"Raksalesket" pino II. Myös uudet mukaan!

tiipeli
Hmmmm... Meirami: Meillä itse talo valmistuu alle puolessa vuodessa: heinäkuun 17. tuli kaivinkone ensimmäistä kertaa tontille ja joulukuun 21. aiotaan muuttaa valmiiseen taloon. Eli 5kk mennyt aikaa ja työtä on tehty iltaisin ja viikonloppuisin miehen, iskän ja välillä mun veljen voimin. Syyslomalla mies oli koko viikon hommissa ja isä on saanut pitää töistä yhden lomaviikon, jolloin oli kokopäiväisesti hommissa. Ja pitkästä tavarasta talo on tehty. Mutta talo onkin 1-kerroksinen ja pohja on yksinkertainen (ei erkkereitä tms) ja isä on alan ammattilainen (logistiikka hallussa, kuin myös itse rakentaminen) ja neliöitä on 148/172. Mutta tosiaan meillä jääkin terassit, pihat ja aidat ensi kesään. Kukin omalla aikataulullaan ja omilla rahkeillaan. Meillä mies ei ole pitänyt yhtään vapaailtaa koko syksynä ja se kyllä tuntuu! Myös minussa kun en ole päässyt lainkaan salille/lenkille tms vaan oon ollut kahden leikki-ikäisen kanssa kotona (illat, päivät töissä levähtämässä :D ) ja juossu niiden kanssa rautakaupoissa ym. Sanoinkin jossain vaiheessa, että entä jos ei pidettäisi kiirettä vaan pitäis välillä vapaata että pysyis järki tallella. Mutta nyt tietty on hienoa kun päästää kohta muuttamaan ja pahin on ihan kohta ohi! Tsemiä kaikille raksaleskille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiipeli:
Hmmmm... Meirami: Meillä itse talo valmistuu alle puolessa vuodessa: heinäkuun 17. tuli kaivinkone ensimmäistä kertaa tontille ja joulukuun 21. aiotaan muuttaa valmiiseen taloon. Eli 5kk mennyt aikaa ja työtä on tehty iltaisin ja viikonloppuisin miehen, iskän ja välillä mun veljen voimin. Syyslomalla mies oli koko viikon hommissa ja isä on saanut pitää töistä yhden lomaviikon, jolloin oli kokopäiväisesti hommissa. Ja pitkästä tavarasta talo on tehty. Mutta talo onkin 1-kerroksinen ja pohja on yksinkertainen (ei erkkereitä tms) ja isä on alan ammattilainen (logistiikka hallussa, kuin myös itse rakentaminen) ja neliöitä on 148/172. Mutta tosiaan meillä jääkin terassit, pihat ja aidat ensi kesään. Kukin omalla aikataulullaan ja omilla rahkeillaan. Meillä mies ei ole pitänyt yhtään vapaailtaa koko syksynä ja se kyllä tuntuu! Myös minussa kun en ole päässyt lainkaan salille/lenkille tms vaan oon ollut kahden leikki-ikäisen kanssa kotona (illat, päivät töissä levähtämässä :D ) ja juossu niiden kanssa rautakaupoissa ym. Sanoinkin jossain vaiheessa, että entä jos ei pidettäisi kiirettä vaan pitäis välillä vapaata että pysyis järki tallella. Mutta nyt tietty on hienoa kun päästää kohta muuttamaan ja pahin on ihan kohta ohi! Tsemiä kaikille raksaleskille!
Musitaakseni kirjoitin, että yksikerroksiset, pienet talot rakentuu usein puolessakin vuodessa.

Kuitenkin monet rakentavat yli 160m2 kaksikerroksisia taloja, niissä menee enemmän aikaa, paljon vaikuttaa tietnekin myös työ miten huolella sen tekee.

Meillä siis kaikki terassit rakennettiin samalla kertaa, läpitalon parveke/terassi ylhäällä ja alhaalla kuitin terassi ja kuraeteisen terassi. Ainoastaan alaterassin jatke 12m2 ns. kateeton terassi rakennettiin muuton jälkeen. Talo on kaksikerroksinen rinnetalo liki 200m2/250m2.

Kyllä tuo "jouluksi kottin" on aikamoinen klisee :) Kukin tyylillään ja mistä tykkää, itse en olisi halunnut viettää joulua muuttolaatikoiden keskellä. Meillä oli muuton aikaan pieni vauva ja uhmäikäinen, joten laatikoiden purussa meni aikaa.
 
Minäkään en olisi tykännyt muuttaa juuri jouluksi. Olemme asuneet puolisen vuotta kodissamme, 1,5 kerrosta, 170m2, ja tavaraa on vieläkin osittain laatikoissa ja tekemistä riittää. Tietysti meitä on erilaisia ihmisiä ja erilaisissa elämäntilanteissa, mutta työssäkäyvänä ja äitinä ei ole kovin paljon aikaa enää arki-iltaisin tehdä ylimääräistä. Pikku hiljaa kylläkin, eikä meillä ole enää kiire, kun on katto pään päällä. Meillä meni talon valmistumiseen tontin raivauksesta tasan vuosi. Ja toki on kaikki pihahommat odottamassa joskus tekijäänsä, samoin terassi alakertaan jne. Meillä mies teki raksalla töitä oman työpäivänsä jälkeen käytännössä joka ilta (siinä ei paljon ehdi) ja kaikki viikonloput, silti meni vuosi. On meillä toki lisäksi autotalli/katos/varastot, jotka mies on tehnyt rungosta asti itse ja tuossakin on vielä sisäpinnat tekemättä. Kyllä meilläkin vanhemmat aikanaan rakensivat/rakennuttivat 1-kerroksisen tiilitalon puolessa vuodessa.
 
Hei, ihan oikeesti mitä kirjoittelua... Minusta on turhaa pohtia miten kauan kenenkin talon valmistumisessa menee ja varsinkaan mitenkään vertailla toisiaan. Tiedän rakennusprojekteja joita on tehty reilu parikin vuotta kun elämässä kaikki ei mene suunnitelmien mukaan, töitäkin on tavallisten tallaajien tehtävä rakentamisen ohella kun ei ole varaa palkata työmiehiä ja tästä huolimatta haluaa rakentaa talon :) Kukin on valinnut oman tapansa rakentaa oli sitten itse pitkästä tavarasta tai avaimet käteen toimitus tai kaikkea siltä väliltä. Lopputulos tärkein et kaikki pääsee ihanaan kotiin ennemmin tai sitten vähän myöhemmin.

Rauhallista Joulua kaikille!
 
susannika75: Ihan totta mitä kirjoitat! Ei todellakaan voi vertailla talojen valmistumisaikoja elleivät talot ole keskenään tismalleen samanlaiset.

Mukavaa joulunaikaa kaikille rakentajille tai jo omassa asuville! Meillä on nyt ensimmäinen joulu omassa talossa, kivalta tuntuu.
 
Hyvää Joulua kaikille raksaajille! Ja jos ei tänä jouluna uuteen kotiin, niin ensi jouluksi sitten.
Meillä on nyt eka joulu täällä uudessa, mutta ei vieläkään valmiissa, ei ehkä tämmänen projekti ikinä valmiiksi tulekaan... ja tuntuu aika kivalta... vaikka ei just ollakaan ihan tässä muutettu, vaan jo huhtikuussa. Joulu omassa kodissa :heart:

PS: Ja sitten tälläsiä ihanuuksia, kun pakkanen hajoitti iv-koneenkin, niin ainahan tätä raksaamista taitaa riittää.

Ja Onnea kaikille tulevaan vuoteen myös!


:wave:
 
Heippa kaikille entisille ja uusille tutuille :wave:

Osa varmaan muistaakin kun rakennusaikana kirjoittelin. Nyt ollaan asuttu uudessa talossa reilu vuosi, eli kaksi joulua menty jo täällä :D

Meillä rakennusaika kesti vuoden ja kaksi kuukautta, mutta tuossa ajanjaksossa on noin 3,5 kk kun ei rakennuksella tapahtunut mitään. Eli oikeastaan vajaassa vuodessa rakennettiin puolitoistakerroksinen talo. Meillä ei vierasta työvoimaa ollut, lukuunottamatta talopakettiin kuuluvaa pysytysporukkaa, joka laittoi seinät pystyyn ja katon päälle. Pohjat + muut tehtiin siis itse.

Ihanaa on ollut asua uudessa ja vieläkin jaksan ihmetella asiaa :saint: Toivottavasti tähän ei koskaan totu ;)
 
Miten on rakentajilla lähtenyt uusi vuosi käyntiin?

Meillä mies tekee tällä hetkellä ulkovuorausta. Ja appiukko pakkeloi sisällä seiniä. Itse kävin eilen n. puoli tuntia hiomassa niin oli sen jälkeen kyllä voimattomat kädet! Tänään uusiksi, jos laps alkaa nukkumaan pihalla päikkärit. On hyvää treeniä tuo raksalla hommaaminen. :D

Ens viikolla käydään hakemassa tapetteja ja maaleja, jos niitä pääsee sitten ens viikolla laittelemaan. Ja muurari tulee tekemään uunin loppuun. Että hyvin etenee ainakin toistaseksi. :)
 
Hyvää tätä vuotta kaikille! Meillä tässä viime aikojen projektina ollut "autotallin" rakentaminen. Oikeastaan kysymys on monitoimirakennuksesta tai miksi sitä nyt haluaakin kutsua. Autoa emme sinne näillä näkymin sisälle laita, vaan auto on katoksessa ja talliosasta tulee miehelle verstas, lisäksi varasto ja mulle työhuone eli kaikkiaan n. 55m2 lämmintä tilaa. Lisäksi se katos ja ylös ullakko, jonne mies haaveilee tavarasäilytyksen lisäksi pingispöytää... ;) Eli hommia tuossa projektissakin riittää kokonsa puolesta ja siitäkin syystä, että se on ns. pitkästä tavarasta tehty. Lähinnä mies yksin tehnyt, minä välillä olen siivousapuna ja parissa vaiheessa on saatu talkooapua (mm. perustan teko, lattianvaluu). Nyt olemme siinä sisätyövaiheessa ja seuraavaksi olisi muutaman väliseinän teko, sähköjohtojen ja putkien asennus...t. Menninkäinen
 
Menninkäinen: Onpa jännä, meillä aika paljon samanlainen homma tuon autotallirakennuksen kanssa. Meillä on itse talliosa vielä hieman kesken ja aiomme pitää siellä myös autoa, mutta hyvin paljon se tulee olemaan miehelle myös vapaa-ajan verstas. Meilläkin lisäksi katos ja 2 varastoa. Varastot ja talli ovat samanlaisella lattialämmöllä lämpiävät kuin talokin. Meillä on maalämpö. Ja meilläkin on tuossa systeemissä lämmintä tilaa n. 50 neliötä. Ainiin, ja meilläkin tuo tehtiin pitkästä tavarasta. Mies teki sen rungosta asti itse.
 
Mä oon ihan sekasin =)
Pää on ihan pyörällä kaikista näistä laatoista, ja laminaateista jne.
Keittiö me saatiin nyt tilattua ja khh-kaapit+vessan kaapit+vaatekaapit+pesuhuoneen kaapit. Mut olipahan homma pähkäillä. Mielipoide muuttui niin monta kertaa et jouduin soitteleen perään kys.firmaan useasti et nyt muuttuu se ja se...varmaan pitävät mua ihan hulluna.

Maalit oli helppo ostaa, käytin sis. suunnittelijan apua, samoin tapeteissa. Laatat myös aika helppo, hieman tuottaa päänvaivaa vaan jotkut kohdat.

Nyt on siis alkamassa meillä seinin maalaus, sitten kattojen laitto(mdf:t)ja laatoitustyöt. sit tietty laminaatit jne...
Mut aikaahan se vie kun mies yksin noita tekee. Laatoitukseen saa apua, muuten ite.

Missäs vaiheessa muilla?
Musta tuntuu et mä oon ainakin sekasin ku seinäkello.

 
kuskus: Oikeassa olet, noiden valintojen kanssa meinaa välillä mennä pää pyörälle! Me saatiin kaikki muu valittua aika kivuttomasti ammattitaitosten myyjien ja suunnittelijan kanssa, mutta ainut mitä olen vielä pähkäillyt on keittiön välitilan laatta. Yksi laatta siihen jo valittiin, mutta ei se jotenkin tuntunut omalta. Nyt olen miettinyt, että jos mikään laatta ei tunnu hyvältä, niin mitenhän sellainen tapetti+lasi yhdistelmä sopisi siihen. Onko kenelläkään sellaisesta kommentteja?

Meillä on nyt yläkerran huoneet kattoa, lattiaa ja listoja vaille valmis. Alakerrassa on sitten paljon vielä tehtävää: seinien tapetointi&maalaaminen, lattiat, katot, laatotukset, kaappien laitot ym. pientä hommaa. Meilläkin tekee mies enimmäkseen yksin, minä ja appiukko käydään välillä auttamassa. Vaikka valmista tulee melkein kokoajan niin tuntuu, että muuttaminen on vielä kaukana tulevaisuudessa...
 
Heipat kaikille! =) Meillä talo valmistui viime huhtikuussa. Ihana on ollut asustaa uudessa ihanassa omassa kodissa :heart: Ensi kesänä alkaa kaikki pihahommat - asfaltti, laatat, nurmikko, istutukset, parveke, aita ja ja ja...

Meep
Kyselit kokemuksia tapetti+lasi välitilasta. Noh meillä liippaa sen verran läheltä, että uskaltaudun vastaamaan omalta kohdaltani.. Meillä on välitilassa Tikkurilan Tunto karhea maali, värinä savikivi, ja sen päällä karkaistu lasi. Maalipinta jatkuu yläkaappien yläpuolelle. Valkeat kaapit erottuvat tyylikkäästi ruskeanharmaasta seinästä (hyvä kontrasti.) Pelkäsin kuollakseni, että lasissa näkyy kaikki roiskeet, mutta eipä vain näy, jeh! Eli meillä toimii.
Käytiin naapurissa talonäytössä ja siellä oli kuviotapetti+lasi. Kuva teki ilmeen hieman levottomaksi (jotenkin väkisin ajattelin, että kyllästyyköhän siihen tapettiin kuinka nopeesti..) Mieskin sanoi, et ei välttämättä kaikkein paras vaihtoehto, hauska yksityiskohta kuitenkin. En nyt todellakaan teilaa tapetti+ lasi yhdistelmää. Tapetti-vaihtoehtojakin on niin monenlaisia, että löytyy kuvioita varmasti puuduttavan tylsästä kunnon ilotulituskuviin - jokaiselle jotakin.
Siellä naapurissa lasi oli kiinnitetty silikonilla. Me laitettiin lasit paikoilleen alumiinilistoilla. Meillä seinä on n. 5m. pitkä ja päädyttiin laittamaan lasi kolmeen osaan. Jos joku hajoaa niin ei tartte kuin yksi lasi vaihtaa.
 
crema On varmasti ihanaa asua omassa valmissa talossa! Toivottavasti tulee hyvä kesä pihahommia ajatellen.
Ja kiitos tuosta tapetti+lasi kommentista. Itse olen ajatellut jotain hillittyä tapettia, ei välttämättä edes mitään kuviollista. En osannut ajatella, että tuollaista karheaa maaliakin voisi käyttää. Pitää laittaa tää korvan taa ja esitellä ideaa miehelle. Itsekin olen miettinyt, näkyykö lasissa roiskeet, mutta hyvä tietää ettei näy. :)
Ja tuota kestävyyttäkin mietin, että meneekö se lasi kuinka herkästi rikki. Mutta onhan nykyään tosi kestävääkin lasia...
Huomenna ehkä ehditään laattakauppaan, niin saadaan ehkä valittua joko se laatta tai sitten se tapetti/maali lasin alle. :)
 
Lähtökuopissa olen tässä muuttotarkastukseen!!! Ihan oikeesti joo-o. Saunan lauteet ja kiuas puuttuu muutoin on valmista. Mies oli neljä kk lomautettuna ja raksa eteni hurjaa vauhtia sen aikana ja kun vuokrakaan ei ole pieni ja kahden ison asunnon sähkölämmitys hirvitti niin muutetaan nyt ilman saunaa :) Ei homma lopu, mut kiva saada kaikki saman katon alle. Huomenna pitäis alkaa tavaraa kantaa sisälle.
 
Tämä täällä kateellisena lukee teidän muuttoilmoituksia, kovasti onnea toivotan uuteen kotiin.
Meillä vasta keväällä aloitetaan projekti, tämä alku ollut todella sekavaa! Toivottavasti kaikki selkeytyy.... meille tulee se sateelta suojattu paketti ja mieheni aikoo itse tehdä niin paljon kuin pystyy. Budjetti pelottaa todella paljon, kun ei tiedä mitä menee :( meillä varmasti seuraavat pari vuotta todella mukavia, he heh... :D
 
Onnea susannika75:lle uuteen kotiin! :flower:

viuhtivauhti: kyllä se homma selkiytyy, kunhan saatte rakennuksen kunnolla alulle. :)

Meillä kävi aamulla kaapistojen mittaaja. Noin kuukausi on toimitusaika. Ei malta odottaa, että saadaan loput laminaatit lattioihin, laatoitukset valmiiksi ja nuo kaapit paikoilleen. Muutto tuntuu olevan niin lähellä mutta niin kaukana.
 
Minusta tuntuu että tekemistä on enää todella vähän, mutta miehen mielestä vielä tosi paljon...

Kahesta seinästä puuttuu tapetti, laatoittaa pitäis sellanen 70m2, laminaatit ei oo vielä' lattaissa ja osa sisäkatosta puuttuu. Maalaukset on jo valmiit.
Kaikki kaapistot(keiitö, khh, vessa ja makkarit ja pesuhuone..) on jo tilatt u ja lähes valmiinakin ovat, kuhan vaan saatas laatotus/laminaatit paikoilleen jniin saatasi kaapit kotiin.

Sit tietty väliovien asentamista, listoitusta, saunan lauteiden asentamista, suihkuja ja hanoja jne... unohtuukohan mun listasta miten paljon tärkeetä asiaa???
:D

Mä oon vaan jo niin innoissani, mut meneehän täs vielä aikaa.
Mut tavoite oli siis kesäkuussa muuttaa..

Pitäs varmaan pikkuhiljaa alkaa suunnitella huonekaluja jne, meidän pitää ostaa kaiki uusina. Tästä nykyisestä kaikki menee lähinnä kaatopaikalle, ovat niin vanhoja ja huonossa kunnossa.

Tsemppiä kaikille raksaajille!
 

Yhteistyössä