Rakennetaanko tukiverkko pk-seudulle?

Hei vaan kaikki!

Päivitän tähän uusitut liittymisohjeet:


Eli lähettäkää liittymispyyntönne joko minulle, mursumarsulle, wilma79:lle tai chariotille vuorotellen (jokainen nikki löytyy tästä ketjusta, kun vähän selailee). Viestin lähettämisen jälkeen ilmoitus tänne, kenelle pyyntö on lähetetty, niin seuraava liittyjä tietää sit lähettää viestinsä jollekulle muulle meistä neljästä. Eli oma viestisi menee aina sellaiselle henkilölle meistä neljästä, joka ei ole liittymispyyntöjä pisimpään aikaan saanut. Muista siis kirjata ketjun loppuun yksärin lähetettyäsi, kenelle sen laitoit.

Tähän mennessä yli 60 jäsentä on lisätty ensin Fb-kaveriksi ja sitten ryhmään, suurimmaksi osaksi tämän foorumin kautta. Joten kun ryhmä toimii ja luultavasti myös kasvaa vastedeskin, niin en joudu hoitamaan kaikkea yksin + lisäilemään ja poistelemaan ihmisiä omista Fb-kavereistani ihan päivittäin. On kyllä huippua että meitä on näin paljon, ja ryhmä on siis tarkoitus pitää uusille liittyjille avoimena jatkossakin!

Kiitos :).

--------------------------------------------------------------------
Tässä vielä alkuperäinen viesti, jolla ryhmä perustettiin.

Täällä kirjoittelee eräs ekasta raskaudestaan vähän pöllämystynyt mutta myös ilahtunut 30-v. nainen Helsingistä. Mulla ei ole ystäviä samassa tilanteessa, ja lähin perhe asuu kaukana. En olisi uskonut että näin käy, mutta nyt on tullut tarve jollain tavalla ryhmäytyä :). Jutella odotusajasta, saada uusia kavereita joiden kanssa voi jauhaa tätä -ja myös muuta-, ja löytää sellaisia ihmisiä joiden parissa viettää aikaa lasten jo synnyttyä. Löytyisikö täältä? Olisi kiva saada kokoon vaikka parikymmentäkin tyyppiä, joiden kesken voitais avata suljettu keskustelu vaikka FB:ssä ja tavata jo tässä kevään aikana.

Omalle odotukselleni ja persoonalle on ollut tyypillistä huolettomuus ja kiinnostuksen säilyttäminen myös muihin asioihin kuin raskauteen. En oikein luontevasti kutsu itseäni mammaksi tai lähettele "tarrasukkia" nettikeskusteluissa, mutta jotenkin tähän äitiyteen olisi nyt sukellettava sisälle... Ja siinä me voimme auttaa toisiamme, hyvät naiset! Olisi kiva saada kokoon monenlaisia naisia, niin niitä joille äitiys on elämäntehtävä, kuin meitä jotka seikkailemme vielä vähän hukassa täällä raskaustestien ja foolihappojen planeetalla :). Toiveissa olisi sellainen ryhmä, että kuka tahansa voisi ottaa yhteyttä keneen tahansa - jäseniä olisi riittävästi, jotta aina löytyisi seuraa tai vaikka lastenhoitoapuakin.

Laita ihmeessä viestiä, jos tuntuu siltä että haluaisit olla osa porukkaa!
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Kuulostaa hyvältä ajatukselta! Itse olen 20-vuotias ensimmäisen odottaja Helsingistä, ja tukiverkko on juuri se asia, jota kaipailen. Molempien, minun ja kumppanini, perheet asuvat toisella puolen Suomea, eikä kaveripiirissä ei ole yhtään perheellisiä. Minä olen hirveän innoissani vauvasta, ja aika paljon ajatukset pyörivät juurikin hänessä ja kaikessa vauvajuttuihin liittyvässä. Kuinka pitkällä Cetinje sun raskaus on? Itselläni LA 7.7 :)
 
Hei!

Kuulostaa hyvältä minustakin. Itselläni on kyllä jo 2 lasta, 4- ja puolivuotiaat, mutta tällainen rinkitoiminta olisi vielä tosi tervetullutta jos ajatuksena tietenkin on, että jo "lapsellisetkin" voisi osallistua (?). En ole silti vieläkään mikään ekspertti lastenhoidossa ja lapsiin liittyvissä asioissa, tietysti käytäntö nyt jotain kai on opettanut :p. Kolmekymppinen olen ja Helsingistä minäkin.
 
Sopisi minullekin tällainen tukiverkostuminen. Olen espoolainen 29-vuotias, itsekin vielä vähän vaiheessa oleva äiti. Minulla on jo puolivuotias tyttö, mutta mutkia on ollut matkassa raskausajan leikkausten sekä pahan koliikin ja ummetusvaivojen muodossa. Minäkin olisin kaivannut jonkinlaista tukiverkkoa kun vauvan koliikki oli pahimmillaan. Onneksi nuo vaivat ovat kuitenkin nyt takana, ja haluaisin mieluusti jakaa kokemuksia varsinkin niiden kanssa joilla saattaa olla tällaiset asiat vasta edessä, uskon voivani auttaa tarvittaessa. Vaikka raskaus ja vauvan ensi kuukaudet olivat hankalat, kokemus on ollut loppujen lopuksi vahvistava, kun mitkään korvatulehdukset ja muut pikkuvaivat eivät enää hätkäytä ;P
Olisi mahtavaa tavata kaikkia äitejä ja äidiksi vasta matkalla olevia! Äitiä olo on ollut ainakin mulle aivan ihanaa, kun näistä pahimmista vaiheista päästiin ohi :)
 
Kyllä olisin kiinnostunut. Mulla tyttö täyttää huhtikuun alussa 2 v. ja uusi vauva tulossa heinäkuussa. Vantaalla asustellaan ja eipä tunneta oikein ketään. Kotiäitinä olen viihtynyt ja aion viihtyä niin kauan kuin mahdollista, eipä tee mieli palata päiväkotiin toisten lapsia hoitamaan. :)
 
Moi kaikki, tosi kiva nähdä että tänne on tullut vastauksia!

Laitoin saman ilmoituksen myös 30-40-vuotiaiden osioon, ja sinne löytänyttä kirjoittajaa pyysin siirtymään tänne. Olisiko hyvä idea odottaa vielä vaikka viikko-pari josko tänne tulee vielä lisääkin väkeä, ja avata sitten vaikka suljettu FB-ryhmä, missä voisi jatkaa jutustelua? Jos jollakulla ei ole Facebook-tunnuksia, niin vaihtoehtoisiakin yhteydenpitotapoja voi ehdottaa.

Kyllä mun puolestani voi ilman muuta tulla mukaan, jos on lapsia jo ennestäänkin. Ehkä osataan sitten välttää pahimmat sudenkuopat kokeneempien neuvojen avulla :).

Mulla on laskettu aika lokakuun loppupuolella, kolmas raskauskuukausi siis aluillaan. Asustelemme kantakaupungin rajalla. Kaksiossa, mutta ei ole kyllä tarkoitus muuttaa mihinkään, ainakaan moneen vuoteen. Eiköhän pärjätä, pieni vauva päässee pitkälle jo sillä, että on ruokaa, syli ja paikka missä ottaa torkkuja :).
 
Hei!

Täällä olisi myös odottaja joka kaipailisi ainakin sitä juttuseuraa muista odottajista. Pääkaupunkiseutu on aika moninainen käsite, mutta olen muuttamassa Järvenpäähän huhtikuun lopussa, ja ainakin itse luen sen pääkaunkiseutuun. Eli tulisin mielelläni mukaan juttuun, jos vain kelpuutatte mut pääkaupunkiseutulaiseksi :) Siihen asti asun Lahdessa.
Ikää minulla on 21 ja viikkoja tänään 20+4. Laskettu aika on siis 5.8 :) En koe itseäni oikein "lapsiperhetyypiksi", eikä ystävilläni ole lapsia vielä. Vanhemmilla sisaruksillani on kyllä lapsia, mutta hekin asuvat niin kaukana, että en oikein ole tekemisissä heidänkään kanssaan kuin puhelimitse.

Mutta ideana tää on loistava! Toivottavasti saadaan hyvä verkko aikaan!


Salty & Pallero 20 + 4
 
Hei kaikille!

Kuulostaa hyvältä, vähän tosin ujostuttaa ihan vieraita tavata, mutta ehkäpä se siitä :) Mullakin perhe ja sisarukset asuu 150 km päässä, niin tukiverkko ei olis pahitteeksi. Eli 27-vuotias viikoilla 17+4 odottaja Espoosta, LA 28.8.
 
Moi Salty ja muut uudet, kivaa että niin moni on kiinnostunut! Alueen rajasin lähinnä tapaamisten takia, jotta jo ryhmään liittyessä kaikilla olis tiedossa että tapaamiset on pk-seudulla. Asuinpaikalla ei kumminkaan ole väliä, jos vaikka asuu muualla mutta piipahtelee usein täälläpäin, niin mukaan voi ilman muuta tulla.

Guitar, muista että ollaan kaikki samassa tilanteessa! Eli vielä ei kukaan tunne toisiaan tai ainakaan tiedä siitä, joten kaikki tulevat ihan yhtä pöllämystyneinä paikalle kun järkätään eka miitti :).

En ole alkuviikolla netissä muutamaan päivään, mutta laittakaa ihmeessä ehdotuksia mikä voisi olla kiva nimi FB-ryhmälle! Siellä voitais sit jatkaa keskustelua.
 
Hei! Täälläkin on yksi tuleva äiti, joka liittyisi mielellään porukkaan jos mukaan vain vielä mahtuu. Muutin Helsinkiin joulukuussa eikä harvoilla täkäläisillä tutuillani ole vielä lapsia, joten olisi tosi kivaa tutustua samassa elämäntilanteessa oleviin ihmisiin. Näin äkkiseltään ei lähde nimiehdotusta FB-ryhmälle, mutta pistetäänpäs mietintään :)
 
AinaTäysillä
Hei,
voisin myös mielelläni liittyä mukaan ryhmään. Olen 27-vuotias ensimmäinen poikasen odottaja Helsingistä, la 12.7. Mielelläni jakaisin tuntemuksiani muiden mammojen kanssa niin ei tuon oman puolison tarvitse ihan kaikkea kestää :) Tuntuu nääs, että meinaa hormoonit rueta pikku hiljaa jylläämään niin, ettei aina itsekään tiedä missä viiraa..
 
Olen tuolta 30-40 v äitien puolelta, (tänne siis vähän yli-ikäinen) 34v kahden tytön (3v ja 9kk ) äiti. Helsinkiin (Taka-Töölö) muutettiin miehen työn perässä viime kesänä ja täällä ennestään ei oikein tuttuja ole, tai muutama on mutta elämä heillä eri vaiheessa. Kaikki muu perheestäni ja myös miehen perhe asuu aika kaukana että tukiverkkoa ei lähettyvillä ole. Olen siis jo raskauden ja äitiyden ihmeet ja haasteet ehtinyt kokea,mutta silti en koe olevani aina välttämättä valmis tähän kaikkeen. Eli erittäin mukava olisi tutustua ja jutustella muiden vastaavassa tilanteessa olevien kanssa ja myös vasta äitiyteen valmistautumassa olevien kanssa, ehkä jotain vinkkejä antamassa. Ja tietty sitten kaikkea ei-lapsiin liittyvien asioiden kanssa olisi mukava tavata,välillä pelkästään aikuisten keskinen aika ja pelkästään aikuisten asiat kun ovat tosi tärkeitä kaikille äideille!
 
Täällä mukaan haluaisi vielä yksi 28-vuotias ensimmäisetään odotteleva, jos vaan porukkaan mahtuu. Mammaverkoston rakentaminen kuulostaa enemmän kuin hyvältä ajatukselta. Kahvittelu yms. seura on taatusti ihanan tervetullutta vauva-arjessa. meillä ei ole vielä kaveripiirissä pieniä, joten olisi kiva tuulettaa samassa tilanteessa olevien kanssa :)
 
Toivottavasti tämä viesti ei tule nyt kovin montaa kertaa...pieniä ongelmia tämän kanssa :) Täällä masua kasvattelee 28-vuotias Helsingissä asusteleva tuleva mamma. Ensimmäinen on tulossa ja tuntuu, että samassa tilanteessa olevien kanssa kahvittelu ja rupattelu olisi todella tervetullutta. Omassa kaveripiirissä ei vielä vauvoja ole, joten olisi hyvä jakaa ajatuksia jonkun/joidenkin kanssa, jotka on samassa tilanteessa. FB-ryhmä kuulostaa toimivalta idealta, sen käyttäminen voisi olla näppärämpää :)
 
Tämä ryhmä tuli kuin tilauksesta :) Juuri tällaista olen toivonut, kun itselläni ei ole juurikaan samassa tilanteessa olevia kavereita ja tukiverkkoni on miltei olematon! Olen 26-vuotias ensimmäisen lapsen odottaja Helsingistä (lapsen syntyessä olen 27). LA on lokakuun alkupuolella ja tuntuu että sinne on ikuisuus! Tämä lapsi on saanut alkunsa koeputkihedelmöityksellä ja tätä on siis jo pidemmän aikaa "tehty". Nyt on kuitenkin pöllämystynyt olo, kun tämä vihdoin näyttää olevan totta! Olen mielelläni mukana fb-ryhmässä, mutta toivon että se tulee olemaan salainen eikä siis näy muille kuin kutsutuille (en ole vielä mainostanut tätä raskautta kovin monelle, vaikka onneksi ensimmäiset 12 viikkoa on takana..) Nimiehdotukset jätän suosiolla luovemmille :LOL: Tosin eipä siihen tarvitse takertua, pääasia että saadaan ryhmä perustettua!
 
hei,
täällä olisi 35vuotias äiti helsingissä joka kaipailisi uusia tuttavuuksia myös.
Olen alkuvaiheessa vähän ujo mut kun tutustuu :) itsellani on 4v poika ja 11kk tyttö. facebookissa on eräs ryhmä nimeltään äidit vailla ystävii...sielläkin jonkinlaista tukiverkostoa ympäri suomea.
Lasten myötä jäänyt vähän bilettäminen vähemmälle ja vanhat kaverit lähteneet eri suuntiin...
 
hmh
Heipä hei,
Täällä olisi Helsingissä asuva 25-vuotias ensimmäisen lapsen odottaja.
Olen muuttanut töiden perässä Helsinkiin pohjois-suomesta pari vuotta sitten ja oma tukiverkko on pitkälti Lapissa. Olisi hienoa löytää pk-seudulta äitejä ja tulevia äitejä joiden kanssa voisi vaihtaa ajatuksia ja kuulumisia.
 
Meitä on nyt noin kaksikymmentä, huikeaa!

Mökkelö, kuvailit hyvin alkuraskauden tuntemuksia ;).

Hmh, mä olen myös P-Suomesta alunperin! Mikä tarkoittanee että varmaan löydämme kasan yhteisiä tuttuja loppujen lopuksi...

Tiitiäinen, kiva että löysit tänne puolelle! Etkä ole yli-ikäinen, höpsis :). Tuolta 30-40-vuotiaiden puolelta saisi tulla lisääkin kun tää oli tosiaan ihan yhtä lailla kaikille, pitäisköhän mun käydä vielä huutelemassa siellä...

Murmeli, kyselit FB-ryhmästä. Yritin äsken hoitaa asiaa, mutta FB vaatiikin heti alkumetreillä liittämään jäseniä ryhmään (joiden ilmeisesti pitää lisäksi olla perustajan kaverilistalla, siis ketä tahansa ei voi liittää?). En päässyt eteenpäin tuosta kohdasta, en edes luomaan ryhmän kuvausta. Ovatkohan omat asetukseni pielessä, vai miten tuon kohdan voisi kiertää, osaisiko joku viisaampi neuvoa?

Noin siis kävi, kun yritin luoda joko suljettua tai kokonaan salaista ryhmää. Yksi vaihtoehto kai olisi julkisen ryhmän perustaminen, mutta en itsekään ole tullut "raskauskaapista" FB:ssä. Lisäksi tuolla aiemmissa viesteissä myös toivottiin suljettua/salaista ryhmää, mikä kieltämättä olisi parempi vaihtoehto. Haluaisin lisäksi ainakin itse pysyä suht "lapsivapaalla" linjalla FB:ssä, koska olen aika kypsä siihen kaikkeen kakka-tutti-spämmiin, mistä seinä tätä nykyä tukkiutuu. Joojoo, tiedän että ei niitä ole pakko lukea :D. (Tuo kommenttini ei ollut ketään vastaan suunnattu jos joku tuosta itsensä tunnistaa - ihmiset on erilaisia ja niin myös toimintatavat, ja tätä ryhmää perustaessa yksi kantava ajatus olikin se, että ei ole oikeeta tai väärää tapaa olla äiti.)

Yritin myös luoda ryhmän sijaan tapahtuman, mutta siinäkin on tuo jäsenongelma. Muistelin että aiemmin kutsuja on pystynyt lähettämään sähköpostitse ilman että henkilö on kavereissa, mutta nyt en saanut sitäkään onnistumaan. En tiedä ovatko asetukset tiukentuneet vai mistä tämä johtuu, mutta aiemmin taisi onnistua helpommin. Mutta kyllähän tuokin "Äidit vailla ystävää"-ryhmä on perustettu suljetuksi ja siihen voi itse halutessaan lähettää liittymispyynnön, ilman että ylläpitäjä on lisännyt kaikki 249 jäsentä kavereikseen (?), eli kai tähän joku ratkaisu on...?

Työnimi ryhmälle/tapahtumalle olisi ollut hassuhko "Naisten sauna", mutta sen voi kyllä vaihtaa myöhemmin. Keksin nimen kävellessäni yksi ilta Iltakoulu-baarin ohi..."Kulta, menen iltakouluun!" vrt. "Muru, piipahdan vain naisten saunassa!" ....
 
Viimeksi muokattu:
Cetinje joillakin tosilla palstoilla on ollut sellainen käytäntö noiden fb-ryhmien suhteen, että kaikki jotka ryhmään haluaa, lähettää sille ryhmää "hallinnoivalle" yksärillä nimen/sähköpostiosoitteen ja sitten tää hallinnoija pyytää sitä kaveriks fb:ssa ja lisää siihen ryhmään jäseneksi. Voihan sen kaverin sitten vaikka poistaa saman tien kaverilistalta, jos nyt ei halua välttämättä kerralla 20 uutta (ja täysin tuntematonta) kaveria :LOL: Kuulostaako aivan totaalisen liian monimutkaiselta? Ite en oo noissa fb-ryhmissä ollut mukana, että käytännön kokemusta mulla ei oo. Mitä ootte mieltä, meneekö liian hankalaksi? Vaikka kyseessä olisi suljettu/salainen ryhmä, niin tällä palstallahan voi olla ohjeet, miten kiinnostuneet pääsee liittymään. Toisaalta ajatus siitä, että IHAN kaikki pk-seudun mammat ei oo ryhmässä on houkutteleva, koska silloin porukka tulee helpommin tutuksi. Itsekään en ole ihan rohkeimmasta päästä vieraiden seurassa..

Ainiin, toi Naisten sauna on aivan loistava nimi =)
 

Yhteistyössä