Raskauspahoinvointi - mies huusi roskaruuan syönnistä

  • Viestiketjun aloittaja Onko normaalia
  • Ensimmäinen viesti
Onko normaalia
Mulla on ollut 3 viikkoa nyt raskauspahoinvointia, en silti oksenna. Suurin osa ruuasta äklöttää, olen yrittänyt syödä mm. salaatteja vasten tahtoani ja oksennus meinaa tulla suuhun.

Ruokahaluni kohdistuu perunoihin, uunimakkaraan, lihapullaan ja kaikkeen roskaruokaan. Jostain syystä en saa alas ns. "terveellisiä" ruokia.

Nyt sitten mieheni ärähti, jopa suuttui, kun sanoin meneväni kauppaan ostamaan ranskalaisia. Hän huusi että enkö välitä vauvasta kun syön pelkkää pas*aa. Mua alkoi itkettämään, koska en voi mitään tilanteelle. Yritin syödä hänen kokkaamaansa ruokaa mutta minua etoi jatkuvasti. Nyt en ole syönyt mitään koko päivänä, ja jääkaapin haju oksettaa.

Joudunko menemään mieheltä kauppaan salaa ja odottamaan aina hänen lähtöään, että voin syödä?

Tiedän ettei roskaruoka ole vauvalle hyväksi, mutta en oikeasti pysty syömään moniakaan ruokia. Tämä on hullua koska olen aiemmin ollut terveysintoilija, ja hulluna salaatteihin.

Mitä ihmettä teen? Nälkä kurnii vatsassa mutta kaikki kaapissa etoo ja äklöttää. Mieli tekisi vain sipsejä dipillä tai ranskanperunoita. :(
 
lkfd
Onko tuolla nyt niin väliä mitä syöt alussa, kun se pahoinvointi menee todennäköisesti ohi. Minä söin ekassa raskaudessa jäisiä mansikoita rahkan kanssa, kun mitään muuta en pystynyt.
 
"vieras."
Normaaliahan se on, että joskus jotkut ruuat etoo raskaana ollessa, mutta et sä kyllä pysty terveellistä ruokavaliota korvaamaan purkki vitamiinilla. Miehes on kyllä ihan oikeessa, että ei kyllä kannattais pelkästään sipsiä ja ranskalaisia vetää, tiiät sen varmasti itsekkin. Löytyiskö jotain muuta mikä ei ois ihan niin suolaista, joka menis alas.
 
Vie ras
Mitä jos yrittäisit pelkkien salaattien (ei automaattisesti terveellistä, monipuolista ja riittävän ravitsevaa! ) sijasta syödä oikeaa kotiruokaa, mutta lisää aluksi makua tuomaan vaikka öljyä ja ketsuppia.
 
Ap...
Olen yrittänyt syödä hedelmiä, kuorin yhden päärynän mutta suussa se maistui ihan pilaantuneelta. Miehen mielestä ne oli ok. Olen yrittänyt syödä vauvojen pilttejä, mutta nekin alkaa oksettaa kun niitä on vetänyt 3 päivää putkeen.

Jäätelö, suklaa, sipsit, dippi, ranskalaiset tuntuisi menevän kuin vettä vaan. Terveellisemmistä ruuista ainoastaan peruna menee, mikä on hullua kun olen aiemmin vältellyt pottua ruokavaliossani hiilareiden takia. Makkaralenkki uunissa meni pari pvää sitten, nyt ei mene edes sekään. Taidan olla kamala äiti, kun en pysty syömään lapselleni terveyttä :'( Että minua inhottaa tämä pahoinvointi, menisi jo pois!!!
 
vierass
Mitäs ruokaa mies kokkasi tänään? Oliko siinä jotain sellaista, mikä erityisesti ällötti? Minä en raskausaikana pystynyt syömään leikkeleitä, marinoituja lihoja enkä kanaa. Uskon, että elimistöni oli oikeassa vältellessään noita. Myöhemminhän on kirjoitettu (mun raskaus oli viime vuosituhannella) , että marinoinnilla on voitu peittää vanhentuneita lihoja.
 
myöskin raskaana
joko oot käynyt neuvolassa? kannattais varmaan yhdessä mennä ja keskustella mikä on ok ja mikä ei ruokavaliossa. Loppupeleissä lapsen on saatava ravintoa ja se mistä sinä sen saat on mentävä alas ja pysyttävä sisällä.
Äijäs on idiootti jos huutaa sulle jostain makkarasta.
 
"hmh"
Olen oksentanut melkein koko toisen raskauteni. Pahoinvointi alkoi toisella raskausviikolla ja kesti seitsemänteen kuuhun.

Pahimmassa vaiheessa auttaa jääpalan imeskely. Kylmä auttaa pahaoinvointiin. Jos pahoinvointi on kamalinta aamuisin, olisi hyvä saada jotaiin alas ennen kuin nousee sängystä. Eli se huolehtivainen miehesi voisi tuoda sulle pienen voileivän ja maitolasin vuoteeseen. Pienet ateriat säännöllisesti on parempi kuin isot harvoin - nimittäin verensokeri alhaalla pahoinvonti iskee helpommin.

Ja asia jota ei minulle koskaan kukaan ymmärtänyt sanoa, ymmärsin sen vasta kantapään kautta: nukkuminen auttaa. Jos on univelassa ja väsynyt niin yököttää enemmän. Nuku siis kaikki mahdolliset ajat mitä suinkin saat nukuttua.

Onnea odotukseesi. Kyl se siitä.
 
Ap...
Tiedän varsin hyvin miten syödään terveellisesti, sekä olen urheillut paljon ennen raskautta. Siksi mies alkoi huutaakin koska hän ei kuulema ymmärrä miten olen muuttunut. Pahoinvointi aiheuttaa ruokaongelmia sekä aiheuttaa olon jossa treenaaminen on vaikeaa.

Ihan oikeasti, jos ei olisi tällaista kamalaa oloa niin tottakai söisin hyvin ja treenaisin, koska olen tehnyt niitä jo ennen raskautta ja saanut niistä paljon mielihyvää. Mä alan hiljalleen inhota tätä raskautta ja kaikkea tähän kuuluvaa. Töissäkin ketuttaa kun on tärkeitä palavereja ja työasioita ja koko päivä menee pilalle tän olon takia, kun ei voi keskittyä kunnolla mihinkään.

Taitaa olla eka ja vika raskaus mulle.
 
vierass
Tiedän varsin hyvin miten syödään terveellisesti, sekä olen urheillut paljon ennen raskautta. Siksi mies alkoi huutaakin koska hän ei kuulema ymmärrä miten olen muuttunut. Pahoinvointi aiheuttaa ruokaongelmia sekä aiheuttaa olon jossa treenaaminen on vaikeaa.

Ihan oikeasti, jos ei olisi tällaista kamalaa oloa niin tottakai söisin hyvin ja treenaisin, koska olen tehnyt niitä jo ennen raskautta ja saanut niistä paljon mielihyvää. Mä alan hiljalleen inhota tätä raskautta ja kaikkea tähän kuuluvaa. Töissäkin ketuttaa kun on tärkeitä palavereja ja työasioita ja koko päivä menee pilalle tän olon takia, kun ei voi keskittyä kunnolla mihinkään.

Taitaa olla eka ja vika raskaus mulle.
Anteeksi, mutta mua inhottaa, että mies huutaa sulle raskauspahoinvoinnista. Mua oksetti eniten juuri ne terveelliset ruuat, mitä neuvolassa neuvottiin raskauspahoinvointiin syömään, esim. näkkärit ja hapankorppu ja vieläpä heti aamusta. HYI! Itse olin pahoinvoiva seitsemännelle kuulle ja muistan kyllä ikuisesti, miten inhottavaa se on. Miehesi kyllä voisi jotenkin yrittää empatisoida, jos terveysintoilultaan kykenee.
 
"..."
Nyt kannattaa vähän relata. Sinusta ja miehestä paistaa niin läpi himokuntoilijat ja terveysintoilijat.

Syö sitä mitä pystyt. Parempi se kuin olla syömättä. Olisi hienoa, jos voisit syödä itsetehtyjä lihapullia einesten sijaan ja ranskalaiset valitset rypsiöljyyn tehtyinä. Yleensä hedelmät maistuu raskaana ollessa, koska ovat raikkaita. Kokeile rypäleitä tai vaikka pakastemarjoista tehtyä viileää smoothia.

Raskaus ei ole helppoa, mutta kannattaa vähän suhteuttaa. Toisilla se äklötys kestää muutaman viikon, toisilla muutaman kuukauden. Nyt kannattaa vaan pitää pää kylmänä ja olla ottamatta turhia paineita. Ne paineet vasta alkaa vauvan synnyttyä, kun univelka on väistämätön ensimmäisten kuukausien ajan. Silloinkin tilanne on hankalasta erittäin hankalaan. Nyt kannattaa oikeasti höllätä pipoa, myös miehen. Lapsen kanssa ei voi olla ehdoton, ei missään asiassa. Vähiten syömisessä, siis lapsen syömisessä. Tulette huomaamaan.

Stressi pois ja teette sen minkä pystytte. Kukaan vanhempi ei voi olla täydellinen ja haasteita lapsen kanssa on NIIN monella muullakin saralla kuin ravitsemuksessa.
 
"viola"
Mulle sanoi aikanaan terkkari, että vaikka olisin autiolla saarella ja söisin pelkkiä banaaneja, vauvat kyllä ottavat omansa ja pärjäävät (odotin kaksosia). Olin pahoinvoipa pari kuukautta ja söin sen ajan kaurapuuroa, banaania ja juustoa :)
 
asilah
Mulla toinen raskaus nyt ihan ekoilla viikoilla ja samassa tilanteessa ollaan. Syö mitä pystyt, raikkaat hedelmät jeesas mua. Jossain vaiheessa huomaat että ruoka maistuu taas kuten ennen. Älä suotta tästä stressaa jos muutaman viikon syöt miten sattuu.
 
Nyt huoli pois! Neuvolatätini sanoi fiksusti alkuraskauden pahoivoinneissa: "nyt syöt mitä pystyt ja myöhemmin normaalisti". Näin tein. Miehelle voit sanoa, että kuvittelee itse olevansa vatsataudissa viikkotolkulla ja suhteuttavansa tilannetta siihen. Luojan kiitos meillä mies kantoi kaupasta ihan mitä vain ikinä sain alas!
 
Ap...
Anteeksi, mutta mua inhottaa, että mies huutaa sulle raskauspahoinvoinnista. Mua oksetti eniten juuri ne terveelliset ruuat, mitä neuvolassa neuvottiin raskauspahoinvointiin syömään, esim. näkkärit ja hapankorppu ja vieläpä heti aamusta. HYI! Itse olin pahoinvoiva seitsemännelle kuulle ja muistan kyllä ikuisesti, miten inhottavaa se on. Miehesi kyllä voisi jotenkin yrittää empatisoida, jos terveysintoilultaan kykenee.
Lohduttavaa että joku ymmärtää miltä tuntuu! Joo, just ne näkkärit/keksit/hapankorppu aamulla tomaattipäällisellä ennen sängystä nousua, siis en vois kuvitella mitään KAUHEAMPAA mitä aamulla voisi tunkea suuhunsa! Tai margariinia voin sijasta, siis pokkana käsketään vetää margariinia, jotain Unileverin keinotekoisesti tehtaassa tekemää rasvajätettä leivän päällä, ja se ois mukama vauvalle ok.

Tiedän kyllä että en ole syönyt hyvin, eilen söin pizzaa kahdesti ja toissapäivänä uunimakkaroita perunamuusilla. Lakuakin himoitsen, vaikka se nostaa verenpainetta.

Kaikki kylmä tuntuu paremmalta, se on totta. Harmi kun ei ole marjoja pakkasessa :( Kai se on alettava syömään salaa mieheltä, kun nälkä on ihan kauhea mutta en voi syödä niitä hänen "suosittelemia" ruokia.
 
Ap...
[QUOTE="...";29649431]Nyt kannattaa vähän relata. Sinusta ja miehestä paistaa niin läpi himokuntoilijat ja terveysintoilijat.

[/QUOTE]

Mun mies ei siis itse ole mikään terveysintoilija, hän polttaa tupakkaa ja syö mitä sattuu. Vatsaakin hänellä on. Mä olen meistä ainoa joka treenaa. Sen takia mua inhottaa miten hän viitsii huutaa mulle mun syönnistä. Kuulema vauvan takia, kun minä olen nyt sitten vastuussa lapsen terveydestä. Itse herra ei tietysti voi lopettaa tupakointia edes silloin kun lasta yritettiin, ja mua huolettaa että lapsi oppii isältään tupakinpolton vanhempana. Ällöttää kun mies tulee hipelöimään tupakkakäsillään mua, ja mun pitää heti mennä pesemään mun iho etten oksenna siitä hajusta. Sitäpaitsi olen ihan varma että saan toisinaan passiivista savua kun mies polttaa partsilla ja savua tulee sisään, tai kun hän polttaa juuri ennen autoon menemistä ja sitten koko auto haisee savulle.

Hirveät kilarit se sai kun olen ostanut kolmena päivänä muutaman bis bis-lakun eli "karkkia joka päivä". Just yrittänyt ostaa pieniä lakuja ison pussin sijasta. On kuulema karannut mopo nyt käsistä.
 
jo synnyttänyt
Entäs jos teet itse ranskalaisia? Leikkelet perunat, pyörittelet öljyssä ja mausteissa (tinjami ja rosmariini) ovat vähän kuin ranuja, mutta terveellisempiä. Sekaan voit laittaa muitakin juureksia:porkkanaa, lanttua, punajuurta ym maun mukaan.
pitsaakin voit tehdä itse, ei sen tarvi rasvassa uida.
 
Järkyttynytäijä
Taas näitä raskauden sekopäisiksi tekeviä miehiä. Pahoittelen ap, mutta tollaset miehet harvoin on sitten kovin hyviä isiäkään, kun se empatikyky haastavissa tilanteissa puuttuu. Ei oo kiva, kun oma pitkäaikainen puoliso muuttuu aivan erilaiseksi lapsenteon myötä.
 
juuris
Pääasia on se, että syöt jotain! Toi etova olo ei varmaankaan (toivottavasti) kestä kauaa.. Ihmiset syö seinälaastia/suolakurkkuja jne.raskauden aikana, joten oma syömisesi on ihan normaalia noin hetkellisesti. Niin kauan kun miehesi Ei ole raskaana, niin aivan turha urputtaa.

Luultavasti jossain kohtaa huomaat, että alkaa maistua muukin ruoka, ja joitakin jutskia kaipaat, toisia inhoat, mutta jos et ihan syömättä oo, niin en olisi huolissani.

Neuvolassa voit asiasta puhua, mutta ennenkaikkea sen äijän kanssa; niin kauan, kun ei voi itse raskautua, turha neuvoa!!
 
vierass
ehkä sun kroppa vaan huutaa rasvaa?? ja sen takia sun tekee sitä mieli. siis jos olet himoliikuja, niin varmaan on rasvavarastot tyhjänä? jostain olen joskus kuullut, että nainen kerää raskauden aikana niitä "raskauskiloja" tulevaa imetystä varten. eli vähän ylimääräistä rasvaa. väitteen todellisuudesta en tiedä, mut toisaalta käy ihan järkeen :)
 
"vierailija"
Ällöttävä ukko. Sano sille riittävän kovalla äänellä että pidä turpas kiinni, mä syön nyt mitä saan alas menemään. kaikenlaisia paskahousuja sitä naiset suostuukin kuuntelemaan : /
 
  • Tykkää
Reactions: azuca

Yhteistyössä