Ratsastus ja raskaus

elikä mihin asti ootte jatkaneet ratsastusta? Mihin asti ootte menneet ihan normaalisti (hyppäys, vauhdikkaat maastot) ja millon ootte ruvenneet hissuttelee? Entä lopettanut kokonaan?

Itellä menossa rv 9 ja ainakin toistaseks tuntuu vielä hyvältä :) . Esikoista odottaessa kielsivät heti sillä verukkeella et istukka irtoo kun ravi pompottaa niin paljon... nyt on kolmas raskaus, neuvolassa eivät sanoneet liikunnasta juuri mitään, kyselivät miten on edelliset menneet ja et "älä nyt ihan loppuun asti juokse ja ratsasta".
 
Mää ratsastelin normaalisti aina niin kauan kun tuntu hyvältä. Sitten kun rupesi ravi tuntumaan pahalta, jätin sen pois ja menin käyntiä ja laukkaa...käyntiä pystyin menemään 20 viikolle asti, sitten selkä pisti sopimuksen irti ja hepan selkään pääseminen oli ongelma ison mahan kanssa, joten sitten lopetin kokonaan...
 
Ekassa ratsastin issikoilaa ja 5,5kk saakka. Tosin lopussa ei mitään kovin kummoisia. Tokassa raskaudessa ratsastin 4kk saakka, sitten potkastiin tunneilta pihalle =o) Ja heti ratsastelin rauhallisella hevosella ihan normaaleja juttuja, mutta ei esteitä.
 
Mulla oma hevonen, suuri 175cm Eestin raskas jonka kanssa ratsastin viimeksi muutama viikko sitten viikolla 23+1, nyt menossa 25+2. Käyntilenkki tehtiin metsäpoluilla. Ennen tuota kertaa ratsastin 22+4 kaikissa askellajeissa, jopa harjoitusravia eikä tuntunut missään. Ei kyllä ollut tarkoitus kiivetä selkään, mutta oli vuokraajakokeilija käymässä ja hevosen meno oli niin surkean näköistä että kiipesin kokeilemaan mikä mättää (ei mikään, ei vaan ratsastustyyli ja hevosen herkkyys kohdanneet yhtään). Vatsa mulla ei oo sen erikoisemmin tiellä, on pieni ja kompakti kumpu, kiitos taaksepäin kallellaan olevan kohdun :D Selästä tulin tuolloin pari viikkoa sitten, sekä sitä aiemmatkin kerrat, alas niin että pidän toisen jalan jalustimessa, tulen kasvot kohti hevosen etuosaa ja kylki vasten satulaa ja siitä laskeudun pikkuhiljaa alas.

Hevosellani onneksi on vuokraajia jotka sen kanssa ratsastelevat, itse lähinnä harjailen ja puuhastelen maastakäsin. Tosin vielä ajattelin kerran tai pari ainakin käydä noita metsäpolkukävelyjä tekemässä kun kerran niistä ei mitään tuntemuksia ole tullut. Vieraan selkään en menis, omaani luotan sen verran etten sieltä alas tipu.
 
Vipo ratsastus kerta oli viikolla 27. Tosin silloin otin kevyesti mm. laukat kevyessä istunnassa. Hyppäsin varmaan viimeisen kerran viikoilla 20-22. Itseäni ei pelottanut tai tuntunut pahalta ratsastaa, mutta lähipiiriä hirvitti...Ratsastin aina turvallisilla hevosilla.

Neuvolasta sanottiin että viikolle 25 voi ratsastaa. Mitä olen kuullut, niin terkat neuvovat aivan eri tavoilla.
 
Minä kävin kanssa vielä viime viikon ratsastaas ja menin kanssa laukat ja keventelin, mutta nyt jäin kanssa puuhastelemaan ihan maasta käsin. Miulla vuokrahevonen, johon luotan, ei ole pöllöilly maastossa eikä hermoile kentällä, joten hyvin olen uskaltanut. Pihassa toki olen kerännyt yleisöä selkään noustessa ja sieltä alas tullessa:D Tulin alas samalla tavalla.. jätin vasemman jalan jalustimeen ja pudottauduin varovasti hiljalleen alas. En hypännyt reteesti alas, enkä meinannut toisaalta kovin hyvin päästä selkäänkään enää, eli varmaan sopiva aika jäädä tauolle. Vierailla hepoilla en olis enää muutenkaan ratsastellut. Neuvolassa ei sanottu mitään aikaa harrastamiseen, mutta kyllä sen itse tuntee ja osaa arvioida, kuinka kauan pystyy ja tuntuu hyvältä. Nyt sitten vaan ratsasteluun tulee puolen vuoden tauko ja kyllä on ikävä hepan selkään!

tienkulkija ja poikanen 27+2
 

Yhteistyössä