Raskausdiabetes? ja insuliini?

Tiedän täällä on jossain se oma pinokin, mutta olen sitä koitatnut kahlata läpi mutat en ole saanut omiin kysymyksiin vastauksia, niin ajttelin tehdä uuden alotuksen.

Elikkä: Miten teillä on alotettu insuliini hoito raskaudessa. oletetko joutuneet osatolle vai saaneet kotiin vaan piikit ja ohjeet?

Entäs onko käynnistyksellä peloteltu? Entäs onko vauvat joutuneet lastenosastoille synnytyksen jälkeen?
 
Ensimmäisessä raskaudessa sokerirasitus rv 26 ja insuliini aloitettiin pari viikkoa sen jälkeen, kotimittauksia tein tietenkin sen väliajan. Tuolloin olin osastolla vuorokauden eli yhden yön yli. Nyt toisessa rasitus rv 12 (tai sinnepäin), insuliinit 2 vkon kotimittausten jälkeen sain suoraan reseptillä, kun oli jo tuttua hommaa ja arvot aika lailla orjallisesti samalla tavalla koholla kuin ed. kerralla.

Käynnistyksestä ei ollut mitään puhetta ed. kerran, tosin ultrattiin loppuvaiheessa 2 vko välein ja painoarvio koko ajan normaali tai vähän alle. Syntyi sitten (rv 38+6) 2790 g 47 cm pieni "sokerivauva" :LOL: . Synnärillä tsekkasivat pari päivää vauvan sokereita, mutta ei tarvinnut viedä lastenosastolle tai muuta, kun oli ihan ok.
 
Eli mulla meni - ja menee - sekä pitkävaikutteinen insuliini illalla että nopeavaikutteinen insuliini aterioilla. Säätelen tarvittaessa insuliinin määrää, jos jotain poikkevaa dieetissä. Ensin toki koetettiin ruokavaliolla saada arvot pysymään sallituissa rajoissa, mutta tiukasta dieetistä huolimatta ei toiminut. Dieetti + insuliini sen sijaan toimii todella hyvin, eli arvot ei pomppa paitsi jos nyt esim. juhlissa syö normaalia enemmän hiilihydraatteja.. :whistle:
 
Hei! Mulla kans todettu RD (n. rv26) ja kun ruokavaliolla ei päästy tuloksiin sain insuliinit avuksi. Iltaan pitkävaikutteinen ja aamuun ateriainsuliini. Mulla ongelma on nimenomaan noi aamun arvot. Äitiyspolilla sisätautilääkäri ne määräsi ja diabeteshoitaja opetti käytön, eli osastolle en joutunut. Sain myös kynäruiskut sieltä mukaan, eli ekaa satsia ei tarvinnut itse ostaa. Nyt sitten insuliinin, ruokavalion ja säännöllisten ruokailujen avulla on nuo arvot pysynyt ihan kohdillaan. Muutamia heittoja on ollut, mutta ne on johtuneet ihan täysin vääränlaisesta syömisestä, eli oma moka. :ashamed:
Äitiyspolilla seurataan raskautta loppun asti ja varmistetaan että vauvalla on kaikki hyvin. Tähän asti ei ole mitään ongelmia ollut, vauva on aktiivinen, sydänäänet hyvät ja kasvaa ja kehittyy normaalisti. Kasvu on mennyt tasaisesti ns.75-käyrällä, eli laskettuun mennessä painoa tulee olemaan reilu 4 kiloa, ellei sitten insuliini vähän rajoita tuota kasvua. Raskautta ei anneta mennä yliaikaseksi, eli jos ei ala itsekseen syntymään niin sitten käynnistetään LA:n tienoilla tai jo aikaisemminkin. Sitähän sitten ei voi vielä tietää että mitä syntymän jälkeen tapahtuu... Jos vauvan sokerit romahtaa syntymän jälkeen tai jotain muuta ongelmaa ilmaantuu niin silloinhan se joutuu seurantaan eikä vierihoitoon pääse. Tämä on tietty aika harmillista, mutta vauvan parhaaksihan kaikki tehdään. Kovasti tietysti toivon että vauvalla olisi kaikki hyvin.

Rv35+5
 
Voih kiitos vastauksistanne. Mulla on paasto arvot koholla....aterioiden jälkeen arvot olleet ihan ok. Ens viikolla varmaan saan insuliinit kun vauva meinaa kasvaa liian kovaa vauhtia....
Mutta en halua olla osastolla yötä....se olisi painajaiseni.....voin mennä aamulla sinne kunhan vaan pääsen yöksi kotiin...muutenkin pelottaa sitten kun tää syntyy sairaalassa olo. Olen kova ikävöimään ja en kestäisi olla yötä pois kotoolta ja oman esikoiseni luota, tiedän että naurettavaa....mutat silti...en aijo suostua osastolle jäämään mittauksiin....

Kiitos Riine kun sinä olet ainakin saanu olla insuliinit matkaan....niin ehkä minäkin sitten saisin.
 

Yhteistyössä