"Raksalesket" pino II. Myös uudet mukaan!

:D Mä vaan oon niiiiiiiin onnellinen kun ei enää tartte rakentaa! Voi vaan... olla. Tai mennä lenkille. Tai mennä kylään. Tai pestä pyykkiä tai siivota, ihan milloin vain. Tai neuloa. Tai vaan kattoo telkkaria. Vissiin oli vähän raskas tuo rakentamisen loppuaika =) . Mutta kyllä kannatti. Nyt reiskailu on muisto vaan, joskin kiva kattella, että tämänkin jutun olen itse tehnyt; tuonkin olen itse päättänyt, että se tehdään noin; ja tuon ratkaisun keksin ihan itse jne.jne.

Voimia raksaajille!
 
Meep: Mekin pähkäillään keskuspölkkärin kanssa, nyt pitäis päättää.
Kai me se otetaan, muakin ärsyttää vaan ne pitkät letkut.

Me ollaan pojan kanssa paljon raksalla, mä siivoilen siellä päivittäin melkein ja poika naulailee ja sahailee ja tekee muita pikkuhommia. Naapureitahan meillä ei oikeen oo siellä, tai kyllähän niitten talot näkyy, mut kaukana ja ei niissä asu lapsiperheitä, joten ei ole tullut tutstuttua. Tai kyl ne jotenkin tuttuja on, täälläpäin kaikki tuntee kaikki :D

Mitään ei oo vielä kuulunu takkaleivinuunista, sen kyllä pitäs tulla mun muistin mukaan ens viikolla. Toivottavasti tulee :D tai no, ei sil nyt niin kiire oo jos vähän myöhästyykin, mut oishan se jo edistysaskel taas..

Käytiin tänään kierteleen miehen kanssa kauppoja ja kyl meil on joissain asioissa niin erilainen maku että mitenkähän päästään yhteisymmärrykseen sisustusasioissa ???
 
Meilläpä onkin huomenna talopakettitoimitus, heti aamusta tontille riennettävä kameran kera. Nykyiseltä kämpältä tontille ajaa noin 5min, joten on siellä tullut käytyä paljonkin, varsinkin kun mies autteli noissa routaeristeiden ja täyttöjen kanssa maansiirtourakoitsijaa. Nyt sitten alkaakin kai se helppo osuus, kun tarvii käydä vaan välillä kantamassa tarvikkeita taloon sisään ja siivota kerran viikossa. Ihanaa tämä muuttovalmiin talon rakennuttaminen. Vielä pitäisi sisustusmateriaalit valita seuraavan kahden viikon aikana, niin sitten oliskin kaikki valinnat tehtynä, ja muuta kuin odottaa huhtikuuta jolloin pääsemme muuttamaan.

Keskuspölynimuria meille ei tule, ei vaan haluttu sitä, sama se millä imuroi, käytetään ne rahat johonkin muuhun.

Vastapäisessä talossa asuu samanikäinen tyttö kuin meijän neiti, hyvä vaan niin on likallekin ollut seuraa tontilla ollessamme, alueella on paljon taloja ja myös lapsiperheitä (tosin melkein kaikki lapset jo kylläkin koulussa), tuon vastapäisen viereiseen taloon on alkukeväästä tulossa vauva, sekin kiva juttu, kun meille vauva tulossa nyt joulukuussa, on sitten seuraa kaikille. Muutenkin ovat tosi mukavan oloisia ihmisiä mitä nyt nopeasti niihin ehtinyt tutustua.
 
kuskus ja meep: Meillä oli ekassa talossa keskuspölynimuri ja ajattelin, että hitto tommosta letkua. Sit muutettiin välillä vuokralle, kun talo myytiin ja jouduttiin taas ostamaan semmonen tavallinen imuri. Ja ei tarvinnut ku pari kertaa imuroida sillä, niin muistin taas mitä kaikkea hyvää on keskuspölynimurissa. Ja muutenkin tietty on parempi ratkaisu, kun on astmaa perheessä. :wave:
 
HyacinthBucket: Osaatko eritellä, miksi keskuspölynimuri on parempi kuin tavallinen? Ne rikkaluukut on tosi näppäriä, sen olen siskollani huomannut, mutta se letku oli minusta kauhean hankala. Varsinkin, jos sitä pitää raahata yläkertaan... Meillä ei ole ainakaan vielä astmaa, mutta äidilleni ja veljelleni se on puhjennut vasta aikuisempana, niin eihän sitä tiedä, vaikka se vielä itsellekkin puhkeaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meep:
HyacinthBucket: Osaatko eritellä, miksi keskuspölynimuri on parempi kuin tavallinen? Ne rikkaluukut on tosi näppäriä, sen olen siskollani huomannut, mutta se letku oli minusta kauhean hankala. Varsinkin, jos sitä pitää raahata yläkertaan... Meillä ei ole ainakaan vielä astmaa, mutta äidilleni ja veljelleni se on puhjennut vasta aikuisempana, niin eihän sitä tiedä, vaikka se vielä itsellekkin puhkeaa...
Siis yksi tärkein syy oli kyllä se, että kun aloin välillä imuroida tavallisella imurilla, niin se imurin perässä vetämin. Jotenkin letku pelkästään tulee helpommin, ei jää sillain huonekalujen taakse. Toinen syy oli se, että vaikka tämä oli hyvä imuri... ostettiin siksi kallis ja hyvä maineinen malli, kun miehelläni on astma... niin silti siitä jotenkin vaan jää erilailla villakoiria nurkkiin pyörimään. Myös mielestäni imuteho on keskuspölynimurissa parempi. Ja vielä se, että tuossa mallissa oli kertakäyttöpölypussit, ajattelin, että on se vaan kätevä...roskiin kun on täynnä. Vaan ei se lapsiperheessä ikinä onnistunut, joka kerta sai puolitäyttä pussia olla leikkaamassa auki, kun joku oli imuroinut sukan tai lelun sinne sisään.

Meillä on nyt rikkaluukkukin, en ole sitä paljon tarvinnut kyllä, jotenkin yhtä helposti ottaa sen letkun mukaan siivouskaapista kuin harjankin. Teini-ikäinen tyttöni sen sijaan tykkää sitäkin käyttää.

Ja se on todella iso plussa, että kun on kaksikerroksinen talo, niin noiden portaiden imurointi on pelkällä letkulla todella paljon helpompaa kuin perinteisen imurin kanssa. Jota tuli kokeiltua ennen kuin keskusimuri oli asennettu.
 
Meillä on keskuspölynimuri, mutta sillä imuroidaan alakerrassa ja portaikko, ylhäällä meillä on tavallinen tehokas Mielen imuri. Ei toisn tullut mieleen, että molempiin kerroksiin olis pitänyt laittaa siivouskaappi. En jaksa roudata letkua portaissa ylös alas. Minusta keskuspölynimuri toimisi paremmin yksikerroksisessa talossa. En oikein osaa sanoa tykkäänkö siitä. Letku on niin pitkä, ettei se kyllä siivouskaappiin mahdu, säilytämme sitä portaiden alus komerossa. Toisaalta sen pitäisi olla pitempikin, alakerrassa tekee tiukkaa, että se yltää joka paikkaan, ylhäällä tuksin yltääkään :/ Toisinaan imuroidessa letku jää ikävästi mutkalle ja ihoteho heikkenee. Imutehoa ei ole kyllä Mielea parempi. Parasta siinä on keittiössä oleva rikkaluukku =) Meillä ei ole ennen ollut keksuspölynimuria, luulin sitä paljonkin tarpeellisemmaksi. Tavallaan ymmärrän miksei naapurit sitä ottaneet, heillä on kaksi siivouskaappia ja imurit molemmissa kerroksissa. Portaiden imuroinnissa se on toki kätevä.
 
Olen aiemmin kirjoitellut nimimerkillä rusinantte.Kerron vain oman kokemukseni keskuspölynimurista.Itse olen ollut aivan älyttömän tyytyväinen keskuspölynimuriin,en huolisi muuta.Meillä laitettiin rakennusvaiheesssa siivouskaapin pohjasta putki lattiavaluun että letkun saa sinne työnnettyä,ei vie siivouskaapista tilaa.Näin tehtiin jo edelliseen taloon ja on hyvä ratkaisu.Imurina meillä on Puzerin Eva ja on todella imukykyinen ja vaikka on pieni ja siro on ehkä markkinoilla olevista tehokkain ja hiljaisin.Oli ainakin v.2008 kun tätä omaa taloa rakennettiin.Jos meillä olisi kaksikerroksinen talo,olisi letkujakin oltava kaksi.Rappuja pitkin en yhtä letkua kantaisi edestakaisin.
 
Kiitti keskuspölynimurikommenteista. Tuo lattiassa oleva putki imurinletkulle kuullostaa todella kätevältä, mutta meille sitä ei voi enää laittaa... Alan jo vähän kallistua keskuspölkkärin kannalle. Mietin, että voimmehan säästää tuon tavallisen imurin ja pitää sitä yläkerrassa, niin ei tarvitse letkua raahata yläkertaan. Pitää vaan siellä keksiä joku paikka, mihin sen tavan imurin saa laitettua piiloon. ;)
 
tiipeli
Heipsan!

Meille ei tule keskuspölynimuria. Aikoinaan porukoilla asuessani useimmissa taloissa oli keskuspölkkäri eikä sitä juuri käytetty. Minä taisin olla ainoa joka sillä harvoin imuroi ja se letku oli melkonen! Siitä jäi huono mielikuva eikä nyt edes mietitty koko vaihtoehtoa, vaikka kaverin luona ihmettelin miten hiljainen se voikaan olla! En tiedä, olis kai se voinut olla hyväkin, mutta se huono mielikuva ja se, että meillä on aivan I H A N A 2vuotta vanha Hooveri! :heart: :heart: en halua luopua siitä :D tosin voipi olla, että sitten hkun tuo sanoo sopiumuksen irti, haluaisinkin keskuspölkkärin! Huonoa kuvaa loi myös se, että meiän isällä viimesin keskuspölkkärin keskusyksikkö oli syttynyt tuleen vaikka sitä ei ollut käytettykään, ei siis ollut täynnä tms. Isä oli juuri sattumoisin mennyt tekniseen tilaan ja ihmetellyt mikä täällä palaa! Mutta harvinaista kai tuommoinen on...

Meillä muuten taitaa olla makkarit juuri tällä hetkellä jota kuinkin valmiit! Ainakin aamulla mies lähti listoja laittaa paikoilleen mun isän ja veljen kanssa. Seuraavaksi onkin vuorossa wc, kylppäri ym laatoitukset ja saunan teko. Joulukuun eka tulee keittiökalusteet ja koneet. Ainiin, ja täytyyhän isän viimeistellä se takkaleivinuunikin tässä piakkoin....mutta toivottavasti ennen joulua on valmis... :wave:
 
Tervehdys pitkästä aikaa, vaikka ei täällä näytä tunkua kirjoittajista viime aikoina olleen.

Meille pitäis ma tulla tasoitemies eli seinät ja katot on levytetty. Pitkän pähkäilyn jälkeen päädyin kipsilevy-roisko-kattoihin. Edellisessä talossa oli paneelit ja vaihtelu virkistää.

Keskuspölynimuri meille tulee. Edellisessä oli ja nyt täs vuokra-asunnossa ei ole ja kaipaan sitä. Koira meillä on ja selkeesti keskuspölynimuri piti huoneilman parempana, että ihan sillä päädyimme taas siihen. Tosin en tiiä jos ostais jonkun kalliimman/paremman imurin, mut tällä mennään.

Keskiviikkona tulee rahdilla lähes kaikki laatat ja parketit yms vesieristeet sit niitä värkkäileen jossain vaiheessa. Etenee se ja ehkä jonain jouluna uudessa kodissa!
 
susannika75 Meillä on sama tavoite eli kunhan jonain jouluna on talo valmis. ;) Jännityksellä kyllä odotan keskiviikkoa, kun silloin pääsen taas katsomaan, miltä raksalla näyttää. Appiukko on ilmeisesti laitellu meille ikkunoita paikoilleen. Näin ainakin oli alkuperäinen suunnitelma. En ole nyt viikkoon käynyt raksalla ja siellä on kuuleman mukaan saatu paljon aikaan, niin kiva käydä katsastamassa paikat. :)
 
Voi te onnelliset jotka pääsette jouluksi kotiin.
Me vasta ens kesänä...no mekin siis seuraavaks jouluks :D
Kai me se keskuspölkkäri nyt otetaan ja sit sellane rikkaluukku keittiöön.

Kävin tänään siivoomassa raksalla, mies ku vaan sotkee siellä :saint:
No ei vaan, imuroin sellasella teollisuusimurilla ja järjestelin tavaroita paikoilleen ja kannoin roskia pihalle jne.

Oottekste päässy miesten kans sisustusasioista yhteisymmärrykseen? Vai oonks mä kysyny tätä jo? Kun meillä noi laatta asiat aiheuttaa hieman erimielisyyttä, samoin takkahuoneen sisutus. Muuten kaikki ok ja yksimielistä.
Seuraavaks ootellaan et saadaan takkaleivinuuni pystyyn (tiilet on jo raksalla) ja et sähkömies kävisi.
 
Mä saan aika vapaasti päättää pintamateriaalit, no se kyllä tuli selväksi, että mitään kovin kuviollista/kirjavaa tapettia mies ei kyllä halua mihinkään, mutta noin niinkuin muuten suht vapaat kädet, toki hänkin kyllä osallistuu valintoihin, meidän pitäis huomenna viim. saada edustajalta näytteet vakiosisustus materiaaleista ja sitten olisi viikko aikaa tehdä päätökset. Viime viikolla onneksi käytiin yhdessä talonäyttelyssä ja siellä aika pitkälti hahmottui meidänkin värimaailma/matskut. Tai siis lähinnä, että minkä väristä lattialaattaa/laminaattia laitetaan, ne kun olleet vähän kahden vaiheilla/ruskeaa väriä edes osattu ajatella laatoissa.

Meille kun tulee tuo muuttovalmis talo, niin ei kauhean ahkerasti jaksa tänne kirjoitella. Nyt on vesikatto valmis, runkotarkastus suoritettu, välipohjaa villoitetaan (tai on varmaan jo villotettu, kun eilen aloittivat ja aika ripeään tahtiin edistyivät, ei käyty tänään talolla), 2vkon päästä lattianvalu, jouluviikolla takan muuraus. Keväällä muutto.
 
Pitkästä aikaa tulin tänne kurkkaamaan. Olemme siis kohta puoli vuotta asuneet uudessa, edelleen puolivalmiissa talossa. ;) Mies siis rakentaa yläkertaa ja asumme alakerrassa jossa saimme lopultakin listat paikoilleen. Täytyy kyllä sanoa että on oltu niin poikki viimeisestä kahdesta vuodesta että tää syksy on vaan otettu rennosti. Nyt pikkuhiljaa yläkertaa kuntoon että saadaan lisää tilaa.

Keskuspöläriä suosittelen kyllä lämpimästi! Olen aiemmin aina inhonnut imurointia mutta nyt se on jotenkin paljon miellyttävämpää. Ei meteliä eikä perääsä vetämistä. Mies ei tykkää letkun kaappiin asentelusta mutta kyllä siihenkin tottuu. Toi putki-idea on kyllä varmasti hyvä! Ja jos voisin vielä muuttaa rikkaluukun paikkaa niin laittaisin sen ehdottomasti eteiseen, pääsisäänkäynnin läheisyyteen. Meillä on koiranpentu ja 1 lapsi, tulee hiekkaa ihan älyttömästi sisään. On se rikkaluukku keittiössäkin kätevä, mutta tarpeellisempi olisi eteisessä/kuistilla.

Tsemppiä vaan kaikille rakentajille, on se rankaa aikaa mutta erittäin palkitsevaa kun saa sitten joskus asua ihanassa, itse tehdyssä talossa!
 
Kyllä meillä tuo keskuspölynimuri pitää ääntä, en tiedä onko niitä äänettömiäkin? :whistle: meillä ei letku mahdi edes kaappiin.

Rikkaluukku on kyllä tosi hyvä ja meillä kyllä paikallaan keittiössä, siinä kohta missä leipiä tehdään. Rapaisena lapset tulee kuraeteisen ovesta sisään.
 
Tähän keskuspölynimuri asiaan; itse valitsin rikkaluukkujen sijaan ratkaisuksi rikkaimurin. Eli meillä Allawayn imuri ja laitoin eteiseen, keittiöön ja kodinhoitohuoneeseen rasiat, joista yltää tuolla rikkaimuriletkulla imuroimaan just nuo roskaisimmat paikat. Rikkaimuri on sellainen metrin mittainen letku, joka venyy 4 metriin. On siis kätevä säilyttää ja ottaa esiin tarvittaessa. Pidin tätä helpompana ratkaisuna kuin ottaa aina joku harja jolla sutia roskat rikkaluukkuun. Noin muuten tuosta keskuspölkkäristä; mulla on tarkoitus ostaa yläkertaan oma letku, ettei tarvisisi portaissa kuskata letkua.

Tuota rikkaimuriletkua voipi katsoa allawayn sivuilta, ->tuotteet, rikkaimuri
 
tiipeli
Heyy..


mitäs te ootte laittanu/laitatte vaatehuoneisiin "kaluisteiksi"? Hyllyjä, tankoja vai jotain säilytysjärjestelmiä soveollan, elfan, ikean tms...... Täytyis piakkoin jotain sinnekin hommata :)
Nyt viikonlopuksi menen itsekin raksalle hommiin, mummeli tulee hoitamaan lapsukaisia. :p
 
Heipsan!

Meillä on nyt rakennus edennyt vaihteeksi vauhdilla, sillä siellä oli viime viikolla kolme miestä töissä. :) Huoneet näyttää nyt isoilta, kun väliseinät on paikoillaan, mutta ei tietenkään mitään kalusteita vielä ole. Jossain vaiheessa näytti, että huoneista tulee niin pienet, että melkein hirvitti. :LOL:

Meille ei tule vaatehuonetta, joten siihen en osaa sanoa mitään. Vaatekaapit meillä tulee Domuksen kautta ja ovat liukuovilla.
 
Eli meillä oli viime viikon "tasoitemies" hommissa ja seinät saaneet kauniin valkoisen sävyn sitä myötä, kyllä sekin jo muuttaa ilmettä kummasti. Katot ovat jo lopullisessa muodossaan ja ihan ok näyttää.

Säilytyskalusteista, et meillä on ollut elfaa vaatehuoneessa ja ne kyl toimineet mainiosti, hinta vaan on aika kova. Onneks korisarjat on seuranneet mukana ja eivät ole 5 v käytössä menneet miksikään. Ikean korisarjoja kävin nykimässä ja ne ei kyl luistaneet yhtä sujuvasti kuin elfan, tosin tavaratalossa miljoonat niitä nykineet, mut kovassa käytössähän ne on kotonakin. Ikealla ei ollut kauheen iso valikoima eri kokoisia koreja ja runko yms. Sovella:sta en tiiä mitään. Kiva ois kuulla kokemuksia. Ehkäpä tulen satsaamaan kovassa käytössä oleviin kohteisiin enemmän eli eteisen vaatehuoneeseen parempaa ja aikuisten vaatehuoneseen vähän edullisempaa tai en tiiä kun ny joskus pääsis niin pitkälle :p

Törkeen pimeetä ja ankeata, yritetään jaksaa!
 
susannika75 Kuulostaa hyvältä nuo valkoiset seinät. :)

Meillä taas hommat vähän hidastu, kun vesivaraaja ei ollutkaan oikeaa mallia. Se olisi ollut tarkotus laittaa paikoilleen eilen ja tänään niin oltaisiin sitten saatu talossa lämpöjä päälle. Olis päässeet levyt kuivumaan niin oltais mekin päästy sitten tasoituspuuhiin. Mutta nyt pitää odottaa että saadaan sopiva varaaja. :(

Täällä paistaa pitkästä aikaa aurinko. Tekee mieli ulos. :wave:
 
tiipeli
Muutto lähenee!! Valmiilta alkaa talolla näyttämään. Pientä viimeistelyä vielä ja ennen joulua kannetaan tavarat sisään ja aletaan kinkun paistoon :D terassit ja pihan laitto jäi ensi kesään, mutta muuten tulee valmista. IHANAA päästä jouluksi uuteen, omaan kotiin! *hehkutusta* en ois enää kauaa jaksanukaan yh-elämää. Toivottavasti teillä muillakin menee hyvin raksalla :) hyvää joulun odotusta kaikille!
 
tiipeli Onnea uuteen kotiin! Oon kyllä kade, kun pääset jo jouluksi omaan taloon. Meilläkin oli rakennuksen alussa haaveena päästä jouluksi omaan taloon, mutta niin se vain on myöhästynyt siitä. Jos nyt joskus keväällä päästäisiin muuttamaan...

Meillä on nyt putkimies yhdistämässä vesivaraajaa. Saadaan kohtapuoliin talo lämpimäksi. Jos sitten alkuvuodesta päästäisiin laittamaan pintoja. :)

Hyvää joulunodotusta kaikille minultakin!
 
Ihmisillä on outoja luuloja, että talot valmistuu kädenkäänteeessä esim. puolessa vuodessa. Ehkä yksikerroksinen 100m2.n talo valmistuukin, mutta kyllä isommat vie aikaa liki vuoden. Meillä on liki 200m2 rinnetalo, perustukset ja talo melko valmiiksi ulkoapäin urakalla, ei maalausta. Yksi palkattu kirvesmies teki töitä sisällä ja rakensi terassin mieheni kanssa. Urakka-aikana rakensi autotallin pitkästä. Harkkoherroksen päällä meillä on talopaketti.Tasoitetöissä, maalaustöissä ja loppuajan töissä meillä oli hälle apua. Itse huolehdittin siivous ja tilaukset. Talopaketti tuli meille kesäkuun lopulla, tontin raivaus, puusto, pohjat jne laoitettiin huhtikuussa. Muuttamaan päästiin seuraavan vuoden maaliskuun puolessavälissä ja silti jäi vielä pieniä hommia, joita tuolla pihalla niitä riittää vieläkin, vaikka olla asuttu jo liki kaksi vuotta. Loppuvaihe eli sisustusvaihe on suhteessa kaikkein hitain vaihe, meillä lattia valettiin elokuussa, laattahommia, seiniä jne aloiteltiin marraskuussa. Joulukuussa aloitettiin lattioiden laittoa, tammikuun lopulla taisi tulla kalusteet. Tuo sisustusvaihe vei nelisen kuukautta. En tiedä minkäkokoisia taloja teille tulee, mutta esim. tuosta pintojen laitosta muuttoon on yllättävän pitkä aika. Meillä muuten laitettiin lämmöt päälle marraskuussa. Naapurin 160m2 1½ kerroksisen talon valmistuminen kesti talopaketin tulosta 11kk.
 

Yhteistyössä