Raskaus ja työnantaja

  • Viestiketjun aloittaja Väsynyt mamma
  • Ensimmäinen viesti
Väsynyt mamma
Miten tähän pitäisi suhtautua? Olen 25. raskausviikolla. Raskaus on ollut kaikkea muuta kuin helppo, mutta työni olen saanut silti tehtyä, vaikka esikoinenkin on ollut pitkin viime vuoden loppupuolta kipeä.

Nyt jouduin sairaalaan ennenaikaisen synnytyksen riskin vuoksi. Lukuisat lääkärien kehotukset himmata tahtia ovat menneet kuuroille korville, koska töissä on niin kiire, ja pomo (joka on firman toimitusjohtaja) painostaa lisätehtävillä ja tiukoilla aikatauluilla. Soittelee kotiin, jos on kipeän lapsen kanssa kotona ja vaatii etänä tekemään jonkin kiireellisen jutun, joka vaatii usean tunnin työpanoksen, näin esimerkkinä. Nyt olen siis sairaalassa ollut muutaman päivän ja pomo pommittaa päivittäin. Tänään puhelimessa kyseli, että milloin pääsen kotiin etäkoneen ääreen tekemään asian x. En osannut vastata, kun tässä mennään nyt päivä kerrallaan ja toivotaan, ettei vauva vielä syntyisi. Pomo jatkoi tivaamista, ja halusi multa jonkin päivämäärän. En tätä tosiaan pystynyt antamaan ja sanoin, että täällä voi mennä pidempääkin (kuten olen aikaisemmin jo ilmoittanut) ja mahdollisuus tosiaan on, että lopulta synnytykseen päädytään.

Pomo ei tätä nyt tunnu millään ymmärtävän ja asia stressaa minua älyttömästi, joka ei nyt yhtään auta tätä tilannetta. Voinko vain kieltäytyä tekemästä mitään? Entä jos tämä homma päätyy synnytykseen. Pitääkö sitten kotona vielä hoitaa keskeneräiset työjutut? Tai käydä perehdyttämässä sijainen? Pomon mielestä menen sitten kahden tunnin ajomatkan päähän toimistolle katsomaan asioita sijaisen kanssa läpi olin sitten saikulla tai äitiyslomalla. Eihän se näin voi mennä?

Ymmärrän, että vaikea raskauteni on tullut työnantajalle yllätyksenä, mutta niin se on tullut minullekin, ja juuri nyt minulla on muutakin ajateltavaa kuin nuo työkuviot.

Terv. Väsynyt mamma
 
vierailija
Jos olet sairauslomalla ei työnantaja voi sua töitä määrätä tekee. Ja kerro tilanne hoitavalle lääkärille ja sano että antaa todistuksen työkyvyttömyydestä jonka perusteella kerrot pomolle ettet nyt voi hoitaa tehtäviä.
 
Onpa ikävä esimies sinulla. Ymmärrän itsekin esimiehenä, että on hankalaa, jos työntekijä joutuu äkillisesti jäämään pois töistä, mutta sellaista se elämä on eikä pomollasi ole mitään oikeutta vaatia sinulta työntekoa tuossa tilanteessa. Kannattaa ehkä sanoa seuraavalla kerralla, että työ on sinulle tärkeä, mutta lapsi ja oma terveys menevät sen edelle.

Sitten, kun voit paremmin, voit ehkä kirjoittaa ohjeita tms., minkä avulla sijaisesi pääsee hommissa eteenpäin. Kukaan meistä ei ole korvaamaton töissä, vaikka joskus olisi kiva niin ajatellakin. Pomosikin pärjää loppujen lopuksi kyllä.

Voimia! Pidä huolta itsestäsi ja masuasukista <3
 
La La Land
Onpas kyllä ikävä ja ymmärtämätön esimies. Mutta niin, sairauslomalla tai äitiyslomalla ei tarvitse töitä tehdä, vaikka työnantaja sanoisi mitä. Ei äitiyslomalla tarvitse lähteä sijaista perehdyttämään.
 
  • Tykkää
Reactions: Jonsku88

Yhteistyössä