Raskauskysely :) Okei, oli tylsää niin tein moisen.

1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
Marraskuussa

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
10, kaikki 3 edellistä synnytystäni ovat olleet kauheita ja aina tullut jotain ongelmia

3. Oletko voinut pahoin?
Kyllä. En oksentanut onneksi..

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
Kyllä. Täytyyhän sitä nimi olla valmiina.

5. Monesko lapsi on tulossa?
Neljäs

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
Ainakin näppylät jotka vallanneet koko kroppani tuntuvat hehkuvan..

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
En mitään ole muuttanut..

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
10 olisi ihanne, 8 taitaa olla lähempänä totuutta ja yöheräämiset siihen väliin vielä. 6.

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
Olen ollut. Aina ei ihan minua ymmärretä, mutta ei se mitään.

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
Olen lihonut ja löystynyt... Ja täynnä finnejä ja kaikkea muuta ällöä.

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
Pahoinvointia..

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
En ole ajatellut olla töissäkään..

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
Sängyn varmaan..

14. Oletko nyt millä mielellä?
Jokseenkin ristiriitaisin..

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?

Pupupeitto.
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
- Marraskuussa

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
- En osaa vielä sanoa. Tällä hetkellä pelkään erityisesti varhaista keskenmenoa. Siskon kokemusten perusteella synnyty kyllä pelottaa, annetaan vaikka arvo 7.

3. Oletko voinut pahoin?
- En vielä juuri ollenkaan, mutta olen vasta 4. viikolla.

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
- Kyllä, mahdollisimman pian

5. Monesko lapsi on tulossa?
- Ensimmäinen

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
- Fyysisesti varmasti en, vaikka olenkin onnellinen :D Stressi työasioista rajoittaa tosin vähän.

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
- Olen aina syönyt terveellisesti, mutta nyt olen kiinnittänyt erityishuomiota suolan vähentämiseen, sokerin ja vehnän välttämiseen, roskaruoan ja tyydyttyneen rasvan välttämiseen sekä tarpeellisten lisäravinteiden (D-vitamiini, B-vitamiini, foolihappo, Omega3, kalkki) saantiin. Olen myös lopettanut kahvin juonnin ja rajoittanut teen pariin kuppiin päivässä.

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
- 7-8, vielä ei väsytä erityisesti

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
- Ensimmäinen aika on vasta muutaman viikon päästä, mutta ainakin puhelimessa palvelu oli hyvää

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
- Vatsa ja rinnat ovat hieman turvonneet, keho tuntuu jo nyt jotenkin vieraalta, koska olen pilateksen ansiosta tottunut "pitämään korsetin kasassa" ja nyt se ei tunnu helpolta lievien kramppien ja paineen tunteen vuoksi

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
- Minulla on ollut plussaamisesta asti paineen tunnetta selässä ja alavatsassa sekä hyvin lieviä, ohimeneviä kramppeja. Rinnat ovat kipeät ja raskaat ja iho rasvaisempi. Tukkaa lähtee ehkä enemmän. Liikuntasuorituksessa uupuu nopeammin. Muuta ei vielä ole ilmennyt.

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
- En vielä

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
- Raskausajan päiväkirjan (jos se lasketaan), sitten jos kaikki menee hyvin, tulee myöhemmin ajankohtaiseksi vauvatarvikkeiden hankinta

14. Oletko nyt millä mielellä?
- Ristiriitaisella! Toisaalta olen äärimmäisen onnellinen ja kiitollinen raskaudesta ja siitä, että se sai alkunsa odotettua nopeammin. Toisaalta kaikki on niin alussa, että epätietoisuus ja riskit pelottavat. Samoin työ- ja raha-asiat huolettavat, ja sitten tunnen syyllisyyttä siitä, etten osaa keskittyä vain iloitsemaan ja nauttimaan.

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
- Ei itselläni, mutta mummulasta varmaan löytyy
 
Annabella65 Lämpimät Onnittelut raskaudestasi:wave::heart:...saanko hieman udella..

Tarkoittaako nimimerkkisi lopussa olevat numerot ikäsi syntymävuotta?..ja onko tämä raskautesi saanut alkunsa luomuna?

..sillä utelen kun itse olen 47v ja ihuna asia lukea jos siulla luomuraskaus vielä saman ikäisenä vielä alkanut..

Kiitos jo edeltä vastauksestasi:)

Oikein hyvää jatkoa raskaudellesi.:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mur-mur: Heh, kiitos onnitteluista, mutta olen "vasta" 30-vuotias ;) Nimimerkki on vain vakiintunut käyttöön muilta foorumeilta ja on ihan sattumaa. En tullut ajatelleeksikaan, että numero voisi vaikuttaa syntymävuodelta, mutta oikein hyvä pointti :D
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
- Lokakuussa :)

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
- 7+ (ei vielä oikein tiedä mitä pelätä ja paljonko tulee sattumaan, enkä ehkä haluakaan sitä paljon ajatella :D )

3. Oletko voinut pahoin?
- Joo silloin tällöin, nyt ei ehkä enää aamupahoinvointia ole ollut, mutta joskus joku tietty haju tms. saa voimaan huonosti. Matkapahoinvointi tuntuu voimistuneen :p

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
- Todellakin! :D Haluan jotenkin asennoitua siihen, mitä on tulossa. Ja haluaisin tietää ehkä siksikin kun vähän toivon tyttöä...

5. Monesko lapsi on tulossa?
- Ensimmäinen :)

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
- Hmm no en erityisemmin, ehkä se vaihe tulee myöhemmin :D

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
- Olen kyllä yrittänyt syödä monipuolisemmin, yleensä en syö kauheasti kasviksia tms., joten yritän vähän enemmän niitä syödä. Ja tietysti yritän olla syömättä haitallisia juttuja, kuten esim. salmiakki, lakritsi, maksalaatikko.. :/ On noita tullut vähän syötyä, olen vain aika tarkka yleensäkin, että jos jossain on ollut joku tutkimus niin en halua ottaa riskejä.. Mutta ei sitä aina jaksa sellaista ;) Kun vaan muistaa kohtuuden.

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
- En ole laskenut (10-12h?), mutta olen yrittänyt nukkua mahdollisimman paljon, joskus kyllä väsymys yllättää päivälläkin ja nukun päiväunet. Ja niin, jos on yöllä vähänkään kiristävät alushousut päällä niin herään viiden maissa vessahätään :D En yhtään tykkää yöheräämisistä, joten saa nähdä miten sopeudun niihin..

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
- En ole vielä käynyt kuin kerran, ja ihan ok se meni. Kysyin jonkun epämääräisen kysymyksen, ja th antoi vastauksen johonkin muuhun, sitten vielä varmistin että mikä se vastaus siihen toiseen kysymykseen olikaan, niin tuntui että häntä vähän ärsytti ja hän töksäytti hieman :D Mutta muuten meni kyllä ihan ok. Ei ehkä mikään maailman lämpimin henkilö ollut, mutta eipä minulla ole noista neuvolakäynneistä juuri kokemusta ;)

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
- Hmm, alkuun oli kai turvotusta vatsassa aika paljon.. Rinnat ovat ehkä vähän kasvaneet myös. Muuten olen ilmeisesti saanut 4 lisäkiloa, vaikka minusta näyttää että kroppani olisi kiinteämpi eikä lihavampi o_O Kasvoissa on jonkun verran finnejä...

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
- Rinnat alkoi aristaa, tunsin itseni väsyneemmäksi, piti käydä vessassa koko ajan. Mahakaan ei toiminut kunnolla. Pahoinvointi alkoi siinä viikolla 5-6. Mikään ei oikein maistunut.. Ehkä lievää masennusta myös. Sellainen merkki, mikä sai uskomaan että olen melko varmasti raskaana, oli melko tuskallisetkin krampit vatsassa.. Ei tehnyt mieli mennä minnekään, kun ne yllättivät ja oikeasti sattui :( Siihen auttoi veden juonti ja ehkä banaanit :D Nyt on tullut vähän itkukohtauksia ym., liikutun tai suutun hirmu helposti ja välillä väsyttää kamalasti.

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
- En

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
- Hmm, ei ehkä vielä tarvitse mitään kun kuitenkin niitä kertyy myöhemmin liiaksikin asti. Kunhan sen äitiyspakkauksenkin saa niin katsoo sitten, onko tarvetta muuhun :) Äidilläkin on jonkun verran noita meidän vanhoja vauvajuttuja niin ei kannata turhia hankintoja alkaa tekemään.

14. Oletko nyt millä mielellä?
- Ihan ok, mieli ehkä vähän maassa kun mies ei voi olla täällä mun kanssa :/ ainakin kolme kuukautta erossa vielä :( Väsyttää melko paljon myös. Ja niin siis yleisesti ottaen olen todella onnellinen tästä raskaudesta :) Ja vähän tietysti pelottaa, että miten kaikki etenee, mutta päivä kerrallaan :)

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
- Noh, eipä oikeastaan, sitten myöhempää varten on omat entiset barbit mutta en tiedä annanko niitä lapsilleni :D Ei ehkä mikään paras lelu pikku tytölle :) Eikä isommallekaan..
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
- Elokuussa. 18.8.13 :)

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
- Asteikolla ehkä 2 - ei siis paljoa pelota. Menee omalla painollaan.

3. Oletko voinut pahoin?
-KYLLÄ. Luojan kiitos ne pahoinvoinnit on nyt ohi... hrrr!

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
- Juu, en malta odottaa! Rakenneultra olisi edessä huomenna...

5. Monesko lapsi on tulossa?
- Ensimmäinen

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
- En, mutta muut ovat kyllä sanoneet, että hehkun. Itse olen mielestäni melkeinpä kulahtaneen näköinen; hiukset ovat ohentuneet, naama on kuiva ja finnejä tulee (ei onneksi kuitenkaan paljon) ja olen ihan pöhöttynyt. Myös ihonväri on mielestäni harmpaampi kuin tavallisesti!

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
- En ole. Noloa myöntää, mutta olen syönyt jopa tavallista huonommin! Perusruokailu sujuu normaalisti, syön paljon kasviksia ja tavallista kotiruokaa, MUTTA herkkuja tulee myös syötyä melko monipuolisesti ja useimmin, kuin normaalisti :D Pieni herkuttelu annettakoon minulle anteeksi ;)

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
- Riippuu kauheasti: joinakin öinä yli 12h, joinakin (kuten tänä yönä) ~5h.

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
- Ihan ok. Olen itse terkkari, joten neuvolakäynneistä on ollut enemmän iloa miehelleni kuin minulle. Itselle tietysti tärkeää kuulla sydänäänet ym. :) Ihan mukava terkkari itselle onneksi sattunut.

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
- Rinnat ovat kasvaneet ja nännipihat ovat tummentuneet. Lisäksi tietysti masu on kasvanut huimasti ja siitä johtuen myös raskausarpia on tullut (kurjaa kyllä, vaikkakin tiesin niin käyvän--> äitini on kuin tiikeri raskausarpineen). Iho on huonommassa kunnossa kuin normaalisti, koska atooppinen ihottumani on pahentunut. Se on ehkä ainut kurja muutos tässä raskaudessa.

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
- Viikolla 17 oksensin viimeisen kerran. Alkuraskaus oli aivan KAMALA, hyi helkuta sentään. Oksensin kaiken, siis todella KAIKEN, ulos ja väsytti niin pirusti. Sen lisäksi paleli jatkuvasti ja olin kuin kävelevä raato. Onneksi alkoivat helpottaa tuossa rv 14 tienoilla ja loppuivat sitten rv17.

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
- Olen.

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
- Vaatteita - niitä tulee ostettua jatkuvasti. Isompia ostoksia ovat varmaan pinnasänky ja auton turvakaukalo.

14. Oletko nyt millä mielellä?
- Hyvällä mielellä :) Tunsin eilen illalla ekat kunnon potkut ja olen niistä vieläkin ihan fiiliksissä!

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
- Eipä juuri. Joitakin lapsuuteni kirjoja olen halunnut säilyttää omia lapsiani varten, niitä löytyy vanhempieni luota runsaasti.
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
Marraskuussa.

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
Ei oikeastaan pelota.

3. Oletko voinut pahoin?
Olen!

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
Mieluusti kyllä.

5. Monesko lapsi on tulossa?
Toinen.

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
No en koe :D

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
Syön aina terveellisesti. Raskausaika on kyllä muuttanut ruokatottumuksiani, sillä olen jatkuvasti nälkäinen. Syön huomattavasti enemmän kuin normaalisti. Toivottavasti olo normalisoituu, kun pääsen ekan kolmanneksen paremmalle puolelle.

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
7-10. Viikonloppuna enemmän. Minua on väsyttänyt normaalia enemmän, mutta ei niin paljon kuin ensimmäisessä raskaudessa.

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
Olen, hyvin tyytyväinen.

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
Rasvaa on tullut lisää niin, että normaalit housut eivät oikein enää mene päälle (ja olen vasta viikolla 8!!!).

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
Elän tätä aikaa juurikin nyt. Ensimmäinen oire oli kuume ilman kuumeista oloa. Tätä jatkui muutaman päivän kiinnittymisestä lähtien. Päänsärky oli seuraava oire, mutta se on onneksi mennyt ohi. Sitten tulivat nälkä, väsymys ja pahoinvointi. Myös tissit ovat olleet vähän arat, ja ne ovat kasvaneet.

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
En.

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
Heh, en tiedä. Lasketaanko sitä, jos hankin itselleni äitiysvaatteita? Vauvamahaani (eli sitä lasta) vartenhan minä ne hankin :)

14. Oletko nyt millä mielellä?
Olen onnellinen ja hyväntuulinen kaikista oireista huolimatta.

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
Ei mitään erityistä, vaikka joitain vanhoja (villa)vaatteita olen (tai lasteni isovanhemmat ovat) säästänyt lapsilleni.
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
Syyskuun lopussa, mutta mennee lokakuulle todellisuudessa

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
Ei vielä tässä vaiheessa eli 1.

3. Oletko voinut pahoin?
En lainkaan enkä millään tavoin.

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
Ehdottomasti!

5. Monesko lapsi on tulossa?
Ensimmäinen.

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
Itseasiassa kyllä. Olo on todella rauhallinen, onnellinen ja jotenkin seesteisempi kuin aiemmin. Iho on myös toistaiseksi ollut erinomaisessa kunnossa.

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
En ole muuttanut ruokailussani muuta kuin ateriarytmin tasaisemmaksi ja jättänyt muutamia "kiellettyjä" ruoka-aineita pois ruokavaliosta.

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
Vaihtelevasti. Pääsääntöisesti nukun mielellään ja helposti 9-10 tuntia, mutta töiden vuoksi usein keskimäärin 7.

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
Kyllä. Kohdalleni osui oikein mukava neuvolantäti =)

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
Onhan tuota mahaa jo vähän olemassa ja myös rintavarustus on kasvanut samaa tahtia =) Muutoin ei vielä mitenkään.

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
Hillitön väsymys kuului ensimmäisen kolmanneksen oireisiin ja siitä pääsin eroon aika lailla vkon 12-13 tietämillä.

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
En toistaiseksi. Teen kuitenkin pääsääntöisesti yötyötä, joten oletan joutuvani ikävä kyllä myös saikuttamaan raskauden aikana tässä jossain vaiheessa...

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
Veikkaisin, että vaunut tai pinnasänky. Hankintoihin keskityn kuitenkin vasta myöhemmin kesällä.

14. Oletko nyt millä mielellä?
Ihan hyvällä. Flunssaa pukkaa, mutta eipä se valittamalla ainakaan parane.

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
Jos tulokas on tyttö, löytyy itseltäni kyllä pari rakkainta ja suloisinta mekkoani tytölle käytettäväksi. Miehen suvussa on kiertänyt myös ensikehto, joten se odottelee vauvelia joka tapauksessa.
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
- syyskuun puolessa välissä
2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
- ei vielä kun en ajattele sitä mutta kyllä varmaan sit lähempänä
3. Oletko voinut pahoin?
- tammi-helmikuun ajan oksentelin aika paljon aamusin mutta pitkään aikaan ei oo ollu mitään muuta ku mahakipuja
4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
- juu, ens keskiviikkona selviää :)
5. Monesko lapsi on tulossa?
- eka
6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
- en oikeestaa, on vaa sellane olo että näytän varmaa vaa lihonneelta
7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
- syön todella huonosti ja ahdistaa ihan ku pitäs aatella vähä mitä syö mutta ei meinaa tulla mitää /:
8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
- arkena 6-8 tuntia ja viikonloppusin helposti 9-12h
9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
- juu olen tähän asti
10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
- "omat" vaatteet ei mee enää päälle ): tissit on hirveet tankit ja kaikki on tukalaa :D
11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
- sitä oksentelua ja pahoinvointia, ku ne alko menee ohi oli väsymystä ja pyörrytti aika usei
12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
- kyl mä yhen 3 päivän saikun hain mutta en muuta
13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
- koitan olla ostamatta viel kauheesti mitää ku ei oo mikää kiire vielä, sit ku päästää isompaa asuntoon ni sit varmaan pikku hiljaa alan miettii niitä hankintoja enemmä
14. Oletko nyt millä mielellä?
- erittäin hyvillä, eilen alko nuo liikkeetki tuntumaa ja loppua ei näy! :) tuo mies ei vaan meinaa malttaa oottaa että alkaa tuntee päällekki päi
15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
- no ekana tulee mielee ku viime jouluna mies osti äitillensä mukin jossa luki 'äiti' ja säästettiinki se meille ja vitsailtiin että se saa oottaa tuol paketissa kunnes sen voi antaa mulle, eipä osattu aavistaa että alle vuoden sisään sen paketin saakin jo avata :)
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
-Joulukuussa

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
-9

3. Oletko voinut pahoin?
- Pientä kuvotusta on ollut, en ole vielä oksentanut kuitenkaan

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
- Helpottaahan se hankintoja. :) Olen tosin nähnyt unta että tyttö tulisi, ja niin on kuulemma nähnyt siskonikin. :)

5. Monesko lapsi on tulossa?
- Esikoinen. Miehen kanssa vielä väännetään kättä että kuinka monta olis tarkoitus yrittää. Itselle riittäisi tämä yksikin.

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
- Ei kauheen hehkeä olo ole. Mutta eipä tarvitse vetää mahaa sisään. :D Pari perhetuttua naista on arvannut että olen raskaana kun ovat puhuneet mun kanssa puhelimessa. Kuulostan kuulemma niin äidilliseltä. :D

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
- Jätin roskaruoan ja tottakai alkoholin pois. Eniten harmittaa salaatti- ja homejuuston poisjättö. Tosin olen kyllä laittanut niitä pizzaan. Koitan syödä enemmän kasviksia ja kalaa.

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
- noin 8 h + päiväunet 1-4 tuntia :D

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
- En ole vielä käynyt.

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
- Tissit on kasvaneet. :O Välillä turvottaa, ja kokoajan pissattaa. :)

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
- Yökötys jo 2 viikkoa ennen + testiä, jatkui noin kuukauden ajan. Alavatsakivut oli kans aika pahat. Nyt molemmat helpottamaan päin. Uutena tullut huimaus ja tuskanhiki. Eritoten aamuisin. Ja tosiaan ikinä ei aamulla tiedä mistä kohtaa turvottaa ja mitkä vaatteet menee päälle. :p

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
- En vielä. Tosin mulla on ennestään selkäongelmia joten saa nähdä miten käy kun tää tästä etenee.

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
- Meillä on kaikki hankkimatta vielä. :)

14. Oletko nyt millä mielellä?
- Tosi onnellinen. Ihan kun ois jossain rauhoittavissa lääkkeissä. :D

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
- Pappalta ristiäislahjaksi saamani pehmopupu, itse vauvana käyttämäni hellehattu ja näillä näkymin vauva nukkuu myös samassa pinnasängyssä kuin minä aikoinaan.
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
-Kesäkuussa
2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
- en oikein osaa pelätä,kun eka raskaus,mutta sanoisin joku 7.
3. Oletko voinut pahoin?
-alkuraskaudesta enempi,nyt tulee pahaolo matalien paineiden takia.
4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
-Halusin,mutta mies ei. Joten ei otettu selvää.
5. Monesko lapsi on tulossa?
-ensimmäinen.
6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
-puolivälissä joo tunsin,nyt lähinnä olo "norsu posliinikaupassa"
7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
-3-10
9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
-kiloja on tullut lisää, joista oon ollu iloinen. muotoja on tullut lisää.
11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
-rv 14 asti kesti väsymys ja pahoinvointi. Meni kyllä ohi, nyt taas väsyttää. :D
12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
-Nyt jouduin,viikko ennen mammaloman alkua.

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
-öö. vaippoja. :D

14. Oletko nyt millä mielellä?
-No ihan jees, väsyttää vaan.
15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
-miun uninalle.
 
Kysymykset tulevat tässä;

1. Missä kuussa on laskettu aikasi?

-Joulukuussa

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?

-asteikolla 7

3. Oletko voinut pahoin?

-Kyllä, lähinnä etonut 3viikkoa.

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?

-Olen vielä kahden vaiheilla, aluksi oli selvää että kyllä, nyt olen alkanut harkitsemaan.

5. Monesko lapsi on tulossa?

-esikoinen

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?

-en ainakaan vielä, mutta välillä on ollut hyvä fiilis

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?

-olen yrittänyt syödä terveellisemmin mutta etova olo ja mieliteot ovat hiukan vieneet minua roskaruoan pariin..

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?

-en pysty nukkumaan yhtään, tai en pysty nukahtamaan, raskauden aikana nukkumisest on tullut mahdotonta :(

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?

-en ole

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?

-turvotus ja lihonen ei tunnu hyvältä eikä näytä hyvältä

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?

-Edelleen on päällä, olen viikolla 7+2; pissahätä, turvotus, väsymys, etova olo, rintoihin sattuu, hengästyminen, uupumus, selkäkipu

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?

-en

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?

-varmaan kaikkea pientä pikku hiljaa, vaatteita.

14. Oletko nyt millä mielellä?

-ihan ok fiilis

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?

-minulla on itse tehty torkkupeitto 14-vuotiaana
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi? Marraskuussa

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ? 5

3. Oletko voinut pahoin? Etovaa oloa on ollut. Pahoinvointi kuitenkin huomattavasti lievempää, kun edellisissä raskauksissa

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen? KYLLÄ!!

5. Monesko lapsi on tulossa? 3.

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti? en ole mielestäni ikinä hehkunut raskausaikana..

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut? Roskaruoka ei uppoa läheskään entiseen malliin. muuten syön, niinkuin ennenkin. Tosin pienempiä annoksia ja useammin

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin? 8-9

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)? Kyllä

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka? Takapuoli on levinnyt ja masu alkaa pullottaa

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi? Etovaa oloa viikot 7-12 väsymys alkoi hieman aiemmin ja alkaa myös olla nyt ohi (rv tällähetkellä 13+2). Rintojen aristusta on ollut jo ennen plussaa ja jatkuu edelleen. alussa oli myös kauhea turvotus, joka helpotti 9. viikolla

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ? en

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi? Lähes kaikki vauvakamat on laitettu kiertoon kuopuksen jäljiltä, joten aikalailla kaikki pitää hommata (käytettynä ostan suurimman osan). Seuraavaksi varmaan tulee osteltua vaatteita ja vaunut

14. Oletko nyt millä mielellä? Ihan hyvällä ja energisellä

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi? Rakas mummoni oli säästänyt pussilakanan, joka on ollut myös minulla vauvana. Miehen puolelta löytyy pienen pienet potkuhousut (koko 55cm), joita hän on käyttänyt vauvana
 
Viimeksi muokattu:
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
Elokuussa, 12.8.

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
Ei oikeastaan pelota, eiköhän se mene omalla painollaan. Vielä ei oikein osaa jännittääkään, ehkä senkin aika vielä tulee. :)

3. Oletko voinut pahoin?
Hyvin vähän. Alkuraskaudessa parin viikon ajan oli satunnaista etovaa oloa.

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?

Halusin, mutta ultrassa ei saatu varmuutta asiaan. Voi tulla kumpi vaan.

5. Monesko lapsi on tulossa?
Ensimmäinen.

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
No siinä mielessä, että iho on hyvässä kunnossa ja hiuksetkaan ei tunnu rasvoittuvan ollenkaan! Myös pyöristyvä maha tuntuu naiselliselta.

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
Olen syönyt vanhaan malliin, mutta pienellä hienosäädöllä. Esim. jätin melkein kokonaan pois juustot, lisäsin maidon juontia ja löysin kuitupitoiset myslit (ennen en syönyt aamupalaa lainkaan).

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
Varmaan ihan liikaa. :D Ehkä 9-10 tuntia.

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
Oon ollut tyytyväinen, terkka on tosi mukava maalaisjärjellä varustettu nainen.

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
Maha on kasvanut, mutta jo ennen sitä huomasi että peffa/lantio levisi ja housut alkoi kiristää siitä syystä tosi aikaisin... Rinnat ovat kasvaneet hieman, rv 14 ostin isommat liivit ja niillä on pärjätty tähän asti.

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
Taisin palella normaalia enemmän, tissejä aristi ja väsymys vaivasi. Väsymys ainakin on ollut seurana lähes koko ajan, välillä on energisempiäkin kausia ollut.

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
En, ainoastaan flunssan takia olin kaksi päivää saikulla.

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
Paha sanoa, KAIKKI on vielä hankkimatta! Vaunut ja turvakaukalo nyt ainakin haetaan ihan lähiaikoina.

14. Oletko nyt millä mielellä?
Hyvällä ja odottavaisella, mietin kovasti miltä vauva näyttää ja minkä kokoinen on jne. Välillä pelottaa osaanko olla hyvä äiti ja miten kestän univajetta.

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
Ei ole mitään säästetty, kaikki omat vanhat vauvakamat on jo vuosia sitten pistetty kiertoon sisarusten lapsille tai muille sukulaisille.


Vinku rv 31+3
 
Viimeksi muokattu:
1. Missä kuussa on laskettu aikasi? - helmikuussa

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ? - 3

3. Oletko voinut pahoin? - kyllä

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen? - haluan

5. Monesko lapsi on tulossa? - ensimmäinen

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti? - en :-D

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut? - en ole muuttanut ruokailutottumuksiani

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin? - 6h

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)? - en ole käynyt vielä

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka? - ei muutoksia, vielä :)

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi? - närästää, lievää pahoinvointia

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ? - en

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi? - en tiedä vielä

14. Oletko nyt millä mielellä? - odottavalla mielellä

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi? - ei tule äkkiseltään mieleen
 
Kysymykset tulevat tässä;

1. Missä kuussa on laskettu aikasi? helmikuussa

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ? 8

3. Oletko voinut pahoin? pikkasen

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen? en

5. Monesko lapsi on tulossa? eka

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti? onnesta :)

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut? enemmän kasviksia ja maitotuotteita

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin? 8-9 tuntia

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)? en ole vielä käynyt

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka? maha suurentunut

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
Mahasta nippaillu, rinnat arat, väsymys, vessassa ramppaaminen etoava olo

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ? en

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
pinnasänky
14. Oletko nyt millä mielellä? hyvällä

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi? ei
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
marraskuussa -13

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
Ei pelota yhtään. Päinvastoin odotan sitä jo kovasti.

3. Oletko voinut pahoin?
Olen. Varsinkin alussa, mutta ajoittain läpi raskauden.

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
Haluaisin ja ehkä sen jo tiedänkin ;)

5. Monesko lapsi on tulossa?
Neljäs

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
No en tod!

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
Enemmän kasviksia ja hedelmiä yms. mutta aika paljon myös hampurilaisaterioita, kun niitä tekis koko ajan mieli :cool:

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
Keskimäärin 7 tuntia, mutta heräilen monta kertaa yössä.

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
Olen.

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
Maha ja rinnat on kasvaneet ja muutama hassu lisäkilo on tullut, mutta tällä kertaa en ole lihonut paljon yhtään.

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
Väsymys ja pahoinvointi. Väsymystä on edelleen ja pahoinvointiakin ajoittain.

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
Olen. Supistusten ja korkean verenpaineen.

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
Luultavasti kangasta vaatteisiin.

14. Oletko nyt millä mielellä?
Väsynyt, onnellinen, malttamaton

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
Joitain vaatteita.
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
- Helmikuussa

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
- Ehkä 7, viimeksi kaikki meni hyvin, joten ehkä tällä kertaa pelottaa se ettei onni kävisi kahta kertaa peräkkäin..

3. Oletko voinut pahoin?
- Juu. Heti plussauksen jälkeen se alkoi ja edelleen näillä viikoilla (14+) oksennetaan päivittäin, ja tiputuksessakin kerran oltu

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
- Ehdottomasti :)

5. Monesko lapsi on tulossa?
- Toinen

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
- Ehkä, ehkä en. Tuo pahoinvointi ei sitä ainakaan lisää :D

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
- Vähän, mutta ehkä paremminkin niin mikä maistuu ja menee alas

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
- 8..? Tosi pätkittäin kylläkin kun tuo esikko valvottaa paljon

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
- Kerran on ollut jo nla, ja kait ihan tyytyväinen oon :D

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
- Ainoastaan tuo vauvamasu on tullut näkyviin

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
- Noo, pahoinvointi, hajuherkkyys, väsymys.. Ja kyllä kai niitä edelleenkin on :D

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
- En kun oon jo kotona :)

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
- Joko ne vaunut tai sitten jonkun vaatteen (mitään en oo vielä hankkinut)

14. Oletko nyt millä mielellä?
- Väsyttää ja saunaan pitäis mennä.. Mut en jaksais pestä hiuksia kun niiden kuivumisessa kestää niin kauan ja inhoan märkiä hiuksia :/

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
- Ehkä mun oma unipupu :) Joka on kyllä esikolla, joten kai niitä vanhoja vaatteita..
 
miss_piggy
Mulla on tylsää joten vastailen...

1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
Helmikuussa 2014

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
1

3. Oletko voinut pahoin?
Kyllä, mutta oksu ei lentänyt kertaakaan.

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
Jep.

5. Monesko lapsi on tulossa?
Ensimmäinen, jos helmikuussa keskenmennyttä ei lasketa.

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
En :)

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
Samalla lailla kuin ennenkin.

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
9 vähintään olisi toive, mutta olen aika huono nukkumaan.

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
Olen, ei valittamista.

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
Paino on noussut vain pari kiloa, ja maha vähän pömpöttää, ei muuta.

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
Turvotus, tissien arkuus, etova olo, älytön väsymys. Kaikki muut meni aika pian ohi, pahoinvointia oli vielä joskus rv 13...

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
En, kesätyö ja enää ensi viikko töitä muutenkaan.

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
Yhdistelmävaunut. Kaikki muu löytyy jo.

14. Oletko nyt millä mielellä?
Perus-settiä.

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
Ei ole..
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
-Huhtikuun lopussa

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
-3

3. Oletko voinut pahoin?
-Joo :/

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
-Mikäpä siinä

5. Monesko lapsi on tulossa?
-Toinen :)

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
-En todellakaan :D Naama kukkii, maha on turvoksissa + jatkuva väsymys ja pahoinvointi.

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
-Samalla tavalla syön kuin aiemminnkin

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
-7-8

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
-Kyllä

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
-Maha on turvoksissa ja rinnat kasvaneet hieman

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
-Pahoinvointia ja väsymystä. Viikkoja on nyt 10+0 ja ehkä hitusen alkanut helpottaa

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
-En

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
-Sitterin

14. Oletko nyt millä mielellä?
-Vähän pelottaa keskenmeno, mutta toisaalta olen myös innoissani

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
-Ei ole
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi? Syyskuu. Pian!

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ? Toisinaan jännittää.

3. Oletko voinut pahoin? Alkuraskauden kyllä 3kk. Ja sitten 6-7kk tuli takaisin. Ja lopussa taas väistyi.

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen? Halusimme odottaa yllätykseen!

5. Monesko lapsi on tulossa? Ensimmäinen.

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti? Toisinaan, toisinaan en.

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut? Olen pyrkinyt syömään hyvin. sportmamablogi | Ansku, 27-vuotias fysioterapeutti/yrittäjä, tanssin-ja liikunnanohjaaja, syksyn 2013 esikoistava odottava äiti – jakaa kokemuksiaan elämästään ja liikunnasta raskauden aikana & sen jälkeen! blogissani kerron miten se onnistui. Nyt viimeiset raskausviikot olen antanut lipsua myös herkuttelun puolelle useammin. Pääosin syön terveellisesti ateriat rytmittäen ja paljon värejä!

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin? Vaihtelee. On ollut unettomiakin jaksoja!

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)? Kyllä lauttasaaressa on loistava terveydenhoitaja.

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka? Viikko39 ja painoa +12kg. Lihakset on kadonneet jaloista. Masu pyöristynyt mukavasti.

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi? Pahoinvointi ja väsymys. Väistyi 3kk jälkeen!

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ? Kaksi kertaa. Kova flunssakuumeyskä 2 viikkoa vei sängynpohjalle. Ja liikunnallisen työn vuoksi kovat liitoskivut veivät toiselle sairaslomalle.

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi? Lämpöpussia mennään huomenna vielä hakemaan!

14. Oletko nyt millä mielellä? Hyvä mieli. Vuoristorataa on ollut matkan varrella.

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi? Aiomme säästää ostamamme kehdon ja mummon neulomat vaatteet tulevillekin lapsille. Oma äiti on säästänyt muutamia nuttuja ja käsitöitäni, jotka nyt antoi minulle. Ukkini tekemä lastenjakkara on myös nyt meillä, siinä olen pikkuisena istunut ja ihmetellyt maailmaa!
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
Helmikuun 24. päivä.

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
Ei vielä juurikaan, mutta neulakammoisena piikkien pelko nostaa varmasti lähempänä h-hetkeä päätään. En ole mikään kivun ystävä mutten vielä voi ajatellakaan ottavani epiduraalia. Aika näyttää.

3. Oletko voinut pahoin?
Kyllä, pahoinvointi alkoi joskus viikko-pari plussasta ja kesti 7 viikkoa putkeen. Sen jälkeen lieveni pariksi viikoksi ja teki vielä viimeisen comebackin viikoksi. Nyt ei ole hetkeen ollut mitään.

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
Kyllä, ehdottomasti!

5. Monesko lapsi on tulossa?
Ensimmäinen.

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
En. Ihan tavallisen näköinen, mitä nyt turvoksissa.

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
En varsinaisesti, samalla tavoin kuin ennenkin. Kofeiinin määrän olen rajoittanut kahteen pienehköön mukilliseen päivässä ja tottelen neuvolan kieltolistaa melko orjallisesti.

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
8-10 h, univaikeuksia on ollut enemmän tai vähemmän plussasta asti. Välillä herätteli vessahätä, nyt on herätellyt ja valvottanut selkä. En muista milloin olisin viimeksi nukkunut ns. suoran yön. Usein herään kymmenenkin kertaa yössä joten meininki on usein suht väsynyttä.

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
Kyllä, neuvolan tädit ovat olleet aivan ihania. Ainoa moite on pallottelu tädiltä toiselle, aikoja olen saanut kolmelle eri tädille joista yhtä en edes ehtinyt nähdä ennen kuin jokin aluejako muuttui ja siirrettiin taas.

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
Kasvattanut pallomahan :) Finnejä ja turvotusta tulee herkemmin.

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
Koko repertuaari, kestokrapulaa kesti 24/7 seitsemän viikkoa. Oksentaa ei tarvinnut kertaakaan mutta kyökkäilin usein. Kohdun kasvukipuja ja kaiken maailman tuntemuksia on ollut päivittäin ihan alusta asti, vessassa ravasin reippaan kuukauden päivät kerran pari yössä. Onneksi aika kultaa muistot :)

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi?
Olen, tälläkin hetkellä :( Selkä brakasi ja olen puoliksi jalaton. Ensimmäinen saikku tuli fyysisen rasituksen aiheuttamista suppareista jotka pehmensivät kohdunsuuta ja lyhensivät kaulaa. Onneksi pakkomakuu auttoi ja saan tehdä loppuajan kevennettyä työtä.

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
Yhdistelmävaunut.

14. Oletko nyt millä mielellä?
Ihan hyvällä, päivääkään en kaikesta krempasta huolimatta vaihtaisi pois. Rakkaus syntymätöntä pikkuista kohtaan on jo valtavaa :)

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
Ei ikävä kyllä. Omalle ajattelin säästää muutamia vaatteita.
 
Näitä on niin kiva lukea, et kannan itsekin korteni kekoon näinkin aikaisessa vaiheessa.

1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
Kesäkuussa

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
5, vielä ei tunnu kovin ajankohtaiselta. Mutta hirmutarinoita on jo kuultu...monta

3. Oletko voinut pahoin?
Lievää kuvotusta on ollut jos ruoka-ajat on venyneet. Hajut ällöttää.

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
Haluan ja mieskin haluaa.
5. Monesko lapsi on tulossa?
Ensimmäinen :)
6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
No en kyllä vielä ole alkanut hehkumaan, silmän aluset vaan tummenee..
7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
Olen alkanut syömään enemmän kasviksia, syön myös raskausvitamiineja. Kahvia olen vähentänyt. Hedelmiä kuluu myös päivittäin.
8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
8-9 h
9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
Aika vasta varattuna, mutta kuulostivat puhelimessa todella mukavilta. Poristiin kymmenisen minuuttia raskaudesta :)
10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
Rinnat ovat kipeät ja tuntuvat kasvaneen.
11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
Vihlontaa, arat rinnat, tuhruilua yhtenä päivänä, jonkilainen tunne että raskaana ollaan. Väsymystä.. Ei ole oireet vielä loppuneet, paitsi vihlonta ja tuhruilu.
12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
En, toivottavasti ei joutuisikaan.
13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
Kunnon rattaat. Sängyt,hoitopöydät ja vaatteita saa siskojen lapsilta. Vaatteita olen kyllä itsekin jo hankkinut :)
14. Oletko nyt millä mielellä?
Hyvällä fiiliksellä ollaan, töissä on nyt vähän helpotusta tullut niin ei tarvi hiki otsalla paahtaa. Jos pahoinvointikaan ei yllätä niin saan pidettyä töissä hyvin tämän salassa :)

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi? Ei ole, mutta ajattelin pistää perinteen pystyyn nyt esikoisen kohdalla. Ehkäpä kastemekko tai kastemalja..
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
paha sanoa mutta villi veikkaus että kesäkuussa -14

2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
puuttuu vaihtoehto 0 :) ei pelota

3. Oletko voinut pahoin?
Riittävästi, päivän mittaa on koko ajan jonkin asteista pahoinvointia ja ehtoisin etoo kyllä kunnolla :(

4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
eipä tuolla niin väliä ole

5. Monesko lapsi on tulossa?
4

6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
isäntä sanoo niin, mutta itse en kyllä tiedä

7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?
en ole muuttanut mitään

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
6-8h

9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?
En

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
eipä se nyt vielä

11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
huono olo - jatkuu, arat rinnat - jatkuu, nivuset kipeet, ainainen väsymys

12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
viime raskauden aikana jouduin olemaan, mutta se menikin sitten kesken. ennempää ei ole tarvinnut olla

13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
varmaan lisää kangasta :D

14. Oletko nyt millä mielellä?
ihan ok

15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi?
Pinnasänky :) käytetty kaikilla lapsillani, sekä itse joskus muinoin siinä nukkunut, sekä kastemekko, vaikka sitä nyt tarvita, sekä joitain leluja mitä itsellä jäänyt säästöön
 
1. Missä kuussa on laskettu aikasi?
itse laskettuna 2.6.2014
2. Pelottaako synnytys miten kovin asteikolla 1-10 ?
no ei kun näin alkuvaiheessa vielä 6+2 :D
3. Oletko voinut pahoin?
en ainakaan vielä
4. Haluatko saada etukäteen selville lapsen sukupuolen?
kyllä
5. Monesko lapsi on tulossa?
1.
6. Koetko, että "hehkut" nyt raskausaikana erityisesti?
-
7. Oletko syönyt raskauden aikana normaalitottumuksiasi terveellisemmin, jos olet niin kerro mitä olet muuttanut?en vielä muuttanut mitään

8. Monta tuntia nukut yössä keskimäärin?
8h
9. Oletko ollut tyytyväinen oman neuvolasi toimintaan/hlökuntaan (mikäli olet jo käynyt)?en ole käynyt

10. Miten raskaus on muokannut kehoasi tähän saakka?
-
11. Muistellaanpa alkuraskauden oireita. Mitä sinulla oli ja menikö pian ohi?
Tähän mennessä väsymys,tissienarkuus,kuiva suu,menkkamaiset juilinnat
12. Oletko joutunut olemaan saikulla raskauden ongelmien vuoksi ?
kaiken muun takia kyllä
13. Minkä asian tulet todennäköisesti seuraavaksi hankkimaan tulevalle pienokaisellesi?
--
14. Oletko nyt millä mielellä?
hyvällä vaikka lähiaikoina olen ollut erittäin masentunut juuri työpaikan suhteen jne...
15. Onko sinulla jokin tärkeä esine/vaate/huonekalu tai muu vastaava säästetty omalle lapsellesi? eip...
 

Yhteistyössä