Raskauden keskeytys lääkkeillä, kokemuksia kaipaisin.

  • Viestiketjun aloittaja tuutikki
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Minä laitoin aikoinaan saman tapaisen kysymyksen. Ja yhtään asiakkista vastausta en saanut. Perheneuvolasta ja sairaalasta sain kaiken tiedon ja luottaisin vain niihin.
 
Mirri
Ei erityisen kivulias.. riippuu varmaan kuinka pitkällä? Itelle tehtiin viidennellä viikolla. Olin kättärillä joitain tunteja. Antoivat aluks jotain vahvahkoa kipulääkettä ja sit sain toisen kun pyysin. Jotenki verrattavissa tosi rankkoihin kuukautiskipuihin. Toimenpide itessään oli tosi simppeli ja se sairaalassa olo aika riippuu tapauksesta mut useimmat on siellä sen muutaman tunnin.
 
keskenmenon kokenut
Hei! En ole keskeyttänyt raskautta mutta kauan odotettu raskautemme keskeytyi rv 8 ja kohtu tyhjennettiin lääkkeillä, eikös se ole käytännössä sama teko.. Maanantaina menin ultraan jossa todettiin tilanne ja sain yhden pari suun kautta otettavaa pilleriä, keskiviikkona sairaalaan osastolle jossa sain alapäähän tabletteja ja särkylääkettä, ja kohtu alkoi supistelemaan ja tuli hyhmäistä "menkkavuotoa". Ilallla minut ultrattiin ja todettiin kohtu tyhjäksi joten päästettiin kotiin, mies oli hakemassa.
 
ap
Tiedän että mieheni ei hyväksyisi päätöstäni tästä asiasta. Mutta minulla on omat painavat syyni, petin miestäni..:( ja nyt en voi olla varma onko tämä mieheni vai toisen lapsi.
Eli haluan tehdä tämän salassa, onnistuuko se?
En haluaisi kuunnella pettämisesta kommenttia, tiedän että tein väärin ja kannan tätä asiaa mukanani joka päivä..:(
 
harmaannuin
Olin 6 vkolla kun tein keskeytyksen. Sairaalassa en ollut yhtään. Ainoastaan sen pienen hetken kun tehtiin sisätutkimus ja nielin ekan pillerin. Verta tuli yllättävän vähän eikä kipuja tai pahoinvointia ollut normi menkkakipuja enempi.
Tuttavani keskytti vkolla 8 ja verta + hyytymiä kuulema tuli aika paljon.
 
v
Sinuna kyllä juttelisin miehelle ja kertoisin tilanteen. Vaikea tilanne ymmärrän kyllä, mutta en usko että voit pitää sisälläsi noin rankkaa salaisuutta koko loppu elämää. Joten parempi kertoa nyt heti ja mahdollisesti pitää vauva. Kun tehdä abortti ja kertoa myöhemmin jolloin miehesi takuuvarmasti on vihaisempi mitä nyt. Mutta päätös on sun ja toisaaltaan toivon että tää ei olis edes totta.
 
Mirri
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tiedän että mieheni ei hyväksyisi päätöstäni tästä asiasta. Mutta minulla on omat painavat syyni, petin miestäni..:( ja nyt en voi olla varma onko tämä mieheni vai toisen lapsi.
Eli haluan tehdä tämän salassa, onnistuuko se?
En haluaisi kuunnella pettämisesta kommenttia, tiedän että tein väärin ja kannan tätä asiaa mukanani joka päivä..:(
No kylhän sen muuten onnistuu salassa pitämään mutta ainaki itelläni kesti se jälkivuoto melkeen kuukauden (vikan viikon-kaks oli kuitenki tosi niukkaa) seki on kuitenki yksilöllistä mut kyllä se pitempään kuulemma kestää ku tavalliset kuukautiset.
 
höh
Älä ainakaan siitä syystä keskeytä, ettet ole isästä varma. Ei se vähennä rakkautta lapseesi, vaikkei isyys oli 100 % varma. Tuollain on käynyt maailman sivun, eikä siitä kannata hiiskua kellekään.
 
Mirri
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Älä ainakaan siitä syystä keskeytä, ettet ole isästä varma. Ei se vähennä rakkautta lapseesi, vaikkei isyys oli 100 % varma. Tuollain on käynyt maailman sivun, eikä siitä kannata hiiskua kellekään.
Siis meinaaks et ap pitäis lapsen eikä kertois miehelle ettei tämä välttämättä ole isä?! Toivottavasti et. Ehkä ap ei halua saada lasta tälle toiselle miehelle, ja jos ei ole mitään tapaa saada varmuutta isyydestä ennen lapsen syntymää ei muita mahdollisuuksia ole.
 
Laitetaanpa uusiksi, siis olen tehnyt lääkkeellisen tyhjennyksen, kun raskauteni
keskeytyi viikolla 8, en ole itse sitä keskeyttänyt, eli en tiedä tehdäänkö se raskauden
keskeytys samoin?
Eli sain lääkkeet kotia, siis tein sen itse ja toistaiseksi kaikki mennyt ok, liekkö asiaan
vaikuttaa se että olen synnyttänyt 2 kertaa. Eli ei kauheita kipuja, pientä jomotusta
vatsassa ja nyt seuraillaan ettei jälkitulehduksia tule.
Kova kokemus kuitenkin, suosittelen juttelemaan miehesi kanssa asiasta, ennekuin
teet päätöksiä.
 
Mirri
Alkuperäinen kirjoittaja Satku-:
Laitetaanpa uusiksi, siis olen tehnyt lääkkeellisen tyhjennyksen, kun raskauteni
keskeytyi viikolla 8, en ole itse sitä keskeyttänyt, eli en tiedä tehdäänkö se raskauden
keskeytys samoin?
Eli sain lääkkeet kotia, siis tein sen itse ja toistaiseksi kaikki mennyt ok, liekkö asiaan
vaikuttaa se että olen synnyttänyt 2 kertaa. Eli ei kauheita kipuja, pientä jomotusta
vatsassa ja nyt seuraillaan ettei jälkitulehduksia tule.
Kova kokemus kuitenkin, suosittelen juttelemaan miehesi kanssa asiasta, ennekuin
teet päätöksiä.
Väärä ketju.
 
mulla
tehty kahdesti. Keskeytys hoidettiin viikolla 7 lääkkeillä ja keskenmeno viikolla 11. Ekalla kertaa olin vähemmän kipeä ja vuotokin oli toki noilla viikoilla niukempaa. 11 viikolla olin tosi kipeä ja vuoto oli todella runsasta. Täällä seuranta sairaalassa on vähintään 4 tuntia tai kunnes runsaampi vuoto alkaa. Molemmilla kerroilla pääsin pois tuon neljän tunnin seurannan jälkeen.
 
klkjkjn
Abortti on parasta mitä minulle on tähän mennessä elämässäni tapahtunut (tai siis se, ettei tarvinnut lasta tehdä, ei itse abortti). Thanks god meillä on tällainen laki Suomessa ja sain anteeksi mokani, kun harrastin seksiä suojaamattomasti. Oli muuten vika kerta ilman ehkäisyä, huh!
 
"Mary"
Itselleni tehtiin lääkkellinen raskaudenkeskeytys viime kesänä, kun tulin kuparikierukasta huolimatta raskaaksi. Omalla kohdallani sain poliklinikalla pehmittävän lääkkeen ja varsinaisen keskeytys-pillerin mukaan kotiin. Ehto sille, että keskeytyksen sai tehdä kotona oli se, että en ollut yksin kotona keskeytymisen aikana; mies avusti minua koko yön lakanoiden ja aluspyyhkeiden vaihdossa, koska sitä verta ja muodostunutta kalvoa tms tuli todellakin PALJON. Pehmittävä lääke aiheutti minulla sen, että noin vajaan parin vrk jälkeen sen ottamisesta raskaus keskeytyi ilman varsinaista pilleriä, joka oli määrä ottaa seuraavana aamuna (heräsin keskellä yötä siihen, että lakanat olivat yltäpäältä märkänä) Sanoisin, että kannattaa ottaa kipulääkettä ihan topakasti hyvissä ajoin ennen keskeytystä sekä sen aikana .Lääkäri antaa tietysti ohjeet. Näin minua ohjeistettiin ja kivut jäivät paljon odottamaani vähäisemmiksi. TSEMPPIÄ paljon sinulle!
 
kaikki hyvin?
Mulla raskaus oli melkein seitsemännellä viikolla. Eka lääke sairaalassa ja neljä lääkettä kotona kahden päivän päästä emättimeen. Kivut alkoi noin puoli tuntia kotilääkkeiden oton jälkeen ja varmaan pari tuntia meni, niin alkoivat vuodot. Nyt on viikko siitä, kun otin ne kakkoslääkkeet ja vuodan vieläkin aika paljon, vatsaani sattuu edelleenkin aivan älyttömästi, koen aika ajoin huimausta ja oksettaa, uloste on kivikovaa (joka varmasti lisää vielä näitä kipuja)... Nyt alan epäillä, että onkohan jokin hullusti, kun tuntuu, että teillä muilla keskeytys on sujunut aika "helposti" ja kohtalaisen nopeasti kaikki ollut ohi... Kuumetta ei tietääkseni ole, joka viittaisi tulehdukseen, mutta jalkoja särki alku viikosta pari päivää (juuri sellaista kuumesärkyä), myöskään alapää ei haise mitenkään huomiota herättävälle. Hmm, pitänee vissiin soittaa alkuviikosta tuonne sairaalalle jos jatkuu, vai voiko olla normaalia tälläinen?
 

Yhteistyössä