöllä oli vuorokauden kestävä kuume, korkeimmillaan 38,6. Kuumetta seuraavana päivänä tuli nenään YKSI näppy, ei kipeä. Pari päivää tästä tuli kuumeeseen 9kk ja 5,5v. Molemmilla vuorokauden kestänyt kuume, korkeimillaan hiukan reilu 39. Kuumeen jälkeen 5,5v pojalle ei ainoatakaan näppyä minnekään. 9kk:lla käsissä ja jaloissa hikinäpyn näköistä ja muutamia finnimäisen näköisiä käsissä, vaippa-alue ärtyneen näköinen. Ei näyttänyt haittaavan vauvaa. Kesti muutaman päivän.

Viikko ensimmäisen sairastumisesta tuli miehelle reilun vuorokauden kuume, korkeimillaan reilu 39. Kuumeen jälkeen käsiin ja jalkapohjiin muutamia näppyjä jotka oli "kipeitä". Ei ne nyt kuitenkaan elämää ja olemista haitanneet.

Miehen perään mulle tuli kuumetta... tai lämmönnousua. En mitannut, mutta ei tuntunut pahasti kuumeiselta ja panadolilla laski. Kesti sen vuorokauden. Käsiin tuli muutama pieni näppy ja varpaissa tais kans olla pari. Ei haitannut. Kurkku oli kipeä viikon, tai siis arka. Siellä oli varmaan yksi kun tuntui toiselta puolelta aralta nieltäessä. Sai kuitenkin hyvin syötyä.

Eli tällä halusin sanoa, että ei se kaikille tule tälläisenä mitä täällä lukee.
 
vieras
Mulla tuli vaurioita kolmeen kynteen, pojalla kahteen. Pojalla jo kasvoi mutta itellä on repaleiset kynnet teipattu kun ne tarttuu ne suikaleet aina johonkin... kurja tauti!
 

Yhteistyössä