Rangaistuksia päiväkodissa...

Mitäpä olette mieltä seuraavasta:

pojallani on päiväkodissa yksi hyvä kaveri. Leikkii kyllä muidenkin kanssa, mutt mieluummin tämän yhden. Nyt sitten ovat yhdessä tai erikseen keksineet leikkiä esim. "lääkärileikkiä" kerran, josta ovat jääneet "kiinni" ja sitten olivat hajottaneet yhden tytön tekemän askartelujutun. En halua sanoa, että ei meidän lapsi vaan toinen, mutta tässä tapauksessa alullepanija on ollut tuo kaveri ja lapseni ollut kaikessa mukana. RAngaistuksena näistä heitä on nyt kielletty leikkimästä keskenään ja lisäksi niin, että jos jompikumpi on leikissä toisten lasten mukana, niin toinen ei saa ottaa siihen leikkiin osaa. Kun kysyin lapseltani, että mitäs jos kaikki muut on siinä leikissä mukana, niin hän sanoi, että sitten hänen pitää olla jossain yksikseen. Rangaistuksen kesto on määrittelemätön...

Tänään menemme yhdessä palaveriin rangaistuksen antaneen hoitajan kanssa, toisen lapsen vanhemmat, me sekä pojat itse.

Mielestäni heidän tekemisensä ei missään tapauksessa ole sitä luokkaa, että tuolla tavoin rangaistaan ja katson ettei kukaan muu kuin ehkä omat vanhemmat voi määrätä, että kenen kanssa lapsi saa ja kenen kanssa ei leikkiä. Lisäksi kummeksuttaa se, ettei vanhemmille kerrota asiasta mitään, vaan asia tulee lapsen kautta ilmi.

Mitä mieltä siis, onko rangaistus kohtuullinen vai kohtuuton?
 
ingervoinen
Siis... eihän noin voi tehdä. Meninpä ihan sanattomaksi. Ymmärrän että on tarve keksiä sopiva rangaistus, mutta tuo leikkikielto kuulostaa hirveältä. Toivottavasti palaveri onnistuu "rakentavassa" hengessä.
 
Äidistä tuntuu tietty vaikealle, mutta olen kyllä sitä mieltä että hoitopaikassa tekevät ratkaisunsa kokemuksen voimalla taatakseen kaikille leikkirauhan sekä tukeakseen lapsen usein niin kivikkoista kasvua sopuisaan yhteiseloon yhteisillä pelisäännöillä. Asioihin on puututtava konkreettisesti, ja luotettava, että lasten siivet kantaa!
Sinulla tuntuu olevan herkkä lapsi (johdateltu tilanteeseen), auta ja tue nyt häntä oivaltamaan ja ymmärtämään oikea ja väärä. Päiväkodin rangaistuksen kumoaminen tai kyseenalaistaminen vie maton lapsesi hoitajien jalkojen alta ja hävittää lapsesi kunnioituksen päiväkodin kasvattajiin (ja aikuisten tukeen). Lapsesi ottaa paraikaa roimia askeleita ihmisyyden tiellä!
 
äiti. Sinulle haluan sanoa että kirjoituksesi oli loistava! Valitsit sanasi juuri oikein, ja olen samaa mieltä, että rangaistusta ei voi kumota noin vain.
Sitä paitsi, mielestäni se on kohtuullinen. Itse päiväkodissa työskennelleenä tiedän, että näin tehdään muissakin päiväkodeissa. Ja kuten äiti tässä mainistsi. Ei se ole noin raakaa kuin annoit ymmärtää. Ei lapsesi yksin jää, ja kyllä hän läksynsä oppii, ja ei saa traumoja.Otahan rennosti.
 
kiitos vastaajille, rakentavassa hengessä olen menossa ennenkaikkea kuulemaan, mitä oikein on sattunut ja onko se ollut jatkuvaa vai joku kerta oivallus. MIkäli on kertaoivallus, niin edelleen pidän kohtuuttomana tuollaista kieltoa ja edelleen olen sitä mieltä, että myös vanhempien kuuluu niistä tietää. :/
 

Yhteistyössä