Raskaaksi 41-vuotiaana?

Hei, olen kolmen lapsen äiti. Vanhin täyttää tänä vuonna 15-vuotta. Keskimmäinen on nyt 10-vuotias ja nuorin 5-vuotias. Haluaisimme vielä yhden lapsen. Minua kuitenkin pelottaa kovasti, koska kyseessä riskiraskaus. Voiko siihen mitenkään varautua? Pitääkö käydä perhesuunnitteluneuvolassa juttelemassa ja tutkituttamassa paikat? :D Olen aloittanut himoliikunnan, että olisin hyvässä kunnossa, jos vielä edes tulen raskaaksi.

Minulla on ylipainoa noin 10 kg. Pelkään diabetesta, raskausmyrkytystä ja mahdollisia kromosomihäiriöitä. Miten seulat otetaan tämän ikäisiltä ja voivatko ne aiheuttaa keskeytyksen?

Kertokaa kokemuksia ja erityisesti kiinnostaa se miten neuvolassa asiaa hoidetaan?
 
itselläni totaaliyllätysraskaus, lisäksi se on noin viikolla 15...täytän kohta 43v..lasta ei yritetty ja ehkäisykin oli....painoa n6kg liikaa normipainoon nähden. äitiysneuvolassa jo ehdin olla, seulonnat tehdään 1.sijaisesti nykyään verikokeella joka n99% varma. jos tulee tulokseen poikkeamia ne tarkistetaan vielä jollain muulla (lapsevesi tms näyte). sokerirasitukseen joutuu myöskin...
 
Minä tulin raskaaksi luomusti 41v, nyt rv 19 menossa ja kaikki oikein hyvin sekä lapsella että minulla.
Enpä juuri muuten valmistautunut kuin foolihappoa syömällä ja sen vähäisenkin alkoholin kokonaan hylkäämällä jo etukäteen. Toki ruokavalio aina ollut terveellinen. BMI jotain 24.
Liikuntana vain kävelylenkit.

Eihän 41 nyt niiiin vanha ole, hyvä ihminen ;-) ultra+verikokeen mukaan kromosomihäiriön (t21) riski on pieni, 1:2000, joka ainakin minua rauhoitti niin, etten muita takeita tässä tarvi.

Minulla on useampikin tuttu, joka saanut täysin terveen vauvan yli 40-vuotiaana.
 
  • Tykkää
Reactions: Momon
Hei, olen kolmen lapsen äiti. Vanhin täyttää tänä vuonna 15-vuotta. Keskimmäinen on nyt 10-vuotias ja nuorin 5-vuotias. Haluaisimme vielä yhden lapsen. Minua kuitenkin pelottaa kovasti, koska kyseessä riskiraskaus. Voiko siihen mitenkään varautua? Pitääkö käydä perhesuunnitteluneuvolassa juttelemassa ja tutkituttamassa paikat? :D Olen aloittanut himoliikunnan, että olisin hyvässä kunnossa, jos vielä edes tulen raskaaksi.

Minulla on ylipainoa noin 10 kg. Pelkään diabetesta, raskausmyrkytystä ja mahdollisia kromosomihäiriöitä. Miten seulat otetaan tämän ikäisiltä ja voivatko ne aiheuttaa keskeytyksen?

Kertokaa kokemuksia ja erityisesti kiinnostaa se miten neuvolassa asiaa hoidetaan?
Hei, olen kolmen lapsen äiti. Vanhin täyttää tänä vuonna 15-vuotta. Keskimmäinen on nyt 10-vuotias ja nuorin 5-vuotias. Haluaisimme vielä yhden lapsen. Minua kuitenkin pelottaa kovasti, koska kyseessä riskiraskaus. Voiko siihen mitenkään varautua? Pitääkö käydä perhesuunnitteluneuvolassa juttelemassa ja tutkituttamassa paikat? :D Olen aloittanut himoliikunnan, että olisin hyvässä kunnossa, jos vielä edes tulen raskaaksi.

Minulla on ylipainoa noin 10 kg. Pelkään diabetesta, raskausmyrkytystä ja mahdollisia kromosomihäiriöitä. Miten seulat otetaan tämän ikäisiltä ja voivatko ne aiheuttaa keskeytyksen?

Kertokaa kokemuksia ja erityisesti kiinnostaa se miten neuvolassa asiaa hoidetaan?
Moi Nasuli -76!
Kolmen lapsen äiti olen minäkin . Esikoinen 17 v., keskimmäinen 12 v. ja nuorimmainen 10 v., että aika iso ikäero lokakuussa syntyviin sisaruksiinsa. Aiempien raskauksien välissä oli yksi spontaani keskenmeno rv 16, minkä takia en pahemmin kiirehtinyt ensimmäiselle lääkärikäynnille, joka oli rv 21. Istukan hcg oli matalalla, jolloin apteekista ostamani raskaustestit näyttivät testattuani negatiivista eikä ollut raskauspahoinvointia, kuten kolmessa aiemmassa.

Olin ylipainoinen raskaaksi tullessani ja sanoisinko reippaanlaisesta liikunnasta tykkääväinen, vaan jouduinpa jäämään vuodelepoon jatkuvien supistusten vuoksi. Entuudestaan tiesin, miten olisi käynyt.

Mutta pitemmittä puheitta, ei muuta kuin rohkeutta neljänteen.
 
Täällä kans luomustI Iltatähti saanut alkunsa. N. Vuosi sitten keskenmeno viikolla 8, epäilys oli että kohdun ulkoinen, mut ei sit löytynyt viitteitä. Nyt menossa viikko 6 ja toivo elää että tää menisi loppuun asti. Tänään varhaisultrassa kävin ja siellähän se masun asukki köllötti. Sai ainakin varmuuden että raskaus on edennyt sinne minne pitääkin.
 
Täällä kahden tähtösen äiti!
Vanhin meillä 17v,seuraava 16v ja nyt sitten kohta 3v ja kohta 1v pienet!ja nämä pienet tuli ihan yllättäin,ihanina ylläreinä.
Neuvolassa sain hyvää kohtelua,kukaan ei maininnut ikää.Synnytyssalista lähtiessä hoitaja kysyi jotakin (en muista mitä) mutta syy oli se,että kirjataan ylös seuraavaa kertaa varten sillon naureskelin itsekseni,en olisi uskonut,että seuraava kerta tulee vielä!
 

Yhteistyössä