raskauskilojen karistajat ja elämäntapojen entraajat (lokakuiset 2010 jne.)

elikkäs aloitampa ketjun niin on sitten sekin tehty :) oma tarkoitus on palautella elintapoja (liikunta ja ruokailutottumuksia) raskauden jälkeen (nyt rv 39 la 18.10) ja saada siinä samalla painoa tippumaan, raskaus kun toi (ja syöminen) + 26 lisäkiloa tähän saakka (lähtöpaino ja siis ensimmäinen tavoitepaino on 70kiloa) mutta toki välille muitakin tavotteita mahtuu...imetyksen onnistuminen, ruokavalion remppaaminen ja säännöllinen arkiliikunta osaksi arkea jne.

Elikkäs kiva ois jos löytyisi muitakin joilla asia lähiaikoina alkaisi olla ajankohtainen tai/ja peilikuva ahdistaa...

tarkoitus olisi aloittaa tuossa marraskuussa 2010 aktiivisemmin ..toki mukaan saa ilmottautua jo aijemmin ehtisi tutustuakkin hieman) tai myöhemmin, sillä varmasti tsemppiä kaipaan itse ainakin kuukausien ajan.

joulukin vielä tulossa...:xmas:

mutta muita mukaan? Laitathan tietosi yv:nä


Neila
Paino ennen raskautta 70 kiloa
Raskauden aikainen nousu tähän mennessä +26kiloa
la: 18.10.2010

mietin et pitäskö mitata mittanauhalla mittojanyt isoimmillaan, toimisivat hienona kannustimena edistymisestä sitten matkan varrella..:saint:
 
Eli siis kiloja noussut tähän mennessä 20!!! Laskettuaika meni jo, joka oli siis 2.10.2010. Turvotus on kaameeta ja niin haluaa tän nyytin syntyvän!!
Vertaistukea ja keskustelua yms. todellakin tarvitaan täälläkin. Vaikkakin reilu 2 vuotta sitten laihdutin 15 kiloa painonvartijoiden points ohjelmalla, jota siis ehkä nytkin kokeilen. Katsoo kuinka vauvana kanssa kaikki lähtee sujumaan.. Eikös sitä saanut "laihduttaa" imetettäessäkin??
Aiemminhan ei saanut ja ei myöskään raskausaikana. Mutta ylipainoiset saa laihduttaa myös raskaana kunhan syö oikein ja monipuolisesti. Näin mulle neuvolatäti sanoi. Tai ainakin niin ettei paino nousis, mutta mullakin nousee vaikka syön syht terveellisesti..
Hanttaliini
 
heippa!
Minäkin voisin tänne jo alustavasti kirojoitella. Laskettu on siis vasta 2.11.2010 mutta kovasti toivoisi että tulisi vähän aikaisemmin.

Täällä siis pituutta on tuo 171 ja paino tällähetkellä menee n86kg tienoilla. Mutta viime neuvoloissa on noussut semmoista +800g tahtia... että vielä ehtii kertymään.
Lopullinen painotavoite olisi päästä takaisin sinne 70kg tienoille. Mutta jos nyt aluksi ainakin 74kg :)
(Paino ekalla neuvolakäynnillä siis 78kg onnistuin lihoamaan jo ennen raskautta aika "mukavasti")

Muuten tavoitteena olisi kunnonkohottaminen (liikunta jäänyt nyt ihan kokonaan) sekä tietysti vähän yrittää vähentää tuota turhaa herkuttelua :/
 
tervetuloa hanttaliini ja ryöminkäinen! mukavaa ois jakaa tämäkin "matka" jonkun kanssa, ja mikäs sen mukavampaa kun jakaa asia jonkun kanssa...täällä eilen neuvolassa käyty (39+2) ja paino oli noussut viime neuvolakäyntiin +1450gr/viikko mutta edelliseen KYS käyntiin (viime pe kävin koska paino nousi 92-->96 4 vrk) laskenut hieman, ja oli siis 94,6 kiloa...
huokaus...
Synnytyksen lähestymisestä ei ole minkäänlaista osviittaa olemassa ja terkkakin sano et käynnistysaikaakaan ei katsota ennen kun 41+ ja seuraavan neuvola ajan sain ensiviikon torstaille jolloin siis rv 40+3 menossa...elikkäs sielläkään ei vielä oteta koko käynnistystä puheeksi, aikaisintaan 2 viikon kuluttua...*huokaa vielä syvempää*

kuulumisia odotellen ja nyt jo seurastanne kiitellen, Neila

ainiin...jos aateltas et paino nousis sinne 96 kiloon raskauden aikana niin se tietäs mulle -26kiloa raskausaikana ja aikamoista urakkaa siis.....eka 1-3kk tarkoitus oli katsoa mitä katoaa "itsestään" imetyksen ja terveellisen ruokavalion myötä ..pakko kai ois koettaa vaunuilla ja opetella taas liikkumaan ja huolehtimaan itsestään jo tuonakin aikana...

noh, kaikki aikanaan
 
Täällä on nyt päästy hyvään alkuun raskautta ennen olevien mittojen saavuttamisessa. Eli neiti syntyi 15.10.10 Ja tänään vaa'alla käväsin niin paino on tippunut nyt 10 kiloa. (Paino siis nousi sairaalan paprujen mukaan 17 kiloa koko raskauden aikana.) Olen onnessani ja siis laihduttanut en ole. Pelkällä imetyksellä taitaa olla sormensa pelissä. Aattelin että sitten ku on jälkitarkastus ollut eli mulla se on 15.12 niin näkee paljonko on vielä pudotettavaa. Mulla tavoitepaino on kuitenkin sen 67 kiloa aluksi.. Siihen jos pääsee niin jokunen kilo vois sen jälkeen vielä tippua. Salitreenit meinaan aloittaa tammikuussa ja samalla myös uinnin. Zumbaa haluaisin testata tai jokin kuntojumppa missä tulee kunnolla hiki! Tietenkin riippuu neitistä onko niin tissitakiainen että pääseekö sitä vaunulenkkiä kauemmas erkanemaan :) Jälkitarkastusta odotellessa :D :whistle:

Muokkasin vähän ;)
 
Viimeksi muokattu:
Hanttaliini81: mukava kun siusta kuulee, itsekkin ajattelin alkaa tänne kirjailemaan kuulumisia arjesta aina sinne saakka kun ensin jälkitarkastukseen pääsee, miettii sitten tuota painoprojektia enempi projektina kunhan saa arjen ensin käyntiin. =)

Meillä neiti syntyi 18.10.2010 ja vaaka silloin näytti ruhtinalliset 96kiloa!! lähtöpaino oli siis 70 kiloa joten se ensin nyt siis tavoitteena ja sinnekkin matkaa 26 kiloa...noh, kiirekkös tässä kunhan suunta on oikea =) jälkitarkastukseen asti olen murehtimatta, imetän ja koetan pysyä herkkujen kanssa ainakin kohtuudessa sekä syödä monipuolisesti.

itse kävin eilen uteliaisuuttani kanssa kotivaakassa ja eilisen paino oli 88kiloa...elikkäs siis synnytyksestä eiliseen -8kiloa :wave: näillä mennään.

Maitoa ollut niukasti ja olenkin koettanu saada imetyksen käyntiin ja nyt alkaakin maito piisata, tämä nyt siis ensimmäinen tavoite (2 edellisestä maito loppui kokonaan 2 viikossa) haluisin imettää ainakin 2-3kk (maidosta kiinni, mielelläni imettäisin kauemminkin mutta jo tuo olisi NIIN iso ilo...) kotona on sisaruksia 3kpl joten ainakaan tekeminen ei lopu...

jaksamisia, voimia yövalvomisiin ja vauvantuoksuista arkea (voiko ihanampaa ollakkaan :heart:) kaikille, tulkaahan kertomaan kuulumisia arjesta, elosta, iloista ja suruista.....

Neila ja neiti nöttönen 6vrk
 
:wave:
Neila, kyllähän mä täällä käyn toki :) Samassa junassa ollaan ni mikäs tän parempaa oliskaa ;)

Mulla nyt oli kuumetta toissayönä ja rinta niin kippee että ai saakeli!!! Onneka toisen tukoksesta saanut aukeemaan, toinen tiukemasssa ja huonossa kohti. Vaikeeta saada vauva silleen rinnalle että imu osuis siihen kohtaan missä se patti on.. Kuumaa suihkua ja hierontaa.. Ja kuumaa vesipulloa pidin eilen tossa rinnalla. Sen jälkeen heruikin hyvin kun neiti halus tissiä.

Paino nyt pudonnut 11 kiloa. IHANAA!!!! Aim sou häpii!!!!! :D

Nyt aamupalaa.. Nukuttiin vähän myöhempään :p

Hanttaliini
 
Huomenia hanttaliini ja kanssasisaret (toivottavasti liittyvät matkaan kun ajankohtaista on ) :wave:

Täällä imetyksen sujuminen meinaa tuottaa ongelmaa ja painonpudotukset tosiaan on ensivuoden alusta saakka suunnitelmissa, sinne saakka mennään millä on aijottukkin...mutta siis, imetyksen kanssa tehty töitä, vauva ollut rinnalla ajottain 24/7 kun maito ei vaan meinaa riittää...on syöty hyvin ja monipuolisesti ja juotu paljon ( kahvia, kotikaljaa..kaikkea mikä vanhan kansan mukaan auttaa maidon nousuun ja nukuttukkin hieman) mutta on niin niukkaa että juuri ja juuri tyttö pysyy tyytyväisenä....ruoka määrien lisiessä en sitten tiedä kestääkö maidon tuotanto mukana...kerran eilen kokeilin pumpulla mitä sain ja "saalis" oli noin 25ml joten isoja määriä tuskin saa tyttökään ko. toimnnasta..läheisyyttä ja lämpöä senkin eestä, mutta vielä siis sinnitellään..josko vielä sittenkin päästäisiin täysimetykseen. Joko rinta on parempana??

Nimiäisiä pitäisi alkaa pohtimaan ja järjestelemäänkin kun alkaa joulu lähestyä että saa ne alta pois, onneks neitille alkaa nimikin hiljalleen hahmottua.

aamulla kävin vaakassa kun en voinu olla käymättä :LOL: ja 85,9 kiloa elikkäs synnytyksen jälkeen lähtenyt -10,1 kiloa ilman diettejä tms. minäkin oon niin happy....elikkäs urakkaa sitten ensi vuonna tän aamuisen lukeman perusteella olisi noin 16 kiloa ensin tiedossa jonka jälkeen oltaisiin lähtötilanteessa.

Neila ja neiti nöttönen 10vrk
 
Voi, täällä vielä ootellaan että saisi vaavin viereen :) Nyt tosin on laskeutunut ja kiinnittynyt ja pari iltaa ollut kipeitä supistuksia joten toivotaan että jotain tapahtuu pian.

neila Millaiset nimiäiset te aiotte pitää ? Täällä on niitä mietitty jo vähän valmiiksi kun jotenkin vaikea päättää että millaiset niistä tehdään, kun ei niihin ole samaa kaavaa kuin ristiäisiin.. Täällä toivotaan vaan että vaavi ei mene kovin yliaikaiseksi että ehtisi juhlat pitää ennen joulua.

Painoa on nyt tullut tasan 10kg katsotaan kuinka nopeasti pääsee sitten takaisin omiin mittoihin. Teillä on tosi hienosti molemmilla tippunut paino vain imetyksellä! Toivottavasti kuulun samaan ryhmään :)

Onnea vielä teidän perheille :)

R ja pyöriäinen 39+2
 
heips hengenheimolaiset :wave:

kirjoittelu hieman aina kestää vaan vastaamaan kiirehdin kunhan hieman sain nukutuksi...vauva syö ja nukkuu 24/7 noin 1h kerrallaan molempia ja sitten olinkin NIIN väsynyt...mies valvoi yhen yön vauvan kanssa ja kun itse sai 7h keskeytymätöntä unta niin jo on olo toinen...kuinka aika olikaan saanu jo unohtumaan miten voi väsyttää vauva arki..mieskin jo tuumas ettei ihan heti ainakaan toista meille hankita..miten muut olette saanu nukuttua? mulla ilmeisesti ei meinaa maito (taaskaan) piisata ja nälkä iskee pikkuneitiin ihan vähän väliä....

Nimiäisasiaa:: pro seremoniamestarit kun googlettaa saa sivuston jolta olen itse tilannu edellisillä kerroilla nimenanto ja kummitodistukset kummeille ja lapselle sekä sisaruksille omat versiot.. nimi alkaa hiljalleen hahmottia kohdilleen ja lastenvalvojallakin jo käytiin joten saadaan tuo neitin nimi jo maistraattiin ilmoittaa ja isän sukunimi käyttöön.

Paino: eilen 85kg tasan, vai oliko se tänään? imettäny tosiaan olen sen minkä maitoa tulee ja tissillä on aikaa vietetty....jos neiti syö huonommin ja sitten lypsämn loput niin maitoa tulee n. 25ml, mites muilla? piisaako maito ja millaiset on imetysvälit???

Kohta on ryöminkäiselläkin nyytti sylissä :heart: joko lie hakemassa?....

Ainiin, ajamassa kävin hepalla viimeviikolla 1x ja hyvin meni, ei haitannu sade tai tuuli kun sai omaa aikaa n 45min ...ja eilen sitten miehen kanssa käytiin kokeeksi ratsastamassa n 45min metsässä ja se vielä hieman oli epämukavaa, lähinnä häntäluun sain kipeäksi vaikka vaan kävellä köpöteltiin....seuraava kerta saa odottaa....

Neila ja vielä toistaiseksi nimetön nöttönen huomenna 2viikkoa...minne aika oikein menee??
 
Täällä minä heii!! :wave:

Mulla nyt elikkäs siis paino tippunut 12 kiloa.. Ehkä vähän reilu.. En siis edelleenkään ole laihduttanut. Vettä menee pvässä abouttiarallaa 3litraa, et sekin tekee vaikkakin imetän, mutta kaipa ne nesteet lähtee kiertoon ainakin kusen määrästä jos vertaa :D :D

Eli ennen synnytystä vikalla neuvolakäynnillä paino oli 92,7kg HUIH!! Nyt oli lukema toissa aamuna 80,4kg et melkeen 13 kiloa!! Wuhuuu :D Farkutkin menee jalkaan, tosin tuumakoko 32 ja noissa mun pieneimmissä on 29 vyötärö. Huomaa et on lanteet leventyny ja REIDET! Mut onneks säästin edellisesn laihdutuksen jälkeen nää farkut mitkä sillon ostin kun 10 kiloa oli lähtenyt :) Tammikuuta odotellessa ja sitä että pääsee alottamaan jonkin hikitreenin!!!
Mulla on jälkitarkastus vasta 15.12 eli tasan 8vkoa synnytyksestä. Tosi pitkään ne odotuttaa, ärsyttävää! : /

Neilalle tosta imetyksestä. Täälläkin tyttö oli ekat 2 viikkoo rinnalla melkeen kokoajan. Nyt on pikkusen välit pidentynyt. Mut todella paljon vaihtelee. Joskus syö puolentunnin välein ja sillonkin on sen tunnin kerrallaan. Nukkuu kyllä pitkiäkin välejä eli jonkun 3,5-4 tuntia ja syö sitten reilu puolituntia kerrallaan.
Tänään oli neuvola niin paino ei ollut vielä noussu syntymäpainoon. 10g uupu ja sekös mua sitten vituttaa ja mietityttää et riittääkökään mulla maito kun tyttö kuitenkin syö tiheesti ja oleilee rinnalla pitkiäkin aikoja. Lisämaitoa ei ole saanut yhtään et pelkällä rinnalla on tää 18 vrk menty. Neuvolantätin mielestä maito riittää ja painon nousukin hänen mielestää riittävä, mutta kun ite epäilen niin perjantaina käydään tossa neukussa mittauttaa paino et minkä verran noussu kun ekaa kertaa oli tuolla punnituksessa. Sano täti että vaa'atkin kun vaihdellu niin toi painonnousukaan ei ole todellinen. Kotivaaka kyllä näyttää että paino tytöllä nousee ku se on nyt kotona mitattuna painanu 4kg ja vielä viikko sitten 3,5kg. (syntymäpaino siis 3540g ja sairaalasta lähtiessä 3280g, pituus 50 senttiä ja pipo 34,5cm) Jännä miten sit neuvolan vaaka näyttää noin paljon vähemmän. Mulla kun on olllut kokoajan mielessä se et pitäskö antaa lisämaitoo? Mutkun haluisin täysimettää mahdollisimman pitkään. Mut sen näkee nyt sit taas perjantaina. Jos ei paino nouse tarpeeks ni pakko kai sitten pettyä itteensä ja antaa sitä nannia kun en halua neitiä näännyttääkkään saatikka et huutaa nälkäänsä turhaan!!!
Välillä niin turhauttaa et tekis mieli pistää tupakaks! Mut kuulemma ressata ei pitäs. Kun ei se laps tyhjällä mahalla nuku niin toi kyllä nukkuu tosi hyviä pätkiä ja pissiäkin vaipassa on aina kun se vaihdetaan päivässä n. 6-7 vaippaa riippuen onko pierua vaipassa :) Mut näillä mennään ja katellaa mitä seuraavaks. Muuten neiti oli kasvanut syntymästään 1,6 senttiä ja pää 1,1senttiä et kasvaa se :heart:

Hanttaliini ja neitinen 18vrk
 
Viimeksi muokattu:
Hanttaliini81: olipa mukava lukea ajatuksiasi..imetyksestä vielä et hienostihan neitillä on paino noussut, tai siis riittävästi. lisämaitoa kun antaa niin sitten on harvemmin rinnalla mikä johtaa helposti siihen ettei maito nouse niin hyvin ja sitten saa antaa lisämaitoa ja hiljalleen oma maidon tuotanto jää matkasta..eli rinnalla "roikkumalla" vauva tilaa itselleen maitoa =) kyllä se varmasti riittää, tsemppiä. työlästä se on, mutta hienosti on menny jos edelleen täysimetyksellä...kyllä se siitä! *rutistaa halata" Täällä kokeilin mitä tulee pumppaamalla ennen vauvan syöttöä ja saalis oli 1m ml yhteensä...joten vaikka edelleen ahkeraan tissitellään jne on miun pakko antaa lisämaitoa...ja itkuhan siitä itsellekkin tuli...aivan kun olisin pettäny oman lapseni...kummallinen tunne ja turha, mutta tunteena sekin oli sitten käsiteltävä..jotenkin niin ihania raskaudestaan huolimatta kun toinen on ihan liki rinnalla....ja oisin todellakin halunnut imettää täysimetyksellä....mutta kuten sanoinkin, kahdella edellisellä sama tarina...mikähän siinä on ettei mun kroppa vaan toimi????? jos jollain ois ideoita miten lisätä maidon nousua niin ideoita vastaan otetaan...

ja paino...ilman laihdutusta -12.1 kiloa...vaaka nyt näyttää 84,9kg

Neila ja Vielä nimetön neiti
 
hei mäkin voisin tänne liittyä =)
eli mulla oli ekassa neuvolassa paino 83kg ja viimeisessä 96kg painohan ei raskauden aikana noussut pahasti (onneksi) mutta kun oli jo ennestään tuota painoa ihan riittävästi (jäänyt ekasta raskaudesta kun paino nousi 23kg)
tänä aamuna paino näytti 88.4 eli vielä semmoinen 5kg on raskaus kiloja.

synnytyksestä on nyt siis viikko ja 1 päivä että hyvinhän tässä on jo lähtenyt. laitokselle ei jäänyt kuin 5kg.
imetyksestä sen verran et mulla onneksi tulee hyvin maitoa. vähän yli omankin tarpeen, toivotaan että se nyt sitten jonkun verran auttaisi tuossa painon pudotuksessa.
virallisestihan mä en laihduta vielä ehkä sitten joskus jälkitarkastuksen jälkeen. mikään hoppuhan tässä ei ole =)
 
Ryöminkäinen ilmoittautuu, 3.11.2010 syntyi ihana pikku neiti 49cm ja 3590g! Tänään ollaan päästy kotia ja nyt alkaisi sitten vauva arki.

Täällä käytiin tosiaan sairaalassa yö viettämässä jo ennen synnytystä tultiin kuitenkin seuraavaksi päiväksi kotiin kun tilanne ei edennyt. klo 1 yöllä tuolloin 3 päivä mentiin sitten takaisin ja sille reissulle jäätiin. Kohdun suu oli niin vähän kuitenkin auki sinne tultaessa että sain kipulääke piikin pakaraan ja hetkeksi lepohuoneeseen nukkumaan. Tämän jälkeen yritin vielä puoli tuntia pärjätä suihkussa, mutta sitten ei enää kestänyt. Pääsiin viimein saliin ja ilokaasun pariin.

Oli muuten minulla hyvin toimivaa tavaraa sillä pärjättiin niin kauan että kohdun suu oli sen reilu 3-4cm auki ja sen jälkeen puhkaistiin kalvot, pistettiin oksitosiini tippa sekä epiduraali puudute. Joka myöskin toimi kuin unelma en tuntenut oikeastaan muuta kuin hieman poltetta toisessa pakarassa ja kun seuraavan kerran alkoi jotain tuntumaan olin täysin auki ja sain alkaa ponnistamaan kun siltä tuntui.

Ponnistus vaihe oli aivan tuskainen ja sitä jatkukin yli tunnin jonka jälkeen onneksi otettiin imukuppi avuksi. Imukuppikin pääsi 2 kertaa ensiksi irti ennen kun onnistui. Tuossa vaiheessa kipu oli ihan mieletön ja se huuto mikä minusta lähti oli kyllä aika uskomaton. Onneksi sitä ei mitenkään kovin tarkkaan pysty muistamaan.

Mutta ihanaa oli kun sai pienen rääkyvän vauvan syliin! Lääkäri totesi että imukupin jälki oli vähän päälaen sivulla mikä ilmeisesti viittasi asentovirheeseen mikä taas aiheutti tuon pitkittyneen ponnistus vaiheen.

yhteensä synnytys kesti sen reilu 12h ja kun käytiin papereita läpi sanoi kätilö että voisi hyvin olla uudelleen synnyttäjän paperit, että sen verran nopeasti kuitenkin kaikki meni sen 3-4cm jälkeen.

kaiken kaikkiaan siis meni hyvin ja olen tyytyväinen, mutta harkitsen kyllä tarkkaan tuleeko meille toista lasta

Neiti on ollut hyvin kiltti ja maito on noussut hyvin sekä imetys onnistunut ihan luonnostaan

Tuo oli nyt kopio tuolta Lokakuisten puolelta, nyt ollaan tosiaan eka yö oltu kotona, aika jännää oli! :)

Vaa'alla kun kävin aamulla niin 6kg oli jäänyt sairaalaan. Joten eipä tässä pudotettavaa jäänyt kuin 4 kg + sitten ne 5-6kg mitä tuli ennen raskautta :) Nyt tosin ei ole pienintäkään halua/kiinnostusta ajatella koko painoa. Mutta eiköhän sekin aika vielä tule. Nyt vain nautitaan tästä uudesta oudosta ihmisestä.

Ryöminkäinen ja tytsy
 
hei kaikille. Täällä maidontulo loppunut vaikka mitä temppuja tehtiin ja nyt sitten neiti saa maidon pullosta, surulliset on fiilikset mutta riittihän tuo 3viikkoa kauammin kun koskaan ennemmin....
ja koska näin kävi, nyt sitten raskauskilojen kimppuun uudella innolla, imettämällähän mun on turha niitä odottaa pudottavani joten....jos 5 kiloa sais pois ennen joulua tai vuoden loppua (miel ennen joulua, sitten tasapainottelis joulun kuitenkin ruuasta nauttien ja sitten vuoden alusta taas jatkaisi...) käykäähän kirjoittelemassa kuulumisia tai liittykää mukaan jos jollain on ajankohtaista. Neila 86 kiloa ja 162cm
 

Yhteistyössä