refluksi vauvalla?

onko kenenkään vauvalla ollut refluksitautia ILMAN PULAUTTELUA?

olen miettinyt tätä vaihtoehtoa vauvallamme, joka nyt 4kk. vai onko hän vain niin suuritarpeinen ja haastava vauva.. Aina pitää kantaa ja kävellä ympäri taloa. selälleen jos laittaa niin heti itkee. sama juttu laittaessa mahalleen.

luin jostain että refluksi voi olla myös ilman pulauttelua.

vauvallamme oli koliikki (tai joku..) itki hikimärkänä päivät. 4 krt vyöhyketerapiaa auttoi niin että 70 % itkuista hävis.

laittakaa mahdollisia kokemuksianne!
 
Moi!

Me saatiin se silent-refluksi -diagnoosi, joka on siis tuo mainitsemasi refluksitauti ilman pulauttelua. Oireet alkoi n. 1,5kk vanhana, ja niihin kuului tuo halu olla pystyasennossa (kanniskeltiiin etenkin illalla), edestakaisin ruokatorvessa seilaava maito, hengityksen happamuus ja kun jotain pulautusta tuli, niin se oli todella hapanta. Ja vauvalla oli hankala olla, kiemurteli ja valitteli makuullaan ollessa. Pisteenä i:in päällä muutama hengityskatkos, kun hapan maito meinasi mennä hengitysteihin. Ne oli hirveitä. Sit oli tietty hikat, aivastelut, yskimiset yms.

Käytiin eka kunnallisella puolella, ja ne oli sitä mieltä, että poika saa liikaa maitoa, eikä mahaportti näin jaksa pitää sitä massussa. Saatiin "lääkkeeksi" 3 tunnin ruokaväli + maidonsakeuttaja, ja käsi ruvella pumppasin maitoa parin viikon ajan ja annoin sen sakeuttajan kanssa pullosta. Ei auttanut mitään. Poika oli tuskaisen oloinen edelleen.

Sitten päästiin yksityiselle (tosi hyvälle) lääkärille, joka sanoi että refluksia on kahta tyyppiä: allergista tai toiminnallista, joskus vauvalla on nämä molemmat. Meillä lähdettiin ensin kokeilemaan olisiko pojan vaivat allergiapohjaisia, eli aloitin ensin maitoproteiinittoman imetysdietin. Jätin pois myös naudanlihan ja soijan (maitoallergiset reagoivat usein myös siihen ns. ristiinreagoinnilla). Vahingossa mulla jäi tuolloin pois myös kananmuna. Alunperin oli puhe, että 2vko ilman maitoproteiinia, jos ei auta, niin 2vko ilman kananmunaa, ja sitten jos ei auta, niin 2vko ilman kotimaista viljaa. Sit jos ei auta, niin toiminnallista häiriötä on mukana (tai sitten joku harvinaisempi allergia). Meillä auttoi, kun jätin kananmunansyönnin. Poika on siis allerginen sille. Nyt jo vähän helpottaa, ja voin syödä jo pari pullaakin.

Muuten, jos imetät ja aloitat imetysdiettiä, niin lääkäri sanoi mulle, että kestää keskimäärin 4-5 päivää, että allergian aiheuttaja poistuu äidin elimistöstä ja äidinmaidosta ja vauvan oireet helpottuvat. Toiminnallisessa refluksissa (liian löysä mahaportti) puolestaan auttavat käsittääkseni sopiva lääkitys sekä aika.

Jotkut lääkärit tekevät lisäksi PH-mittauksia refluksin toteamiseksi, mekin saatiin siihen varuilta lähete jos ruokavalio ei olisi auttanut, mutta siihen ei nyt tarvinnut mennä.

Kiinteissä ollaan nyt syöty sellaisia ruokia, jotka eivät lisää happamuutta. Näitä ovat ainakin bataatti, kesäkurpitsa, kukka- ja parsakaali, mustikka, vadelma, persikka, päärynä, ruusunmarja ja possunliha. Perunaa meille suositeltiin vasta n. 10kk iässä.

Toivottavasti tästä on jotain apua,

T.Marais ja nykyisin oireeton poika, melkein 7kk
 
Chamorphis
Mä itse oon epäilly pojalla refluksia just sitä silent muotoa jo pitemmän aikaa. Poika on yskiny 4 kk, röyhtäilee niin et suuhun nousee jotain, nieleskelee, aivastelee, hikkaa. Välillä itkee hysteerisesti kun hetki aikaa ollu lattialla tai saattaa myös herätä unesta hysteeriseen itkuun. Meilläkään ei hirveesti ikinä oo pulauteltu. Aina silloin tällöin tulee megasuuria oksennuksia ja pienempiä pukluja. Pienempänä oli usein mahavaivoja ja meillä piti kans välillä kantaa poikaa, kun muuten vaan huusi. Neuvolalääkärillä hypätty tuon yskän takia ja verikokeis oli kissa vasta-aineet koholla ja käski laittaa kissan pois. No kissa laitettiin muualle ja yskä ei kadonnu mihinkään. Saatiin lähete lastenlääkärille, jossa käytiin tänään. Tuloksena sain epäilyilleni kannatusta, epäilevät myös sitä refluksia. Tänään aloitettiin siihen Gaviscon eikä mitään puhettakaan allergioiden selvittelystä sun muusta. Ph-mittaus tehdään lokakuun loppupuolella. Nyt vaan odotetaan että lääke rupeis vaikuttamaan.

Cham ja poika 8 kk
 
Meillä lapsella oli/on silent refluksi eli ei pulauttele. Silent on monesti jopa huomattavasti kivuliaampi lapselle, koska hapan vatsansisältö vaan seilaa ruokatorvessa eikä lennä oksuna ulos. Meillä syynä oli laajat allergiat, joista suurin osa on jo helpottanut. Alkuun tukena oli myös lääkitys. Nykyisin lääkkeitäkin on useita, joten helpotusta vaivaan on tarjolla.

Meillä tuosta Gavisconista ei ollut mitään hyötyä, mutta toivottavasti teillä toimii.

Laitan linkin Vauva-lehdessä olleeseen refluksijuttuun!

http://www.vauva.fi/artikkeli/terveys/666/pulauttelu_ja_refluksitauti
 

Yhteistyössä