raskaudenaikaset ongelmat!

hei,kertokaa kokoemuksella,että todettiinko teillä jo raskausaikana ongelmia
esim.vauvan kehiyksessä tai muussa vastaavassa!

-olito seurannassa ulrissa?
-mitä huomattiin ja missä?
-lapsen nykytilanne?
-painoarvioita-syntymäpaino


kiitos,itselläni tilaane tämä:


ultrassa rv 33 todettiin lapsivettä olevan vähänlaisesti,mutta kuitenkin normaalin rajoissa.(tähän asti vettä ollut ihan hyvin kuitenkin)
vatsa mulla on pieni, niin on vauvakin.(rv 32+5 =1841g,kontrollit 2- viikon välein,kasvu on kyllä kuulemma kuitenkin ihan tasaista)
vauva kulkee -1sd käyrällä kasvunsa suhteen ja on n.2 viikkoa pienempi kuin viikot näyttävät,nyt siis rv 34.
hennot ovat liikkeetkin,rauhallinen tyttö...
rakenteet,istukka kuitenki ok jne,ainoastaan vauvan pieni koko huolettaa.
tosin eipä se esikois tyttökään ollut iso=tasan 3kg täysaikasena.
(itse olen 160\\52 ja mies myös pieni.)

sf.mulla menee myös ala käyrillä,viimeseen 3:een viikkoon ei ole kasvanut kuin sentin ja lukema 33+ oli sen 26cm,noh,mutta sitä on turha tuijotella!kasuvua on kuitenkin todettu ultralla hyvin-vauvassa.
veriseerumiseula+np oli ok,ja riskiluku ihan olematon kun se minulle tehtiin alkuaikoina.

tilanne on jotenkin ahdistava ja mietityttää paljon kaikki,onko kaikki sittenkään ok jne.


esikoisessa oli ultrissa samaa ja nyt vielä ilman diagnoosia kun vielä tutkitaan ongelmia.(puheentuoton ongelmat,pakko-oireet yms...)


kertookaa omia kokemuksianne raskausajaltanne,olisin hyvin kiitollinen jos niitä saisin....
 
Minä olin 7kk asti lapsen syntymään asti sairaalassa. Syynä raskausmyrkytys. Verenpaineet huipussaan enimmillään 110/160. Välillä pääsin käymään kotona mut aina palasin takasin. Sit lopulta 3 viikkoa ennen laskettua aikaa synnytys käynnistettiin. Vauvamme sydän pysähtyi ja minut äkkiä leikattiin. Oli syntymän jälkeen happikaapissa 3 päivää ja keskolassa 5 päivää. Sen jälkeen pääsi minun kanssa osastolle. Syntymämitat 2240g ja 44cm. Itsekkin pienikoinen 150cm ettei isompaa minulta olisi voinut syntyäkkään. En tiedä johtuuko syntymästä mutta kehityksessä on todettu viivästymiä, ei opi samassa tahdissa kuin muut, puhekkin on jäljessä. Nyt tyttö on reipas reilu 4v.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 12:22 melinda kirjoitti:
hei,kertokaa kokoemuksella,että todettiinko teillä jo raskausaikana ongelmia
esim.vauvan kehiyksessä tai muussa vastaavassa!

-olito seurannassa ulrissa? Kyllä kävin seuranta ultrissa kerran kuukaudessa. Syynä oli mun epilepsiani. Epilepsiani pysyi hyvin kurissa.Koko raskaus aika meni todella hyvin. minkään sortin vaivoja minulla eikä vauvalla...synnytys olikin sitten toista..=(


-mitä huomattiin ja missä?

-lapsen nykytilanne?Esikoisellani on dysfasia.Puhe on hyvin kehittynyt kuntoutuksen myötä!

-painoarvioita-syntymäpaino esikko oli syntyessään 3,9kg ja 52cm

Meillä suurin ongelma oli pojan synnytys, jossa hän kärsi hapenpuutteesta ja sydämmeen tuli jotain häikkää..tämä onkin meillä suurin dysfasian aiheuttaneista tekijöistä, koska perintötekijöistä kielellistä ongelmaa ei ole löydetty.
 
Ensimmäisessä raskaudessa liikkeet olivat tosi vähäisiä (itse en koskaan edes tuntenut) ja ultrassa ravattiin tämän tästä. Lapsi oli pienikokoinen viikkoihin nähden ja lääkäreiden mukaan "kömpelö". Lisäksi nenäluuta ei havaittu ultrissa. Lapsella downin syndrooma.

Toisessa raskaudessa lapsi aivan ylivilkas, ei hetkeäkään paikallaan (siis tarkoitan, että kärsin ihan oikeasti kivuista koska lapsi oli niin voikakas jo kohdussa). Ultrissa ravattiin myös tiheästi. Kasvoi keskikäyrillä, lapsivettä oli vähänlaisesti, normaalin rajoissa. Lapsi kasvoi loppuraskaudessa "isoksi", verenpaineet mulla oli pilvissä ja sokerit plussalla. Päädyttiin sektioon ennen laskettua aikaa. Lapsella terveet kromosomit, mutta kaikenlaista häikkää. Ylivilkas ja jotenkin tosi erityinen kaikessa. Kauheasti ollaan tutkittu kaikkia sairauksia, koska oireita toinen toisen jälkeen ilmaantuu. Mitään kauhean vakavaa ei toistaiseksi ole löytynyt. Äitinä kuitenkin tiedän, että tämäkään lapsi ei ole aivan "normaali".
 
terve tapaus
minulla esikoinen oli syntyessään pieni.täysiaikaisena 2,5kg ja 45cm.raskautta seurattiin,koska vatsa oli pieni eikä paino kauheasti noussut.olin pari viikkoa osastolla sisällä ja 3pvän välein kävin 3viim.kk sydänkäyrässä ja 10pvän välein ultrassa.
mitään syytä ei löytynyt lapsen pienikokoisuudelle.
tänä päivänä ihan terve ja reipas koululainen.ei mitään hämminkiä missään. :heart:
 
Esikoisella down. Np-ultrassa kaikki hyvin, samoin rakenneultrassa. Rv 26 jouduin sairaslomalle monista syistä (lonkka "irtonainen", jatkuva supistelu, hb alle 100, jatkuva väsymys, selkäsäryt...). Rv28 huomattiin sf-mitan hypänneen pielviin, sikiö todettin normaalikoiseksi, mutta lapsivettä huomattavan runsaasti. Sitä sitten tarkkailtiin loppuraskaus ja todettiin tasoittuvan normaaliksi jälleen. Rv35 vauva kääntyi perätilaan ja itse sain toispuoleisen kasvohalvauksen. :/ Rv37 perätilan kääntöyritys muuttuin kiireeliseksi sektioksi kun lapsiveden todettiin olevan liki loppu ja napanuoran virtausten heikot. Istukassa vikaa. Lapsi syntyi sitten pienikokoisena (2655g ja 47cm), mutta tilanteeseen nähden hyvissä voimin ja "terveenä". =)
 
Nyt kun luen näitä teidän juttuja niin vaikuttaa siltä, että tuo lapsiveden määrä on ollut jokaisella jollain tapaa poikkeava. Siis runsas tai vähäinen. En ole koskaan tullut ajatelleeksi, siis ennen kuopuksen syntymää, että se taitaa todella olla useissa tapauksissa merkki siitä että jotakin on hieman pielessä. Enemmän tai vähemmän. Mulla oli lapsivettä vähän. Poika syntyi viikolla 38 suunnitelulla sektiolla sydänvikaisena. Nyt kaikki onneksi jo kunnossa, poika reipas 2vuotias.

Ap:lle toivon kaikkea hyvää. Peukut ja varpaat pystyssä toivon, että kaikki menee hyvin. :hug:
 
Mimmosii pakko-oireita?
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 12:22 melinda kirjoitti:
hei,kertokaa kokoemuksella,että todettiinko teillä jo raskausaikana ongelmia
esim.vauvan kehiyksessä tai muussa vastaavassa!

-olito seurannassa ulrissa?
-mitä huomattiin ja missä?
-lapsen nykytilanne?
-painoarvioita-syntymäpaino


kiitos,itselläni tilaane tämä:


ultrassa rv 33 todettiin lapsivettä olevan vähänlaisesti,mutta kuitenkin normaalin rajoissa.(tähän asti vettä ollut ihan hyvin kuitenkin)
vatsa mulla on pieni, niin on vauvakin.(rv 32+5 =1841g,kontrollit 2- viikon välein,kasvu on kyllä kuulemma kuitenkin ihan tasaista)
vauva kulkee -1sd käyrällä kasvunsa suhteen ja on n.2 viikkoa pienempi kuin viikot näyttävät,nyt siis rv 34.
hennot ovat liikkeetkin,rauhallinen tyttö...
rakenteet,istukka kuitenki ok jne,ainoastaan vauvan pieni koko huolettaa.
tosin eipä se esikois tyttökään ollut iso=tasan 3kg täysaikasena.
(itse olen 160\\52 ja mies myös pieni.)

sf.mulla menee myös ala käyrillä,viimeseen 3:een viikkoon ei ole kasvanut kuin sentin ja lukema 33+ oli sen 26cm,noh,mutta sitä on turha tuijotella!kasuvua on kuitenkin todettu ultralla hyvin-vauvassa.
veriseerumiseula+np oli ok,ja riskiluku ihan olematon kun se minulle tehtiin alkuaikoina.

tilanne on jotenkin ahdistava ja mietityttää paljon kaikki,onko kaikki sittenkään ok jne.


esikoisessa oli ultrissa samaa ja nyt vielä ilman diagnoosia kun vielä tutkitaan ongelmia.(puheentuoton ongelmat,pakko-oireet yms...)


kertookaa omia kokemuksianne raskausajaltanne,olisin hyvin kiitollinen jos niitä saisin....
 
Keskimmäistä odottaessa lapsivesi meni jo rv 22+1 ja jouduin heti sairaalaan vuodelepoon.Synnytys ei kuitenkaan käynnistynyt ennenkuin rv 32+3,siihen asti vettä valui päivittäin ulos ja uutta muodostui tilalle,vasta ihan pari päivää ennen tytön syntymää lapsivesi alkoi vähetä ja koska tyttö oli perätilassa ja ennenaikainen, päädyttiin sektioon.
Vauvana hän kehittyi tismalleen sen pari kuukautta jäljessä (hän siis syntyi 2kk liian aikaisin) ja on pärjännyt ihan hyvin,vaikka hänellä on adhd-tyyppisiä piirteitä,nyt ollut ekan ja tokan luokan pienryhmäopetuksessa,mutta siirtyy kolmannella normaaliluokkaan.
Hän on vilkas, puhelias ja hyvin temperamenttinen tyttö. Alkuvaikeuksista huolimatta asiat ovat kuitenkin ihan mallillaan. :)
 
kaikki hyvin
heippa!

en tiedä, liittyykö tämä tarkalleen samaan asiaan, mutta kerronpa kuitenkin. Mulla loppuraskaudesta kohdun sf mitta ei kasvanut, pikemmin laski jossakin vaiheessa, ja vauva ei tuntunut kasvavan loppuajasta olleenkaan. Neuvolassa ajateltiin, että vauva on laskeutunut jo niin alas, että kohtukin pienenee ja painoarviota on vaikea tehdä. Vauvan synnyttyä ilmeni, että napanuora oli vain kalvojen välityksellä kiinni, joka olisi voinut aiheutta sikiölle hapen - ja ravinnonpuutetta kohdussa tai pienikasvuisuutta (syntyessä 2 kg). Ihme oli, että raskaus oli ylipäätään jatkunut normaalisti. Kaikesta huolimatta poikamme syntyi vain hieman pienempänä ja yliaikaisena (50,5 cm 3220 g, 40+5 viikolla). Kasvoi todella kovaa ensimmäiset viikot eli otti kiinni varsinkin pituuskasvussa, sitä että "normaalitapauksessa" olisi syntyessään ollut isompi. ja nyt 1,5 vuotiaana reipas puhetta opetteleva pikkumies :)
 
Amaryllis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 18:07 enni kirjoitti:
Meillä suurin ongelma oli pojan synnytys, jossa hän kärsi hapenpuutteesta ja sydämmeen tuli jotain häikkää..
HEI! Menee aiheen ohi, mutta tartun tähän kun kiinnostaa henk.koht.

Oliko teillä kyse pitkä aikeiseta hapenpuutteesta ja mistä se johtui? Millaista häikkää se on aiheuttanut sydämeen?

Mulla oli raskaushepatoosi, jonka vuoksi synnytys käynnistettiin 38+0. Hepatoosihan voi aiheuttaa ongelmia sikiön hapensaannissa. Ennen käynnistystä olin vuorokauden osastolla, jossa vauvan sydänäänet olivat käyrillä aina melko matalat, kuitenkin normaalin rajoissa. Käynnistyksessä kalvot puhkaistiin, lapsivesi oli vihreää ja muistan synnytyksen loppupuolella saaneeni lisähappea, koska vauvan sydänäänet painuivat niin alas. Synnytys kyllä oli tosi nopea, joten pitkään sydänäänten laskua ei varmaankaan ollut.

Nyt olemme vauvan (3,5kk) kanssa menossa sydänultraan, koska sydämestä kuului sivuääni ja keuhkokuvassa sydämen varjo oli normaalia suurempi. (Vauva ei ollut kyllä kuvassa aivan suorassa eikä keuhkot ilmaa täynnä, joten voi kuulema siitä johtuen vain näyttää suuremmalle.) Vauva myöskin yskii päivittäin. Mitä lähemmäksi ultrausaika tulee, niin sitä enemmän alkaa mietityttää mitä siellä mahtaakaan näkyä :/

Kiitos, jos jaksat vastailla :flower:
 

Yhteistyössä