Raskauden yrittäminen ja elämäntavat

Mua kiinnostaa miten te ootte muuttanut elämäntapojanne, kun aloitte yrittämään? Lähinnä siis mietin, kun paras kaiketi olisi "jatkaa elämää normaalisti" eikä stressata turhia. Mutta kyllä ovulaation jälkeen mietityttää että kannattaako sitä nyt punaviiniä ruuan kanssa juoda ja kahvinjuontia tekee mieli rajoittaa ihan varmuuden vuoksi yms. Toisaalta haluis jatkaa ihan samalla tavalla kun ennenkin, mut toisaalta miettii miten tärkeetä olis ne hyvät elämäntavat alkuraskaudessa.
 
Me aloitettiin yrittäminen kesällä ja ainoat muutokset on ollut foolihapon lisääminen taplettina ja täsmällisempi seksi ovulaation tienoille. Ja greippimehu. Mutta ei ole vielä tärpännyt.
En polta enkä juo, joten sellaisia ei ole tarvinnut miettiä.
 
Itse lopetin tupakoinnin kun alettiin yrittämään, myös mies lopetti. Sauna siiderit yms oon juonut niinkun ennenkin. Olen koittanut lisätä kasviksia ruokavalioon, koska ne uupuivat ruokavaliostani lähes kokonaan. Muuten olen elänyt ihan normaalisti.
 
Aloitin monivitamiinitabletit joissa on mukana foolihappo. Vuoden syömisen jälkeen ällistyin etten ole ollu flunssassa kuin kerran! Toisena vuotena sama juttu. Aiemmin minulla oli tyyliin neljä flunssaa vuodessa.
Alkuun rajoitin kahvia enkä juonut humalaa. Nyt yritystä on takana yli kaksi vuotta enkä juuri välttele mitään. Juon muutenkin harvoin ja tietysti teen testin jos juhlat sattuu juuri ennen oletettuja menkkoja. En polta ja syön muutenkin melko terveellisesti joten ei onneksi tarvitse tästä stressata lapsettomuuden ohella.
 
... ja parhaillaan juon saunakaljaa, vaikka ovulaatiosta on viikko. Voisin jättää sen juomatta, mutta raskauden odottelu tuntuu saavan liian suuret mittasuhteet jos jätän tämmöiset ja aurajuustot ym välistä.
 
Aloitin foolihappolisän syönnin kun alettiin yrittämään ja lisäksi söin monivitamiinia, vähensin myös jonkin verran alkoholin käyttöä, lopetin tupakoinnin samana päivänä kun plussasin ja nyt keskenmenon jälkeenkään en ole aloittanut tupakointia uudelleen. Alkoholia ei tee mieli enää oikeastaan ollenkaan. Olen jatkanut raskausvitamiinien syöntiä keskenmenon jälkeenkin. Enpä oikeastaan muita muutoksia ole tehnyt, ruokavalio kaipaisi kyllä muutosta.
 
Kyllä siinä hieman terveellisemmäksi saa omia elämäntapojaankin ruuvattua, vitamiineja ja muutenkin monipuolinen ruokavalio, pientä liikuntaa ja ei älytöntä alkoholin läträystä.

Täytyy kysästä onko ukkonne ruvennut mihinkään toimiin?
 

Yhteistyössä