rattaat lentokoneessa

  • Viestiketjun aloittaja ensikertalainen
  • Ensimmäinen viesti
ensikertalainen
Lähdemme lentomatkalle, jolle otamme matkarattaat lapselle mukaan. Pitääkö rattaat jotenkin itse pakata tai sitoa kiinni ennen koneen ruumaan laittoa, vai laitetaanko ne lentoyhtiön puolesta johonkin "pakkaukseen", vai mitenkä asia hoituu? Miten olette selvinneet ilman rattaita kävelemättömän lapsen kanssa kentällä, tavaroiden luovutuksen jälkeen? Kiitos vastauksista =) !
 
Ihan pienet sateenvarjorattaat saattaa saada viedä koneeseen saakka, lentoemäntä ottaa ne sitten hoiviinsa ovella. Se saako rattaille pakkausmateriaalia riippuu lentoyhtiöstä, jonka tiskillä lähtöselvitys tehdään. mutta useimmiten saa jätesäkin tai muun ison säkin ja teippiä. Tosin se säkki kannattaa säästää matkan ajan, koska etelässä sitä ei välttämättä saa ja vaunut voi halutessaan pakata jo hotellissa muitten kamojen kanssa ja ennen kaikkea niihin voi pakata...Me ollaan joskus tuotu iso lautanen pöytälevyksi kaksosten rattaiden välissä, kun se ei mahtunut mihinkään kassiin:LOL:
Jos mukana on jytymmät rattaat, rintareppu on oiva apu lentokentällä.
 
Olen saannut viedä kolmipyöräiset isot rattaat (Quinny speedi xs) aina koneen ovelle asti, joten rattaiden ei tarvitse olla matka/sateenvarjorattaita vaan myös ns.normaalirattakin saa viedä koneelle
olen käytänyt finnairia, air finlandia, airberliniä, lufthansaa ja German wingsiä eikä niiten kanssa ole ollut hankaluuksia, en ole pakannut rattaitani sen kummenmmin, jotkut lento-yhtiöt antavat muovipussin koneen ovella Suomesta lähdettäessá, mutta takaisin tullessa pitää käyttä saamaa pussia joten jos saat pussin rattaille älä heitä sitä pois
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2006 klo 13:21 Tiitiäisen äiti kirjoitti:
Olen saannut viedä kolmipyöräiset isot rattaat (Quinny speedi xs) aina koneen ovelle asti, joten rattaiden ei tarvitse olla matka/sateenvarjorattaita vaan myös ns.normaalirattakin saa viedä koneelle
olen käytänyt finnairia, air finlandia, airberliniä, lufthansaa ja German wingsiä

Mä olen saanu koneen ovelle asti ainoastaan sattarit :/ . Riippuukohan sitten paikala olevasta henkilökunnasta miten rattaiden käy? Kaksosten rattailla ei ainakaan ole päässy kertaakaan matkatavaroiden luovutusta pidemmälle. Onkohan muuten tilaus lennoissa ja reitti lennoissa eri käytäntöjä?
 
minä en oo ikinä maininnut rattaista henkilökunnalle, vaan viennyt ne aina koneeseen asti , mutta ei ole kukaan koskaan tullut perään huutamaankaan. Noi kaksosten rattaat voivat olla ihan eri asia.
Mutta jos ihmisellä ei ole muita rattaita mukana kuin ns. normaalit niin eivät he voi niitä käännyttää poiskaan. En tiiä olenko ollut vain hyvä onninen kun olen saannut viedä rattaat koneen ovelle, voihan se olla niinkin, kun kumminkin lennäme aikas usein 2-4 kertaa vuodessa euroopan sisällä
 
alkuperäinen
Hmm, täytyy varmaan vielä varmistaa Finskiltä heidän käytäntönsä - jännää, et noin kokemukset vaihtelee! Kiitos kovasti vastauksista! Kysyin tätä siksikin, et mietin, onko painavahkot rattaat sitten käsimatkatavaraa vai 20 kg:eek:on laskettavaa "varsinaista" matkatavaraa? Riippunee siis siitä, voiko ottaa koneeseen mukaan vai ei? Sekavaa...
 
Juu, rattaita ei punnita, mutta tuli vielä mieleen käsimatkatavara-vinkki: perheellä ei tarvi olla jokaisella omaa 5 kg:n nyssäkkää, vaan jos ulkomitat ei ole liian isot, saa olla yksi käsimatkatavara, joka painaa niin monta kertaa sen 5 kg, kun perheessä on jäseniä. Olikohan toi nyt vaikeasti selitetty??
Mutta meillä siis aina vaan yksi laukku käsimatkatavaroissa, niin on helpompi hallita homma, toinen huolehtii laukusta, toinen lapsista. No, isommilla lapsiulla on omat reput, mutta niiden kohdalla sääntö on selvä: vanhemmat ei kato niiden peröään yhtään, vaan niistä on huiolehdittava itse.
 
Hennu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2006 klo 10:47 LisaMarie kirjoitti:
Juu, rattaita ei punnita, mutta tuli vielä mieleen käsimatkatavara-vinkki: perheellä ei tarvi olla jokaisella omaa 5 kg:n nyssäkkää, vaan jos ulkomitat ei ole liian isot, saa olla yksi käsimatkatavara, joka painaa niin monta kertaa sen 5 kg, kun perheessä on jäseniä. Olikohan toi nyt vaikeasti selitetty??
Ei muuten pidä paikkaansa... Käsimatkatavarassa nimenomaan se yksittäinen laukku ei saa olla painorajaa painavampi vaikka siihen olisi yhdistetty kymmenen ihmisen tavarat! Kyse on turvallisuussyistä. Käsimatkatavaroitahan silti ei useillakaan kentillä punnita lainkaan, joten "kiinni jäämisen" riski on aika pieni. Ja toisilla lentoyhtiöillä raja on 5kg, toisilla 10kg.

Ruumaan menevissä laukuissa taas saa yhdistää useamman ihmisen tavarat, mutta silloinkin vain niin, että yksittäinen laukku painaa max.32-35kg, yhtiöstä riippuen.

Rattaita ei tosiaan punnita, mutta kaikki yhtiöt eivät kuljeta niitä korvauksetta. Finnair toki.

Lisätietoa näistä rajoista löytyy joka lentoyhtiön nettisivuilta ja tarvittaessa puhelimella asiakaspalvelusta! :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 14:32 Hennu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2006 klo 10:47 LisaMarie kirjoitti:
Juu, rattaita ei punnita, mutta tuli vielä mieleen käsimatkatavara-vinkki: perheellä ei tarvi olla jokaisella omaa 5 kg:n nyssäkkää, vaan jos ulkomitat ei ole liian isot, saa olla yksi käsimatkatavara, joka painaa niin monta kertaa sen 5 kg, kun perheessä on jäseniä. Olikohan toi nyt vaikeasti selitetty??
Ei muuten pidä paikkaansa... Käsimatkatavarassa nimenomaan se yksittäinen laukku ei saa olla painorajaa painavampi vaikka siihen olisi yhdistetty kymmenen ihmisen tavarat! Kyse on turvallisuussyistä. Käsimatkatavaroitahan silti ei useillakaan kentillä punnita lainkaan, joten "kiinni jäämisen" riski on aika pieni. Ja toisilla lentoyhtiöillä raja on 5kg, toisilla 10kg.

Ruumaan menevissä laukuissa taas saa yhdistää useamman ihmisen tavarat, mutta silloinkin vain niin, että yksittäinen laukku painaa max.32-35kg, yhtiöstä riippuen.

Rattaita ei tosiaan punnita, mutta kaikki yhtiöt eivät kuljeta niitä korvauksetta. Finnair toki.

Lisätietoa näistä rajoista löytyy joka lentoyhtiön nettisivuilta ja tarvittaessa puhelimella asiakaspalvelusta! :)
Meille taas on noista ylipainoisista käsimatkatavaroista sanottu, että ne pitää pistää sinne lattialle jalkatilaan, mutta muuten ei ole sanottu mitään. No, nämä on ihan oikeasti asioita, mitkä taitaa välillä riippua sen hetkisen lentokenttä henkilökunnan mielialasta...Siis jotkus antaa lasten kanssa tehdä mitä vaan ja toiset viis veisaa vaikka olis yksin 5 lapsen kanssa matkalla, niin kaikki on just eikä melkein niinkun sanotaan...Nimittäin joskus olen saanu sakset puurotetran avaamista varten mukaan ja joskus en :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 14:59 LisaMarie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 14:32 Hennu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2006 klo 10:47 LisaMarie kirjoitti:
Juu, rattaita ei punnita, mutta tuli vielä mieleen käsimatkatavara-vinkki: perheellä ei tarvi olla jokaisella omaa 5 kg:n nyssäkkää, vaan jos ulkomitat ei ole liian isot, saa olla yksi käsimatkatavara, joka painaa niin monta kertaa sen 5 kg, kun perheessä on jäseniä. Olikohan toi nyt vaikeasti selitetty??
Ei muuten pidä paikkaansa... Käsimatkatavarassa nimenomaan se yksittäinen laukku ei saa olla painorajaa painavampi vaikka siihen olisi yhdistetty kymmenen ihmisen tavarat! Kyse on turvallisuussyistä. Käsimatkatavaroitahan silti ei useillakaan kentillä punnita lainkaan, joten "kiinni jäämisen" riski on aika pieni. Ja toisilla lentoyhtiöillä raja on 5kg, toisilla 10kg.

Ruumaan menevissä laukuissa taas saa yhdistää useamman ihmisen tavarat, mutta silloinkin vain niin, että yksittäinen laukku painaa max.32-35kg, yhtiöstä riippuen.

Rattaita ei tosiaan punnita, mutta kaikki yhtiöt eivät kuljeta niitä korvauksetta. Finnair toki.

Lisätietoa näistä rajoista löytyy joka lentoyhtiön nettisivuilta ja tarvittaessa puhelimella asiakaspalvelusta! :)
Meille taas on noista ylipainoisista käsimatkatavaroista sanottu, että ne pitää pistää sinne lattialle jalkatilaan, mutta muuten ei ole sanottu mitään. No, nämä on ihan oikeasti asioita, mitkä taitaa välillä riippua sen hetkisen lentokenttä henkilökunnan mielialasta...Siis jotkus antaa lasten kanssa tehdä mitä vaan ja toiset viis veisaa vaikka olis yksin 5 lapsen kanssa matkalla, niin kaikki on just eikä melkein niinkun sanotaan...Nimittäin joskus olen saanu sakset puurotetran avaamista varten mukaan ja joskus en :)
nykyään nuo sakset kyllä kannattaa jos suosiolla laittaa matkalaukkuun, ystävältäni otettiin jo avainmenperäkin pois jossa oli pikkulinkkari.
Nykyään turvamääräykset ei enää mistään mielialasta ole kiinni vaan tiukat kaikkialla tai ainakin melkein
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2006 klo 10:17 vieras kirjoitti:
Miten ovat rattaanne selvinneet ruuman käsittelystä?????

Entä onko turvaistuin ollut mukana, jos autoilette perillä????
vauvaikäisten kanssa ei tosin ole autoiltu ulkomailla (tai korjaan oli meillä kerran Ruotsissa oma kaukalo) ja aina on autonvuokran yhteydessä vuokrattu ne turvaistuimet. Niin ovat ainakin autoonsopivat ja sen maan määräykset täyttävät.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2006 klo 10:17 vieras kirjoitti:
Miten ovat rattaanne selvinneet ruuman käsittelystä?????

Entä onko turvaistuin ollut mukana, jos autoilette perillä????
Rattaat on selvinneet lennoista ihan hyvin, ei mitään ongelmia. Ja kuulemani mukaan lentoyhtiöt korvaavat ilman riitelyä kyllä rikkomansa rattaat kunhan tekee vahinkoilmoituksen heti.

Turvaistuin meilläkin on otettu aina vuokraamosta auton kanssa. Maasta riippuen tosin eivät välttämättä ole ihan sitä, mihin on Suomessa tottunut ja esim. turvavöiden oikeanlainen kiinnitys kannattaa tarkistaa ihan itse... Itse olen kerran irroitellut vuokraistuimesta vyöt ja laittanut ne oikein paikalleen, kun olivat kiinni lähinnä pyhällä hengellä. :/
 
juuri matkalta palanneena...

Suomessa matkarattaat laitettiin heti lähtöselvityksessä ruumaan (helsingin kautta jatkolento). tullessa matkarattaita ei saanut (!) laittaa normaaleihin matkatavaroihin ja saimme ottaa rattaat koneeseen. Kappas, kotimaan lennolla sitten suomessa rattaita ei saatu viedäkään koneen sisälle ja ne heitettiin siinä pikaisesti ruumaan. Tuolla viimeiselä lennolla (huolimatonta käsittelyä???) hajosi sitten renkaiden lukitussysteemi. Finnairilta olivat heti tosi asiallisia. Jos lukitusta ei pysty korjaamaan, arvioidaan rattaiden arvo (lastentarvikeliikkeessä) ja saamme Finnairilta rahat. Tänään täytyy käydä tuolla arviossa.

Ja muuten matka meni hyvin 6 kk:den ikäisen vauvan kanssa, joka nukkui lentokoneessa paremmin päiväunia kuin kotona sisällä! :heart: ja tietty hurmasi kanssa matkustajat, vaikka vähän tuli itkuakin...
 
HOPO HARMAANA
Tulimme viime yänä Espanjasta ja siellä pääsä pusseja ei rattaille saa,eli kannattaa säästää Siomesta saatu pussi.
Me jätimme rattaat samaan paikkaan kun matkalaukut,mutta Suomessa ne viedään erikoishihnalle.Monilla oli kyllä rattaat mukan myös lähtöselvityksen jälkeen.

Meille kävi huono tuuri,sillä rattaat olivat menneet rikki lennon aikana ja tein ilmoituksen heti tänään ja sieltä tulee paperit mulle kotiin ja vien rattaat tutkittaviksi liikkeeseen mitä niille voi tehdä ja lasku menee suoraan lentoyhtiölle.

Oli ensimmäinen kerta kun rattaille kävi jotaina je mekin olemme rattaita kuljettaneet lentokoneessa usein. B) B)
 
Kas kun sattui, meilläkin vioittui espanjan lennolla matkarattaat! Finnairin kanssa sovimme, että menemme rattaiden kanssa Lastentarvike-liikkeeseen, jossa vaurio arvioidaan. Ei voitu korjata. Saimme uudet samantien mukaan, lasku lähti finnairille. Finnair vähentää vaunujen arvosta 10% per vuosi, ja koska meillä oli vuoden vanhat rattaat, korvaus oli 90% uusien rattaiden hinnasta. Myyjä antoi 10% alennusta eli meille ei jäänyt maksettavaa.

Ei tosiaan haittaa, vaikka rattaat koneessa vaurioituvatkin. Niihin ei kannata pakata mukaan mitään arvokkaampaa kuten itsetehtyjä vauvanpeitteitä tms. Vuosi sitten lensimme SAS:illa ja rattaat katosivat. Saimme uudet tilalle. Ne oli nämä, jotka nyt vahingoittuivat.
 
matkaaja
olen lentänyt lapseni kanssa satoja kertoja eurooppaan! Koska meiheni matkatyössä! Tuntuu että suomen päässä tuo rattaiden vienti portille saakka on aina kiinni puukkaajasta! Jotkut ei kysele koko rattaista ja joillekin saa rautalangasta vääntää miksi haluan esim alle 2 vuotiaalle rattaat portille ja rattaa lentokoneen laskeutuessa myös heti käyttöön! Helsingissä on rattaita lapsille tarjota mutta yleensä muilla kentillä ei ja tämän vuoksi rattaat on välttämättömät jos matkustaa pienen lapsen kanssa yksin! Finnairin palvelu muutenkin lentoyhtiönä lapsimatkustajia kohtaan on ala-arvoista jos vaan pääsen jollain muulla yhtiöllä valitsen sen koska muillla lentoyhtiöillä arvostetaan lapsia ihan toisella tavalla!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2006 klo 12:15 matkaaja kirjoitti:
Finnairin palvelu muutenkin lentoyhtiönä lapsimatkustajia kohtaan on ala-arvoista jos vaan pääsen jollain muulla yhtiöllä valitsen sen koska muillla lentoyhtiöillä arvostetaan lapsia ihan toisella tavalla!
No mä purnasin ihan samaa tuonne purkkiruuan lämmitys ketjuun! Oli vaan tullu vahingossa nimen paikalle otsikko, mutta todella joustamatonta ja "järjen käyttö kielletty" kyltillä varustettua on ollu finnairin toiminta tai sitten meillä on ollu huono tuuri ja osunu kohdalle ne ikävimmät lentoemot :/
 
edelliseen
osuit aika naulan kantaan, tàsmàllistà tietoa, oli kiitos vaan. mullakin on ollut karmeita koekmuksia siità ettà koneesta laskeuduttaessa on joutunut kàvelemààn ihan kamalan paljon (esim. malpensa milanossa) ennenkuin saa rattaat muiden matkatavaroiden mukana.

siinà sità retuutti lasta kainalossa toisessa kàsimatkatavaroita (lapselle on pakko ottaa ruokaa, juomaa, vaippoja ja sità sun tàtà mikà painaakin) ja vielà talvivaatteita. minulla tuli siità lystistà selkà todella kipeàksi ja sàrkylààkkeità napsin monta viikkoa itkukurkussa.

enpà tiedà miten seuraavaksi toimisin etenkin tààllà malpensassa takaisin tullessa. lapsi haluaa syliin ja painaa 13 kiloa! antakaa siis vinkkejà ettei matkaa tartte perua tai napsia pillereità taas!!! miten ne finnairin tàdit saa vakuututeksi siellà hesan kentàllà kun teen checkinin??? (onko vaikka palstalla ketààn alan ihmistà?). siis ettà ne rattaat olisivat laskeuduttessa heti odottamassa. apuaaaaa
 
Finnairin palvelu on surkeaa ja ylimielistä verrattuna esim SASiin. Se on niin totinen tosi, että me valitaan aina kun mahdollista joku muu kuin finnair. Aika paljon lennetään. Nyt viimeksi mentiin kuitenkin finnairilla, koska oli niin ylivoimainen aikataulu ja hinta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2006 klo 14:14 edelliseen kirjoitti:
osuit aika naulan kantaan, tàsmàllistà tietoa, oli kiitos vaan. mullakin on ollut karmeita koekmuksia siità ettà koneesta laskeuduttaessa on joutunut kàvelemààn ihan kamalan paljon (esim. malpensa milanossa) ennenkuin saa rattaat muiden matkatavaroiden mukana.

siinà sità retuutti lasta kainalossa toisessa kàsimatkatavaroita (lapselle on pakko ottaa ruokaa, juomaa, vaippoja ja sità sun tàtà mikà painaakin) ja vielà talvivaatteita. minulla tuli siità lystistà selkà todella kipeàksi ja sàrkylààkkeità napsin monta viikkoa itkukurkussa.

enpà tiedà miten seuraavaksi toimisin etenkin tààllà malpensassa takaisin tullessa. lapsi haluaa syliin ja painaa 13 kiloa! antakaa siis vinkkejà ettei matkaa tartte perua tai napsia pillereità taas!!! miten ne finnairin tàdit saa vakuututeksi siellà hesan kentàllà kun teen checkinin??? (onko vaikka palstalla ketààn alan ihmistà?). siis ettà ne rattaat olisivat laskeuduttessa heti odottamassa. apuaaaaa
Suosittelen kantoreppua kuten Ergo tai Patapum! Sehän menee suht pieneen tilaan kun ei ole käytössä, koska on pelkkää kangasta toisin kuin varsinainen rinkka. Pikku harjoittelulla helppo pukea selkään vaikka yksin ja lapsi kulkee siellä mukana melkein huomaamatta. ;) Oma lapseni viihtyy repussa todella hyvin ja nyt vielä 2½vuotiaallekin se oli matkassa mukana, rattaita meillä ei enää ole ollut mukana ollenkaan. Jaksan kantaa häntä oikein hyvin, vaikka huippukuntoinen en olekaan. Reppu on niin hyvän mallinen!
 
nimimerk edelliseen
luulisin ettà finnair vastaa pian tàllà palstalla (otin tànààn yhteyttà)... odottakaamme, he ovat kuitenkin korrekteja.

onhan se maamme oma lentoyhtiò ja mielestàni kuitenkin miljoonaan muuhun verrattuna lapsirakas olen nàhnyt paljon kurjempaakin (minàkin matkustelen usein), ja tietysti parempiakin varmasti on.

antakaa tytòt heille palautetta ja heille mahdollisuutta palautteeseen! voi olla kehittàvàà kaikinpuolin.

ciao
 

Yhteistyössä