Rauhala 245

Tuo taitaa olla mansardikattoinen Rauhala ja neliöitä tosi paljon. Meillä ei Kannustaloa ole, mutta tutut rakensivat vajaa 200m2 mansardikattoisen Rauhalan. Viime vuonna tuo paketti oli maksanut jotain 140000e. Tuossa 245 on neliöitäkin sitten n. 50m2 ennemmän, joten tuohon saa laskea nykyisen hinnankorotuksen ja tuon neliömäärän lisää eli luulisi lähelle 200000e menevän.

Kirvesmiestyömäärä oli kuulemma ollut talon ulkopuolisissa töissä todella valtava, paljon odotettua suurempi, joten työtunteja ja rahaa oli kaikkeen kurmeluureihin palanut ennemmän kuin piti.

Olivat jo miettineet, että olisi pitänyt kilpailuttaa jokin vähän halvempi talo.
 
Meille on tulossa Rauhala, tosin harjakattoinen ja 1,5 krs -asemakaavamääräyksien mukaan.

Otimme hyvin kattavan paketin säältä suojaan ja tehtaan pystytys, niin neliöhinnaksi tulee n.530 ?, jolloin tuo mansardikattoisena 140.000 ? kuulostaa ihan samalta linjaukselta.

Me ehdimme hankkia juuri ennen puun hinnannousua ja hyödynsimme tässä myös talvialennusta, joten todellinen hinta tulee olemaan n 506 ? neliö.

Talopakettimme saapuu tammikuussa ja tähän asti kaikki on mennyt erittäin sujuvasti ja tuntuu että on osaavissa käsissä (meillä talonedustajina Saranpäät).

Kannattaa miettiä tarkkaan mitä haluaa, mikä sopii tonttiin, miten aurinko osuu taloon ja tonttiin jne.. ja sen mukaan he tekevät piirrustukset - "kuoreksi" vain Rauhalan mansardikattoinen - siitä vaan sitten tarjousta pyytämään :)
 
Aikas tyyris ko.talo on, jos tuon 506?/neliö kertoo 3:lla tai 4:llä mikä antaa osviittaa lopullisesta hinnasta; on 400 000? kokonaishinta rikki helposti...! Ja ilmeisesti hinta koski nimenomaan 200neliön talopkt:ia, joten se n.50 neliötä vielä lisää niin loppusumma hipoo sitten 500 000?! Meikäläisen "taviksen" näkökulmasta aivan järjettömän suuri hinta, puhumattakaan, jos jos lainaa joutuu edes puolet ottamaan... :eek:
 
Totta tyyristä on. Kannustaloissa on Kannustalo-lisä =) Samantyylisen talon voi saada edullisemmin, jos kestää sen, että se on esim. unikki, ei Kannustalo, jotka ovat kaikki samannäköisiä ;) Tosin 200m2 taloa, autotalleineen ei alle 300 000e rakenna, mutta onhan se kuitenkin vähemmän kuin 400 000e talosta.

Aika harvoin asemakaavamääräykset antavat lupaa mansardikatolle. Niihin on kuulemma ilmastointikin vaikea ja kallis tehdä.
 
Minusta tuntuu, että ihmiset on sokaistuneet noista euroista ja tietysti hintoja on takuulla sen varjolla nostettukin reilummasti; jos ajattelee, että 7 vuotta sitten kun ostimme ensimmäisen talomme, hinta oli hyväkuntoisella alle 10v vanhasta talosta 480 000mk!!! Ja nyt porukka ilman sen kummempia hymistelyjä lykkää 480 000 euroa (!!!) taloon! Ei jessus! Se nyt on vielä eri asia niillä, joilla fyffeä löytyy, eikä velalla tarvitse rahoittaa koko summaa, mutta kun persaukiset kakskymppisetkin aivan pokalla tekee tuon hintaluokan taloja :eek: , vaikkei edes ole kuin pätkätöitä tai ei töitä ollenkaan; näitäkin kun on nähty. Ja pankit antaa lainaa :/ :ashamed: , jotenkin täysin vastuutonta mun mielestäni... Kun omaan rakennusprojektiimme lainaa haimme (tuohon verrattuna pikkusumma :D =) , mikä on muuten todella lohduttavaa ;) ), varsin kysyin, että entä jos haluaisimmekin 300 000euroa lainaa; antaisitteko? Vastaus oli, että kyllä!!?? Itse en antaisi itselleni sellaista summaa, vaikka kuinka on asiat tunnollisesti aina hoidettu jne. Meille on tulossa 175m2 talo + autotalli/katos/varasto ja kyllä on tullut huomattua, että sitä rahaa todella palaa eli tarkkana saa olla.

Huh, tulipas purkauduttua :/ , mutta kun oikeasti huolettaa nuo suuren velan ottajat (puhun nimenomaan siis näistä tavallisista ihmisistä, en "rikkaista") ...

Tästä huolimatta KAIKILLE rakentajille oikein antoisaa rakennusaikaa :hug: !!!
 
Jahvetti , kustannusarvio meidän 1,5 krs talossa (175/194m2) on n.175 000e. Autotallisysteemi on tässä mukana vain sokkeliin asti; se valettiin samalla kun talonkin sokkeli. Muuten se tehdään myöhemmin. Tonttia ei myöskään ole laskettu mukaan. Rakennetaan Pohjois-Pohjanmaalle.

Niin, ja tuo kustannusarvio aiotaan toteuttaa sillä, että teemme itse myös mahdollisimman paljon. Eli jos teetettäisiin kokonaan valmiiksi muilla niin ei olisi puhettakaan tuohon summaan päästä. Pohjat on teetetty, myös LVI ja sähköt teetetään + seinien ylitasoitus, muuraukset on tarkoitus teettää.
 
Meillä olis haaveena alle 200 neliöinen talo.. budjetti sais olla max 200 tuhatta.. toi rauhala 245 on vaan niin pirun hieno, että sen takia siitä kyselin.. tarvii varmaan kysellä joltain toiselta talovalmistajalta saman tapaista pohjaa hieman pienempänä.. kannustaloissa vaan on sitä jotain.. :D

Niin ja satakuntaan rakennetaan ja tontin ei tarvii sisältyä tohon 200 000 euroon..
 
Ilona, ymmärrän; mustakin noi Kannustalon Rauhalat on ulospäin tosi kauniita; sisällä en ole yhdessäkään käynyt, joten en tiedä, onko sisus minun makuuni. Valitettavasti vain tuon hintansa takia kuuluvat minun kohdallani ainakin niihin lottovoiton-jälkeisiin hankintoihin :D !

Jossain toisessa ketjussa joku sanoi minun mielestäni viisaasti, että "unelmatalossa ei ole kiva asua, jos ei saa yöllä nukuttua velkataakan takia". Tai vielä pahempaa, joutuu luopumaan unelmatalostaan sen takia, ettei pystykään maksamaan sitä...

Itse lähdimme siitä, että mietimme ne jokaiselle perheenjäsenelle tärkeimmät toiveet. Lapset toivoivat, että "heidän huoneisiinsa on portaat "ja että on tilaa leikkiä; mies, että on puukiuas saunassa;itse toivoin tilavia eteistiloja, suurempaa keittiötä ja ettei ruokapöytä olisi keskellä keittiötä ja PALJON SÄILYTYSTILAA etc, etc. (minulla siis pisin lista toiveita =) ;) ). Ja ilokseni voin todeta, että kaikki alkuperäiset toiveet on saatu toteutettua siitä huolimatta, että rahaa on rajoitettu määrä.

Toivon oikein paljon onnea talonvalintaan ja koko rakennusprojektiin teille! Kerrohan miten homma etenee, mukavaa lueskella muidenkin rakentajien tuumaaluita!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ande:
Ilona, ymmärrän; mustakin noi Kannustalon Rauhalat on ulospäin tosi kauniita; sisällä en ole yhdessäkään käynyt, joten en tiedä, onko sisus minun makuuni. Valitettavasti vain tuon hintansa takia kuuluvat minun kohdallani ainakin niihin lottovoiton-jälkeisiin hankintoihin :D !

Jossain toisessa ketjussa joku sanoi minun mielestäni viisaasti, että "unelmatalossa ei ole kiva asua, jos ei saa yöllä nukuttua velkataakan takia". Tai vielä pahempaa, joutuu luopumaan unelmatalostaan sen takia, ettei pystykään maksamaan sitä...

Itse lähdimme siitä, että mietimme ne jokaiselle perheenjäsenelle tärkeimmät toiveet. Lapset toivoivat, että "heidän huoneisiinsa on portaat "ja että on tilaa leikkiä; mies, että on puukiuas saunassa;itse toivoin tilavia eteistiloja, suurempaa keittiötä ja ettei ruokapöytä olisi keskellä keittiötä ja PALJON SÄILYTYSTILAA etc, etc. (minulla siis pisin lista toiveita =) ;) ). Ja ilokseni voin todeta, että kaikki alkuperäiset toiveet on saatu toteutettua siitä huolimatta, että rahaa on rajoitettu määrä.

Toivon oikein paljon onnea talonvalintaan ja koko rakennusprojektiin teille! Kerrohan miten homma etenee, mukavaa lueskella muidenkin rakentajien tuumaaluita!!!

Toi on kyllä ihan totta.. olis niin paljon helpompaa vertailla talopaketteja jos pakettien hinnat olis nähtävillä.. |O ja vielä se, kun laadusta ei voi etukäteen tietää.. jollain voi olla samat toimitussisällöt ja ihan erit hinnat.. kertooko suurempi hinta laadusta vai onko se vaan nimilisä.. ?! mä tulen hulluksi ennen kun on edes alotettu rakentamista.. :headwall: :kieh:

Saanko kysyä, että minkä firman talopaketti teillä on? =)
 
ilona, meillä on Omatalon pkt. Alkuperäisestä mallista aika paljon tein muutoksia, tosin ei mitään kauheen eriskummallista, ja ei mitään mutinoita kuulunut. Päädyttiin meidän vaihtoehdoista tähän ja oli helppo siinä mielessä päätyäkin kun parilla meidän tutuilla on omatalo; toisilla n. 20vuotta vanha ja toisilla n.5 vuotta "vanha" ja tosi hyviä taloja ovat! Etenkin kun tuon vanhemman talon tietää oikeinkin hyvin niin uskaltaa luottaa, että "kopakka" on =).
Ja itse kun olen sittenkin näköjään enemmän käytännön ihminen ja tärkeimpinä asioina pidän juuri toimivuutta ja vasta sitten ulkonäköä (joka sekin on toki tärkeää olla oman maun mukainen), meidän toiveet saatiin toteutetuksi näin. Ja rakennus sopii ympäristöönsä eli alueen vanhoihin taloihin ja maisemaan muutenkin hyvin. On muuten ihan tärkeä pointti huomioida viereiset rakennuksetkin....

Hintavertailu tosiaan on aika vaikeaa, kun toisilla pakettiin kuuluu sitä ja tätä, ja toisilla taas ei kuulukkaan jne. Mutta pitää vain jaksaa perehtyä... Ja vaihtoehtojahan riittää aivan tajuttomasti!

Millaiset toiveet teillä on taloltanne, eli millaista taloa haette? Siis tuon ulkonäön lisäksi?
 
Ei ole pelkästään laadusta kyse, samaa tavaraa näkyy useimmat paketit olevan, eikä taloista suoraan voi sano minkä firman ovat. Kannustalon kohdalla maksaa tosi paljon markkinointi, ja että siitä on tullut ns. brändi. Kuka muu ne hienot kuvastot, mainokset ym. maksaa kuin ostajat ;)

Talon sisätiloilla ei ole mitään tekemistä talofirman kanssa. Jokainen rakentaja valitsee itse materiaalit. Kannustaloihin tosin tulee paketin mukana valkoiset lattialistat ja kattolistat, valkokuultoiset kattopaneelit, joita itse en ainakaan omaan kotiini halua. Aika vaikea on kuulemma saada noita paketista pois.

Esim. paketin mukana saunatarvikkeet ovat halvempi hankkia ihan itse, kuin mitä ne maksaa paketissa. Tuttumme jätti Rauhalastaan saunapaketin pois ja sai sillä hyvitetyllä rahalla enemmän tavaraa kuin mitä talopaketin mukana olisi tullut, portaatkin kannattaa kilpailuttaa itse.

Kieltämättä Kannustalot ovat upeita taloja ja kyllä ne minutkin saivat yli puoleksi vuodeksi sekaisin, kun mikään muu ei tuntunut enää kelpaavan. Moni kehoitti, että ota pois pinkit lasit silmiltäsi ja katsele muitakin firmoja =) No, lopuksi oli katsottavakin, kun emme Kannustalolta saaneet millään mieleistä pohjaa, se kun oli kuitenkin brändiä ja ulkoasua tärkeämpi asia ;) Meille tulee rinnetalo. Jos tonttimme olisi ollut tasamaatontti olisi talon valintakin ollut helpompi.

Hintaero ottamamme talopaketin ja Kannustalon välillä oli n. 20 000e eli Kannustalo kalliimpi, tuosta toki pitää vähentää kattopaneelit, sauna, portaat ja listat, joita emme ottamaamme pakettiin halunneet, haluamme ne valita itse. Kuitenkin tuota hintaeroa jää n. 16 000e, kun meillä hintaan kuului vesikattoasennus, Kannustalo tarjosi säältäsuojaan.

Meillä on nyt mieleinen pohja. Tietenkin jouduin luopumaan Kannustalon pylväskoristeista, ihan samanlaisia meille ei tullut, mutta se on ulkopuolista, sisätilat ovat tärkeimpiä; niiden toimivuus ja käytännöllisyys, jota Kannustalon pohjissa ei aina ole. Kuitenkin 17 000e krumeluureista on rahaa ;) Meillä on itse suunniteltu pohja ja talon ulkoasukin unikki, tosin Auroran tyylinen.

Kyllä tuota rahaa palaa niin, että hirvittää. Isossa talossa on tekemistä, mutta se ehkä kuitenkin vähän lohduttaa, ettei paketista tarvinnut maksaa liikaa mainoskuluja. Tuttavani todellakin tuskaili mansardikattoisen Rauhalansa ulkopuolen töitä, johon heillä paloin liikaa kahden kirvesmiehen työtunteja.

Kannattaa katsella pienempiäkin firmoja ja ottaa eri firmojen taloista piirteitä jotka miellyttää ja niiden pohjalta suunnitella talo.
 
Meirami:

Talon sisätiloilla ei ole mitään tekemistä talofirman kanssa. Jokainen rakentaja valitsee itse materiaalit.
Jos tarkoitit tuota minun kommenttiani, etten tiedä onko sisus minun makuuni, niin tarkoitinkin nimenomaan talon pohjaratkaisua ja toimivuutta, en sisustusta =)

Saapiko kysellä, että mikä talopaketti teillä on ja minkäkokoinen ja mikä kustannusarvio? Missä vaiheessa olette menossa?
 
http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/nostalgia/Nostalgia+4

Äkkiseltään löysin tällasen mallin.. tämän tapanen talo on hakusessa..

Just puhelin äitin kanssa, että meiän kannattais varmaan valkata mahdollisimman yksinkertanen talo.. mun isäni kun on rakennusalalla ja voi ite tehdä niitä "turhuuksia" sitten niin paljon kun halutaan.. :D

Meillä toi huoneitten lukumäärä asettaa jonkun verran rajotuksia.. tarvis olla 5 makuuhuonetta ja niistä ainakin 4 väh. 11 neliöisiä.. :D sitten sais olla tilava keittiö ja olohuone.. keittiöön kun tarvis mahtua saareke ja puuhella..

Tontti on maaseudulla, että mikään kaupunkitalo sinne ei sovi..
 
Ok, sisuksen toimivuudella on minunkin mielestäni suuri merkitys siis pohjaratkaisulla =) Valitettavasti aika monessa käymässäni Kannustalossa juuri se ulkonäkö on ollut ykkösseikka ja sisätiloissa on paljon hukkaneliöitä tai ei muuten niin toimivia, esim. pieni kodinhoitohuone, joka toimii myös kuraeteisenä ja pukuhuoneena:( Myös keittiöt ovat olleet pieniä. Itse luulimme, että kyllä hekin voivat kuitenkin tehdä pohjan sellaiseksi kuin asiakas haluaa, mutta ainakin meidän kohdalla neliöt olisivat oleet sitten vähintään 220m2 asuinpinta-ala, jotta oltais saatu nykyinen pohja, joka on vajaassa 200m2.ssä.

Meidän talo on alaosasta harkkotalo ja päällä puutalopaketti, jonka pohja on itsesuunniteltu. Talotehdas on eräs pienempi, suurelementtitehdas. Tällä hetkellä tehdään sisällä yläkertaan väliseiniä ja tasoitetöitä. Itse teemme siivoushommia, hankintoja, mies on laudottanut autotallia. Itse emme osaa emmekä ehdi suurempia tekemään.

Kustannusarviosta sen verran, että ihan 300 000e tuskin tulee riittämään :| Tuossa on siis omarantainen tontti, asuinpinta-alaltaan hiukan alle 200m2 talo, autotalli/autokatos/varastorakennus pitkästä ja rantasaunan perustukset. Maatöihin menee yllättävän paljon. Missä vaiheessa teidän talo on?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/nostalgia/Nostalgia+4

Äkkiseltään löysin tällasen mallin.. tämän tapanen talo on hakusessa..

Just puhelin äitin kanssa, että meiän kannattais varmaan valkata mahdollisimman yksinkertanen talo.. mun isäni kun on rakennusalalla ja voi ite tehdä niitä "turhuuksia" sitten niin paljon kun halutaan.. :D

Meillä toi huoneitten lukumäärä asettaa jonkun verran rajotuksia.. tarvis olla 5 makuuhuonetta ja niistä ainakin 4 väh. 11 neliöisiä.. :D sitten sais olla tilava keittiö ja olohuone.. keittiöön kun tarvis mahtua saareke ja puuhella..

Tontti on maaseudulla, että mikään kaupunkitalo sinne ei sovi..
Tuo on muuten tosi hyvä pointti, ettei yritä maaseudulle väkisin modernia taloa tehdä ja ottaa huomioon todellakin tontin mikä sinne sopii.

Tuon mallisia voi mikä tahansa firma tehdä. Juuri se selkeys pudottaa hintaa eli mitä enemmän on kulmia ja erkkereitä sen kalliimpi.


Suuri säästö on myös, jos itse pystyy tekemään :)

Tarviiko teillä mahtua arkiruokapöytä myös keittiöön? Meillä keittiö 20,5m2 ja sinne tulee on pieni liikuteltava saareke ja kuuden hengen arkiruokapöytä. Ruokailutila on erikseen kiinteän hellasaarekkeen takana ja on yhteydessä olohuoneeseen.

Tuo talopaketti vaikutti ihan hyvältä, jos tykkää että makkarit on ylhäällä =) Ainoastaan tuo kodinhoitohuone, joka toimii kuraeteisenä ja saunan pukuhuoneena ei ole toimiva. Mutta tuntuvat olevan lähes poikkeuksetta noissa 1½- ja kaksikerroksisissa taloissa. (Meillä rinnetalossa on alakerrassa ihan erillinne kodinhoitohuone.) Yläkerran vessaan tuossa pohjassa täytyisi myös laittaa suihku.

Itse tykkään hieman ennemmän avaruudesta, tuossa oli aika paljon ovia eteisessä.

Tuosta on hyvä lähteä ja kannattaa ihan itse piirrellä paperille pohjia kirjata ylös mitä haluaa. Myös talotehtaiden suunnittelijat piirtävät pohjia toiveiden mukaan.

Nuo viiden makuuhuoneen talot ovat kyllä valmispaketeissa aika kortilla ja aika monet menee sitten tietenkin yli 200m2.n. Teillä taitaa olla suuri perhe? Kodinhoitohuoneen tulee kyllä silloin olla tilava.

Löysin muutaman pohjan, joista voisit tykätä. Yksi on myös mansardikattoinen, kun siitä tykkäät, vaikka kaipa nuo kaikki saa mansardikatolla :) Laitan linkit erikseen.
 
Tässäpä nämä =)

http://www.sami-talo.com/fi/cfmldocs/index.cfm?ID=1152&object=view&object_ID=53
http://www.terihus.fi/index.php?id=45a3837915d79&lang=fi
http://www.terihus.fi/index.php?id=458935eeef8c6&lang=fi

 
Tuossa ekassa pohjaa vois kuitenkin muokata siten, että tekee lämpimän kuistin ja näin poistaa ahtaan tuulikaapin. Siitä saa tilaa esim. keittiölle ja ruokailutilalle.

Aika monilla talofirmoilla talon mittoja voi myös muuttaa.
 
Miksi kaikki nykyisin rakentaan talopaketista?? Me rakennamme pitkästä tavarasta juuri sellaista unelmataloa ,jonka olemme itse suunnitelleet. Tietenkin ideat pohjaan ja ulkoasuun saatu eri esitteistä. Rakennuspiirtäjä piirsi suunnitelmamme vain puhtaaksi. Tässä on vapaus valita kaikki. Lisäksi kilpailutan tavarantoimittajia. Nyt juuri kipailutan kalustetoimittajia ja loppuviikosta paneudun paneleihin. Pääsee muuten hyville tuntipalkoille tässä hommassa:D . Toki tämä vaatii aikaa, mutta meilla vain yksi taapero ,joka tykkää onneksi kiertää mukana ,kun juoksen tarjousten perässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Poni06:
Miksi kaikki nykyisin rakentaan talopaketista?? Me rakennamme pitkästä tavarasta juuri sellaista unelmataloa ,jonka olemme itse suunnitelleet. Tietenkin ideat pohjaan ja ulkoasuun saatu eri esitteistä. Rakennuspiirtäjä piirsi suunnitelmamme vain puhtaaksi. Tässä on vapaus valita kaikki. Lisäksi kilpailutan tavarantoimittajia. Nyt juuri kipailutan kalustetoimittajia ja loppuviikosta paneudun paneleihin. Pääsee muuten hyville tuntipalkoille tässä hommassa:D . Toki tämä vaatii aikaa, mutta meilla vain yksi taapero ,joka tykkää onneksi kiertää mukana ,kun juoksen tarjousten perässä.
Tuohan se juuri on pitkästä rakentaminen vaatii aikaa ja silloin täytyy itsekin jo jotain osata tehdä ja tietää, kun rakentaminen joka tapauksessa venyy ainakin vuoteen ennen kuin muuttaan pääsee.

Kyllä tässä talopakettirakentamisessakin täytyy kilpailuttaa, hankkia tavaraa, tekijöitä jne. Huh, jos tarvis joka mutterikin erikseen hankkia. On eri asia, jo rakentajat ovat itse ammattilaisia, joilla parhaassa tapauksessa puut omasta metsästä. Kuitenkin suurin osa rakennuttajista on peukalo keskellä kämmentä sen suhteen ja hekin oman talon haluavat =)
 
Poni06 vaikka me otamme (nykyiseenki otinmme), niin silti saamme talostamme unelmamme! Talopaketissa tulee vain ulkokuoret taloon (toki niitä saa laajemmillakin toimituksilla, valmiinakin)...sisäpuolenhan paketissaki pystyy tehdä JUURI sellaiseksi kuin haluaa =)
Paketti vain osaltaa nopeuttaa hyvinkin paljon rakentamisaikaa, etenkin jos itse ei juuri osaa tehdä... =) Eikä ole halua juosta joka nippelin perässä...
 

Yhteistyössä