Raskaana rv 26, painoa tullut 6 kiloa jo. Onko ihan liikaa?

  • Viestiketjun aloittaja taas näitä
  • Ensimmäinen viesti
taas näitä
Pakko kysellä kun itseään ahdistaa. Paino tuntuu nousevan ihan itsestään. NYt on jo tuo 6 kiloa tullut.

Onkohan tuo painonnousu ihan valtava näille viikoille. En ole ylipainoinen odottaja mutta raskauden alussa olin normaalipainon ylärajoilla.

Ahdistaa mitä ne neuvolassa sanoo....
 
vieras
Enemmän minua ahdistaa tuo että kaikkien kyselijöiden pitää mainita aina että EN OLE YLIPAINOINEN ODOTTAJA. Mitä se ylipainoisuus ennen raskautta siihen kuuluu paljonko paino nousee, toisilla se nousee enemmän ja toisilla vähemmän. Syömättäkään ei voi olla.
 
Huokaus.. Eikö neuvolasta ole kerrottu että 300g on normi viikko painonnousu normaalipainoiselle?
Laskin käteen. Tosta painonnoususta on kyllä turha vouhottaa ja ottaa pahaa mieltä, sitä tulee kuitenkin. Tietty on hyvä jos näkee vaivaa syömisissään eikä ala syödä kahden edestä eikä antaudu älyttömille himoille. Maalaisjärkeä!!
 
vieras
Eikä tuo hillitön painon kyttääminen ole mistään kotosi. Se on niin yksilöllistä ja millainen raskaus on. Se kun on maailman malli että sais niissä tiukoissa farkuissa lähtä laitokselta kotia...
 
tytsyjen äiti
Painon nousut on niin yksilöllisiä juttuja. Mulla tuli esikoista odottaessa 6 kg, nuorinta odottaessa 5 kg lisää koko aikana. Joku saa 15 kg lisää ja ihan normaalia sekin. Nauti vaan raskaudestasi ja syö hyvin jos ruoka maistuu. Itse olen oksentanut molemmat raskaudet alusta loppuun harvinaisen pahan raskauspahoinvoinnin takia ja ollut sairaalassa tiputuksessa.. Ei enään ikinä!
 
eräs
Siksi yleensä mainitaan onko normaalipainoinen vai ylipainoinen odottaja koska neuvolassa näille annetaan eri suositukset painonnoususta. Normaalipainoinen lihoo keskimäärin 12 kiloa raskaudessaan, ylipainoisen kohdalla pyritään mahdollisimman pieneen painonnousuun, suositellaan n. 6 kiloa.

Neuvoloissa on todella eri käytäntöjä painon suhteen, meidän neuvolassa ollaan todella tiukkoja asiassa.
 
ex-tiinemamma
Heh heh..mulla oli noilla viikoilla painoa tullu jo 10 kg ja normaalipainoinen olin ennen plussausta.Mulla kyllä sitten löytyi raskausdiabeteskin vkolla 26,et sillai täällä!
 
vieras
Mulla on tullut joka raskaudessa noin 15-18 kg lisää, oon siis suht normaalipainoinen ollu ennen raskautta aina.
Neuvolantäti on tässä(kin) raskaudessa yrittäny valittaa asiasta mut mä oon ihan tylysti todennu ettei oo sokereiden kaa ongelmia ja et joka kerta on kaikki kilot lähteny synnytyksen jälkeen puolessa vuodessa ilman et oon mitään asialle tehnyt(imetys varmaan vaikuttanut).
Mä en jaksa stressata mistään painon noususta raskauden aikana sen kummemmin, syön normaalisti niin kuin muulloinkin, herkuttelen välillä kun siltä tuntuu ja se on siinä. Mitä väliä sillä painon nousulla on, ei se ole mikää onnistuneen raskauden mittari!
 
Ei oo mitenkään huolestuttavan paljon noussut. Mulla on tässä raskaudessa tullut jo 7kg rv 21+3 mennessä. Esikoisesta tuli sitte taas koko raskauden aikana 8 kg.. Se on niin yksilöllistä. Ei kannata huolestua siitä painosta, toisille kertyy nestettäkin jo niin paljon että siitä tulee ylimääräset 5kg. Muista vaan syödä normaalisti 2x päivässä lämmintä ja sitte jotain hedelmää välipalaksi..
 
Tinii harmaana
Ei oo yhtään paha toi 6kg, se on niin henkilökohtasta miten nousee! Mulla oli esikosta noussut tohon mennessä 7kg ja nyt toisesta vasta 3kg ja tänään rv 26+0.

Ihmeellistä kun joku alkoi kyselemääb että miks pitää mainita ettei ole ylipainoinen. Meillä ainakin neuvolassa on sanottu että jos on ylipainoa niin painon ei tarvitse tippua mutta se ei sais kauheasti noustakaan.

Ap:lle vielä että neulahoitajissa on huimasti eroa ja jotkut jeesustelevat painonnoususta oli odottaja minkä painoinen vain ja kilot kuinka sallittuja. Tärkeintä että itse syöt mahdollisimman terveellisesti ja yrität loppuun asti pitää kiinni terveellisistä elämän tavoista kuten liikunnasta.
 
Ei ole totta
Todellakin taas näitä. *syvä huokaus* Pitääkö raskausaikanakin hysterisoida pienestä painonnoususta, jota ei siis lihomiseksi luokitella? Kun raskausaikana kuuluu mahan kasvaa ja painon nousta tietty määrä. Piste. Ei ole tarkoistuskaan mahtua koon 32 tuumakokoon. Nettikin on täynnä sivustoja mistä voisi hakea tietoa mikä on normaalia ja mikä ei, vaikka alottaisi ihan täältä 2+:lta.
 
rv18 +6kg
Alkuperäinen kirjoittaja Ei ole totta:
Pitääkö raskausaikanakin hysterisoida pienestä painonnoususta, jota ei siis lihomiseksi luokitella? Kun raskausaikana kuuluu mahan kasvaa ja painon nousta tietty määrä. Piste. Ei ole tarkoistuskaan mahtua koon 32 tuumakokoon.
Niin tuota minäkin ihmettelen, että nykyään ajatellaan että LIHOTAAN raskauden aikana kun paino nousee, vaikka vauva painaa, istukka painaa, kohtu painaa, lapsivesi painaa, kasvanut verimäärä painaa, kerääntyvä neste painaa, kasvavat rinnat painaa... Näistä tulee jo joku 10 kiloa ihan itsessään, ja tavallisesti "lihotaan" vähintään pari kiloa ihan sitä itteänsä, koska kroppa valmistautuu imetykseen ja aineenvaihdunta on raskauden aikana erilainen (kaikesta pidetään kiinni).
Mulla nousi paino jo heti alussa paljon, vaikka syön perusterveellisesti. En jaksa välittää, paitsi jos sokerit alkaa heittää.
 
taas näitä ap.
ap. kiitää monipuolisista vastauksista. Ehkä huolettaa eniten vain se neuvolan suhtautuminen painonnousuun, itsestä tämä ei tunnu paljolle. Mulle riittää tieto että normaalin rajoissa mennään. Ei mua haittaisi vaikka enemmänkin olisi tullut, en vaan jaksaisi neuvolassa vääntää joka asiasta.

Eipä näköjään ole syytä huoleen, kiitos teille vastauksista =)
 
kysymys pessille!
saanko kysyä mikä sun bmi oli raskauden alussa? Mulla oli 24 joten siksi mullekkin sanottiin ettei hirveesti kannata antaa painon nousta. Syön terveellisesti, en mässää en herkuttele mutta tuo on saldo tähän mennessä. Uskon kyllä että kilo lähtisi kun muistaisin juoda enemmän, on hieman turvonnut olo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys pessille! :
saanko kysyä mikä sun bmi oli raskauden alussa? Mulla oli 24 joten siksi mullekkin sanottiin ettei hirveesti kannata antaa painon nousta. Syön terveellisesti, en mässää en herkuttele mutta tuo on saldo tähän mennessä. Uskon kyllä että kilo lähtisi kun muistaisin juoda enemmän, on hieman turvonnut olo.
En nyt muista tarkkaan. Oisko ollut jotain 26?

Ja mä kyllä mässäilen, siksi vähän ihmettelenkin että noin vähän vasta tullut painoa :ashamed: tänään juuri oli neuvola.
 
vierailija
Viikkoja 26, painoa tullu 5 kiloa. Painoindeksin mukaan on tämä ainakin ihan hillitty ja hyvä painonnousu. :) Alkaahan tuolla massussakin olemaan kohta koripallon kokoinen systeemi aarteineen, tisseissä on ainakin kilo extraa ja verimäärä+neste tekee myös lisänsä. Itse vararavintoa eli laardia ei liene aivan hurjasti tullut. Isolta olo olo kyllä tuntuu, mutta niin kuuluukin tässä vaiheessa viimestään! :,D
 
vierailija
Jos raskausaikana nyt ei anna itsensä syödä kaikkea mahdollista roskaruokaa ja sokeriherkkua sen takia että "syö kahden edestä ja raskausaikana kuuluukin tulla painoa", vaan noudattaa ihan normaalia, terveellisestä ruokavaliota, niin aika huolettomasti voi kiloihin suhtautua, tuli niitä sitten 5 tai 15. Se on tosi yksilöllistä :)
 

Yhteistyössä