raskausdiabetes, mitä haittaa?? Miksi ei kerrota?

  • Viestiketjun aloittaja rd
  • Ensimmäinen viesti
rd
Sain rd-diagnoosin pikku ylityksellä paastoarvossa. Terkkari antoi läjän paperia ja mittarin.
Olen jonkin verran mittaillut ja aika työläältä tuntuu. Ja niin sitten johduinkin pohtimaan, että mitä varten tässä edes mittaillaan? Siis mikä se riski on? Mitä sille vauvalle käy?
Ymmärrän kyllä, että se rd meinaa, että mun sokerinsietokyky on (viimeinkin) alkanut huonontua, mutta käytännössä?
Muutenkin on alkanut ärsyttää se, ettei nykyään (tai mistä minä tiedän kuinka ennen toimittiin) mistään vaaroista saa tietoa kysymättä (koska enpä minä aina osaa kysyä), kun käy esim. äitiysneuvolassa. Nytkin olisin voinut kuvitella, että se paperiläjä olisi sisältänyt jotakin tietoa asiasta, mutta ei. Pelkkiä hoito-ohjeitahan ne oli..

Netistäkö se nyt pitää sekin asia penkoa, että mitä se tarkoittaa vauvalle se rd? Ainut mielikuva on, että syntyisi jättivauva tai liian pieni, mutta ei kai se koko itsessään mikään haitta ole, vaan täytyyhän siinä olla muutakin? Olen jo aikaisemmin synnyttänyt 5-kiloisen, joka oli täysin terve ja jopa normaalikokoinen vauva. Eikä mulla silloin ollut tätä rd:tä.

Toinen, mitä ei ole kommentoitu neuvolassa kertaakaan on mun ylipaino. Olen siis sairaalloisen lihava ja täällä palstoilla aina välillä törmää kaikenlaisiin uhkailuihin, että hirveän vaarallista jne. Miksi ei neuvolassa kerrota niistä vaaroista mitään? Kuitenkin olen jo ollut raskaana ja synnyttänytkin 4 kertaa ja terkkarit on matkan varrella vaihtunut, mutta kukaan ei ole koskaan nähnyt mitään erityisiä ongelmia mun raskauksissa.
Millä oikeudella täälläkin sitten ihmiset arvostelee, jos th:lla ei ole sanottavaa? TAI millä oikeudella th jättää mua informoimatta kaikenlaisista uhkakuvista, jotka näyttää muille tavallisille tallaajille olevan päivänselviä?
 
kättäri
Vauvalle raskausdiabetes aiheuttaa liikakasvua, itse olen hoitanut m 36-viikkoisena syntynyttä rd-vauvaa, jonka syntymäpaino oli yli 4,5 kiloa... Voit kuvitella, minkälaisia komplikaatioita isokokoisuus aiheuttaa synnytyksessä niin äidille kuin vauvalle; hartiadystokia, hätäsektiot ym.

Isokokoisuuden lisäksi rd-vauvan elimistö tottuu sikiöaikana korkeisiin verensokereihin. Syntymän jälkeen vauvan verensokerit sitten laskee ja laskee, koska äidin syömät hiilarit eivät enää menekään suoraan vauvalle. Omasta mielestäni jokainen ylimääräinen pistos kantapäähän aiheuttaa vauvalle tuskaa ja jos äitinä voin estää tämän, niin teen kyllä kaikkeni sen eteen. Verensokerin seuranta on työlästä ja ärsyttävää, ette pääse kotiin yhtä aikaisin kuin muut. Mutta pahimmassa tapauksessa vauva joutuu vastasyntyneiden teholle sokeritiputukseen raskausdiabeteksen takia.

Tuossapa pari käytännön asiaa vauavn kannalta.

Odottajan kannalta sanotaan, etttä raskausdiabetes antaa hyvän vinkin siitä, että odottaja tulee sairastumaan aikuistyypin diabetekseen myöhemmin, mikäli elintavat eivät muutu radikaalisti terveemmiksi.
 
rd
Alkuperäinen kirjoittaja kättäri;29370947:
Vauvalle raskausdiabetes aiheuttaa liikakasvua, itse olen hoitanut m 36-viikkoisena syntynyttä rd-vauvaa, jonka syntymäpaino oli yli 4,5 kiloa... Voit kuvitella, minkälaisia komplikaatioita isokokoisuus aiheuttaa synnytyksessä niin äidille kuin vauvalle; hartiadystokia, hätäsektiot ym.

Isokokoisuuden lisäksi rd-vauvan elimistö tottuu sikiöaikana korkeisiin verensokereihin. Syntymän jälkeen vauvan verensokerit sitten laskee ja laskee, koska äidin syömät hiilarit eivät enää menekään suoraan vauvalle. Omasta mielestäni jokainen ylimääräinen pistos kantapäähän aiheuttaa vauvalle tuskaa ja jos äitinä voin estää tämän, niin teen kyllä kaikkeni sen eteen. Verensokerin seuranta on työlästä ja ärsyttävää, ette pääse kotiin yhtä aikaisin kuin muut. Mutta pahimmassa tapauksessa vauva joutuu vastasyntyneiden teholle sokeritiputukseen raskausdiabeteksen takia.

Tuossapa pari käytännön asiaa vauavn kannalta.

Odottajan kannalta sanotaan, etttä raskausdiabetes antaa hyvän vinkin siitä, että odottaja tulee sairastumaan aikuistyypin diabetekseen myöhemmin, mikäli elintavat eivät muutu radikaalisti terveemmiksi.
Kiitos vastauksesta. Tuo isokokoisuus tarkoittaa ilmeisesti jotain muuta kuin vaan kiloja..? Yksi lapsistani syntyi 5-kiloisena, mutta lääkäri piti normaalikokoisena, eikä jumittanut mistään. Pituutta siis riitti myös ja viikkojakin oli kasassa paljon.
Sen takia 4,5 kiloa ei miltään oikein kuulosta, mutta onko tuosta luettava se, että oli kokoonsa nähden isokokoinen eli juuri tuo hartiat leveemmät kuin pää jne.. ?

Oliko sulla hoitona insuliini vai miten "paha" rd sulla oli?

Tässä kun "päissään" itse koittaa keksiä uhkakuvia, niin tuli sellainenkin mieleen, että tuleeko sokerivauvasta aina 1-tyypin diabeetikko?

Sokeritiputus kuulostaa pahalta, vaikka en minä siitäkään toki mitään tiedä.. Pitää varmaan kerätä näitä kysymyksiä ja soittaa jollekin ammattilaiselle.
 
vieras*
Tässä kun "päissään" itse koittaa keksiä uhkakuvia, niin tuli sellainenkin mieleen, että tuleeko sokerivauvasta aina 1-tyypin diabeetikko?
Ei tule automaattisesti. Mulla ilmeisesti puhkesi rd ekassa raskaudessa vasta sokerirasituksen jälkeen, eikä sitä siis koskaan diagnosoitu tai hoidettu, toisessa raskaudessa mulla oli rd joka pysyi päivät kurissa ruokavaliolla, yöksi piti ottaa insuliinia (aamupaasto oli muuten aina koholla). Molemmat lapset toistaiseksi ainakin terveitä :)
Esikoisella romahti sokerit synnytyksen jälkeen, vauva vapisi ja piti antaa lisämaitoa... Toisen kanssa samaa ongelmaa ei ollut, mut mulla oli silloin sokerit koko ajan hyvinä kun olin tiukka ruokavalion kanssa, niin sikiölläkään ei sokerit heitelleet kohdussa. Synnärillähän niitä vauvan sokereita mittailtiin säännöllisesti, ja aina oli ihanteelliset.
 
Vierass
Eikö ihan itsesi vuoksi olisi hyvä saada sokerit kuntoon? Tuntemani raskausdiabeetikko sai kakkostyypin diabeteksen kun lapset olivat kouluiässä. Pahempaa vahinkoa vauvoile ei onneksi yleensä tule, koska seuranta on hyvä ja hoidolla diabetes saadaan hallintaan. Jos niin ei olisi, niin vauvan tilanne voisi olla hälyyttävä. Tunnen vaikeasti cp-vammaisen lapsen, jolla ongelmat ovat äidin diabeteksesta lähtöisin. Hyvä siis, että mittaillaan ja seurataan, jolloin päästään pienillä ongelmilla kuten vauvan isokokoisuudella tms.
 
rd
Mun mielestä kaikki pysyviä seurauksia aiheuttavat komplikaatiot ovat hälyyttäviä. Esim. se, että lapsi voi saada cp-vamman, on hälyyttävää.
No mä oon just samaa mieltä. Just toi pysyvät vauriot on se, mitä en pysty hyväksymään, että tällaisia vois olla luvassa. Siis varoittamatta. Sentakia mä oon tosi ihmeissäni, että miten voidaan olla kertomatta tällasista vaaroista?
 
rd
Oikeastaan mua alkaa jo suorastaan suututtamaan tämäkin palvelu. Aion todellakin nyt viimein vähän antaa palautetta asiasta. Lähes turhalta on tuntunut tuo ravaaminen viime vuosina tuolla neuvolassa jatkuvasti, kun lapsia on tosiaan useampi tullut, mutta näköjään se lässyttäminen on sitten ollut tärkeämpää kuin varoittaa mahdollisesta CP-vammasta... ! Hyvänen aika, mitä varten mä olen siellä käynyt.?
Ja paljon sellasta mitä mä olen kokenut turhaksi on kyllä tehty ihan pyytämättäkin, mutta nimenomaan terveydellistä asiantuntemusta pitää osata näemmä kysyä. Lastenhoito-ohjeita tulee kysymättäkin..
:(
 
vierass
Oikeastaan mua alkaa jo suorastaan suututtamaan tämäkin palvelu. Aion todellakin nyt viimein vähän antaa palautetta asiasta. Lähes turhalta on tuntunut tuo ravaaminen viime vuosina tuolla neuvolassa jatkuvasti, kun lapsia on tosiaan useampi tullut, mutta näköjään se lässyttäminen on sitten ollut tärkeämpää kuin varoittaa mahdollisesta CP-vammasta... ! Hyvänen aika, mitä varten mä olen siellä käynyt.?
Ja paljon sellasta mitä mä olen kokenut turhaksi on kyllä tehty ihan pyytämättäkin, mutta nimenomaan terveydellistä asiantuntemusta pitää osata näemmä kysyä. Lastenhoito-ohjeita tulee kysymättäkin..
:(
Sokerit pitää olla todella pahasti pielessä, että pysyviä ongelmia tulee. Raskausajan diabetestä on nykyään tosi monella ja siksi ei ole aiheellista pelotella ihmisiä vakavammilla seurauksilla, kun seurannalla ja hoidolla homma saadaan hoidettua ilman minkäänlaisia komplikaatioita. Vähän sama olisi, jos normaaliin flunssaan sairastuvia peloteltaisiin, että siihen voi kuolla.

Raskausajan diabetes on myös vakava merkki siitä, että kakkostyypin diabetes uhkaa nurkan takana. Sen ehkäisemiseksi on syytä ryhtyä toimenpiteisiin.
 
"hoitaja"
Raskausajan DM altistaa myös sille, että sairastut jossain vaiheessa 2. DM:n. Ja jos et tiennyt, niin diabetes (korkeat sokerit) vaurioittaa vähitellen mm. munuaisia, silmänpohjia, alaraajojen hermostoa jne. Lisäksi diabetes on suurena riskitekijänä muille metabolisille sairauksille (verenpainetauti, erilaiset sydänsairaudet, kolesterolit jne). 1.tyypin diabeteksen puhkeamisen syytä ei tarkasti tiedetä, mutta se on eri sairaus kuin raskaus- ja 2. tyypin diabetes. Raskausajan diabeteksen puhkeaminen ei aiheuta lapselle 1. tyyppiä. Ennemminkin sun lapsella voi olla geenit sairastua 2. tyyppiin joskus.
Hoida nyt kunnolla sokeritasapainoasi, pudota painoa normaalitasolle, liiku runsaasti ja syö terveellisesti. Älä tupakoi, minimoi alkoholin käyttöä jatkossakin. Pidä huolta myös kolesteroliarvoistasi ja verenpaineista. Kaikki on kytköksissä kaikkeen.
 
Kootaas vähän selkeämmin kun itsekin jouduin tähän perehtymään vaikka rd ei sitten ollutkaan. Meni kylläkin ihan rajalla ne arvot.

- Vauvasta voi tulla iso, ja tuo 4,5 kg viikolla 36 on todella paljon, eli jos sama vauva syntyisi viikolla 40 se olisi jotain 5,5-6 kg.
- Jos vauva on iso, voi olla että synnytys pitää koon takia käynnistää ennenaikaisesti ja siinä on riski että vauva ei ole valmis ja tulee mm. hengitysongelmia.
- 5 kg vauva on koon puolesta ylärajoilla, omani oli myös normaali mutta alarajoilla eli 2,5 kg. Voi olla että se sinun rd on tuonkin vauvan kokoon jo vaikuttanut. Tai sitten ei. Mutta jos sinulla on tapana saada isoja vauvoja, voi koko nousta jonnekin 6 kg paikkeillekin eikä sen synnyttäminen ole enää välttämättä helppoa.

- Neuvolassa minulle sanottiin että kokoa isompi ongelma rd vauvoilla on muoto. Eli pää ei ole vauvan isoin osa vaan vauva on keskivartalosta iso ja pullea.
- Tuollainen muoto lisää vauvan riskiä syntyä vaikeasti tai kärsiä hapenpuutteesta. Hyvä seuranta synnytyksen aikana (niinkuin Suomessa aina jos vauva syntyy sairaalassa) auttaa estämään vauvan vaurioitumista.

- Vauvan verensokeri voi laskea syntymän jälkeen.
- Tästä seuraa noita "turhia" verikokeita.
- Pahimmillaan vauva voi tarvita tehohoitoa tai saada pysyviä ongelmia jos verensokeri pääsee putoamaan liikaa. Tämäkin pystytään yleensä seurannalla estämään.

- Nopea kotiinlähtö ei ole mahdollinen jos on rd. Vauvan verensokeria pitää seurata.

- rd vaikuttaa merkittävästi äidin riskiin saada 2-tyypin diabetes myöhemmin. Näillä on todella vahva yhteys. Ja 2-tyypin diabetes on vanhemmiten hankala sairaus koska se ei ole vain syömisten tarkkailua ja insuliinia vaan myös paranemattomia haavoja ja muita elimistön vaurioita kun/jos se etenee. Diabetes on yksi merkittävä raajojen amputaatioiden syy.

- Ylipaino vaikeuttaa synnytyksiä ja lisää ongelmien riskiä. Jokaiselle ei tule ongelmia mutta ylipainoisille enemmän. Ihmisistä en tiedä mutta eläinpuolella ylipaino lisää esim. sikiön asentovirheitä ja jälkeläisten kuolleisuutta. Ihmisillä kuolleisuus on tehokkaan hoidon takia niin pieni että vaikutus ei tule esiin.
 
Aiemman lisäksi
Lisäksi:
Raskaushypertension (raskausviikon 20 jälkeen ilmaantuva kohonnut verenpaine) ja pre-eklampsian riski on raskausdiabeetikoilla suurentunut.
Perinataalikomplikaatioiden esiintyvyys on suurentunut erityisesti raskausdiabetesta sairastavien äitien makrosomisilla sikiöillä ja vastasyntyneillä.
Insuliinihoitoitoa tarvitsevilla (vaikea-asteisempi sairaus) raskausdiabeetikoilla perinataalikuolleisuus on 2–3 kertaa suurempi kuin muulla väestöllä.
Raskausdiabetekseen liittyy suurentunut vastasyntyneen hengitysvaikeuksien riski.
Raskausdiabeetikoiden vastasyntyneillä on suurentunut polysytemian (punasolujen tilavuusosuus eli hematokriitti yli 0,65) riski.
Raskausdiabeetikkoäitien lapsilla on suurentunut hyperbilirubinemiavaara
Äidin raskausdiabetes ilmeisesti suurentaa lapsen ylipainon, glukoosiaineenvaihdunnan häiriön ja metabolisen oireyhtymän riskiä, varsinkin jos se liittyy ylipainoon
 
terkkari
en itse jaksa oikeesti uskoa ap:n tarinaa. todennäköisempää on että alkuvaiheissa raskauksia on käyty läpi asiat ja ap ei niitä ole noteerannut. jos kerta pitää neuvolassa terkkojen puheita vain löpinänä. ja päihtyneenä (sokerista vai viinasta?) kun asioita mietiskelee useamman lapsen äiti,niin just ja joo ja hyvää iltaa. eli tuo raskausdiabetes on hyvä pysäkki miettiä terveellisiä elämäntapoja ja muutosta parempaan elämään. esim. sokeriohjannassa josta olet sen mittarin ja nipun papereita saanut käydään ihan ensimmäisenä ne faktat läpi, kummallista jos juuri sinun tapauksessasi niistä ei mainittu mitään...
 
vierass
Netistäkö se nyt pitää sekin asia penkoa, että mitä se tarkoittaa vauvalle se rd?
Vauvan tottuessa korkeaan verensokeriin hänen sokeriarvonsa romahtavat syntymän jälkeen ja hän voi joutua teholle sokeritiputukseen eli pistetään tippaletku päähän. Vauva ei välttämättä jaksa edes syödä, vaan häntä syötetään sitten tasaisin väliajoin, vaikka maha-nenäletkulla, jos muuten ei mene tarvittava määrä.
 
Vierras
Raskausdiabetekseen liittyy kohonnut kohtukuoleman riSki. Iso vauva tarvii enempi happea jolloin hapenpuute esim istukan toimintahäiriön vuoksi johtaa nopeammin ongelmiin.
 
Rd tapaus
Itselläni oli korkea paasto toisessa raskaudessa, ekassa ei mitään. Tunnollisesti mittailin sokereita ihan sen takia että pääatään mahd. pian sairaalasta kotiin ja joka kerta jäi alle rajan. Se kannatti, vauvan sokerit oli loistavat ja päästiin nopeasti pois. Mulla oli huoneessa 2 synnyttäjää jotka joutuivat vielä jäämään vauvojen sokeriarvojen takia.
 
kättäri
Kiitos vastauksesta. Tuo isokokoisuus tarkoittaa ilmeisesti jotain muuta kuin vaan kiloja..? Yksi lapsistani syntyi 5-kiloisena, mutta lääkäri piti normaalikokoisena, eikä jumittanut mistään. Pituutta siis riitti myös ja viikkojakin oli kasassa paljon.
Sen takia 4,5 kiloa ei miltään oikein kuulosta, mutta onko tuosta luettava se, että oli kokoonsa nähden isokokoinen eli juuri tuo hartiat leveemmät kuin pää jne.. ?

Oliko sulla hoitona insuliini vai miten "paha" rd sulla oli?

Tässä kun "päissään" itse koittaa keksiä uhkakuvia, niin tuli sellainenkin mieleen, että tuleeko sokerivauvasta aina 1-tyypin diabeetikko?

Sokeritiputus kuulostaa pahalta, vaikka en minä siitäkään toki mitään tiedä.. Pitää varmaan kerätä näitä kysymyksiä ja soittaa jollekin ammattilaiselle.
Tuo yli 4.5 kiloinen vauva oli syntynyt viikolla 36, eli kuukauden etuajassa. Jos olisi annettu mennä täysaikaiseksi, niin paino olisi lähennellyt varmasti kuutta kiloa! Sokerivauvathan on lihavia syntyessään. Eli kun ns. normaali vauvaa raivaa tiensä synnytyskanavassa päällään, niin sokerivauvan kroppa onkin isompi kuin pää ja voi juuttua kiinni hartioista. Seurauksena vauvalle yläraajan/solisluun murtumaa, erbin pareesia (olkahermopunos vaurioituu ja käsi on toimintakyvytön joko väliaikaisesti tai pysyvästi.) ym..
Tuolla esimerkkini vauvallakin muuten todettiin osastolla sitten solisluussa murtuma ja oli kyllä tosi kipeän oloinen ja käsittelylle arka vauva sen vuoksi.

Parhaillaan on menossa tutkimuksia siitä, mitä vaikutuksia äidin rd:llä on lapsuustyypin diabetekseen. Varmaa tietoa siitä ei voida vielä antaa.

Itselläni ei onneksi ole ollut raskausdiabetestä, isokokoinen vauva kyllä muuten ja kyllä oli työläs synnyttää! :)
 
ploppis
Hoitamaton raskausdiebetes hidastaa sikiön kauhkojen kehitystä. Jos lapsi syntyy ennen aikojaan keskosena tietää se ongelmia, varsinkin mitä aiemmin lapsi syntyy. Yksi ensimmäisistä asioista jotka opin, kun lapseni syntyi 3kk etuajassa. Keskolan lääkäri oli hyvin helpottunut, kun kuuli että olin sokeritestissä käynyt ja tulos oli ollit normaali.
 

Yhteistyössä