RD ja selkeästi huonontunut sokerinsietokyky... Vinkkejä!

  • Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti
"Juudit"
Mulla on arvot pysynyt kurissa tämän raskauden aikana ruokavaliolla, viimeksi jouduin insuliinia pistämään kohonneiden paastojen takia.

Oon käytännössä syönyt samaa aamupalaa jo monta viikkoa, tyyliin tee+vettä+ruisleipä+pieni kulho muroja/puuroa/mehukeittoa ja arvot on ollut tuon tunnin jälkeen ok.

Nyt sitten pari päivää on syömisen jälkeen tullut hirveän huono olo, väsymys ja voimattomuus ja sokerit on ollutkin 7.8 ja eilen 8.2. Tänään kokeilin syödä vain ruisleivän ja teetä ja huono olo hiipii päälle taas.. vielä en oo päässyt sokereita mittaamaan.

Päivisin ja iltaisin ei oo mitään ongelmia, voin jopa herkutella ja paastot on pysynyt kurissa, tänään oli 5.0 mutta mitä mä nyt keksisin näihin aamupaloihin? Syödä pitäisi kuitenkin jotain... Vinkkejä kiitos!
 
"vieras"
Siis mätät pelkkiä hiilareita aamulla?? Huh huh! Ei ihme, että sietokyky heikentyny. Syö juustomunakas, salaatti ja teetä. Arvon pitäisi olla täysin normaali. Syö karppausohjeiden mukaan, niin verensokerit pysyy silloin täysin normaaleina koko ajan. Kokeile, jos et usko.
 
Aivan samaa mietin, kun nuo kaksi muuta kommentoijaa. Mulla korkea radi-riski ja siksi olen pohtinut näitä. Mulla arvot ovat pysyneet kurissa - paastoarvo jopa alentunut ennen raskautta 5,5 - rv12 4,7 ja rv24 4,0. Olen käynyt kahteen kertaan glukoosirasituksessa ja mitannut satunnaisesti myös kotioloissa äitini luona. Hänellä nimittäin on ollut sekä RD että D2, mutta molemmista on parantunut.

En missään tapauksessa voisi syödä samalla aamiaisella sekä muroja että leipää. Myös nestemäiset (vähärasvaiset) maitotuotteet saavat verensokerin ihan hulluksi ja kohta on taas nälkä. Eli murot maidolla on aikamoinen nou-nou. Korkeintaan syön pari palaa leipää/viljatuotetta per päivä, josta toinen aamupäivällä tai päivällä. Muuten vedän normaalia ruokaa kasvislisukkeilla, perunaakin, mutten pastaa. Kasviksia ja proteiinia, hedelmää jonkin verran, jogurtteja ja viilejä maustamattomana. Suklaakin maistuu ja herkkuna jäätelö (ei jostain syystä heiluta sokereita niin kuin viljahiilarimätöt).

Aamun ekana ruokana viljahiilarit tuottavat monelle korkeita arvoja, mutta päivällä/illalla taas ei. Mutta illalla runsashiilarinen ruoka taas nostaa seuraavan aamun paastoarvoa :)

Hyväksi havaittuja aamiaisia mulla ovat olleet paksu jugurtti, ja marjoja/pähkinöitä + pieni töräys hunajaa (ei marjojen kanssa), kananmunaa jossain muodossa. Tai 3% viili ja kananmuna. Tai sitte munakas ja pala hapankorppua juustolla ja kinkulla. Joskus saatan vetää ihan salaattia ja eilisen ruoan tähteitäkin, jos aamiainen vaihtuu brunssiksi. Maitoa otan vain lorauksen kahvissa/teessä, ei makeutuksia.

Ikävä kyllä tuo sokerinsieto heikkenee raskauden myötä monesti ja siksi nuo ennen toimineet kombot voivat alkaakin olla liikaa. Älä kuitenkaan vähennä syömistä vaan vaihda viljahiilarit joihinkin muihin ruoka-aineisiin. Se helpottaa oloa varmasti!

Onnea matkaan!
PH
 
"Vieras"
Välikommenttina tähän että paastosokerin kuuluukin laskea raskauden aikana, sen
Takia ph sun arvot on parantuneet.
Sen takia ei-raskaana paastosokerin raja on 6,0 ja raskaana 5,3
 
vastaus
Edellisten kanssa samaa mieltä että luovu hiilareista aamuisin ja tässä lisäksi tämmöinen lainaus. Googlaa esim. magnesium+verensokeri
"Magnesiumista on apua diabeteksen ja metabolisen oireyhtymän hoidossa, ja se myös ehkäisee niiden syntyä alentamalla insuliiniresistenssiä. Ilman magnesiumia haima ei pysty tuottamaan riittävästi insuliinia kontrolloimaan verensokeria."
 
Vieraalle kiitos kommentista, näin mä olen ymmärtänytkin, että paastoarvot alenevat joka tapauksessa. Omista tuloksistani sen verran vielä, että myös 1h arvo oli tullut reippaasti alas - 8.5 --> 7.1 raskauden edetessä. Haluan uskoa, että elintavat vaikuttavat tuohon(kin).
 
Jokaisella tuntuu olevan omat kompastuskivensä radissa. Kokeilemisen avulla selviää mitä kärsii syödä ja mitä ei. Mulle passaa aamuiset hiilarit. Syön kaurapuuroa kunnon lautasellisen ja siihen mustaviinimarjoja päälle. Toisinaan syön lisäksi omenan jos tuntuu että jotain haluttaa lisäksi.Ja maitokahvi. Tunnin päästä arvo on jotain päälle viis.

Jasmiiniriisiä mun ei kärsi syödä lainkaan.Vrs on tuolloin yli kymmenen tunniin päästä. Täysjyväriisi passaa.

Suosittelen vaan kokeilemaan kaikkea.Mistäs tuota muuten tietää.Älä vedä samaa aamupalaa aina,vaan kokeile muutakin. Kai se käy vähän yksitoikkoiseksi jo?
 

Yhteistyössä