Raskauden keskeytys lääkkeillä, kokemuksia kaipaisin.

  • Viestiketjun aloittaja tuutikki
  • Ensimmäinen viesti
kokemus
Itse tein keskeytyksen tällä viikolla niin sanoakseni. Aattelin vastailla nyt jos joku tietoa vielä netistä etsii. Tosiaan syitä en lähde erittelemään. Mutta asiaan. Lähetteen hain viime viikolla ja maanantaina menin Naistentautien poliklinikalle, ultrattiin (olin viikolla 9) ja sen jälkeen lääkäri kävi asian kanssani läpi ja sain valita haluanko tehdä osastolla vai kotona (jälkimmäiseen päädyin, mutta jos olet herkkä tai sinulla ei ole olemassa ketään tukihenkilöä päiväksi seuraksi ni suosittelen kyllä sitä osastoa...) Tämän jälkeen sain hoitajalta yhden pillerin paikanpäällä ja 6 kpl kotiin. Tabletit oli määrä laittaa kahden päivän päästä poliklinikkavisiitistä, eli eilen. Ensin aamulla aamupala, kipulääkesatsi ja siitä tunnin päästä 4kpl keskeytyspillereitä mahdollisimman syvälle emättimeen ja 3 tunnin päästä tästä 2 lisää. Kipulääkkeeksi sain burana 600mg + 1g parasetamolia 4 x päivä. Mulla ei ensimmäiseen kolmeen tuntiin ollu kipuja paljoa, vähän nipisteli satunnaisesti. N. puol tuntia siitä kun olin laittanut 2 jälkimmäistä tabua alkoivat pikku hiljaa järjettömiin voimakkuuksiin kasvavat kivut. Tarkoitus ei ole pelotella, mutta.. Loppuilta (eli n. 8h) meni suihkussa kuuman veden alla vääntelehtien, särkylääkkeitä meni reilusti lääkärin ohjeen ylitse, sängyssä nukkuen koska ei kestänyt olla hereillä ja oksennellen kivusta (mitä ei normaalisti ole tapahtunut koskaan, ei vaikka omatkin menkkakivut ovat todella kovat niin ne ei ole ikinä ollu mitään tähän verrattavaa). Onneksi paras ystävä oli koko illan seurana, kattomassa ettei lähtenyt taju.. Siinä n. 10 aikaan illalla kun heräilin ekan kerran tuli tarve mennä vessaan ja sitten vuosinkin reilusti pönttöön koko kohdun sisällön. Kuulostaapa kauhean julmalta mut en tiedä miten sen paremminkaan sanois (taitaa olla joku henkinen lukko asian suhteen vielä päällä). Loppuilta meni vähän kivulloisesti mutta paljon paremmin. Tänään on siis ensimmäinen keskeytyksen jälkeinen päivä ja en ole turvautunu ku yhteen buranaan. Ei ole kauheasti kipuja, työkykyiseksikin laskisin itseni. Mutta jatkosta en vielä osaa sanoa. Vuoto on vähentyny ihan normaalin menkkavuodon tasoiseksi.
 
juuup
Minäkin nyt kerron oman kokemukseni, jos joku etsii tietoa vielä.

Olin rv 11 kun rupesi tiputtelemaan verta. Ultrassa paljastui tuulimuna, sain 4kpl cytotecejä ja kotiin laittamaan ne kohdunsuulle. Laitoin ne yöllä, otin panacodin ja nukuin. Pientä pistelyä oli vatsassa, mutta ei mitään kummempaa.

Aamulla herään siihen, kun tunnen miten joku irtoaa, ja menen äkkiä vessaan jossa tulee pari-kolme könttiä ulos. Edelleen ei mitään hirveitä kipuja, voisin melkeinpä verrata menkkakipuihin. Vuotoa tulee menkkojen verran, ja sitä jatkuu vain 4pvää-normimenkkojen verran kesti siis. Fyysisesti helppoa, mutta henkinen puoli sitten onkin erikseen. Puolentoista vkon päästä raskaustesti näytti negaa ja nyt keskenmenosta on neljä viikkoa, ja menkkoja odottelen saapuvaksi.
 
"Suruinen"
Olen tällä hetkellä sairaalassa.. N.puoli tuntia sitten laitettiin alapäähän neljä tablettia, en nimeä muista. Nyt odotellaan josko jotain tapahtuu. Pari kipulääkettä sain jo heti tullessani ja vielä ei mitään kipua olekkaan. Jos tämä keskeytys, joka siis tehdään kun sikiö ei alkanut kehittyä(viikot n. 6) ei onnistu niin maanantaina uudelleen sairaalaan ja tuolloin ilmeisesti sitten kaavinta edessä mikäli worst case scenario toteutuu.
 
NKL
Viime viikon keskiviikkona kävin ultrassa ja sain silloin Mifegyne-tabletin suun kautta otettavaksi. Siitä minulle ei tullut minkäänlaisia oireita. Ei pahoinvointia eikä vuotoa. Perjantaina (viikkoja 9+4) sitten menin osastolle jossa minulle annettiin emättimeen laitettavat lääkkeet (4 kpl) (Cytotec) ja laitoin ne itse. Puoli tuntia lääkinnän jälkeen alkoi alavatsassa tuntua ensin vain jännältä ja pian alkoi melkoiset kivut. Hoitaja antoi minulle melko vahvaa ja nopeasti vaikuttavaa särkylääkettä ja heti sen jälkeen pyörryin, lääke ei ollut vielä kerinnyt vaikuttaa. Yleensäkkin pyörtymisen jälkeen on huono olo ja minähän sitten oksensin. Söin pientä välipalaa ja kipulääke helpotti oloani tosi paljon. Ja oli tosi hyvä olo. Vuotoa oli runsaasti ja siellä oli sellaisia veriklönttejä. Kun iltapäivästä pääsin osastolta pois vuoto hiipui normaaliin vuotoon. Seuraavana päivänä vuoto oli jo melko niukkaa ja soitin sitten sairaalaan ja kysyin onko normaalia jos vuoto heikkenee näin nopeasti. Oli kuulemma. Eilen oli taas normaali vuoto eli lauantaita enemmän ja tänään (maanantaina) alamahani on ollut taas tosi kipeä ja oli pakko ottaa vahvaa särkylääkettä. Myös vuodossa oli pienen pieniä hyytymiä. Muuten kipuja ei ole ollut ollenkaan sairaalasta pääsyn jälkeen. Saa nyt nähdä miten seuraavat viikot sujuvat ja vasta reilun 4 viikon päästä selviää onko kaikki sujunut hyvin ja kaikki tarpeeton poistunut kohdusta. Vähän kyllä jännittää kun vuoto heittelee nuin. Paljon voimia ja jaksamista kanssaihmisten kanssa
 
"Tuntematon"
Vastaan, vaikka vanha aihe. Minulle on tehty kaksi lääkkeellistä keskeytystä. Ensimmäinen kerta oli aivan kamala , viikkoja oli jo sen verran, että polille jouduin. Siellä makasin 8 tuntia ja sattui niin maan p*rkeleesti, ei aittanut edes kipupiikki. Nyt tällä hetkellä teen juuri kotona keskeytystä, koska viikkoja viisi. Nelisen tuntia sitten otin ensimmäiset lääkkeet, ei ole edes kovin kipeä ollut, kun pystyin tuossa nukkumaan pienet päiväunetkin. :) Tai oikestaan tämä on nyt tyhjennys, koska raskauteni keskeytyi itsekseen- Mutta samat jututhan niissä on siltikin.
 
"jokunen"
Minulla raskaus keskeytettiin 6 viikolla. Kävin lääkärissä ja sain siellä ensimmäisen pillerin ja loput pillerit kotiin jotka piti ottaa parin päivän päästä. Kivut alkoivat minulla melkein saman tien ja oli kyllä niin kovat että itkuhan siinä tuli. Kipulääkkeitä joutui ottamaan paljon. Vuotoa tuli myös runsaasti. Jouduin vielä seuraavat kaksi päivää ottamaan kipulääkkeitä mutta sitten helpotti. Oli kyllä rankka juttu ja jäihän siitä kaikenlaisia ajatuksia, en vaan mitenkään ollut siinä tilassa että lapsi olisi voinut tulla.
 
-.-.-
[QUOTE="jokunen";28936666]Minulla raskaus keskeytettiin 6 viikolla. Kävin lääkärissä ja sain siellä ensimmäisen pillerin ja loput pillerit kotiin jotka piti ottaa parin päivän päästä. Kivut alkoivat minulla melkein saman tien ja oli kyllä niin kovat että itkuhan siinä tuli. Kipulääkkeitä joutui ottamaan paljon. Vuotoa tuli myös runsaasti. Jouduin vielä seuraavat kaksi päivää ottamaan kipulääkkeitä mutta sitten helpotti. Oli kyllä rankka juttu ja jäihän siitä kaikenlaisia ajatuksia, en vaan mitenkään ollut siinä tilassa että lapsi olisi voinut tulla.[/QUOTE]

Itselläni samat kokemukset ja samat viikot, paitsi kipua ei ollut yhtään. Ehkä jotain menkkakipumaista jomotusta, mutta kipulääkkeet jäivät kokonaan käyttämättä.

Inhottavinta tässä tapauksessa oli itse lääkäri. Olin joku päivä aikaisemmin käynyt terveyskeskuksessa hakemassa lähetteen, ja tämä lääkäri vielä sanoi että varaudu tylyyn kohteluun. Söin (ja syön vieläkin) siis sellaista lääkettä joka voi saada aikaiseksi epämuodustumia.
Lääkäri joka sit tutki minut ja kertoi monennella viikolla olin, niin ihan painosti että en tekisi tätä. Sanoin että kyllä teen, sillä en halua tarkoituksella saattaa maailmaan epämuodostunutta ja kärsivää lasta. Hän siinä jankkasi ja väitti että ne lääkkeet eivät mitään sellaista tee!! Vaikka sekä edellinen lääkäri ja google ( :D ) muuta sanoikin. Pirun äkäinen täti kaikin puolin. Kätilö joka sit antoi lääkkeen oli taas oikein mukava ja herttainen nainen :)
 
Rv8+6
Mulle tehtiin maanantaina rv8+6 keskeytys kaksosraskauteen. Oksensin kaikki kipulääkkeet ja sain kipupiikin sekä pahoinvointipiikin. Järkyttävät kivut kesti tunnin ja sen jälkeen ei mitään kipuja. Aluksi tuli muutama iso hyytymä ja sen jälkeen vuoto menkkamaista eli ei runsasta. Osastolla olin aamusta iltaan tarkkailus, koska odotettiin runsasta vuotoa ja ultrattiin lopuksi alkuillasta. Kaikki ok ja pääsin kotiin. Vuoto edelleen tavallista.
 
Rv8+2
Minulla on tänään tehty lääkkeellinen keskeytys ja haluan kertoa kokemukseni. Viime viikon maanantaina minulla oli aika terveyskeskukseen, josta sain lähetteen naistentautien poliklinikalle. Ajan sinne sain eiliselle, silloin minulle tehtiin tutkimukset ja sain ensimmäisen pillerin, joka suun kautta otettiin. Sieltä sain mukaan kotiin kipulääkettä, sekä neljä tablettia, jotka tänään piti laittaa emättimeen. Vaihtoehdoksi annettiin, että tulisin seuraavana päivänä uudelleen poliklinikalle. Mutta halusin tehdä sen kotona. Tänään otin ensin kipulääkettä, jonka annoin hieman vaikuttaa. Sen jälkeen laitoin ne neljä tablettia. Puolentunnin kuluttua alkoi menkkamaiset kivut, eivät kovin pahat. Siitä puolituntia eteenpäin kivut oli hieman kovemmat mutta siedettävät. Tunti lääkkeitten laiton jälkeen alkoi myös vuotaminen, hiljalleen. Parin tunninpäästä kivut olivat samaa luokkaa mutta vuotaminen todella runsasta. Pitkin iltaa on nyt selästä vihlonut aina välillä, nekin onneksi helpottaneet. Nyt kipuja ei lähes ollenkaan ja vuotokaan ei enään ole normaalia menkkoja suurempaa.
 
Rvv
Minulle tehtiin lääkkellinen keskeytys viime viikolla, koska muutama viikko aiemmin minulla todettiin rankkoja hoitoja vaativa sairaus. Raskauden jatkaminen olisi ollut liian riskialtista. Raskausviikkoja oli 7+2.

Omalääkärin, virtsatestien ja verikokeiden jälkeen menin gynekologille, joka varmisti raskausviikot ultralla, teki sisätutkimuksen, esitti muutaman kysymyksen. Sitten hoitaja antoikin pillerin ja pahoinvointilääkkeen, sekä kotiin mukaan emättimeen laitettavat 6 tablettia ja kotihoito-ohjeet.

Pari päivää myöhemmin asetin 4 tablettia emättimeen ja siitä jokusen tunnin päästä loput 2. Kipulääkettä otin ensimmäisen satsin jo ennen ensimmäisiä emättimeen laitettavia tabletteja. Ja siitä läpi päivän tasaseen tahtiin.

Puolen päivän aikaan alkoi tuskaistakin tuskaisemmat polttavat kivut, jotka ajoivat makaamaan sängylle kaksinkerroin. Verta lensi solkenaan ja ryöpsähdyksiä tupsahteli jokusen tunnin ajan aivan tolkuttomasti. Pahin kipuaalto ajoi tulikuuman suihkun alle kieriskelemään ja siellä sain pinnistettyä loput raskausmateriaalit pihalle. Sen jälkeen kipu helpotti normaalien kuukautiskipujen veroisiksi. Vuotoa on jatkunut nyt viikon ja on kokoajan niukempaa.

Kokemuksena tuo oli todella raskas ja kivulias, vaikkakin olen aiemmin keskenmenon saanut ja tiesin suunnilleen mitä on luvassa. Kivut olivat niin valtavat, että usko meinasi loppua ja taju lähteä. Kuuma suihku, kauratyyny, kipulääkkeet ja miehen tuki auttoi jaksamaan tuon tuskan läpi. Verenvuoto ja kipu oli niin valtavaa, että vei kyllä kaikki voimat mutta kipua ei onneksi kestänyt sietämättömän kovana kuin jokusia tunteja.
 
"helpottunut"
Mä tein sen keskeytyksen hetki sitten. Mulla oli ainoastaan yhen kerran hetkellisesti voimakast kipua sit se loppu ja olo oli suht normaali, kipuja ei ollu.. Klönttei alko humpsahdella reilun tunnin jälkeen ku otin ne neljä tabuu... Iltaa kohden klimppejä vaa tuli ja alko huippaan ain ku nousin ylös. Olin kuitenki tehny kaverin kans safkaa ja muutenki höpisty ym. Puol kahen aikaa yöllä loppu suunnillee klönttien tulo ja nukahin.. Niit tuli varmaa lähemmäs kakskymment.. Kaveri jäi yöks ku olo oli aika heikko.. oli melki täysin kivuton keskeytys. Otin kolme panacodia yhteensä ja neljä ibumaxia ja neki vuorotellen. Ja ekan lääkäris otetun tabun jälkee ei ollu mitää muuta ku hiukan kuvottava olo. Vuoto alko vast niitten nappien jälkeen... Olen onnellinen ja tää oli paras päätös minkä olen tehnyt! Olin rv8+
 
tkgyk7i8o
Mulla keskeytys tehtiin rv 7 ja lääkärissä otin esilääkkeen ja 2 päivää sen jälkeen otin kotona mukaan annetut keskeytys lääkkeet. Olin 10 minuuttiia pillereiden oton jälkeen todella kipeä, verta tuli paljon enkä voinut muuta tehdä kun maata suihkun lattialla, oksentaa ja itkeä kivusta. Sitten parin tunnin jälkeen alkoi pyörryttää, jonka takia lopulta olin tiputuksessa hyvinkään sairaalassa. Vuoto kesti aika rajuna seuraavat 2 viikkoa (vaihdoin siteen tunnin välein). En halua pelotella, mutta oma kokemus rankka jonka halusin sinulle kertoa. Ja abortin pitää olla oma päätös kuin myös jos pidät lapsen .älä kuuntele muita!
 
kerrankokenut
''eräs'' kahdeksannella viikolla ''sikiö'' on kyllä todella pieni, ei sitä niiden hyytymien seassa oikein näe...... ja tietenkin olet kotona kun se vuoto alkaa kun se sen aloittava lääke otetaan _vasta kotona_.

Mulle ensimmäinen sairaalassa otettu lääke aiheutti pahoinvointia. Sitten toisista lääkkeistä ei tullutkaan mitään. Vuoto toki tuntui inhottavalta, mutta yhtään kipuja ei ollut. Vuoto kesti n 1 kk.. Mikä oli inhottavaa, siinä meni kesän rantakelit silloin vuotaessa, mutta eihän sille mitään voi. Jos raskaus joudutaan keskeyttämään, lääkkeellinen vaihtoehto on kyllä mielestäni helpoin ja kivuttomin.
 
"Jipa"
sinä joka kirjoitit että vatsaasi sattuu lääkkeelisen jälkeen, kannattaa mennä lääkäriin tarkistuttamaan tilanne. Mulla jäi rippeitä sisälle jotka aiheutti vatsanipuja, kuume nousi vasta viiveellä. Osastolle jouduin jäämään ja kaavintaan.
 
nainen19v
Moi. Itsekin tein juuri raskaudenkeskeytyksen lääkkeillä. Otin polilla ensimmäisen suun kautta otettavan lääkkeen ja sain lähteä kotiin toisten lääkkeiden kanssa, jotka piti siis ottaa kahden päivän päästä. Sinä päivänä ei tullut vuotoa ollenkaan. Vuoto alkoi seuraavan päivän iltapäivällä ja se runsaantui iltaa kohden. Olin ottanut poliklinikalta siteitä mukaan, yhden mummositeenkin varmuuden vuoksi. No sinä yönä verta tuli todella runsaasti, jouduin vaihtamaan siteen ja alushousut ( jotka olivat melko märät verestä) kaksi kertaa sinä yönä.
Aamulla kun heräsin, kävin vessassa ja pönttöön tipahteli aika paljon verisiä klönttejä. Vuoto jatkui vielä muutaman tunnin, mutta sitten se hellitti. Kahdentoista aikaan päivällä laitoin 4 cytotec tablettia emättimeen. (silloin tuli vielä verta jonkun verran) Mietin että hyödyttääköhän ne mmitään tuolla, jos tulevat veren mukana pois. Onneksi ne pysyivät siellä ainakin luultavasti...
Minulla on ollut samanlaisia kipuja alamahassa, kuin menkka-aikanakin. Olen ottanut kaksi 500mg buranaa joten kipu ei vielä ainakaan ole ollut mahdotonta .
Kolme tuntia tästä, laitoin kaksi cytotec tablettia kielen alle. Sen jälkeen ei ole tullut enää verisiä klönttejä. Mietin että pystyisiköhän alkio tulla jo ekan tabletin jälkeen ulos? Kun minulla tuli aika isoja verisiä klönttejä silloin seuraavana päivänä.. Noh sen näkee sitten kun menen tekemään raskaustestin teekooseen.. Raskaus ei ollut todellakaan odotettu ja päätin heti etten pidä vauvaa kun sain tietää olevani raskaana joten ei ole vielä ainakaan ollut mieli maassa. tsemppiä kaikille keskeytyksen tehneille!
 
Notsomuchamom
Ajattelin nyt jakaa minunkin kokemukset tänne, koska näistä palstoista oli minulle enemmän käytännön apua kun mitä terveydenhoitaja osasi kertoa. Ensinnäkin lääkärikokemukset olivat hyvät kukaan ei ollut negatiivinen vaan kaikki olivat hyvin avuliaita ja ymmärsivät tilanteeni, olen 19, kohta 20 mutta kokoni vuoksi ja muista syistä jota en lähde listaamaan, poikaystäväni ja minä emme olleet valmiit saamaan lasta joka johtui ehkäisyn pettämisestä. Itse tapahtumaan; kävin ensin ultrassa jonka jälkeen antoivat minulle ensimmäisen, suun kautta otettavan lääkkeen, sekä rokotteen koska olen Rh-. Suun kautta otettava lääke pysyi sisällä hyvin mutta seuraavana päivänä en saanut syödyksi mitään ja oksetti koko ajan, samoin päivänä jolloin asetin neljä tablettia jotka aloittivat 'supistukset'. Tein siis toisen osan kotona.. Minulla kesti tosi pitkään ennen kun kivut alkoivat (2h) ja olin siihen mennessä ottanut panacodin ja kaksi burana 400. Kivut alkoivat ihan kamalina ja onneksi olin lukenut muiden kokemuksia netistä ja tiesin mennä vessaan pinnistämään, koska tapahtuma on tavallaan synnytys.. Verta tuli aivan järkyttävästi ja mukana isoja klimppejä, kipua en tuntenut hirveästi koska oksensin hyvin rajusti samaan aikaan.. Noin neljän tuskaisen vessakäynnin jälkeen kipu helpotti yht'äkkisesti ja kaikki oli ohi, kivun alusta tähän kesti 2-2,5h maksimissaan mikä oli paljon lyhyempi aika kuin olin odottanut ja loppujen lopuksi kipukaan ei ollut sietämätön.. Tämä oli siis eilen, verta tuli iltaan asti runsaasti mutta se on nyt rauhottunut jo paljon, eikä kipuja tai kramppejakaan ole ollut.. TÄRKEÄÄ: mitä en täällä ole nähnyt, eivätkä lekurissakaan sanoneet, on syödä mahd. pian kunhan vain pystyy, koska tuohon menee järkyttävästi energiaa ja verta menettää myös paljon enemmän kuin esim. menkkojen aikana.. Suosittelen myös syömään rautakapseleita viikkoa ennen ja jatkaa sen jälkeen, muut vitamiini ja ravinne yms lisät ei ole pahasta myöskään! Ja muistakaa juoda paljon vettä ja syödä sokeri- ja hiilihydraattipitoisia ruokia.. Mulla auttoi nämä! Tsemppiä ja ei kannata pelätä, tapahtuma on kaikille yksilöllinen ja kivutkin riippuvan kivunsietokyvystä yms :)
 
vierasvi
Keskeytin raskauden rv 5. Esikoinen oli 3kk. En ollut toipunut edellisestä synnytyksestä vielä kunnolla ja mua oikeesti pelotti synnyttää uudestaan niin nopeasti. Mieheni on ollut aina abortteja vastaan ja hän olisi kovasti halunnu uuden vauvan. Päädyttiin kuitenkin yhdessä siihen, että ollaan oltu vastuuntunnottomia paskiaisia kun ei oltu huolehdittu ehkäisystä ja että toinen vauva tehdään sitten kun molemmat ovat siihen valmiita. Miehen kanssa ei olla asiasta enää sen koommin puhuttu, mutta en usko että asia on häntä jäännyt painamaan.

Kävin silloin naistenpolilla jossa gyne ultralla tarkisti ja vahvisti raskausviikot. Hoitajalta sain cytotecit jotka kotona laitoin "asemiin". Mua ei sattunut, varmaan johtui siitäkin että synnytyksestä oli niin vähän aikaa. Vuodin pari päivää. Jokaisella on omat syynsä ja toivoisin että naiset muistaisivat että he yksin määräävät omasta kehostaan.

Nyt esikoinen on 2,5v ja pikkusiskonsa alle 2 viikkoa. En ole jäänyt murehtimaan tai miettimään, että minulla voisi olla nyt kolme lasta vaan olen iloinen ja onnellinen perheestäni.
 
"Kätilö"
''eräs'' kahdeksannella viikolla ''sikiö'' on kyllä todella pieni, ei sitä niiden hyytymien seassa oikein näe...... ja tietenkin olet kotona kun se vuoto alkaa kun se sen aloittava lääke otetaan _vasta kotona_.

Mulle ensimmäinen sairaalassa otettu lääke aiheutti pahoinvointia. Sitten toisista lääkkeistä ei tullutkaan mitään. Vuoto toki tuntui inhottavalta, mutta yhtään kipuja ei ollut. Vuoto kesti n 1 kk.. Mikä oli inhottavaa, siinä meni kesän rantakelit silloin vuotaessa, mutta eihän sille mitään voi. Jos raskaus joudutaan keskeyttämään, lääkkeellinen vaihtoehto on kyllä mielestäni helpoin ja kivuttomin.
8viikkoinen sikiö on kyllä jo ihan sen kokoinen ja näköinen että kyllä sen ihmisen aluksi tunnistaa;(, pienet sormet ja varpaat ja korvatkin. Istukankin istuksksi tunnistaa jos sellaisen on nähnyt :(, ei siis kannata hirveesti niitä hyytymiä alkaa perkaamaan jos ei halua sikiöön törmätä.
Ja voin kertoa, että itselleni on aina, joka kerta karvat pystyyn nostattava kokemus,kun sairaalassa se sikiö pitää sieltä vuodon seasta kaivaa.....vaikka en millään muotoa ole abortin vastustaja!

Omassa työpaikassani alle 9viikkoisen raskauden voi keskeyttää kotona. Toki sit sairaalaan jos on yksin kotona tai jostain muusta syystä haluaa
 
"Natalie"
Hei kaikille, haluan jakaa oman abortti kokemukseni avuksi niille jotka päätöstä miettivät. Eli olen 28 vuotias nainen, tulin raskaaksi ulkomailla ja palasin Suomeen tekemään lopullisen päätöksen, raskaus oli edennyt jo 11 viikolle kun viimein sitten olin varma keskeytyksestä.
Ensimmäisellä käynnillä sain pillerin joka lopettaa hormonin tuotannon, siitä kolme päivää sain ajan osastolle jossa sanottiin viettäväni muutamasta tunnista koko päivään. Ekan pillerin jälkeen oli huonovointisuutta ja ikään kuin kipua jossa keho jo hyljeksi sikiötä..
Perjantai aamu alkoi neljällä cytotecillä suoraan emättimeen ja kaksi Panadolia suun kautta, kolmen tunnin päästä alkoi kivut jota seurasi raju oksentaminen. Verta ei tullut ja kivut ja supistukset pahenivat uusista kipulääkkeistä ja kipupiikeistä huolimatta. Sain uudet panacodit ja uudet cytotecit suun kautta. Rehellisesti sanon, kipu oli sietämätöntä ja huusin lääkäriä paikalle. Samalla oksensin ja putosin lattialle. Mut vietiin kiireellisesti lääkärille joka laittoi neljä puudutuspiikkiä suoraan emättimeen, jolloin kipu loppui kuin seinään ja veri alkoi tulla ulos. Siinä vaiheessa olin niin lääketokkurassa että olin nukahtanut ja heräsin uusiin kipuihin, joihin annettiin lisää lääkettä. Sikiön tultua ulos kipu helpotti. Verta tuli reilusti.
Ultrassa katsottiin, kohtu ei vielä tyhjä, joten määrättiin lisää cytoteciä. Siinä vaiheessa olin täysin tunnoton kivusta jo. Viimein isommat raskaus materiaalit tulivat ulos, nukahdin ja alkuillasta päästettiin kotiin. Ilta kotona meni tokkurassa ja olen nukahtanut melkein heti. Seur päivä verta tullut hieman, ei paljoa ja olo hyvä.

Kokemuksena abortti oli pahin fyysinen kipu jota ikinä olen kokenut, mutta jälkeenpäin myös voimaannuttava. Koin, että olen kokenut tarpeeksi sekä henkistä että fyysistä kipua ja olen tullut pisteeseen jossa annan itselleni anteeksi ja jatkan elämää. Niin tein. En kadu, enkä mieti. Päätös oli oikea. Joskus ehkä kova kipu antaa uudenlaisen perspektiivin elä älle,haluaako sitä enää ruoskia itseään kokemuksen jälkeen.. Minä en.
Voimia kaikille aborttiin päättyneille, minä en tuomitse ketään, jokaisella on varmasti syynsä aborttiin. Nykyään kun ei raskautta tarvitse jatkaa vain koska niin on sattunut käymään.
 
"Natalie"
Lainatakseni edelliseen, yhteensä sain siis 8 cytotecia, 10 kipulääkettä, pahoinvointilääkkeen, kipupiikin ja neljä puudutuspiikkiä suoraan emättimeen. Kokemus siis fyysisesti pahin, mutta henkisesti helpotus. Kaikesta pääsee yli kun vain haluaa, elämä jatkuu, aina!!
 
järkkyä
Alkuperäinen kirjoittaja höh;20683827:
Älä ainakaan siitä syystä keskeytä, ettet ole isästä varma. Ei se vähennä rakkautta lapseesi, vaikkei isyys oli 100 % varma. Tuollain on käynyt maailman sivun, eikä siitä kannata hiiskua kellekään.
Aivan, vääryydellä isiä paljon! Ei olla vain kerrottu. Isyystesti täytyisi olla pakollinen nykyisen löysän moraalin aikana.
Touhutaan mitä vain ja salaa abortti!:(
 
emb
Mulla tehtiin keskenmenon lääkkeellinen tyhjennys n. kuukausi sitten, kovasti pelkäsin etukäteen kipuja netin kauhutarinoiden takia. Pääsin kätilöopistolle, jossa hoitajat olivat todella mukavia ja sain olla niin pitkään kun itsestä tuntui. Sain yhden panacodin ja buranan n. 10min ennen alapäähän laitettavia cytotec lääkkeitä. Kivut oli paljon lievempiä, mitä itse olin kuvitellut. Olen todella kipuherkkä ihminen ja kivut vastasivat vähän menkkakipuja kovemmilta. Jälkivuoto kesti n. 2,5 viikkoa. Hyvin meni ja turhaan jännitin kipujen kanssa.
 

Yhteistyössä