"Raksalesket" pino II. Myös uudet mukaan!

Elikkäs itse olen vajaa 40v seitsemänlapsisen (3-18v) perheen äiti Varsinais-Suomesta. Toista kertaa jo raksaleskenä, eka talo rakennettiin 90 -luvun alussa (Kotiviiri paketti).

Nyt rakennetaan Kannustalojen Aurora -muunnosta haja-asutusalueella. Aloitettiin suunnitteluhommat kesällä 07, helmikuussa 08 tuli paketti ja nyt ollaan viimeisiä pintoja tekemässä. Sitten tonttia löytyy, että siitä riittää puuhaa maailman tappiin saakka, 1,2 ha alalla.

Ai niin, ja mies rakentaa. Ja on päivätyössä, eli iltaisin ja viikonloppuisin ja lomillaan. On hieman aiempaa kokemusta raksapuuhista jo hänellä ennen tätä taloa.

Muoks: Niin juu, pinta-alaa tässä kakskerroksissa talossamme on kokonaisuudessaan 286 m2.
 
Hyvä hyvä. Uutta pinoa niin pysytään vähän enemmän mukana.

Itse olen 27 vuotias kohta kahden lapsen äiti uudeltamaalta 01/07 ja la 03/09. Mies on 28vee. Alakerran muuraus alotettiin 07 syksyllä. Talopaketin piti tulla 11/07 mutta siirrettin 03/08 mies haluis ettei kostu talven aikana. Kesällä muurattiin seinät ja paneloitiin ja laitettiin ulkoapäin valmiiksi heti. Kellarin sokkelin rappaustosin puuttuu vielä.
Talopaketti tuli Plania talolta kellarin päälle. ylhäällä neliöitä 170. L-mallinen talo. Kellarissa 190 ja siellä on autotallia 70neliötä kaksi makuuhuonetta varauksella. Pääeteinen. ja tekninentila+ isokellarihuone.

Nyt ollaan siinä mallilla että laattamies laatottaa ja keittiö tulee muutaman viikon päästä. Siihen saatiin asennus kaupan päälle, kun myöhästyy viikolla. ja nostettiin meteli siitä. jee kerrankin jotain saa kun vähän jaksaa taistella heh.
Seinät on tasottaja tasottanut ja maalausta vaille valmista. Eli v-loppuna olisi makuunhuoneiden maalaustalkoot ja ens viikolla päästään jo laminaattejen asenukseen. ihanaa kun tulee valmista.

Niin ja mies meilläkin on rakentanut itekseen oman päivätyönlisäksi. kaikki illat ja v-loput menee raksalla. Välillä sillä on apuna mun isä ja oma isänsä. Mutta kumma juttu ettei kavereita liikaa näy apuna. Noh kyllä ne tulee jos pyytäää....muutamaksi tunniksi...mutta ei liikaa innokkaita apulaisia ole näkynyt. Myös omat kaverit puhui aikoinana että tulevat sitten kun siivousta yms on missä voivat autella. Nyt kun olen vinkannut että olisi jo sellasta talkoo työtä tarjolla niin ei ketään näy eikä kuulu....
Mutat meidänpähän tämä rakennus on ja me tähän leikkiin lähdettiin mukaan niin eiköhän selvitä sitten ihan ite tästä. Omilla sukulais voimilla.
Kovasti kaverit haaveilee raklentamisesta jne...noh sittenpähän varmaan ymmärtää mitä se on vasta.
Joskus vaan ihmiset ihmettelee että onko mies muka joka ikinen ilta siellä ja v-loppu. Sanon vaan että on. V-loppusin vähintään 12h.
Mutta hyvin me ollaan miehen kanssa jaksettu. mä hoidan kotia ja lasta. Ja olin töissäkin hetken aikaa ja koitan hankkia tavaraa raksalle mitä tarvitaan jne. En voi valittaa miehelle kun ei tee kotona mitään koska koen että helpommalla minä pääsen kun se. tekee kyllä niin kovasti töitä.

Me asutaan evakko asunnossa. Mun vanhempien alakerrassa. Välillä ollut rankkaa, mutta onneksi kohta helpottaa.

Oletetko pysyneet budjetissa? Meillä meinaa alka rahat loppumaan...aloin laskemaan karkeesti mitä maksuja tulee vielä isompia...niin on jo laina loppu.....niin siinä vaan kävi....voihan nenä. Ei sitä vaan pysy budjetissa. Mutta siis on meillä vielä lainaa nostamatta, mutat ei tule riittämään. Pitää varmaan vaan marssia ruikuttamaan lisää lainaa :( Muutama euro. Ja sitten vasta rakentaa autokatokset myöhemmin kun saa rahaa säästettyä.
Piha onneksi tulee tuttavan kaupalla valmiina...niin siihen ei tarvitse enää laskea rahaa.

Mites teillä muilla on budjetti pitänyt. Paljonko on rahaa jäänyt pintatöihin?
 
Hei :wave: Täällä yksi uus 29 v raksaleski Oulun lähistöltä :D Hui kun teille tulee isoja taloja, saako tiedustella mikä teillä on budjetti noin isoille taloille? Meille tulee 140 neliöä taloon ja 70 neliöä autotalliin. Niin ja lapsia on kolme 9v,6v ja 11kk. Meillä autotalli on valmis, joten nyt voidaan keskittyä taloon =) Talopaketti tuli(omatalo) syyskuun lopussa ja lattiavalu 12.12. Nyt väliseinät on tehty, piippua alettu muuraamaan ja sähkötyöt melkein valmiit. Muuratut seinät tehdään ensi viikolla ja aletaan tekemään seinien pintoja. Oletteko muuten tehnyt itse seinien tasoitus ja maalaustyöt? Kaikki kalusteet, kodinkoneet ja suurinosa materiaaleista on jo ostettu. Niin ja budjetti näyttäisi pitävän, jos ei mitään aivan älytöntä tule vastaan,mutta saa nähdä miten käy... Kauanko teillä on mennyt siitä vaiheesta kun väliseinät on tehty, siihen että ootte päässyt muuttamaan(riippuu tietty monesta asiasta mut noin suurinpiirtein?
 
Kyllä mun budjetti on pitänyt, mutta miehen on ylittynyt. Siks jouduttiin ottamaan se lisälaina, josta jo aikoja sitten puhuin. Mutta muuten... tiukoille menee, mutta riittää. Kaikki isot hankinnat on tehty. Niin ja meille ei ollu tähän budjetoitu kuin talon rakennus, kaikki muu tulee sitten aikanaan. Mm. täällä ei ole pihan laitosta mitään erikoismääräyksiä ja autotallit piti muutenkin rakentaa vasta myöhemmin.
 
Me rakennetaan pitkästä tavarasta modernihkoa 2krs puutaloa. Raivaus aloitettiin kesäkuussa -08. Neliöitä 166/198m2.

Loppusuoralla ollaan. Laatoitukset ja laminaattien laitto alkamassa. Keittiö tulee eri paikasta kuin muut kiintokalusteet. Keittiö tulee ensiviikolla ja loput kalusteet helmikuun vipa viikolla.
Ensikesän hommia on sitten parvekkeen ja terassien teko sekä pihan laitto.

Tervetuloa mammana! =)
 
"Laatan kanssa olen hieman ihmeissäni kun kaupassa se näytti tumman harmaalta niin raksalla väri on selkeä musta "

Laattoja kannattaa käyttää paikan päällä, jotta näkee ne luonnollisessa valossa. Me käyetettiin kahta laattaa kotona, ilman sitä oli tosi vaikea tehdä päätös ja lopulta päädyttiin eri laattaan kuin oltais liikkeessä tehty.

Harmi, jos laatta ei ole mieluinen :hug

Niin ja meillä on talo valmistunut 03/08, tosin omakotitalo ei ole näköjään koskaan valmis, vielä on fiksattaavaa, sisutettavaa ja piha tietenkin laittamatta. Ikuisuus projekti. Me tehtiin autotalli/varasto yhtäaikaa talon kanssa, rantasauna nyt syksyllä.

Meillä kyllä budjetti venyi ja paukkui, kolme kertaa taidettiin lainaa nostaa :ashamed: Kokemattomina ei nyt ihan tarkkaa tehtykään ja kuitenkin sisustuksessa haluttiin laatua ja meille tiettyä luxusta. Niihin mitä esim. talomyyjät sanoo todelliseksi hinnaksi saa kyllä useamman kymmppitonnin lisätä, ellei ihan perusjuttuja kelpuuta. Toki meillä vaikutti tuohon lisälainan tarpeeseen, että rakennettiinkin nyt rantasaunakin.

Ellei budjetista jää yli ei kovinkaan paljoa kannata jättää jälkikäteen tehtäväksi, kyllä omakotitalossa on niin paljon muita kuluja, että väkisin tehtävät siirtyy.

Olen siis liki 40v, kahden pienen pojan, naimisissa oleva äiti. Eka taloprojeksti takana ja suurimamn osan teki ammattilaiset, itse melko vähän osallistuttiin ja silti mies aika tiivisti rakennuksella oli.

Meillä talo on siis tavallaan valmis, mutta täällä on kivaa porukkaa, etten ole täältä raskinut lähteä, eikä ole ulos vielä heitettykään ;) Jaan mielelläni kokemuksia, jos jotain kiinnostaa. Sitä on kyllä nyt huomattavasti viisaampi kuin reilu vuosi takaperin, rakentamisestakin on oppinut. Sitähän sanotaan, että vasta se kolmas talo on sellainen, kun sen pitäisi olla tai no silloin ainakin jo tietäisi mitä tekisi ja miten tekisi.


Meillä siis Aurora-tyylinen, kaksikerroksinen rinnetalo, alaosa harkoista, päällä talopaketti. Asuinpinta-ala n.200m2, reilun 70m2 autotalli/katos/varasto ja rantasauna 30m2. Talon pohja on iste suunnitelemamme ja meilstämme tosi toimiva, Kannustalo ei saanut aikaiseksi meille mieleistämme pohjaa, talosta olisi tullut heidän elementeillään reilusti yli 200m2 ja veilä kalliimpi Töissä meillä oli yksi kirvesmies, talon harkkosa ja talo ulkoapäin valmiiksi oli ns. urakka ja kirvesmiehemme rakensi sillä aikaa tallia ja jatkoi sitten sisähommia, ihan loppuajasta meillä oli hänelle apumies. Tasoitemiehet oli erikseen. Meillä kesti n.5kk siitä, kun seinät oli pystetty,että päästiin muuttamaan. Juuri tuo loppuvaihe on yllättävän hidasta.

 
Ja hei täältäkin! Esittely: 31 vuotias, yhden 4,5 vuotiaan äiti. Ensimmäistä taloa rakennetaan haja-asutusalueelle etelä-Hämeeseen, vuosi sitten alkoi tontin puiden kaato. Touko-heinäkuussa pohjatyöt, kaivot, maalämpöputkisto, perustukset. Elokuussa tuli Jetta- talopaketti 1,5 krs, perinteinen puutalo suur-elementeistä, 180 neliötä asuinpinta-alaa. Talofirmalta pystytys aluskatteeseen asti ja siitä on miehen kanssa jatkettu. Mies rakentaa ja molempien veljet ja vanhemmat jonkin verran apuna. Itse muksun kanssa usein mukana ja apunaisena touhuan. Molemmat käydään töissä ja vapaa-aika kuluu sitten tiiviisti raksalla. Muutto- haaveet toukokuulla, tehdään alakerta valmiiksi ja muuton jälkeen sitten yläkertaan pari makuuhuonetta lisää. Jos vaikka sitten myöhemmin noita asukkaitakin siunaantuisi lisää :)

Tällä hetkellä väliseiniä tehdään, muuratut tehty jo aiemmin. Seuraavaksi khh:n vesieristystä ja laatoitus osittain että saadaan maalämmöt lämmittämään taloa. Hyvällä fiiliksellä nyt kun taas tulee valmiimpaa suht nopeasti. Asutaan vuokralla toukokuuhun asti, just laitoin päivähoito anomusta uudelle paikkakunnalle, asutaan nyt viereisessä kaupungissa, n.20 km raksalta.

Kylppärin laattoja käytiin taas katselemassa tänään. Ja voi elämä et on vaikeeta!! Aikasemmin mietitty laattapisteen harmaasävyinen onkin vaihtumassa rtv:n kiiltävän valkeksi värikkäällä suihkuseinällä. Liikaa vaihtoehtoja, eikä varaa sisustussuunnitelijaan =) Lattiaan tulee tummanharmaa/pronssisen sävyinen 10x10 laatta. Vähän samaa sävyä haetaan keittiön ja eteisen isoon lattialaattaan, laminaatti makkareihin ja olohuoneeseen joko valkolakattu mäntylankku sävyä tai tummempaa eläväpintaista lankku-tyyppistä hakusessa.

Keittiön kalusteet saatiin siirrettyä viikolle 11, thank god! Vieläkin on liian aikanen toimitus mutta enempää ei joustoa keittiöfirmalta löytyny. Kun hinta ois sitten noussut, kaupat tehtiin jo vuosi sitten.

Budjetti pitää toistaiseksi. Nähtäväksi jää kuinka käy kun sisustusmatskut hankittu. Kaikki laina joudutaan kyllä varmasti nostamaan.
 
Meillä on tulossa eteinen, keittiö ja wc sellaista isoa kiiltävää laattaa, melkein musta hiukan jotain kuviota pinnassa. Nyt mietityttää, et onkohan liiankin musta. Pitää tosiaan käyttää laattoja raksalla ennen kuin valinta tehdään. Pesuhuoneeseen tulee seiniin kiiltäävää valkoista eläväpintaista laattaa, suihku+wc seinät tehostelaattaa. Kaikki kalusteet tulee samasta paikasta, kiiltävän valkoista ja wengeä. Myös liukuovikaapit tulee wengerungolla jokahuoneeseen. Päänvaivaa on tuottanut minkävärinen parketti/laminaatti olisi yhteensopivin tumman ja kiiltävän laatan kans+wenge runkoisten kaappien kanssa? Olisiko ideoita. Meillä hidastanut huomattavasti kun sukulainen tekee kaikki lvis hommat iltatöinä niin välillä on jouduttu odotteleen, mutta eiköhän se tästä jos kesäksi päästäi muuttaan niin hyvä olisi :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vattula:
Ja hei täältäkin! Esittely: 31 vuotias, yhden 4,5 vuotiaan äiti. Ensimmäistä taloa rakennetaan haja-asutusalueelle etelä-Hämeeseen, vuosi sitten alkoi tontin puiden kaato. Touko-heinäkuussa pohjatyöt, kaivot, maalämpöputkisto, perustukset. Elokuussa tuli Jetta- talopaketti 1,5 krs, perinteinen puutalo suur-elementeistä, 180 neliötä asuinpinta-alaa. Talofirmalta pystytys aluskatteeseen asti ja siitä on miehen kanssa jatkettu. Mies rakentaa ja molempien veljet ja vanhemmat jonkin verran apuna. Itse muksun kanssa usein mukana ja apunaisena touhuan. Molemmat käydään töissä ja vapaa-aika kuluu sitten tiiviisti raksalla. Muutto- haaveet toukokuulla, tehdään alakerta valmiiksi ja muuton jälkeen sitten yläkertaan pari makuuhuonetta lisää. Jos vaikka sitten myöhemmin noita asukkaitakin siunaantuisi lisää :)

Tällä hetkellä väliseiniä tehdään, muuratut tehty jo aiemmin. Seuraavaksi khh:n vesieristystä ja laatoitus osittain että saadaan maalämmöt lämmittämään taloa. Hyvällä fiiliksellä nyt kun taas tulee valmiimpaa suht nopeasti. Asutaan vuokralla toukokuuhun asti, just laitoin päivähoito anomusta uudelle paikkakunnalle, asutaan nyt viereisessä kaupungissa, n.20 km raksalta.

Kylppärin laattoja käytiin taas katselemassa tänään. Ja voi elämä et on vaikeeta!! Aikasemmin mietitty laattapisteen harmaasävyinen onkin vaihtumassa rtv:n kiiltävän valkeksi värikkäällä suihkuseinällä. Liikaa vaihtoehtoja, eikä varaa sisustussuunnitelijaan =) Lattiaan tulee tummanharmaa/pronssisen sävyinen 10x10 laatta. Vähän samaa sävyä haetaan keittiön ja eteisen isoon lattialaattaan, laminaatti makkareihin ja olohuoneeseen joko valkolakattu mäntylankku sävyä tai tummempaa eläväpintaista lankku-tyyppistä hakusessa.

Keittiön kalusteet saatiin siirrettyä viikolle 11, thank god! Vieläkin on liian aikanen toimitus mutta enempää ei joustoa keittiöfirmalta löytyny. Kun hinta ois sitten noussut, kaupat tehtiin jo vuosi sitten.

Budjetti pitää toistaiseksi. Nähtäväksi jää kuinka käy kun sisustusmatskut hankittu. Kaikki laina joudutaan kyllä varmasti nostamaan.
Meillä oli ilmainen suunnittelu siitä firmasta, josta tarvikkeet suurimmalta osin ostettiin, pieni firma, jossa pari sisustussuunnitelijaa, ihan saatiin tietokoneella kylppäristä ja vessoista kolmiuloitteiset tietokoneohjelmalla tehdyt kuvat. Kyllä tuo suunniitelija auttoi paljon.
 
Tulen mukaan vielä vaikka meidän talomme valmistui 04/08.Eli olen 32-v.kahden pienen pojan lapsen äiti pirkanmaalta.Aviomies ja kääpiövillakoira kuuluu myös perheeseen.Miehellä harrastuksena rakentaminen joten olemme 3 taloa rakentaneet pitkästä alle neljässä vuodessa.Aika touhua on ollut..Kaksi itselle ja yksi oli puhtaasti myyntitalo.
Tämä nykyinen talo on L-mallinen rapattu talo jossa neliöitä 230m2 ja ulkorakennus myös rapattu ja se on 197m2.Siitä löytyvät halli ja a-talli.Mies veljensä kanssa teki iltatöinä.Tietty sähkäri,muurari,tasoitemiehet,tapetoija yms.oli muualta.Vuosi meni pohjan kaivamisesta kun muuttamaan pääsimme.Rakennukset rapattiin vasta kesällä jo kun asuimme talossa,syystä että rappaajat pääsivät vasta silloin tulemaan.
Tontti on 3600m2 ja viime syksynä nurmikko kylvettiin ja pihat tasattiin.Nyt keväällä olisi tarkoitus alkaa tekemään kesäkeittiötä takapihalle.Tarkoitus olisi myös asfaltoida etupihasta kulkuväylät ja istuksia laittaa ja kukkapenkki yms.
Meillä ei tavallaan budjettia ollutkaan koska ei esim.alkuvaiheessa voi tietää mitä esim.parketti tai laatat maksaa tai voi myös jotain yllätyksiä sattua.
Nyt kun on kohta vuoden asunut tässä niin olemme todella tyytyväisiä niin sisustukseen kuin pohjaratkaisuunkin.Pohjathan suunnittelimme itse.Miehen isä on rakennusmestari joten käytännön vinkkejä saimme sieltäkin.
Tsemppiä kaikille raksaleskille!







 
Meirami "Laatan kanssa olen hieman ihmeissäni kun kaupassa se näytti tumman harmaalta niin raksalla väri on selkeä musta." "Laattoja kannattaa käyttää paikan päällä, jotta näkee ne luonnollisessa valossa."

Me käytettiin laatta raksalla, mutta siinä on sellanen juttu takana että.. Oltiin valkattu tumman ruskeahko 10x10 Art Flat 7005 laatta kosteisiin tiloihin. Luonnollisesti käytettiin laatta raksalla. Siinä vaiheessa kun palautin näytelaattalevyä, niin löysin hyllystä paremmin seinälaattoihin yhteensopivan, tumman harmaan lattialaatan Art Flat 7003. No sitä ei enää otettu tontille, kun ei oltais keretty rautakauppaan palauttamaan. Niin että tilattiin sitten ne tumman harmaat "sokkona" ja nyt kun tulivat tontille niin ovatkin mustat :kieh: Voi..

 
mammana Meillä kuulostaa tulevan lähes samanlaiset sisustukset! Meillä myös valkoinen eläväpintanen laatta tulossa kh, wc seiniin ja lisäksi tehostelaattaa. Samoin tulee tumman harmaa iso kiiltävä hieman eläväpintainen laatta k, et, wc. Keittiön kaappien ovet kiiltävää valkoista. Hauska kun on niin samikset :D Erona se että meillä tulee kaikkien kaapistojen rungot valkoisena.

Pähkäilit parketin/laminaatin väriä. Meillä tulee isolle tummanharmaalle laatalle pariksi alakertaan rt, oh valkoöljytty saarnilaminaatti Quick Step, koska se on valkean ruskean ja harmaan sekoitelma. Meillä on tummanruskeat huonekalut, niin sisustussuunnittelija (rautakaupassa 35?/h, hyvitys tavaraa ostettaessa) sanoi, että paras lattiaväri olisi huonekalujen vastaväri eli tummat huonekalut/vaalea lattia, siksi että kalusteet erottuisivat lattiasta. No, makuasioita.
 
Rusinantte
vihtisitkö vähän kertoa paljonko nykyään maksaa talo pitkästä tavarasta?
Tiedän toki että riippuu tosi paljon ihan materiaalivalinnasta ja koosta mutta suuntaa antava summa olis mukava kuulla.
Kun me miehen kanssa pähkäillään hieman että kannattaisko myydä tämä nykyinen talo, että saiskos myyntihinnalla tehtyä kokonaan sitten se uusi talo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja crema:
Oho ja vau, Rusinantte on kyllä ahkera rakentaja :eek: =)
:D En minä mutta tuo mies.Olen ollut vain taustakatsoja ja tietysti mukana niiltä osin kuin on tarvittu.Yhdessä tietty ollaan sisustukset yms.päätetty.
En oikein osaa tuohon toiseen kysymykseen vastailla että kuinka paljon maksaa talo pitkästä.Se riippuu niin monista asioista.Tontista,talon koosta,materiaaleista jne.Mutta onhan siinä tietty paremmat lähtökohdat alkaa rakentamaan jos on edellisestä talosta rahat taskussa..Mies meillä hoitelee nämäkin asiat.Tietäisi paremmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja crema:
mammana Meillä kuulostaa tulevan lähes samanlaiset sisustukset! Meillä myös valkoinen eläväpintanen laatta tulossa kh, wc seiniin ja lisäksi tehostelaattaa. Samoin tulee tumman harmaa iso kiiltävä hieman eläväpintainen laatta k, et, wc. Keittiön kaappien ovet kiiltävää valkoista. Hauska kun on niin samikset :D Erona se että meillä tulee kaikkien kaapistojen rungot valkoisena.

Pähkäilit parketin/laminaatin väriä. Meillä tulee isolle tummanharmaalle laatalle pariksi alakertaan rt, oh valkoöljytty saarnilaminaatti Quick Step, koska se on valkean ruskean ja harmaan sekoitelma. Meillä on tummanruskeat huonekalut, niin sisustussuunnittelija (rautakaupassa 35?/h, hyvitys tavaraa ostettaessa) sanoi, että paras lattiaväri olisi huonekalujen vastaväri eli tummat huonekalut/vaalea lattia, siksi että kalusteet erottuisivat lattiasta. No, makuasioita.
Ovat toki makuasioita. Itse olen kuitenkin kuullut, että kovin vaaleaa lattiaa ei tummille huoenkaluille kannata laittaa, koska tulee vaikutelma, että huonekalut tippuu lattian läpi, ovat ilmeisesti raskaan näköiset vaalealla pinnalla.

Meillä on kiintokalusteissa tummaa pähkinää ja tuota väriä löytyy porrasaskelmat, kaiteiden kotelot. Pöydät ovat myös tummahkoa pähkinää. Olohuoneessa pähkinäpuisen pöydän parina tuolit ovat vaaleat ja sohva ja nojatuolit vaaleat, lattia olohuoneessa on väriltään öljyttyä antiikkitammea, ei liian tumma, mutta ei vaaleakaan, sopii tosi hyvin pöydän kanssa ja seinät ovat vaaleasävyiset. Keittiön laatta on harmaanruskea.

Makkareissa ja arkiolkkarissa oleva Paradorin laminaatti on laivankansiteakiä, väri siinä hieman vaihtelee, on sellainen "harmahtavakeskiruskea", saattaisi muuten hyvin sopia myös wengen kanssa. Meillä on tarkoitus arkiolkariin laittaa tummanpähkinän sävyiset puukalusteet.

Ollaan kyllä noista väreistä tykätty, keittiön väritysken ja kiintokalusteet suunnittelimme ja valitsimem itse. Niiden ympärille suunnittelija sitten rakensi värimaailman meidän toiveita kuunnellen, hän ehdotti noita lattiamateriaaleja ja hänen ehdotuksestaan sitten lopulta hylkäsin vaaleahkon harmaan laatan.
 
Meillä on nyt talo siinä vaiheessa, että sisäseiniä pohjamaalataan ja kohtapuoliin pitäisi saada laatoitus aloitettua. Laatat vielä ostamatta, samoin esim. sisäkatot valitsematta. Meille on siis tulossa 1,5-kerroksinen perinteinen puutalo. Talon pinta-ala on n. 160 ja autotalli-varaston n. 70. Talon ulkokuori on talopaketti, mutta lähes kaikki "sisukset" ovat timpurin käsialaa. Autotalli-varasto tulee myös ja se tehdään loppuun sitä mukaan kuin mies ehtii sen kanssa vapaa-aikana ahertaa. Rakentamisen aloitimme viime keväänä ja tänä keväänä pitäisi päästä muuttamaan, aikaisintaan maaliskuussa. Projekti on tietysti ollut välillä raskaskin, mutta ei sen raskaampi kuin olin etukäteen ajatellut. Oikeastaan negatiivista tässä kaikessa on vain se, että kaikki maksaa niin paljon. Ainiin, olen kolmevitonen ja miehen lisäksi löytyy 3 muksua, pienin vuoden vanha, isommat lapset ovat 6v. ja 8v.
 
Meirami "Ovat toki makuasioita. Itse olen kuitenkin kuullut, että kovin vaaleaa lattiaa ei tummille huoenkaluille kannata laittaa, koska tulee vaikutelma, että huonekalut tippuu lattian läpi, ovat ilmeisesti raskaan näköiset vaalealla pinnalla".

No en mä sanois, et tuosta keskimmäisestä valkoöljytystä saarnista tippuisi mitään läpi. http://issuu.com/orientoccident/docs/quick-step/21?mode=embed&documentId=081015095753-ced3d31faeea42c5bc56c0f42b74ed19&layout=white

Olen aina tykännyt tummista lattioista, mutta tänään asennetun laminaatin valmiina nähtyäni voin kertoa, että tuo on todella kaunis, eikä siitä tule lika näkymään samalla tavoin kuin tummasta näkyisi. Sisustussuunnittelija osasi asiansa täysin.
 
Onko kukaan käynyt viron puolelta hakemassa sisustusmateriaaleja? Katselin hintoja netistä ja vaikutti kyllä hyvinkin edukkailta verrattuna suomen hintoihin. Esim. laminaatit. Jossain rakentaja-palstalla joku kertoi tilanneensa kuljetusliikkeen kautta tavaraa virosta rautakaupasta ja säästäneensä pitkän pennin. Kokemuksia?
 
Noita sisustussuunnittelijoiden sanomisia kannattaa jossain määrin myös suodattaa. Tärkeämpää lienee kiinnittääkö "tavallinen ihminen" huomiota esim. nyt siihen "lattian läpi putoamiseen" vai onko se vain asiantuntijan huomaama juttu. Minkähän väriset ne oikeaoppiset kaulusteet olisivat, jos me laitetaan olkkariin harmahtava lattia. Meidän tuleva lattia löytyy crema luultavasti tuosta samasta kuvastosta kuin teidän.
 
Toki sisustussuunnittelijoiden puheita pitää suodattaa ja suodatetaankin. Ei esim.hyväksytty mitään hänen kylpyhuoneen laatoitusideoita, koska olivat niin raidallisia jokainen ehdotus, että karsasti meidän silmiä tosi pahasti. Olen myös aivan "tuiki tavallinen ihminen" :xmas: samoin kuin mieheni ja meidän silmissä ei mikään näytä "tippuvan lattian läpi." Lattialle voi laittaa tummempia mattoja mikäli vaalean lattian omaa ja tummuutta haluaa.

Onko teillä Polka jo joku suosikki mallistossa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja crema:
Meirami "Ovat toki makuasioita. Itse olen kuitenkin kuullut, että kovin vaaleaa lattiaa ei tummille huoenkaluille kannata laittaa, koska tulee vaikutelma, että huonekalut tippuu lattian läpi, ovat ilmeisesti raskaan näköiset vaalealla pinnalla".

No en mä sanois, et tuosta keskimmäisestä valkoöljytystä saarnista tippuisi mitään läpi. http://issuu.com/orientoccident/docs/quick-step/21?mode=embed&documentId=081015095753-ced3d31faeea42c5bc56c0f42b74ed19&layout=white

Olen aina tykännyt tummista lattioista, mutta tänään asennetun laminaatin valmiina nähtyäni voin kertoa, että tuo on todella kaunis, eikä siitä tule lika näkymään samalla tavoin kuin tummasta näkyisi. Sisustussuunnittelija osasi asiansa täysin.
Ymmärsin, että lattianne on tosi vaalea, tuohan on ihan keskisävyinen, muistuttaa perustammea. Joo,e i tuosta mitkään tummat huonekalut läpi tipu, ole huoleti =)

Itse myös haaveilin tosi tummita lattioista, mutta onneksi meidänki sisustussuunnitelija sai minut tajuamaan, että ihan tummaa ei kannatta lapsiperheeseen otta, kun pään käännät nii jo pöly näkyy. Se on kyllä saanut huomat meidän keittiön tummanpähkinän värisistä tasoista. Sii meilläkin lattiat keksisävyiset, ehkä kuitenkin hiemat tuota teidän lattiaa tummemat. Olohuoneessa on antiikkitammi parketti, sopivasti hieman valeampi kuin aito pähkinäpöytämme, sopii yosi hyvin.

Tarkoitin ihan vaaleita lattioita, valkoisia laattoja jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Noita sisustussuunnittelijoiden sanomisia kannattaa jossain määrin myös suodattaa. Tärkeämpää lienee kiinnittääkö "tavallinen ihminen" huomiota esim. nyt siihen "lattian läpi putoamiseen" vai onko se vain asiantuntijan huomaama juttu. Minkähän väriset ne oikeaoppiset kaulusteet olisivat, jos me laitetaan olkkariin harmahtava lattia. Meidän tuleva lattia löytyy crema luultavasti tuosta samasta kuvastosta kuin teidän.

Ei siinä tarvitse sisustussuunnitelijoita kuunnella, kyllähän sen jo tavallinen tallaajakin silmillään huomaa, toki täytyy olla sisustussilmää =)

Riippuu harmaasta, onko se ruskeanharmaata, perusharmaata vai mitä?

Esim. perusharmaaseen sopii hyvin tammen ja pyökinkin väriset kalusteet. Vaikea sanoa, kun ei ole lattiaa nähnyt. Ruskeatsävyt ovat aina helppoja valintoja, harmaasta tulee helposti kylmä ja julksitilamainen. Laitahan kuvaa lattiasta =)


 
Alkuperäinen kirjoittaja crema:
Toki sisustussuunnittelijoiden puheita pitää suodattaa ja suodatetaankin. Ei esim.hyväksytty mitään hänen kylpyhuoneen laatoitusideoita, koska olivat niin raidallisia jokainen ehdotus, että karsasti meidän silmiä tosi pahasti. Olen myös aivan "tuiki tavallinen ihminen" :xmas: samoin kuin mieheni ja meidän silmissä ei mikään näytä "tippuvan lattian läpi." Lattialle voi laittaa tummempia mattoja mikäli vaalean lattian omaa ja tummuutta haluaa.

Onko teillä Polka jo joku suosikki mallistossa =)
Eikö teillä suunnittelija kysynyt teidän toiveita, makua ja värimaailmaa? Meillä meni suunnittelijan kanssa todella hyvin yksiin, hän kyllä osasi etsiä meidän tyyliset jutut. Ekat laatat hyväksyttiin, mutta muutama tapetti meni vaihtoon.

Itsellä ei mennyt tyylit oikein yhteen Rautian ja K-raudan suunnitelijoiden kanssa, heitäkin kokeilin.
 

Yhteistyössä