Ratsastuksesta tietävät??

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Käyn säännöllisen epäsäännöllisesti pari kertaa kuukaudessa ratsastaan. Olen nyt vuoden verran ratsastanu,eli aloittanu aikuisiällä.
Onko se ihan normaalia,et joka tunnin jälkeen minulla on alapää ihan hellänä. Siis tuosta edestä. Onko istunnassa jotain vikaa vai kuuluuko se asiaa,et harvakseltaan ku käyn.
 
Hebba
Istut ilmeisesti väärin. Kokeileppa seuraavalla kerralla nojata vähän taakse. Muista tarkistaa myös jalustinten oikea pituus. Pyydä ratsastuksen opettajaasi korjaamaan istuntasi.
 
"poks"
Sun pitäisi istua siellä takapuolen alla olevilla istuinluilla eikä häpyluulla. Olisko sulla lantio vähän väärässä asennossa?

Vaihtoehto B on sulle sopimaton satula. Mä sovin aikoinani ratsastuksenopettajan kanssa, ettei mun tarvitse ratsastaa tietyllä hevosella, sillä sen selkä oli ihan hirmulyhyt, askel lyhyt ja tiheä ja satula liian lyhyt mulle. Mulla oli koko majava mustelmilla ja sinisenkirjavana tunnin jälkeen, jos ratsastin sillä hevosella ja satulalla. Koskaan millään muulla hevosella ei ollut samaa ongelmaa.

Harvakseltaan käyminen kipeyttää mun mielestä enemmän noita nivustaipeita, kun nuo jänteet tms. ovat venytyksellä ratsastaessa.
 
"vieras"
[QUOTE="poks";26257273]Sun pitäisi istua siellä takapuolen alla olevilla istuinluilla eikä häpyluulla. Olisko sulla lantio vähän väärässä asennossa?

Vaihtoehto B on sulle sopimaton satula. Mä sovin aikoinani ratsastuksenopettajan kanssa, ettei mun tarvitse ratsastaa tietyllä hevosella, sillä sen selkä oli ihan hirmulyhyt, askel lyhyt ja tiheä ja satula liian lyhyt mulle. Mulla oli koko majava mustelmilla ja sinisenkirjavana tunnin jälkeen, jos ratsastin sillä hevosella ja satulalla. Koskaan millään muulla hevosella ei ollut samaa ongelmaa.

Harvakseltaan käyminen kipeyttää mun mielestä enemmän noita nivustaipeita, kun nuo jänteet tms. ovat venytyksellä ratsastaessa.[/QUOTE]

:D niinhän mä yritän,mut ilmeisesti olen liikaa etukenossa
Tuo hevonen jolla rastastan on iso ja vähän sellanen ''romuluinen''. Pitkä askel ja harva. Mut tykkään et on paljon rauhallisempi ja helpompi ohjattava ku toinen millä olen ratsastanu joka meinaa minulta karata alta. Mut sillä ratsastaessa ei ollu vastaavaa ongelmaa. Ja sillä on kampeempi selkä ja lyhyempi askel.
 
"vieras"
Istut ilmeisesti väärin. Kokeileppa seuraavalla kerralla nojata vähän taakse. Muista tarkistaa myös jalustinten oikea pituus. Pyydä ratsastuksen opettajaasi korjaamaan istuntasi.
Ok. Mä kokeilen. Ens kerta on vasta kahden viikon päästä jos en sitten yritä päästä ensviikolla joku ilta.
Jalustimien pituutta ollaan monesti muutettu ja nyt pitäis olla oikea. Tai on ainakin nyt kaikkein passelein tuntunen. Ja kevennyskin menee oikeen.
 
"poks"
[QUOTE="vieras";26257295]:D niinhän mä yritän,mut ilmeisesti olen liikaa etukenossa
Tuo hevonen jolla rastastan on iso ja vähän sellanen ''romuluinen''. Pitkä askel ja harva. Mut tykkään et on paljon rauhallisempi ja helpompi ohjattava ku toinen millä olen ratsastanu joka meinaa minulta karata alta. Mut sillä ratsastaessa ei ollu vastaavaa ongelmaa. Ja sillä on kampeempi selkä ja lyhyempi askel.[/QUOTE]

Kun sä löydät tasapainon ja alat ehtiä kunnolla mukaan askeleeseen, etenkin ravissa, se pilderiinelle laskeutuminen harvenee ja takamus osuu useammin satulaan oikein. Opit kyllä. :)
 
"vieras"
Jos harvakseltaa ratsastat niin ei se ihme ole..Ja asentoa kannattaa vähän tarkistaa jos kevennät väärin tai osut satulaan muuten väärin.
Mä mietin,et olisko syytä pyytää opettajalta,et pitäis minulle yksityistunnin ja ottais liinan ja katottais vielä paremmin tuo asento.
Parannusta tulee kokoajan. Mut ihan mielettömästi on vielä opittavaa.
On se vaan vaikea ja vaativa laji.
 
Syita voi olla monia miksi kipeydyt. Oikeaoppinen istuntahan on istuinluut-hapyluu "kolmio", mutta kuulostaa oudolta etta kipeydyt niin "edesta". Monilla varsinkin synnyttaneilla naisilla ruumiinrakenne muuttuu niin, etta ennen kivuttomat asiat saattaa kipeyttaa.

Tarkistaisin itse ensimmaisena nimenomaan satulan sopivuuden (oletko itse iso ihminen ja satula tuumakoolta liian pieni vartaloosi nahden?) ja painopisteesi jakautumisen.

terv. Ammatiltaan rats. opettaja
 
"vieras"
[QUOTE="poks";26257309]Kun sä löydät tasapainon ja alat ehtiä kunnolla mukaan askeleeseen, etenkin ravissa, se pilderiinelle laskeutuminen harvenee ja takamus osuu useammin satulaan oikein. Opit kyllä. :)[/QUOTE]

Kiitos. Että tämäkin vaatii vaan harjotusta ja toistoa toistoa.
:)
 
Hebba
[QUOTE="vieras";26257303]Ok. Mä kokeilen. Ens kerta on vasta kahden viikon päästä jos en sitten yritä päästä ensviikolla joku ilta.
Jalustimien pituutta ollaan monesti muutettu ja nyt pitäis olla oikea. Tai on ainakin nyt kaikkein passelein tuntunen. Ja kevennyskin menee oikeen.[/QUOTE]

Kokeile ravia ilman jalustimia. Hae siinä sitten oikeaa tasapainoa, on helpompi löytää oikea istunta istuinluiden päälle, siis vähän taakse nojaten. Muuten lennät ilman, jos on taipumus nojailla eteen!
 
"vieras"
Syita voi olla monia miksi kipeydyt. Oikeaoppinen istuntahan on istuinluut-hapyluu "kolmio", mutta kuulostaa oudolta etta kipeydyt niin "edesta". Monilla varsinkin synnyttaneilla naisilla ruumiinrakenne muuttuu niin, etta ennen kivuttomat asiat saattaa kipeyttaa.

Tarkistaisin itse ensimmaisena nimenomaan satulan sopivuuden (oletko itse iso ihminen ja satula tuumakoolta liian pieni vartaloosi nahden?) ja painopisteesi jakautumisen.

terv. Ammatiltaan rats. opettaja
hmm mä olen synnyttäny kuus kertaa...

Olen 167pitkä ja painoa ei ihan ylipainoksi asti ole mut liikaa silti.
Niin pitääpä tuota kysästä opettajalta. Pienemmällä hevosella ei tullu tuota ongelmaa.
 
"vieras"
Syita voi olla monia miksi kipeydyt. Oikeaoppinen istuntahan on istuinluut-hapyluu "kolmio", mutta kuulostaa oudolta etta kipeydyt niin "edesta". Monilla varsinkin synnyttaneilla naisilla ruumiinrakenne muuttuu niin, etta ennen kivuttomat asiat saattaa kipeyttaa.

Tarkistaisin itse ensimmaisena nimenomaan satulan sopivuuden (oletko itse iso ihminen ja satula tuumakoolta liian pieni vartaloosi nahden?) ja painopisteesi jakautumisen.

terv. Ammatiltaan rats. opettaja
Mielenkiinnosta kysyn,että onko sinulla omia hevosia?
 
"poks"
[QUOTE="vieras";26257310]Mä mietin,et olisko syytä pyytää opettajalta,et pitäis minulle yksityistunnin ja ottais liinan ja katottais vielä paremmin tuo asento.
Parannusta tulee kokoajan. Mut ihan mielettömästi on vielä opittavaa.
On se vaan vaikea ja vaativa laji.[/QUOTE]

Mä olen ratsastanut seitsenvuotiaasta asti, tosin nyt on ollut vuosien tauko lasten takia. Silti aina tulee jotain uutta eteen, etenkin kun vaihtaa hevosta. Huumorilla vaan! mä olin kerran tunnilla ex-ravurilla, enkä saanut sitä laukkaamaan. Sen sijaan se huomasi, että muut kiihdyttivät vauhtia, kilpavietti iski ja se painatti korvat sojossa muista ohi kiitoravissa. Mitä muuta mä mahdoin, kuin vetää sisäkurvan puolelta ohi? Ohjaus toimi, jarrut eivät :D Kilpahevosen raviaskelta mä en ollut ennen kokenutkaan.

Joskus ihan kersana mä luulin viimeisen hetkeni tulleen, kun otin hikisen ponin selstä satulan pois, palasin karsinaan ottamaan pinteleitä jne ja se ajoi mut seinää vasten, kallisti ruhonsa mua kohti ja nautinnolla hinkkasi kylkeään minuun.

Yhden kerran jouduin maastoon vieraalla hevosella, yksin. Se olisi halunnut takaisin tallille, minä en. Ensin se pukitti, sitten se ravisti ja sai kuin saikin multa jalustimet irtoamaan. Sitten se veti pään alas ja ryhtyi pukittelemaan lisää. Joka kerran, kun se pukitti, multa pääsi suusta "apua!" Apua--apua--apua--apua..! Lopulta se tyyntyi ja mä olin kovin ylpeä, että olin yhä satulassa.

Vaikkei heti uskoisi, niin välillä kaikki on sujunut kuin ajatus vain, mutta useammankin vuoden jälkeen voi pikku ylläreitä aina tulla. :D
 
"vieras"
[QUOTE="poks";26257354]Mä olen ratsastanut seitsenvuotiaasta asti, tosin nyt on ollut vuosien tauko lasten takia. Silti aina tulee jotain uutta eteen, etenkin kun vaihtaa hevosta. Huumorilla vaan! mä olin kerran tunnilla ex-ravurilla, enkä saanut sitä laukkaamaan. Sen sijaan se huomasi, että muut kiihdyttivät vauhtia, kilpavietti iski ja se painatti korvat sojossa muista ohi kiitoravissa. Mitä muuta mä mahdoin, kuin vetää sisäkurvan puolelta ohi? Ohjaus toimi, jarrut eivät :D Kilpahevosen raviaskelta mä en ollut ennen kokenutkaan.

Joskus ihan kersana mä luulin viimeisen hetkeni tulleen, kun otin hikisen ponin selstä satulan pois, palasin karsinaan ottamaan pinteleitä jne ja se ajoi mut seinää vasten, kallisti ruhonsa mua kohti ja nautinnolla hinkkasi kylkeään minuun.

Yhden kerran jouduin maastoon vieraalla hevosella, yksin. Se olisi halunnut takaisin tallille, minä en. Ensin se pukitti, sitten se ravisti ja sai kuin saikin multa jalustimet irtoamaan. Sitten se veti pään alas ja ryhtyi pukittelemaan lisää. Joka kerran, kun se pukitti, multa pääsi suusta "apua!" Apua--apua--apua--apua..! Lopulta se tyyntyi ja mä olin kovin ylpeä, että olin yhä satulassa.

Vaikkei heti uskoisi, niin välillä kaikki on sujunut kuin ajatus vain, mutta useammankin vuoden jälkeen voi pikku ylläreitä aina tulla. :D[/QUOTE]

:D sellasta se näyttää olevan.
Siksi mä olenki halunnu aina saman hevosen että opin tän homman edes jotenki. Ja alkeet kunnolla.
 
tarkennusta
en tiedä mistä Kyra on sen teorian tuonut, että pitää istua kolmion päällä, mutta siihen asti oli tapana opettaa, että paino istuinluille. Ja ainakin aloittelijalle se jälkimmäinen ohje toimii paremmin, koska siinä on helpompi opetella liikkeeseen mukautumista. Niin moni istuu selkä notkossa ja kun vielä käsketään istua pystyssä, jännittää kylkiään. Ei siinä asennossa opi mukautumaan liikkeeseen, koska jännittää niitä lihaksia joiden pitäisi myödätä, ja saattaa jopa myödätä selällä notkistamalla sitä entisestään.

Ainoa nopea tapa opettaa seipäännielleet istumaan on laittaa ne kertakaikkiaan häntäluulleen vähäksi aikaa. Niinkuin ilman satulaakin joutuisivat istumaan. Siitä ne voi vähitellen nostaa pystympään, kun oppivat ensin oikean liikemekaniikan.
 
en tiedä mistä Kyra on sen teorian tuonut, että pitää istua kolmion päällä, mutta siihen asti oli tapana opettaa, että paino istuinluille. Ja ainakin aloittelijalle se jälkimmäinen ohje toimii paremmin, koska siinä on helpompi opetella liikkeeseen mukautumista. Niin moni istuu selkä notkossa ja kun vielä käsketään istua pystyssä, jännittää kylkiään. Ei siinä asennossa opi mukautumaan liikkeeseen, koska jännittää niitä lihaksia joiden pitäisi myödätä, ja saattaa jopa myödätä selällä notkistamalla sitä entisestään.

Ainoa nopea tapa opettaa seipäännielleet istumaan on laittaa ne kertakaikkiaan häntäluulleen vähäksi aikaa. Niinkuin ilman satulaakin joutuisivat istumaan. Siitä ne voi vähitellen nostaa pystympään, kun oppivat ensin oikean liikemekaniikan.
Mietis teoriaasi uudestaan.. Tarkoitus on istua liikkeen keskella, ei liikkeen takana eika edessa. Fyysisesti jos istut ainoastaan istuinluittesi paalla, istut liikkeen takana jolloin istuntasi on eteenpainajava. Pointti on istua samassa asennossa suorana kuin missa seisot jaloillasi maassa, paino tasan jakautuneena. Ne jotka istuvat pelkastaan perseensa paalla ovat yleensa jaljessa liiketta ja "seuraavat" eivatka tahdita; koko homma on siina vaiheessa jo menetetty. Ja mistas kohtaa kroppaa myotaat liiketta? Mieti ihan fyysisesti, vyotaron kuuluisi myodata kuin vieteri, jos nojaat taakseppain niin etta istut istuinluiden paalla, silloin myotaaminen tapahtuu ihan jostain muualta kuin pitaisi= ulkopuolisen silmiin nayttaa yleensa silta kuin paa olisi irtonainen omena kepin paassa joka tippuu ihan just..
 
tarkennusta
Mietis teoriaasi uudestaan.. Tarkoitus on istua liikkeen keskella, ei liikkeen takana eika edessa. Fyysisesti jos istut ainoastaan istuinluittesi paalla, istut liikkeen takana jolloin istuntasi on eteenpainajava. Pointti on istua samassa asennossa suorana kuin missa seisot jaloillasi maassa, paino tasan jakautuneena. Ne jotka istuvat pelkastaan perseensa paalla ovat yleensa jaljessa liiketta ja "seuraavat" eivatka tahdita; koko homma on siina vaiheessa jo menetetty. Ja mistas kohtaa kroppaa myotaat liiketta? Mieti ihan fyysisesti, vyotaron kuuluisi myodata kuin vieteri, jos nojaat taakseppain niin etta istut istuinluiden paalla, silloin myotaaminen tapahtuu ihan jostain muualta kuin pitaisi= ulkopuolisen silmiin nayttaa yleensa silta kuin paa olisi irtonainen omena kepin paassa joka tippuu ihan just..
No mä oon tätä parikymmentä vuotta miettinyt, mutta aina hauskempaa miettiä kaksisteen. Tuo liikkeen keskellä on teoreettisesti nätti ajatus, mutta käytännössä hämärä. Ratsastaja istuu joka tapauksessa hevosen painopisteen takana, ja satulan muotoilu kaataa ratsastajan entisestään, kun jalustinhihnat kiinnittyvät niin eteen. Eli kysymys taitaa pelkistyä tuohon, mikä on ratsastajan ja satulan suhde?

Ja kun mennään kaavakuvasta liikemekaniiikan puolelle, asia mutkistuu. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Siitä varmaan ollaan samaa mieltä, että jos ratsastaja kumartuu eteen paino edelleen satulassa, se jarruttaa satulan liikettä ja hevosta. Ja takakenon liioittelu laittaa kuuman hevosen juoksemaan alta, koska se tosiaan työntää satulaa eteen. Mutta kun asentoa muunnellaan, vaikutus vähenee ja kuumakin rauhoittuu. Tasapaino on rakennettavissa istuinluiden päälläkin, vaikka se on teknisesti hankalampaa kuin kolmioistunnassa, koska etureisiä täytyy venyttää enemmän ja vatsalihaksilla täytyy hallita se pystyasento, ettei jättäydy takanojaan.

Hyödyt ovat kuitenkin ilmeiset etenkin silloin, kun ratsastajalla on vaikeuksia löytää selän oikea liikkuvuus. Syyt: selkä taipuu normaali-ihmisellä paljon vähemmän taakse kuin eteen, ja kun lisätään tähän liike ylös alas, niin voi käydä niin että ratsastajan pitäisi samaan aikaan pystyä liikuttamaan lantiota ääripäästä toiseen kun hänen ilmaan noussut painonsa pyrkii palaamaan takaisin. Ei onnistu, ja ratsastaja alkaa poukkoilla entistä enemmän. Kun jalustimet otetaan pois, istunta paranee välittömästi eikä syy ole pelkästään siinä, että jalustimiin nojaava ratsastaja lentää kevyemmin ilmaan, vaan myös siinä, että ilman jalustimia yläreidet alkavat venyä, lantio alkaa kääntyä ja paino tulee paremmin sinne istuinluille. Lantion liike alkaa suuntautua eteen ja ylös ja takaisin neutraaliin asentoon, ja vyötärö tosiaan muuttuu vieteriksi. Eikä omena notku. Toistaiseksi jokainen komentelemani ratsastaja on saanut lisää liikelaajuutta lantioon nimenomaan istumalla istuinluille tai ensin jopa niiden taakse kankkulihaksilleen.

Samaten kolmioratsastaja on paljon huterampi jos hevonen ei ole kevyt kädelle, ja alkaa jännittää käsivarsia ja sitä myöten selkäänsäkin, jolloin hevosella ei enää ole syytäkään olla kevyt. Ilman jalustimia kolmioon uskova ratsastaja taas on kiikkerä. Nämä ovat taidon karttuessa jossain määrin korjattavissa olevia ongelmia, mutta mikään ei korjaa kolmiossa istuvan aloittelijan ongelmia muu kuin niin hiipivä hevonen, ettei ole väliä enää sillä ettei ratsastajan selkä liiku, koska hevosenkaan selkä ei tee niin. Samaten kolmiossa on turhan helppoa kiivetä jalustimille hevosta pakoon, mikä huonoselkäisille asiantaitajille sallittakoon, mutta aloittelijalle se on vaikeasti karsittava ongelmallinen pakotie.

Tahdin hallinta voi olla helpompaa kolmiossa, mutta silloin on kysymys joskus siitä että ratsastaja oppii keinuttamaan satulaa liikettä vastaan käväisemällä etukenossa ja pätkii sillä hevosen liikettä. Tämän voi tehdä miellyttävämmin pätkimällä omaa myötäämistään, mieluiten lonkista niin selän liike ei häiriinny.
 
Nasu.
Mä olen ratsastanut ikäni mutta pääasiassa ravihevosilla ja siitä mulle on kehittynyt paha tapa että monesti kun laukka nostetaan niin nojaan automaattisesti liiaksi eteen.

Toinen ongelma on mun toinen plvi joka ei kestä tuntia olla siinä asennossa missä jalat on kun se on jalustimissa eli vähän koukussa,rupean automaattisesti varomaan sitä ja sitten mun istunta menee tois puoleiseksi ja varsinkin hevonen joka on herkkä istunnalle niin kulkee heti vinossa.
 

Yhteistyössä