Raskausajan ihottuma

  • Viestiketjun aloittaja kutitttaa
  • Ensimmäinen viesti
kutitttaa
Mulle on nyt siis aivan koko vatsan seudulle tullut raskausajan ihottumaa.kutisee ja punottaa. Kannattaako soittaa mieluummiin suoraan lääkäri aikaa vai osaisko neuvolassa auttaa asian suhteen?Laitoin parina päivänä kortisonia mut alue on niin iso etten viitti sitä enää edes käyttää joten ihan perusrasvaa olen laittanut..
 
Onko raskaus miten pitkällä?
Voi oireilla raskausmyrkytystä, mutta senhän varmaan jo tiesitkin

Raskausaikana joillekin tulee mitä ihmeellisimpiä oireita. Ja toiset väittävät että raskaus ei ole sairaus. No eihän se ole, mutta raskaus tuo tullessaan mitä ikävämpiä vaivoja.
 
vierailija
Raskausmyrkytys eli toksemia eli pre-eclampsia ei kyllä tyypillisesti oireile kutinalla. Raskaushepatoosi eli hepatogestoosi sen sijaan oireilee, kutina on tavallisesti esim. vatsassa ja kämmenissä. Mutta selkeä ihottuma ei tähänkään kuulu. Raskausaikaan voi tosiaan tulla yhtä sun toista kummaa, itsellä oli ekassa raskaudessa koko torso täynnä hilseileviä punaisia laikkuja jotka muistutti punajäkälää, tuli, oli ja meni ilman selityksiä.

Jos teillä saa neuvolasta hyvin päivystysaikoja lääkärille niin soittaisin sinne, muuten suoraan omalääkärille (tai mikä teidän tk:n järjestelmä onkaan). Hyvähän se on selvittää mikä on ja saada vinkit hoitoon.
 
PUPP
Soitin neuvolaan soittoajalla ja pääsin seillä ja lääkärissä käymään. Otetiin varoksi verikokeet,mutta diagnoosiksi sain PUPP joka on raskausajan ihottumaa,ei kauhean yleinen. Keskivahvaa kortisnonia lääkäri määräsi kutinaan joten eiköhän se tästä kun ei ole onneksi mitään vakavaan
t:ap
 
vierailija
Mulla oli, kun odotin tytärtä. Nousi kyynärtaipeisiin ja muistan vaan, että ne kutisi koko aika. Koko raskausajan ne siinä oli ja synnytyksen jälkeen katos kokonaan. Siihen ei kyl auttanu mikään ja neuvolasta suositeltiin lähestulkoon kaikki maholliset rasvat.
 

Yhteistyössä