Rauhala 245

Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Tässäpä nämä =)

http://www.sami-talo.com/fi/cfmldocs/index.cfm?ID=1152&object=view&object_ID=53
http://www.terihus.fi/index.php?id=45a3837915d79&lang=fi
http://www.terihus.fi/index.php?id=458935eeef8c6&lang=fi
Meillä on nämä kaikki listassa ylhäällä.. :D

Me haluttais enssijasesti 2 kerroksinen tai mansardikattonen talo.. olis paremmin tilaa yläkerrassa ja kuulemma kattorakenne on noissa parempi kuin 1,5 krs.. mutta ei me pois laskuista ole noita 1,5 krs:kaan jätetty..

Meillä ei missään tapauksessa tule olemaan kahta ruokapöytää.. tossa mallissa, minkä mä olin laittanut, niin laittaisin saarekkeen siihen arkipöydän paikalle.. ja olet oikeassa, että kodinhoitohuone sais olla iso.. mä kun vielä tykkään silittää kaikki pyykit.. mankelikin tarvis mahtua sinne sitten..

Ei meillä vielä ole suurta perhettä.. lapsia on vasta kaksi, mutta yksi tai kaksi sais vielä tulla.. ja miehellä tulee joskus olemaan oma firma ja munkin työni on luultavasti sellasta että sais työhuone olla.. että kyllähän noita huoneita saa olla..

Pitkästä me ei rakenneta sen takia, että meillä ei yksinkertasesti ole aikaa.. aika paljon meinataan ite tehdä.. mulla on puolen sukua rakennusalalla töissä, että neuvoja ja apua saadaan helposti.. :D
 
Poni06, niinkuin pari edellistäkin, vastaukseni on sama, eli kun se pitkästä rakentaminen on huomattavasti hitaampaa ja työläämpää; sopii varmaan sellaisille, joilla jo kokemusta rakentamisesta tai muuten ammattilainen ja on AIKAA. Meillä muutenkin menee varmasti kokonaisuudessaan toista vuotta tuo rakentaminen, joten jos oltaisiin pitkästä ruvettu tekemään niin olis kerenneet lapsetkin jo pesästä lentää ennenkuin talo olisi valmis :D ! Kyllä tässäkin tosiaan riittää hommaa tilanteessa, jossa töiden jälkeen iltasella yritetään kahdestaan taloa tehdä => tai tietysti pääasiassa mies kun pitää olla toisen kuitenkin niitä lapsia laittamassa nukkumaan yms. eli paljon ei itse kerkeä olemaan mukana vaikka kovasti haluaisinkin ja yritän olla!
Meillä on kyllä sillain löysä aikataulu, että on lähdetty sillämielin rakentamaan, että tehdään sitämukaa kun keretään, mutta kyllähän sitä pitäis joskus päästä muuttamaankin... Ei se niin mukavaa ole tämä pienessä n. 50m2 talossa asuminen kaikkien romujen keskellä :/ =)

Meirami, meillä talo vasta siinä vaiheessa, että huomenna valetaan lattia. Se onkin suuuuuuri etappi! Kyllä se siitä pikkuhiljaa etenee; hitaasti, mutta varmasti :D
 
Miksi kaikki haluaa nykyään kaksikerroksisen talon? Minusta se on erittäin epäkäytännöllinen. Asuttiin rintamamiestalossa 11v ja nyt rakennetaan ehdottomasti yhteen kerrokseen.Pyykkien kuskaus, siivous yms. paljon helpompaa yhdessä kerroksessa asuttaessa. :/ Meille tulee Kastellin Valokaari 173L (muokattu versio). :p
 
Itseasiassa en tarkkaan osaa sanoa, miksi päädyttiin kahteen kerrokseen... Ehkä se alunperin lähti siitä, että kun unelmataloa mielissämme maalailtiin (silloin ei edes kuviteltu, että tosissaan joskus alkaisimme rakentamaan :D ), niin tyttö aina haaveili, että hänen huoneeseen "menis portaat" (=olisi yläkerrassa)... Ja meistä tuntui, että tämmöinen neliömäärä yhdessä kerroksessa vie aikapaljon tilaa pihasta, vaikka meillä onkin ihan mukavan kokoinen tontti. Meidän edellinen talo oli yksikerroksinen.
 
Kimppa
Poni06: Miksi kaikki nykyisin rakentaan talopaketista?? Me rakennamme pitkästä tavarasta juuri sellaista unelmataloa, jonka olemme itse suunnitelleet."

Tässä on montakin asiaa, joissa monet vain ajattelevat eri tavalla. Itse en ajattele, että talopakettitalo olisi jotenkin persoonaton. Sisustus, pintamateriaalit ja se oma elämä siellä seinien sisällä vasta tekee talosta oman näköisen. Samoin ne ovat musta olennaisia asioita myös siinä, miten oma "unelmatalo" siitä talosta sitten tuleekaan. Ovathan kaikki kerrostalo- ja rivitaloasunnotkin pohjiltaan samanlaisia, mutta silti varmasti jokainen asunto on omanlaisensa sisältä.

Toiseksi, suunnittelu ei ole kaikille hauskaa puuhastelua. Musta sisustuksen suunnittelu oli hauskaa, mutta kaikki muu saa jäädä muille. Jopa muuttovalmiissa talossa suunnitteluhommaa ja valintojen tekemistä oli tosi paljon saatika, että jokainen osa pitäisi itse kilpailuttaa ja valita. Tässä kohtaa laskettiin myös hintaa omalle vapaa-ajalle, jota emme halunneet uhrata pitkäksi aikaa rakentamiselle. Talo oli puolessa vuodessa täysin valmis.

Usein vielä "oman" arkkitehdin suunnittelemat pohjat ovat kuitenkin melkein samanlaisia kuin talopaketeissakin - olen huomannut. Talojen pohjat noudattelevat ajan trendejä, harvoin niihin mitään kovin erikoisia ratkaisuja tehdään oman arkkitehdinkään toimesta verrattuna talopaketteihin. Ja jopa näihin valmistaloihin pystyy jonkin verran tekemään muutoksia pohjaratkaisuun (siirtämään/ poistamaan seiniä, suurentamaan/ siirtämään ikkunoita jne). Muitakin muutoksia pystyy teettämään esim sähköistykseen tai vaikka keittiöön tosi paljon. Niin mekin teimme.

Muutamat tässä jo kommentoivatkin, että ajan- ja rakennustaidon puute ovat pari tosi hyvää syytä päätyä talopakettiin. Säästöä itse rakentamalla varmaan saa (kun ei laske omalle ajalleen hintaa), mutta ei pitkästärakennetut talot musta sen erikoisemman näköisiä ole olleet kuin muutkaan talot. Noin yleensä.

Ehkä suhtautumiseni on myös hieman pragmaattinen koko aiheeseen, mutta meille tärkeintä oli, ettei rakennettaessa menetetä hermoja (stressaava oli kuitenkin valmistaloprojektikin) ja kaikkea yhteistä aikaa. Lopputulos ylitti kaikki odotukset. Ihanasti tilaa ja oman näköiset sisustusratkaisut :)
 
Toinen kysymys! ;) Miksi pitää rakentaa yli 200 neliöinen talo? Mihin sitä tilaa niin paljon tarvitaan? Pian ne lapset kasvaa ja lähtevät maailmalle. Siellä sitten ukon kanssa istutaan valtavassa talossa ja siivoamista riittää! Vai meneekö talo siinä vaiheessa myyntiin? Me ei tehty mitään ylimääräistä tilaa, koska kyllä sitä sitten tulee, kun lapset lähtevät omilleen. Meillä siihen aikaan ei kylläkään ole kuin ehkä n. 5-6 vuotta, kun ensimmäinen lentää pesästä.Mutta yleensäkin ihmiset rakentavat nykyään VALTAVIA taloja! Minusta tuo meidän 170m2 tuntuu suurelta, saati sitten 250m2, huh huh!
 
melooni, totta että nykyään rakennetaan ylisuuria taloja! Meillä on nyt neliöitä 120 ja tämä on juuri passeli meille (vielä 5 henk.), kaikille omat huoneet jne. Mutta neljäs lapsi tulossa ja se meillä on ehdoton, että kaikilla pitää omat huoneet olla. Laajennusta tähän ei järkevästi saa ja muutenkin se rakentaminen tuntui luontevammalta.
Suunnittelemaamme taloonkaan ei tule yhtään ns. hukkatilaa...päin vastoin tuntuu jopa osittain pienelle, muttemme mitään kartanoakaan halua. Ainoa lisä tähän nykyiseen verrattuna on yksi huone lisää sekä yläkerran aula "lasten olohuoneeksi". Neliöitä tulee olemaan n. 180.
Tuo on totta, että talo jää isoksi, kun lapset muuttaa pesästä, meillä ensimmäinen on täysi-ikäinen 8 vuoden päästä, tämä tulokas vasta 18 vuoden päästä, joten haitari on aika iso =)
Ja ollaan kyllä mietitty sinnekin asti...siinä vaiheessa talo menee myyntiin, kun kaksin siihen jäädään ja rakennetaan "mummonmökki" meidän kahden tarpeisiin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Poni06 vaikka me otamme (nykyiseenki otinmme), niin silti saamme talostamme unelmamme! Talopaketissa tulee vain ulkokuoret taloon (toki niitä saa laajemmillakin toimituksilla, valmiinakin)...sisäpuolenhan paketissaki pystyy tehdä JUURI sellaiseksi kuin haluaa =)
Paketti vain osaltaa nopeuttaa hyvinkin paljon rakentamisaikaa, etenkin jos itse ei juuri osaa tehdä... =) Eikä ole halua juosta joka nippelin perässä...
Totta, kyllähän talosta saa "unelman" vaikka se talopakettipohajainen olisikin. Kyllä se aikakin on rahaa, ei jaksa eikä voi vuositolkulla rakentaa =)
 
Kyllä minunkin mielestä yli 200m2 asuinpinta-alaa on liikaa. Me ajeteltiin alkuun sellaista 180m2, mutta tuo rinnetalo on vaativampi suunnittelun suhteen kuin normaali kaksikerroksinen. Mulla oli kyllä haaveena kaksikerroksinen talo, mutta koska saimme ihanan omarantaisen tontin hyvältä paikkaa, piti siitä luopua, koska ovat rinnetontteja, johon onneksi kuitenkin sai/täytyi rakentaa kaksikerroksinen talo. Nyt jopa tuntuu, että tuosta rinnetalosta saa toimivamman kuin 2krs talosta=) Kun jakaa noita tiloja kahteen kerrokseen tulee talosta ihan toimiva, se että kaikki makkarit ovat ylhäällä ja kodinhoitohuone alhaalla ei ole niin hyvä juttu.

Talon pohjaa suunnitellessa tärkeää oli saada ylös kaksi makuuhuonetta ja alas kaksi. Alas tulee myös sauna ja kodinhoitohuone, joten pyykkihuolto on ihan toimivaa. Taloon halusin lämpimän kuistin ja erillisen kuraeteisen. Keittiön tuli olla tilava ja erikseen vielä ruokailutila, jossa ei arkiruokailua harrasteta. Näillä vaatimuksilla ja viilamisella saatiin tilat pikkuisen alle 200m2.n

Meillä vanhin lapsi on 2v7kk ja pikkuskakkosen laskettuaika on joulukuun alussa, joten eipä meillä liki kahteenkymmeneen vuoteen kukaan, toivonmukaan, pesästä lennä ;) Meillä on neljä makuuhuonetta, joista yksi on työhuone eli ihan sopivasti nelihenkiselle perheelle. Kyllä nykyään taloissa nuo neljä makkaria toivotaan olevan, kun taloja ostetaan. Meillä päin on myytävänä vain pieniä 120m2.n vanhoja taloja. Sitä emme tiedä asummeko täällä eläkeikään asti, se on sen ajan murhe. Luultavasti joskus asumme muuallakin, kumpikaan ei ole täältä kotoisin. Pienille lapsille tämä on kyllä ihanteellinen kasvuympäristö.

Ilona:

Kaipa noista kaikista taloista saa kaksikerroksisiakin. Minäkin tykkään täyskorkeista huoneista, en 1½krs talojen viistokatoista. Itse olen aina tykännyt kaksikerroksisista taloista, ne on vaan jotenkin ihanampia kuin yksikerroksiset. No, meidän rinnetalo näyttää etupuolelta yksikerroksiselta, mutta järven puolelta onkin sitten kaksikerroksinen ja paremman näköinen ;)
 
Tuli nyt tuosta 2-kerroksisuudesta mieleen, että itse olen mielessäni kaaaillut pyykkikuilua yläkerran wc:stä kodinhoitohuoneeseen :kieh: Ovat siis päällekkäin, eli olisi aika helppo juttu =) Ainakin likaiset olisi helppo toimittaa ylhäältä alas :kieh:
Ja mitä puhtaisiin tulee, niin laitan toimimaan saman, kuin itselläni oli, kun kotona asuin.
Jokaisen lapsen oma vaatepino rapulle ja siitä mukaan, kun ylös menee :D Toimi ainakin meillä =)
 
Tottakai meille kelpais yksikerroksinenkin talo.. mutta kun ei oikein ole niin isoja.. eikä meille todennäköisesti yli 200 neliöistä taloa tule.. sellanen olis sit jo turhan iso.. noita tekstejä lukiessa tuli mieleen, että ehkä me tyydytään johonkin halvempaan firmaan ja satsataan sisustukseen enempi.. kun me nyt kuitenkin halutaan suht yksinkertanen talo.. toi laatu mua vaan mietityttää kun ei ole ketään keneltä niistä kyselis.. tai siis tutuilla ei ole kokemusta kuin ihan muutamasta talosta.. ja kun yks sanoo että se firma on hyvä, niin toinen sanoo että älkää nyt vaan sitä valitko.. :headwall: just kuulin yhdestä talopaketista kun oli homeessa :eek:

Mutta kysynpä teiltä taas.. :D onko Kastelli ja Omatalo osoittautuneet hyviksi valinnoiksi? mun käsittääkseni noilla on hinta-laatu-suhde suht hyvä.. ?
 
Meidän tutuilla ja sukulaisilla on tosi monen firman taloja, justiinsa kyläiltiin mm Kastellissa. Kastelli on varmaan ihan ok. Mutta kaikesta huolimatta meille tulee Kannustalo, enkä voisi muuta kuvitella edes, vanhahan meillä oli sellainen Kotiviiri, mutta tota firmaa ei kait enää ole. Se oli kanssa todella hyvä ja kestävä, asiallinen "peruskoti".
Mutta nyt helmikuun ekalla viikolla sit tulee mein uudelle tontille se Aurora. Ja se oli sellaista rakkautta ensisilmäyksellä, että vaikka kaks kuukautta ajettiin ympäri Varsinais-suomea kattomassa muiden firmojen taloja niin mieleisempää ei löytynyt. :heart: Paitsi sit melkein kun ajettiin yhden Auroran eteen, se oli sellanen tapaus sitten, että ei enää viittitty ajella edes kattelemassa mitään muuta. =)
 
Kyllähän sekin jotain kertoo, kun Kastelli on ollut myydyin talopaketti jo vuosikaudet. Ei kai kukaan niitä ostaisi, jos ihan peestä olisivat. Me ainakin luotettiin Kastelliin ja vielä ainakin voin suositella. Runkotavara oli ykkösluokkaista, Fenestran ikkunat, Kilsgardin ovet jne.Toimitukset on tulleet ajallaan ja kaikki muutokset sun muut on hyvin onnistuneet.Mutta älä vaan mitään Älvsbytaloa rakenna! Sitten mennään metsään ja lujaa!Puutalo ja Omatalo sekä Jukkatalo ovat luullakseni myös hyviä vaihtoehtoja (Jukkatalo kylläkin hintava!). Paljon talon laatu riippuu myös siitä, millaisen porukan saat sitä pystyttämään ja kuinka ammattitaitoista se väki on. Eli ammattilaisiin kannattaa panostaa ja hyvä vastaava mestari rakennusaikana on ihan ehdoton! =) Tsemppiä rakentamiseen ja valitse hyvin! ;)
 
Tosiaan eniten talon laatuun vaikuttaa se, miten se tehdään. Vaikka olisi esim. laadukkaat kattotuolit, mutta jos ne seisovat kuukausikaupalla rakennuksella vesisaatteessa, niin kyllähän ne kastuvat ja lähtevät homehtumaan yms. Esim. Kastelli, joka tehdään käytännössä kokonaan paikan päällä, suurin laatuun vaikuttava tekijä on tekijät, siis rungon kasaajat. Elementtitaloissa, jossa seinät tulevat kokonaisina tehtaalta, laatuun vaikuttaa enemmän se tehtaan pää, eli miten ne elementit on tehtaalla tehty. Toki elementtitaloissakin paljon vaikuttaa myös kasaus, mm. elementtien liitokset.
 
HyacinthBucket!
Saanko udella millainen kustannusarvio teillä on tuohon Auroraan? Meidän naapuriin tulee sen tyylinen talo, mutta Kastellin toteuttamana. :)

Tuohon edelliseen Tipityyn juttuun vielä... Minusta tuo home-vouhkaaminen on mennyt liiallisuuksiin. Kyllähän ne talot seisovat sateessa siinäkin vaiheessa, kun on runko pystyssä ja vesikatto päällä. Seinät kostuvat silloinkin. Entäpä talvirakentaminen? Silloin vasta kaikki kostuukin ja miten se betonivalu ikinä kuivuu?Villojen oikein säilytys on mielestäni paljon tärkeämpi juttu. Ne pitää olla tasan kuivia, kun niitä seiniin lyödään.
 
Jahvetti: Tuo pyykkikuilu on hyvä juttu Meillä sen toteuttaminne oliis vaan tullut turhan tyyriiksi, kun meillä on puoleksi kivitalo, tuo timanttiporaaminen on kallista. Toisaalta meillä on makkarit ja sauna alhaalla, joten se helpottaa pyykkihuoltoa. Suosittelen, jos vain on mahdollista tehdä erillinen kodinhoitohuone, josta ei tarvi pyykkivuorien läpi kulkea saunaan ja joka ei toimi kuraeteisenä. Tuttaviemme Rauhalassa on juuri tuollainen khh ja voin sanoa, etten tykkää.

Hyacinthbucket : Minunkin haave oli tuo kaksikerroksinen Aurora, mutta kun meille tuli tuo rinnetontti, ei siihen enää saanut Kannustalolta meille toimivaa pohjaa. Ovat melko joustamattomia ellei juuri heidän pohjistaan löydy mieleistä, se on sitä brändiä, että kaikkien talojen täytyy näyttää samalta; paljon rikkonaisia seiniä, joita on vaikea kalustaa jne. Myöskin talon pituutta ja leveyttä olo heidän mahdoton kasvattaa, elementit tietyn kokoiset. Ehkä joskus, jos vielä rakennamme ja tontti tasamaa, voimme uudestaan kaksikerroksista Auroraa ajatella, se on kyllä kaksikerroksisena kaunis ulkoapäin, tosin tärkeämpää on toimiva pohja, suoraan sellaista ei heidän kuvastostaan löydy. Ehkä sitten joskus voi myös vaatimukset olla erit ja toiveet kohtaa tarjonnan. Taidetaan olla hieman vaativia

Kävittekö muuten niiden katsomienne Aurora-talojen sisällä? Ulkoapäin kaikki ovat olleet upeita, mutta ne missä me ollaan sisällä käyty, ovat olleet pohjaratkaisuiltaan mielestämme huonoja. Siellä sisällähän ihmiset asuvat Millainen teidän pohja on?

Noista talofirmoista vielä. Suomessa on tietty vaatimustaso, joten peruskriteerit täyttyy jokaisella. Esim. seinien lämpöeristyksissä, laudoituksissa voi olla jotain eroa, mutta kaikki ovat silti hyväksyttyjä. Mm. Kannustalolla ei tuo lämpöarvo ole korkeimmasta päästä. Kuva muita paremmasta laadusta on mainosten luomaa. Pienillä firmoilla, jotka eivät satsaa niin paljon mainontaan kuin suuret firmat, on laatu ihan hyvää. Kannattaa rohkeasti kysyä tarjouksia muiltakin kuin näiltä suurimmilta. Hyvää on myös se, jos talomyyjät ovat itsekin alan ammattilaisia ja heillä on valtuus tehdä its tarjous ilman tehtaan kautta, jää monta välikättä pois ja se näkyy myös talopaketin hinnassa. Mm. Lappli ja Kannustalon myyjä joutui kierrättämään tarjoukset tehtaan kautta ja siinä kului aikaa. Aina ei pisimmälle viety organisaatio ole toimivin. Tällaisia asioita tuli eteen, kun reilu puolivuotta talopaketin valmistajaa etsittiin. Sen myönnän, että naisilla on hanakala päästä eroon jostain pakkomielteestä, usein se pakkomielle on juuri Kannustaloon

Jokaisen talotehtaan kohdalla voi tulla ongelmia, joko asennuksessa tai jossain muussa, silloin on tärkeää,että reklamaatio pelaa. Yllätyksia tulee jokaisessa rakentamisessa. Pienelemnettitalojen, Omatalo, Jukkatalo kohdalla olen kuullut, että seinät on asennettu ensin vinoon, jopa yhden tutun suurelementtyitalon (Puutalo) seinät oli vinossa. Tutun rakennusmiehen työmaalla Kannustalon mansardikattotaloon oli tullut liian pienet kattoristikot; aina sattuu ja tapahtuu. Eli näiden mukaan ei voida lähteä etsimään mikä on hyvä tai huono firma.
 
Pienelemnettitalojen, Omatalo, Jukkatalo kohdalla olen kuullut, että seinät on asennettu ensin vinoon, jopa yhden tutun suurelementtyitalon (Puutalo) seinät oli vinossa.
Tähän haluan kommentoida, että näissä nimenomaan on tärkeää kokenut ja ammattitaitoinen asennusporukka; meillä ainakin Omatalossamme oli tosi hyvä porukka, ja ei ole seinät vinossa :)
Itse olen kyllä valmis suosittelemaan Omataloa ainakin tähänastisen kokemuksen ja tietämyksen perusteella. Ainoa miinus on, että minun mielestä ne "erinomaiset ja selkeät" ohjeet eivät minun mielestä ole niin selkeitä ja minusta ohjeita on niukasti. En ole tutustunut Kastellin ohjeisiin, mutta ainakin kaverit kehuivat niitä tosi hyviksi ja selkeiksi ja helppotajuisiksi.

Tosin mies meinas, että ihan riittävät ohjeet on...
 
Meidän tämä nykyinen on Kastellin suosikki 6 (suursuosikkiversiona silloin otettiin) ja ihan hirmuisen tyytyväisiä ollaan kokonaisuuteen oltu!
Mitään tavaroita ei taidettu palauttaa tms virheellisyyden vuoksi, ainoastaan yhtä khh:n kaapin ovea tuli 2kpl, kun taas yksi puuttui kokonaan...ja sekin tuli 2 päivässä! Eli ei todellakaan pahaa sanottavaa Kastellista!! :D

Nyt ollaan luultavasti valittu Vaajatalo, koska se on suurelementti ja halutaan säästää aikaa myös siinä, että se talo nousee nopeasti siihen pisteeseen, että itse jatketaan. Ja Kastellilla ei ollut meidän tarpeisiin (edes muokattavissa olevaa) sopivaa 1½krs taloa...jos yksitasoista mietittäisiin, niin se olis ehdottomasti taas Kastelli!! =) Ja muutenkin Kastellissa nuo 1½krs talot on aika arvokkaita verrattuna muihin valmistajiin, koska Kastelli pääpaino on 1-tasoisissa...
 
Meirami:

Meidän Aurora on täydellinen muunnos (huoneistoala 248 m2 ja kerrosala 286 m2), oikeastaan kaukainen varjo kolmesta eri mallista alkuperäisestä "mallikirjasta", meillä ei ole ollut mitään vaikeuksia sisätilaratkaisujen muutosten kanssa. Saimme ängettyä kaiken haluamamme mihin halusimme. Meillä on tasamaan tontti.

Meillä ei tule myöskään mitään ns. rikkonaisia seiniä, ainoastaan ruokasalin ja keittiön väliin tulee avoimempi kohta toiveidemme mukaan. Lisäksi meidän talon pituutta kasvatettiin ainakin kaksi kertaa ja julkisivulle lisättiin kaksi uutta ikkunaakin, että en todella ymmärrä miksi teidän toiveitanne ole ollenkaan pystytty huomioimaan. Meidän talo on täysin meidän mielemme mukaan piirretty, mitään joustamattomuutta en ole kertaakaan havainnut. Jopa vaatimamme kaksi piippua piirrettiin sinne mihin pyysimme, ja sen jälkeen edustajamme muokkasi muita sisätiloja (yläkerran), että tiloista tuli toimivat.

Ne Aurorat, joissa on nyt käyty, ovat olleet sisäratkaisuiltaan meistä suoraan sanoen aika erikoisia, mutta jokainen saa tietty laittaa huoneensa miten haluaa. Meitä on lähinnä kiinnostanut nuo listat ja ulkokuori, materiaalien laatu ja toimitusten pelaaminen. Meitä ei ole kiinnostanut toisten tilaratkaisut, koska ymmärrettävää on, että nelihenkinen ja meidän yhdeksän henkinen perhe asettaa asumiselle aivan eri vaatimukset.

Jos sinä olet vaativa, niin samassa kerhossa ollaan... olen koko suvun kovin perfektionisti kuulema.

Pohjaratkaisuistamme : Alakerrokseen tulee pesutilat puulämmitteisen saunan kera, wc, khh, aula, kirjasto, ruokasali, keittiö uuneineen ja ruokasali takkoineen. Aula on ylös asti avoin. Yläkertaan tulee 5 makuuhuonetta, kaksi wc:ta ja kaksi vaatehuonetta. Keskimäinen makuuhuone rakennetaan siten, että sen voi myöhemmin muuttaa arkiolohuoneeksi tai vastaavaksi.

PS. Pesutiloihimme pääsee kulkemaan kolmea reittiä ;aulan wc:n, khh:n ja kirjaston kautta. Ainut ratkaisu, jonka minä hyväksyin.

 
Joo, perfektionisti olen minäkin, ettei vaan tähtikartastasi löydy myös Neitsyttä ;)

Teillä on kyllä iso talo, mutta onhan teillä asujiakin. Todella hyvälle kuulostaa tuo teidän Aurora, olette kunnolla miettineet pohjan ja mukava, että se teillä onnistui toteuttaa =) Onko talo väriltään Auroran harmaa?

Meillä ei millään saatu sellaista mieleistä, olisi pitänyt varmaan iskeä kilpailevan firman pohja eteen, se kun oli juuri sellainen kun halusimme, tosin se tuskin olisi auttanut, kun heidän elementtinsä olivat tietyn mittaisia. Esim. keittiöstä ei saatu millään yli 20m2, ruokailutilasta tuli sellainen 17m2 jne. eli ihan liikaa eli neliöt meni vääriin paikkoihin :( Hukkatilaa tuli paljon, nyt meidän pohjassa ainoa oleva ns. hukkatila, alakerran porraseteinen, saadaan hyötykäyttöön saunan pukutilana. Mikäli olisimme kaikki tilat vieneet läpi haluamillamme neliöinä, olisi talosta tullut vähintään 220m2 siis asuinpinta-ala. Arkkitehtinä meille toimi messuvoittajien suunnitelija, joten tuskin kyse oli muusta kuin siitä, ettei elementit antaneet yksinkertaisesti periksi. Tosin aika epäkäytännöllinne tuo uusin messuvoittaja on ;)

Uskon, että tasamaatalo on helpompi muokata kuin rinnetalo. Katsotaan sitten joskus, jos vielä rakennetaan jonnekin muualle, tehtaiskö se Aurora, nyt tuo talo takaa muistuttaa kyllä sitä. Teilläkin tämä taitaa olla toinen talo, joten ainahan on hyvä jättää unelmia tulevaisuuden varalle ;) Rinnetalo on jonkin verran kalliimpi toteuttaa kuin kaksikerroksinen tasamaa talo, onhan se puoliksi kivitalo, joten Kannustalona se olisi ollut tosi kallis. Meille oli kuitenkin tärkeä saada tuo tontti, omarantainen ja vielä keskustasta =)

Meillä on ylhäällä suuri keittiö, lämmin kuisti, erillinen kuraeteinen, ruokailutila yhteydessä olohuoneeseen, kaksi makuuhuonetta, suihkullinen wc ja eteisaula. Väliovia ei ole keittiön, eteisen, olohuoneen välillä. Alhaalla kaksi makuuhuonetta, joista toinen suuri ja siinä oma pukeutumishuone ja kylppäri, jonka läpi pääsee pesuhuoneeseen,jossa poreamme, ja saunaan. Alhaalla on myös takka/oleskelutila ja iso kodinhoitohuone+varasto ja wc. Ylhäällä on myös varaavatakka. Portaat eivät ole perinteiset kierreportaat vaan umpisatulaportaat tasanteella, jota reunustaa seinät.

Tulevaisuudessa tehdään vielä rantasauna takkatuvalla, jos rahat riittää :/ Siinä on sitten kesämökki samalla=)

Meille oli pohja tosi tärkeä. Olen nähnyt paljon Kannustalojen taloja ja niiden pohjien mukaan suunniteltuja ja taloja ja yksikään ei ole ollut sellainen, jossa olisi loppuun asti tilaratkaisuja mietitty. Tuntuu, että tärkeintä on ollut ulkokuori, mutta eihän kukaan pihalla asu =) Kiva kuulla,että joillakin on toimiva pohjaratkaisu. Aika monella tutulla on kuitenkin ollut kiire saada talopaketti, eivätkä he ole muita sitten edes miettineet, kun Kannustaloilla on hirveän pitkä toimitusaika, ei heillä ole ollut aikaa hioa pohjaa. Olisikohan noissa teidänkin näkemissänne taloissa ollut kyse samasta asiasta, tosin jokainenhan tekee sellaisen talon kuin haluaa, eivätkä kaikki ole vaikeita asiakkaita ja perfektionisteja ;)

Missä vaiheessa teidän talo on? Mukavaa rakennusaikaa =)
 
:D Tosiaan yksi talo takana, tietää jo mitä ei ainakaan halua uuteen kotiinsa. Rakentaminen on meillä sillä mallilla, että pohjaa tehdään justiinsa ja paketti tulee helmikuun ekalla viikollla. Keittiökaupoissa ollaan nyt juostu ja se vasta järkyttävää puuhaa on...
Talomme on tosiaan se harmaa, alkuun kyllä oli mielessä myös okran keltainen-ruskein nurkkalaudoin, mutta harmaa vei voiton kuitenkin.
 
Aurooran harmaa on hyvä väri, meillä on talo myös sen värinen valkoisin ikkuna- ja nurkkalaudoin =)

Otan osaa noihin keittökaupoissa juoksemiseen, se on todella aikaa vievää puuhaa; meillä se on nyt jo onneksi takana. Todella suuria hintaeroja on. Harvasta paikasta saa edes mitään kuvia ennenkuin kaupat on tehty. No, kahdesta paikasta saatiin ne ja hyvää palvelua.Tarjoukset pyydettiin yhteensä viidestä, noita firmojahan on kyllä "miljoonia" ;)

Meillä tehdään siellä pihatöitä, pystytetään yläkerran seiniä ja tehdään tasoitetöitä. Muutossa ei pidetä kiirettä, mutta kai sinne vuoden vaihteen jälkeen ainakin pääsee =) Onnea rakentamiseen =)
 

Yhteistyössä