Rehellisesti:häiritsikö,jos lapsi oppi puhumaan tms.hitaasti?

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
tiiteni harmaana
Meillä lapsi oppi myöhään kävelemään. REHELLISESTI itseäni ei häirinnyt, mutta esim lapsen kummit sanoivat, että me jo ajateltiin, että koskahan tyttö pääsee fysioterapiaan, kun saatiin neuvolasta lähete ja siitä kummeillekin kerrottiin.
 
ei oikeastaan
Mulla puolitoistavuotias lapsi, joka puhuu tasan kaksi sanaa. Ei mua oikeastaan häiritse. Eihän tuo lapsi ole koskaan puhunut yhtään enempää, joten ei sitä osaa ajatella, että se voisi puhuakaan enempää, kun ei ole tottunut siihen, että se puhuisi. Paljon puhuvat vastaavan ikäiset tuntuvat enemmänkin oudoilta, vaikka se normaalimpaa oikeasti onkin. Oman lapsen kanssa on vaan niin paljon, että hänestä muodostuu mieleen "normaali" kaikessa, se normaali vertailukohta johon kaikkea muuta vertaa.
 
ei todellakaan, joskus saatoin puhella että olista kiva kun puhuis jo mutta ei se silleen häirinnyt.. nyt on niiin söpö kun harjottelee puhetta vaikka osa samanikäsistä jo puhuu kunnolla.. tuntuu vielä niin pienelle :heart:
 
kuhan kysyn
Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni harmaana:
Meillä lapsi oppi myöhään kävelemään. REHELLISESTI itseäni ei häirinnyt, mutta esim lapsen kummit sanoivat, että me jo ajateltiin, että koskahan tyttö pääsee fysioterapiaan, kun saatiin neuvolasta lähete ja siitä kummeillekin kerrottiin.
Kuinka myöhään? :)
 
Suzyanne
Ei se häiritse ainakaan vielä ettei poika puhu yhtään sanaa, ikää kohta 1 v. 4 kk. Kaksivuotiaana jos ei vieläkään puhu, sitten alkaa vasta pikkuhiljaa ihmetyttää.
 
hiii
itseasias mua hiukan häirittee.. ko muistan ko pikkuveljeni kävi vielä eka luokalla puheterapiassa ni serkut sitä kauhisteli.. no itellä nyt saman ikäinen 1,5v ko serkulla ja kuulin miten se jo juttelee eikä tää mein typy mitään puhu..:/ olis ollu vaan kiva "isku" niille et jos olis mein laps aikasemmi alkanu puhuu >:D hehhe..
 
nyt harmaana
Ei mua häirinnyt, mutta pelotti kyllä, että mikä pojalla on. Myöhemmin saatiin myös diagnoosi ja puheterapia. Tässä tapauksessa tieto ei lisännyt tuskaa vaan oli helpottavaa tietää mistä tämä johtuu ja miten tästä eteenpäin.
 
vieras
Ei häirinnyt, mutta huolestutti ja diagnoosikin löytyi puhumattomuudelle. Käy yhä 7 vuotiaana puheterapiassa, 3 vuotiaana aloitettiin. Ja tulee tarvitsemaan puheterapiaa vielä kauan.
 
vieras
No kyllä vaan. Meillä lapsi oppi puhumaan vasta 2v7kk iässä. Siihen asti käytti ehkä viittä sanaa. Ympärillä ihan kaikki samanikäiset ja nuoremmatkin puhuivat jo sujuvasti. Kyllä osa vanhemmista katsoi vähän kummeksuen, näin ainakin itsestä tuntui. Niin hartaasti toivoin, että josko lapsi oppisi tämän kesän aikana puhumaan, jotta nyt syksyllä kerhossa pääsisi paremmin leikkeihin mukaan ja voisi itseään ilmaista paremmin perheen ulkopuolisille. Ja kyllähän tuo on oppinut parissa kuukaudessa puhumaan jo pitkiäkin juttuja. Jotenkin tuntuu, että päivätkin sujuvat paljon mukavammin lapsen kanssa kun voidaan jutella ja vähän olen hajulla, mitä toisen päässä kulloinkin liikkuu.
 
Rehellisesti
Kyllä se varmaan vähän mietityttäisi. En olisi vähemmän ylpeä tai onnellinen lapsestani, mutta jotenkin sitä varmaan äideille tyypilliseen tapaan miettisi, onko lapsi saanut liian vähän virikkeitä tai onko muuten tehnyt jotain väärin. Vaikka järjellä tiedän, että kun en ole lasta hiljaisuudessa pitänyt tai pelkästään sitterissä makuuttanut, niin hän kyllä oppii omaan tahtiinsa.

Oppi kävelemään kavereitaan myöhemmin, mutta serkkuaan hiukan aikaisemmin, puhuu enemmän kuin jotkut ja vähemmän kuin jotkut, että aika keskiverrosti mennään :).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
Ei mua häirinnyt, mutta pelotti kyllä, että mikä pojalla on. Myöhemmin saatiin myös diagnoosi ja puheterapia. Tässä tapauksessa tieto ei lisännyt tuskaa vaan oli helpottavaa tietää mistä tämä johtuu ja miten tästä eteenpäin.
Saanko kysyä, millainen diagnoosi pojalle tuli? Missä iässä oppi puhumaan ja oliko puheessa millaisia ongelmia?
 
Häiritsisikö. No kieltämättä tuon kolmosen kanssa on välillä ollut tuskastuttavaa kun en ole aina oikein ymmärtänyt/saanut selvää mistä puhuu. Ja jos vertaan niin vertaan ykköseen ja kakkoseen...heitä hitaampi on ollut oppimaan puhelemaan.
 
vieras
Kyllä häiritsi silloin vuosia sitten ja kyllä häiritsi kun ei lähtenyt liikkumaan normaalissa aikataulussa. Murehdin näitä ja 2,5vuotiaana lapsi sai kehitysvammadiagnoosin. Älyllinen kehitysvamma tuntemattomasta syystä.
Ja myönnän että kuopuksen kohdalla häiritsi kun ei lähtenyt kääntymään normaalin aikataulussa. Kyttäsin kahta kauheemmin ja murehdin, mutta onneksi turhaan. :)
 
meidän ipana lähti liikkeelle tosi aikaisin ja puhua pälpättänyt vauvasta asti, ei tietenkään sanoja mutta siis jotain mökää pitänyt aina. Ja nykyään 2v8kk iässä ei ole hetkeäkään hiljaa, ei sitten hetkeäkään.

Niin mä sitten oon miettinyt että mahdan olla ihmeissäni ja tulee outoja tunteita, jos tämä tuleva pikkuveli ei kehitykään samaa vauhtia. Voi olla että tuntuu oudolta :)
 
Halikatti
Siis mua ei häiritse siinä mielessä, mitä muut ajattelee, koska luotan poikamme älyn olevan samaa hyvää tasoa kuin vanhempiensa,

mutta se häiritsee vähän, kun poika 2v 9kk ei puhu vielä, että en aina tiedä mitä hän haluaa.

Lisäksi olisi kivaa keskustella jo "pikku filosofin" kanssa

ja itsestäni on kirjattu ylös lukuisia hassuja ja hauskoja kommentteja kun opin puhumaan varhain ja ajatusmaailma oli sen mukainen! Mutta kun hän alkaa puhua, puhe on jo paljon "järkevämpää" eli "tylsempää"!
 
-
Mun mielestä, mitä väliä. Omat lapseni ovat oppineet puhumaan todella aikaisin, mutta eihän toi oikeastaan kerro mistään. Albert Einsteinkin alkoi puhumaan vasta nelivuotiaana.
 
vieras
Ei mua häiritse muiden lapset, oman kohdalla varmaan vähän. Mun kaverin poika oli tosi hidas kehittymään, ei esim ees istunut 8 kk iässä. Hän oli tosi vaivautunut siitä, muita se ei tainnu haitata.
 

Yhteistyössä