Raskaus ja unilääkkeet

  • Viestiketjun aloittaja "Sleepless"
  • Ensimmäinen viesti
"Sleepless"
Hei.


Ongelmanani on siis unettomuus, jota on kestänyt jo viikko kausia :(
Onko kenelläkään ollut uni/nukahtamislääkkeitä raskauaikana?
Olen vk.34 ja maksaisin ihan mitä vain, että saisin yhden yön nukuttua kunnolla..

Nukun tunnin pätkiä yössä muutaman, ja sillä pitäisi jaksaa..
Nyt ajattelin että on jo pakko painua lekurillé ja pyytää jotain apua tähän ongelmaan.
Ennen raskautta ei ole ikinä ollut nukahtamis ongelmia, vaan silmät kiinni, ja uni on tullut.
Stressiä on PALJON tällähetkellä, ja ylivilkas vauva mahassa, niin eihän siihen muuta tarvitsekaan.

Kertokaa kokemuksia, ja suositelkaa jotain muutakin,jos lääkkeille on löytynyt vaihtoehtoja.

kiitos :)
 
"fiona"
mulla on nyt alkuraskaus menossa ja ihan toivoton unettomuus.....viimeraskaus oli myös unetonta aikaa...mulla unilääkkeenä levozin ja zolpidem....opamoxia määrääväät yleensä raskaana oleville,mut mulla ei auttanu....mars äkkiä lääkäriin :)
 
"vieras"
En ole vielä raskaana, mutta juuri juttelin unilääkeasiasta lääkärin kanssa reseptiä uusiessa. Lääkkeissä joita syön oli erittäin pieni riski että haittaisi sikiölle ongelmia. Lääkäri sanoi että jos oikeasti stressikerroin nousee kovaksi niin pientä annostusta voidaan harkita. Tuskin itse siihen asti menisin, mutta se oli lääkärini mielipide.

Olen joskus kokeillut melatoniinia unettomuuteen. Sopisikohan tämä raskaana oleville? Tietysti sitten kaikki normaalit jutut, kuten liikunta töiden jälkeen, ulkoilu, teen juonti ja sauna, jotka itsellä toimivat satunnaisesti. Vakavaan unettomuuteen nämä ei kyllä toimi.

Voitko soittaa neuvolaan ja kysyä? :)
 
"vieras"
Eiku joo. Ei melatoniini sovi.

"Raskaudenaikainen melatoniinin käyttö voi aiheuttaa hormonaalisia vaikutuksia ja käyttäytymismuutoksia jo terapeuttisilla annoksilla. Melatoniini erittyy myös äidinmaitoon. [11]. Melatoniinia ei suositella raskautta suunnitteleville eikä rintasyövän sairastaneille" http://fi.wikipedia.org/wiki/Melatoniini
 
Kokemuksia
Minulla laukesi kolmannen lapsen jälkeen uniongelmat ja vaiva vaan paheni neljännen raskaus ajalla. Käytin alkuraskaudessa 3-4krt/vk Opamoxia 1/2-1tabl iltaisin ja loppuraskaudesta zopinoxia 3-4krt/vk. (nuo välipäivät on tärkeitä ettei mene teho.

Soitin Teratologiseen http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437 kymmeniä kertoja kun koin huonoa omaa tuntoa nukahtamis lääkkeistä. Joka kerta minua rauhoiteltiin. Noista kummastakin on jo pitkät kokemukset eikä niillä ole havaittu haittoja. Sanottiin että äidin stressi ja valvominen on paljon paljon vahingollisempaa. Noiden avulla selvisin raskaus ajasta ja kolmen muun lapsen hoidosta. Vauva oli syntyessään ihan normaali 10 pisteen tyttö :) Ja jopa edellä kehityksessään. Lähti kävelemään 10kk vanhana ja nyt 2 vuotiaana puhuu parin kolmen sanan lauseita.

Minulla oli neuvolassa tosi huono lääkäri. Puhui huonoa Suomea ja ei tiennyt mistään mitään. Kävin yksityisellä puhumassa uniongelmista ja sain tosi osaavaa palvelua. Suosittelen myös soittamaan tuonne teratologiseen tietokeskukseen jos vähänkin joku asia mietityttää. Siellä on tosi mukava palvelu ja ihania ihmisiä.

Tsemppiä loppuraskauteen <3
 

Yhteistyössä