Raskaana työhaastattelussa?

  • Viestiketjun aloittaja Plussannut
  • Ensimmäinen viesti
Vielä sellainen pointti tähän keskusteluun, että määräaikainen työsuhdehan voi päättyä muuhunkin syyhyn kuin raskauteen. KUten mainitsit, alallasi on paljon töitä tarjolla. Jos nyt otat määräaikaisen äitiysloman sijaisuuden (olettaen ettet olisi raskaana) voisit työsuhteen aikana saada jostain myös vakituisen työn. Tämähän on kaikkien mielestä täysin hyväksyttävä syy lopettaa määräaikainen työsuhde! Ja tällainen riski työnantajallasi joka tapauksessa on.

Se ettet kerro raskaudesta liian aikaisin ei ole pettämistä eikä pimittämistä. Ennen rv 12 on täysin ymmärrettävää ettei raskaudesta puhuta kenellekään eikä tuleva työnantaja ole tässä mielestäni mikään poikkeus. Jos et ole puhunut vielä muillekaan raskaudesta niin miksi sitten jollekin työnantajalle. Ja raskauden myöhemmässäkin vaiheessa on aivan oma asiasi ja oma valintasi missä vaiheessa raskauden tuot ilmi. Jos maha pysyy piilossa, niin ei ole mitään velvoitetta siitä kertoa ennen kuin 2 kk ennen lomalle jääntiä. Ne jotka väittävät sinun olevan epärehellinen eivät ymmärrä tätä juttua laisinkaan!

Vielä voidaan miettiä tilannetta, ettet olisi vielä raskaana mutta yritys olisi jo kova. Voitko samaan aikaan hakea töitä kertomatta että yritätte hankkia lasta?? Eikös ole hölmö kysymys. En ole ainakaan kuullut että joku kertoisi jo yritys vaiheessa asiasta. Joidenkin mielestä ehkä pitäisi jo tällaisesta varoitella työnantajaa mutta minun mielestäni se olisi täysin naurettavaa!

Kaikki asiat vaan eivät kuulu työnantajille ainakaan liian varhaisessa vaiheessa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 14:00 Marika kirjoitti:
Vielä sellainen pointti tähän keskusteluun, että määräaikainen työsuhdehan voi päättyä muuhunkin syyhyn kuin raskauteen. KUten mainitsit, alallasi on paljon töitä tarjolla. Jos nyt otat määräaikaisen äitiysloman sijaisuuden (olettaen ettet olisi raskaana) voisit työsuhteen aikana saada jostain myös vakituisen työn. Tämähän on kaikkien mielestä täysin hyväksyttävä syy lopettaa määräaikainen työsuhde! Ja tällainen riski työnantajallasi joka tapauksessa on.

Tässä uskallan olla eri mieltä. Määräaikainen on määräaikainen eikä siitä työnantajan tarvitse antaa lupaa lähteä kesken kaiken jos työntekijä sattuisi saamaan vakituisen tyäpaikan jostakin sillä aikaa.
Se toki on neuvottelukysymys ja työnantaja voi suostua, mutta mikään ei siihen pakota.
Kuvittele itse tilanne, tarvitaan äityisloman sijainen, palkataan siihen joku, lähtee kuukauden tai kahden kuluttua ja sitten taas haetaan uutta ja opetetaan työhön (vaikka kuin ammattitaitoinen niin jokainen työpaikka on kuitenkin vähän erilainen).
joskus kannattaisi kokeilla astua niihin työnantajan kenkiinkin ja mietti miltä joku asia näyttää ja tuntuu sieltäpäin katsottuna.
 
työntantajan vaimo
Jotenkin ajattelen että tilanne on hieman eri jos työnantaja on iso ja "kasvoton" kunta, kuin jos työnantajana on yksityinen pieni firma.
Silloin kyseessä on myös sen työnantajan perheen leipä. Äitiyslomakulut ja sairaslomapalkat kaatuvat työnantajan maksettavaksi. Pitäisi palkata toinen työntekijä, maksaa siis kahdelle palkkaa, ja sitten pitäisi jäädä itsellekin palkkaa millä elää ja elättää perhe sekä vielä säästöön yritykselle, jotta voidaan tehdään hankintoja ja investointeja, jotta firma pysyy pystyssä ja saadaan vastaisuudessakin paitsi leipä itselle, myös niille työntekijöille.

Minusta olisi kyllä reilua ja rehellistä olla rehellinen ja kertoa tilanteesta. Jos menetät työn, voit ainakin katsoa peiliin rehellisin ilmein.
Jos työntantaja silti palkkaa sinut, he tietävät alkaa etsiä uutta työntekijää samantien.
Tilanne olisi selkeä myös lapsille/nuorille (menet siis opettajaksi?) . Hekin tietäisivät että olet vain väliaikainen.

Kaverini haki aikoinaan kodinhoitajaksi. Hän ilmoitti haastattelussa että on raskaana. Hän sai paikan silti.
Ja kodinhoitajan työ on kuitenkin fyysisesti raskasta.

Minä suosittelen rehellisyyttä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.06.2005 klo 17:40 Plussannut kirjoitti:
No, entäs sitten näin päin: tiedän valmistuvani syksyllä, mutta en voi hakea töitä, kun olen raskaana! Mikäs yhteiskunnan elätti minä sitten olisin, kun muutaman kuukauden valmistumisen jälkeen vain palloilisin pallomahan kanssa ja odottelisin äitiysloman alkua työttömänä (valmistuneena alalle, jolla työstä ei ole pulaa, eli opettajaksi)! :LOL: Fiksua.. se se vasta hienolta näyttäisi ansioluettelossa... ;)
Tällä tavalla se muuten mulla meni: valmistuin, tosin kurssilta, mutta kuitenkin ammattiin, ja olin raskaana. Koska työpaikkaa ei ollut odottamassa, valmistuin työttömyyskortistoon, jonne ilmoitin että olen raskaana. Minua ei huolittu töihin sen takia; muuten olisin päässyt samaan työhön missä olin ennen kurssiakin.
Olin siis raskausajan työttömänä ja jäin sitten äitiyslomalle, jonka jälkeen minua taas pyydettiin tuohon työhön. Olin siinä 2 kk, sanoin itseni irti ja jäin kotiin hoitovapaalle. En saanut yhtälö toimimaan: kodin- ja lastenhoito (kaksi lasta) ja fyysisesti raskas työ.

Sittemmin lähdin opisekelemaan ja valmistuin suoraan työttömyyskortistoon.
Olen ollut pätkätöissä, sanonut itseni irti, saanut lopputilejäkin.
Silti olen saanut työtä. Omalta alaltani. Olen ollut hyvä työntekijä. Lasten vauva-aika ei ole ollut mikään hämärä merkintä ansioluettelossa. Työhaastettelussa olen aina voinut kertoa valinnoistani.
Nyt olen hoitovapaalla ja palaan vakituiseen työhöni loppuvuodesta.

Eli työttömyysjaksot tai valmistumisen jälkeinen työttömyys + kotiäitiys ei ole mikään musta aukko ansioluettelossa. Vai etkö pidä vanhemmuutta minkään arvoisena, ansioluettelossasi???!!!
 
Tänne vielä semmoinen lisäys, vaikka Marika sanoikin sen jo. Eli monet ihmiset luulevat, että raskaudesta on pakko kertoa työnantajalle sitten, kun on 2 kuukautta laskettuun aikaan, mutta ei näin vaan työnantajalle on kerrottava viimeistään 2kk ENNEN ÄITIYSLOMAN ALKAMISTA.
 
työnantajan vaimo
Toimiyksikkö joutuu etsimään uuden sijaisen: sama hakemusten ja haastattelujen rumba taas edessä! Se vie koulun rehtorin resursseja. Ja sitten ihmetellään kunnan tiukkaa taloutta; ai että meidän minimipalkatko tässä se suurin menoerä olisi :headwall:

Ja kun kuitenkin kunta maksaa äitiyslomapalkkaa ja vuosilomapalkkoja sille sijaiselle, joka jäi äitiyslomalle sekä samantien uuden sijaisen palkan ja siihen päälle vielä sen vakituisen - joka jäi äitiyslomalle ja jolle etsittiin sijaista ja saatiin tämä nimimerkki plussannut - vuosilomarahat yms. juoksevat palkkakulut. Siis kolminkertaiset palkkakulut.

Pienempi firma menisi "kanttuvei" eli konkourssiin ja nurin!! Ja siinä menisi kaikkien kolmen palkka ja lisäksi yhden perheen tulonlähde, työpaikka; firma, jonka eteen perhe tai yksi ihminen on nähnyt tavattomasti aikaa ja vaivaa ja rahaa. Sinne saattaisi mennä sen perheen talo ja kaikki omaisuuskin - vain siksi, että erehtyy palkkaamaan äitiysloman sijaiseksi raskaana olevan ja äitiyslomalle jäävän henkilön, jonka tilalle pitää taas palkata uusi ihminen . . . :ashamed: :headwall: :attn:
 
edellinen
Ei, vaan tarkoitan tällä rehellisyyttä. Ap on tiennyt että on raskaana kun meni työhaastatteluun mutta aikoo näköjään jättää kertomatta, jotta antioluettelo näyttäisi paremmalta. :eek: ei ole "tyhjiä" jaksoja...
 
rehellisyys kannatta
Minulle tarjottiin kolmen vuoden määräaikaista pestiä, kun olin raskaana viikolla 12. Työ olisi alkanut vasta noin puolen vuoden kuluttua työtarjouksesta eli samoihin aikoihin lasketun ajan kanssa. Kerron ko. henkilölle, että ottaisin työn erittäin mielelläni vastaan, mutta olen raskaana. Yllätyksekseni tämä 60-vuotias mies kysyi vain, että aionko jäädä pitkälle hoitovapaalle. Sanoin, että en usko. Työantaja sanoi, että sitten tehdään paperit. Minä menin töihin vanhempainloman loputtua (mies jäi lapsen kanssa puoleksi vuodeksi kotiin) ja sijaisenikin sai samasta talosta työpaikan. Eli yhteenvetona se, että oma kantani olisi rehellisyys. Voit menettää työpaikan, mutta muista, että lapsi on erittäin pätevä syy olla vuosi pois työelämästä valmistumisen jälkeen! Se vuosi opettaa sinulle paljon kärsivällisyyttä, joustavuutta ja monia muita työyhteisöissä tarvittavia taitoja.
 
Käsi-ttämätöntä
Että nytkö pitäisi alkaa ymmärtää työnantajaa? Laki on raskaana olevan puolella. Raskaus ei ole rasite vaan ainutlaatuinen tapahtuma! Itse olen yrittänyt saada lasta yli seitsemän vuotta ja nyt kun olen määräaikaisella sopimuksella, sain tietää olevani raskaana. Pitäisikö siis tehdä abortti vain sen takia, ettei työnantajalle koidu ylimääräistä työtä ja mietintää hankkiessa uutta työntekijää?!?!?!?!? Uuden työntekijän hakeminen ja työhön opastaminen eivät kuulu työntekijän - raskaana olevan - murheisiin. Tärkeintä on pitää itsensä terveenä ja kunnossa, jotta lapsella olisi hyvä tulevaisuus. Määräaikainen työsuhde on aina lyhyt työsuhde, lapsen kanssa työsuhde on koko elämän.
 
hei haloo
Kyllä se työnantaja saa maksamistaan äitiysloma-ajan palkoista ja käsittääkseni lomarahoistakin korvauksen kelalta, eli ei se nyt ihan konkurssi yritykselle ole... saatika sitten kunnalle. Ei tässä kenenkään tarvitse työnantajia sympatiseerata, kyllä yrityksen talous pitää niin suunnitella, että kestää työntekijöiden äitiys-, isyys-, vanhempain-, sairaus- ym. lomat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 21:51 Käsi-ttämätöntä kirjoitti:
Että nytkö pitäisi alkaa ymmärtää työnantajaa? Laki on raskaana olevan puolella. Raskaus ei ole rasite vaan ainutlaatuinen tapahtuma! Itse olen yrittänyt saada lasta yli seitsemän vuotta ja nyt kun olen määräaikaisella sopimuksella, sain tietää olevani raskaana. Pitäisikö siis tehdä abortti vain sen takia, ettei työnantajalle koidu ylimääräistä työtä ja mietintää hankkiessa uutta työntekijää?!?!?!?!? Uuden työntekijän hakeminen ja työhön opastaminen eivät kuulu työntekijän - raskaana olevan - murheisiin. Tärkeintä on pitää itsensä terveenä ja kunnossa, jotta lapsella olisi hyvä tulevaisuus. Määräaikainen työsuhde on aina lyhyt työsuhde, lapsen kanssa työsuhde on koko elämän.
kukaan ei ole käskenyt tehdä aborttia! jos olet töissä olet töissä ja saat ne äitiyslomaedut jotka sinulle kuuluu.
Tässähän oli kyse siitä mennäänkö maha pystyssä ja se väljän vaatteen alle verhoten työhaastatteluun ja kohta jäädään äitiyslomalle.
Ja se työhön opastaminen. Minä olen ainakin sellaisilla työpaikoilla ollut joissa tietyt työtehtävät kuuluu pääsääntöisesti joillekin tietyille henkilöille ja silloin sijaisen opastaminen on kuulunut sille kuka sen työn parhaiten hallitsee ja sitä tekee, myös sille äitiyslomalle jäävälle, koska minä olen tottunut siihen että äitiyslomasijainen tulee hiukan aikaisemmin (vaikka viikko tai kaksi) "opettelemaan sitä työtehtäväänsä". Talossa kun on talon tavat oli sitten miten kova ammattitaito tai tutkinto takana!
 
rehellinen
Opetustyössä ei ehkä niinkään (siinä kun kuitenkin työskennellään "yksin") mutta esim. hoitoalalla voi olla toisille työkavereille melkoinen rasitus jos koko ajan joudutaan perehdyttämään uutta työntekijää.
 
Itse kävin työhaastattelussa samaan aikaan kun olin juuri jättänyt ehkäisyn pois ja ovuloin. No huomasin sitten olevani raskaana heti ekasta yrityskierrosta. Pidin asian salassa koko koeajan eli 4kk. Viimeisen kuukauden aikana oli vaikeuksia piilotella kasvavaa mahaa, mutta oli se mahdollista, kun käytössä oli väljät työtakit. Sitten kun koeaika oli mennyt umpeen kerroin ensiksi lähiesimiehelleni tilanteesta. Hän säikähti ja kysyi ,etten kai ole kertonut suraavalle portaalle, sillä joutuisin varmasti säästötoimien kohteeksi... Sanoin, että en ja koeaikanihan meni umpeen juuri... Hänkin oli helpottunut! Sitten kerroin totuudenmukaisesti seuraavalle portaalle, että raskaus tuli minulle yllätyksenä hakiessani töitä vuodeksi. En siis uskonut, että tulisin raskaaksi heti vaan ajattelin, , että varmasti siinä menee ainakin muutama kuukausi tai jopa vuosia kuka tietää?... ja silloin 1v työsuhdeki jo loppuisi. Kyllä pomolla naama venähti, kun kuuli raskaudestani. Kyseli vielä, että milloinkas se sinun koeaika loppuu... Sitten onnitteli asiallisesti ja myöhemmin lämpimästikin. Sain sitten 3kk palkankin äitiyslomalta ihan yllätyksenä. Töitä on jatkossakin riittänyt samassa firmassa, mutta vakituista paikkaa en vielä ole saanut. Voin kait senkin vielä saada. Tässä tapauksessa työni olisivat saattaneet loppua kokonaan, jos olisivat tienneet raskaudestani koeajalla, vaikka muuten olisin hoitanut työni kuinka hyvin tahansa.

En anna kenellekään ohjeita, että miten toimia. Tehkää miten parhaaksi näette.
 
Kirstu
Minusta on naurettavaa, suorastaan raivostuttavaa, että jotkut naiset täällä kehoittavat valehtelemaan työnantajalle päin naamaa, koska "jonkun on meidän naistenkin puolta pidettävä"!!! :eek: Hei haloo, ettekö käsitä; tuolla logiikalla kukaan ei kohta palkkaa enää nuoria naisia ollenkaan, koska nämä "pitävät puoliaan" ja jättävät esim. tiedon raskaudesta kokonaan kertomatta jo haastattelussa!!! \|O Kuka haluaa palkata ihmisen, jonka kanssa aiottu työsuhde perustuu jo ihan alussa salailulle tai peräti valehtelulle??? En minä ainakaan, vaikka nainen olenkin..! Työelämän reiluudella/epäreiluudella ei ole mitään tekemistä sen faktan kanssa, että saisi "luvan" pistää työnantaja todella pahaan tilanteeseen. Miettikää asiaa oman firmanne kohdalle; "Liisa" jää äitiyslomalle kohta ja firma maksaa viulut. Haastattelussa otatte aluksi puolen vuoden ajaksi "Aulin", joka kappas vaan onkin raskaana, ja jää äitiyslomalle jo raskauden puolessavälissä kipeiden supistusten takia, joihin lääkäri on määrännyt lepoa. Firma maksaa siis käytännössä lähes hyödyttömälle naiselle joitakin etuja eikä hänelle saa sanoa mitään siitä että tekipä kivan tempun, koska firma istuu sen jälkeen oikeudessa! Onpas "reilua", ainakin raskaana olevan mielestä?? Oma etu, paras etu..!

Ps. Ja aina sanotaan että poliitikot ajavat vain omaa etuaan...mutta kyllä tekin mammat osaatte! "Puolien pitämistä" my ass...
 
Mä kyllä ihmettelen et miksei voi olla todellakin rehellinen ja kertoa raskaudesta jo työhaastattelussa, meinaan jos on todella pätevin hommaan niin ainhan voi sit vedota syrjintään raskauden takia jos ei tullut valituksi. Ja tosiaan joskus voisi ajatella asiaa myös työnantajan kannalta kuten edellinen kirjoittaja sanoi. Totta on myös varmaan sekin että tollasella pelillä työnantajat ovat todella haluttomia palkaamaan nuoria naisia töihin.
 
Marikalle
Hienoa, että olet opetellut työntekijän oikeudet. Työntekijän velvollisuudet ovatkin jääneet vähän vähemmälle. Suosittelisin ottamaan asioista tarkemmin selvää, ennen kuin saat itsellesi tai pahimmassa tapauksessa jollekin muulle ongelmia, kun kerrot asioita faktana. Esim. tosissaan raskaudesta kerrottava vähintään 2kk ennen äitiysloman alkua ei ennen laskettua aikaa. Määräaikaisen työsopimuksen keskeyttänyt työntekijä on velvollinen korvaamaan työnantajalle työsopimuksen keskeytyksestä kuluja, työnantajan niitä vaatiessa. Määräaikainen sopimus on aina voimassa päivästä päivään puolin ja toisin ei sitä voi niin vain purkaa.
(Siis kun kehuit et vaarana et vaihtaa paikkaa.)
Työnantajat todellakin soittavat työntekijöistä usein nykyään edellisille työnantajille. Vastuu on tällöin kuulijalla, vaikka ei kertoisi siitä, vaikuttaa salailu varmasti myös työnantajan mielipiteeseen muuten työntekijästä.

Ap:lle sanoisin, että toimi niin kuin itse parhaalta tuntuu. Vaakakupissa itsellä painaisivat rehellisyys sekä myös mahdollisuus keskenmenoon.
Mikäli itsellä olisi vaikea olla kertomatta, varmaan kertoisin.
Se ei silti välttämättä tarkoita sitä, että sinua ei siksi valittaisi paikkaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 22:03 hei haloo kirjoitti:
Kyllä se työnantaja saa maksamistaan äitiysloma-ajan palkoista ja käsittääkseni lomarahoistakin korvauksen kelalta, eli ei se nyt ihan konkurssi yritykselle ole... saatika sitten kunnalle. Ei tässä kenenkään tarvitse työnantajia sympatiseerata, kyllä yrityksen talous pitää niin suunnitella, että kestää työntekijöiden äitiys-, isyys-, vanhempain-, sairaus- ym. lomat.
ei saa kaikkea vaan työnantaja maksaa sen erotuksen mitä ja kelan rahan ja palkan väliin.
 
Itse olin äitiysloman sijaisena ja huomasin olevani raskaana..
Työ olisi jatkunut syksyllä mutta luovuin paikasta koska en olisi voinut hoitaa työtä loppuun ja työnantajan olisi ollut vaikea löytää lyhyeksi ajaksi uutta työntekijää..

Olen jälkikäteen miettinyt että olin liian hyvätahtoinen ja kiltti!!

En osaa neuvoa, itse en osannut tehdä työnantajalle #&%?$!* temppua, mutta hävisin itse kaupassa tosi paljon.. vajaan vuoden työkokemus olisi tullut tarpeeseen vasta valmistuneelle..

Jos otat paikan vastaan voi olla ettet pääse uudestaan samalle työnantajalle töihin vaikka siellä paikka aukeaisikin, ekanakin siks että teit aika p... tempun ja toiseks siks et se tietää sen jälkeen aika varmasti että olet pienen lapsen äiti..

Me pienten lasten äidit ei olla työmarkkinoilla kuumaa tavaraa!!
 

Yhteistyössä