Raskaus ja sykerajat

Hei,

olen ensimmäistä kertaa raskaana, alkuvaiheessa vielä. Olen kolme kymppinen koko ikäni ahkerasti liikuntaa harrastanut neitonen. Jos pelkää painoindeksiä katottaisiin neuvolan tädit pyörtyy koska elopainoa (83 kg ja vartta 166 cm) on aika paljon, mutta urheilullisen taustan vuoksi elopaino koostuu paljon muustakin kuin flädästä. Vaatekokoni on esim. 42-44. No niina tai näin, mutta se kysymys koskisi tuota liikuntaa, jota rakastan harrastaa...mutta-mutta nyt sitten olen raskaana niin asiaa pitäisi ajatella uudestaan...

Monessa paikassa tulee eteen että liikuntaa saa harrastaa maksimisykealueelle 140-150 asti. Mikä on tämän asian fysikaalinen peruste eli mitä käy jos harrastaa liikuntaa kovemmalla syketasolla esim. 170? Ja entyäs jos omat sykkeet onkin korkeammat kuin "tavallisen pullaiaisen"?? Miulla on pieni sydän ja tämän takia miun oma maksimisyke on 210. Esim. sykkeen 140 saavutan reippaasti kävelemällä ja kun olen hengästynyt mutta pystyn kuitenkin puhumaan, syke on 175 ja kun olen hengästynyt ja sanoja tulee vain pätkittäin on syke 198. miun leposyke on kuitenkin 52 eli kuntoni on ihan hyvä. Mitäs tällaisessa tapauksessa sitten tulisi pitää rajana? Toki ymmärrän että raskausaikana ei ole järkeä harrastaa liikuntaa verenmaku suussa, mutta kai nyt hengästyä saa, vai?

Tyhmiä kysymyksiä, mutta ekakertalaisena odottajana on vähän pihalla... B)
 
Ainakin sitten sulla peruskunto nousee kun liikut matalilla sykkeillä, jos se yhtään lohduttaa.
Tiedän kyllä ettei tunnu sitten miltään ja itsekin tykkään liikkua korkeilla sykkeillä (että tuntee tehneensä jotain), mutta hyvä se on välillä mennä rauhallisesti just tuon peruskunnon takia.
Onnellista odotusta. :flower:
 
Sykerajat tarvii oikeastaan huomioida vasta joskus rv 22/25. Eli alkuun saa mun kuulemani mukaan mennä ihan entiseen tahtiin. Niin olen minä ainakin tehnyt. Yksi lääkäri sanoi jopa, että sykerajat on vähän vanhanaikaiset, kun on niin eri kuntoisia äitejä. Luultavasti itse pelaan kuitenkin varman päälle ja alan sitten kuukauden päästä tarkkailemaan sykkeitä ja löysäämään muutenkin tehoja.
 
Mulla maksimisyke on normaalisti jotain 187. Heti raskauden alusta saakka olen saanut todella huimia tuloksia sykemittariini. Parhaimmillaan melkein 220 (olo hengästynyt mutta hyvä). Tästä säihkähtäneenä hiljentelin tahtia ja kysyin lääkäriltä ohjeita, mutta eipä se oikein mitään sanonut. Voiko raskaus jotenkin sekoittaa sykemittarin?
 
Sykemittarin kanssa saa muuten noita outoja lukemia isojen voimajohtojen alla, telkkarin vieressä ja jopa autoradiosta...ilmeisesti mittari ottaa siitä lektromagneettisesta kentästä häikkää...oletkos pohtinut tätä vaihtoehtoa?
 
Olen lukenut jostain että jos äidin syke nousee kovin korkealle, niin vastaavasti vauvan syke laskee mikä ei taas ole hyvä juttu...eli tämän takia ei kai saisi hirveällä sykkeellä treenata. Itse olen rv 25 enkä ole harrastanut "kovaa" liikuntaa koko raskausaikana. En pelkästään siksi, että pelkäisin jotain tapahtuvan, vaan mulla on ollu vastenmielisyys liikuntaa kohtaa (mitä ei normaalisti ole) Jos esim. kävelen reippaasti pidempää lenkkiä niin mahaan alkaa koskea ja tulee oksettava olo. Eli en viitsi nyt kiusata itseäni urheilulla. Sitten synnytyksen jälkeen kyllä...
 

Yhteistyössä