Rakenneultra

Onko kaikki käynyt?
Miten olette sinne menneet/päässeet?Ja missä se on tehty?
Kaikki niin kovasti täällä sitä odottaa ja kovasti siitä puhuvat ja minä en mielestäni ole semmoisessa kahdessa aikasemmassa raskaudessa käynyt ja nytkään neuvolassa ei ole mitää asiasta puhuttu,rv kuitenkin jo 16+5.
Kuitenkin tuntuu että joka paikassa törmää siihen että ultrataan alkuraskaudesta ja sitten olisi tuo rakenneultra...
Kovasti asia mitityttänyt ja sitten kuitenkin unohdin neuvolassa asiasta kysyä. :(
On jotemnkin tyhmä olo edes kysellä tämmöistä,kun kuitenkin jo kolmas raskaus menossa...
 
Täällä Mikkelissä ei ainakaan tehdä rakenneultraa kunnan puolesta, eka ultra on tuo np-ultra ja toinen on synnytystapa-arvio ilmeisesti vain ensisynnyttäjille?

Itse kävin yksityisellä rakenneultrassa, satasen pintaan maksoi. Eikä meillä neuvolassa oteta puheeksi rakenneultraa varmaankin juuri sen takia ettei sitä ole ilmaiseksi saatavilla. Eli sinäkin ilmeisesti asut sellaisella paikkakunnalla jossa säästetään näin ettei rakenneultraa ole :|

 
Siitähän on säädetty nyt oikein lakikin, että kaikkialla Suomessa odottajien pitää päästä niskapoimu-ultraan ja rakenneultraan. Niskapoimu-ultra tehdään noin viikolla 10-14, yleisimmin viikolla 12. Rakenneultra on paras tehdä puolen välin tienoilla. Siirtymäaikaa on jonkin verran, eli kunnilla on jokunen vuosi (?) aikaa järjestää asiansa niin, että tuo on mahdollista.

Yksityisellä lääkäriasemalla tosiaan pääsee omalla kustannuksella rakenneultraan, jos haluaa. Itse en missaisi oikeastaan mistään hinnasta.
 
Muistaakseni 2010 tulee voimaan laki, että raskaudenajan sikiöseulonnat tai olisiko parempi sana tutkimukset olisivat tasavertaiset kaikille odottajille paikkakunnasta riippumatta. Täällä meillä pääsee nt-ultraan (+ halutessaan voi myös osallistua veriseulatutkimukseen) ja myös rakenneultra kuuluu kaikille. Minusta on hyvä, että tuo laki tulee voimaan. Kyllä rakenneultra on todella hyvä ja tärkeä tutkimus. Se toki on tärkeää muistaa, että kaikki nämä tutkimukset/seulat ovat vapaaehtoisia.
 
Selvens asiaa kummasti,kiitokset kaikille vastanneille. Musta toi on kyllä aika tyhmää,että tollain paikkakuntakohtasesti vaihtelee noi tutkimukset.Että ihan hyvä jos kohta odottajat asuin paikasta riippumatta saavat samat tutkimukset.
Mutta minä rupean sitten kaivelemaan lahdestra paikkoja,joissa tuon ultrauksen voi tehdä.Haluun ehdottomasti käydä.
Kuinkahan tarkkaa se on että menee sinne rakenneultraa viikoilla 18-20?Vai onkohan se ihan sama jos sinne menee vaikka vasta viikolla 22...
Tosin näinköhän mä malttaisin odottaa yhtään pidempää,kuin on pakko :)
 
Heips jälleen "virtahepo"!

Mulle sanottiin tässä raskaudessa neuvolasta sellainen ohje tuosta rakenneultran ajankohdasta, että siihen vaikuttaa BMI-luku. Yleensä mullekin on rakenneultra tehty rv19-20, mutta nyt kun tuo BMI-luku on yli 28 (siis jo ennen raskautta yli 28) oli äitipolilta tullut ohje, että rakenneultra kannattaisi tehdä myöhemmin. Mulle tehtiinkin nyt rakenneultra rv 21+ . Sun kannattaa varmaan soittaa ja varmistaa ajankohta.

Mukavaa masunkasvatusta :)
 
Helmiina38: enpa ole koskaan tuollaisesta kuullut, mihinkohan tuollainen perustuu?

Yleensa rakkenneultraan kannattaa menna mieluummin vahan myohaan kuin liian aikaisin, koska on juttuja kuten esim plexus-kystat, jotka usein katoavat juuri siina rv 20 paikkeilla ja huolestuttavat vaan sitten turhaan jos semmoisia loytyykin vaikkapa rv 18.
 
Hei MayaXs!

Kyllä mäkin vähän silmiäni pyörittelin, kun tuosta ohjeesta kuulin. Tosin näin sitten ihan "mustaa valkoisella" eli äitipolilta tulleen tiedotteen siitä. Nähtävästi siinä on se ajatus, että jos BMI-luku on iso eli silloinhan äidillä on nähtävästi enemmän "tavaraa" tuossa nahan alla eli läskiä suomeksi sanottuna... Neuvolan terkkakin mulle suomensi, että kun " sinulla on noita vatsanpeitteitä nyt enemmän..." Nähtävästi tällä on vain pyritty siihen, että sikiö on tarpeeksi iso ja että rakenteethan näkyvät silloin paremmin. Edellisissä raskauksissa mulle on tehty rakenneultra pikkasen aikaisemmin (hmm, yhdessä jo viikoilla 16+...) ja ihan hyvin sikiön rakenteet sieltä ovat erottuneet.

Olihan se tällä kärsimättömällä luonteella tuskaa odotella nyt tuonne 21+4 ajankohtaan, jolloin rakenneultra tehtiin, mutta toisaalta tuli se tunne sitten, että nythän sitten kaikki pitäis näkyä paremmin.

Niin ja tämä nykyinen raskaus oli ensimmäinen, jolloin mulle puhuttiin tuosta BMI-luvun liittämisestä rakenneultran ajankohtaan.
 

Yhteistyössä