Reilun 1v ikäisen hampaiden harjaus..

  • Viestiketjun aloittaja eräs äiti
  • Ensimmäinen viesti
eräs äiti
Miten saisin harjattua kunnolla reilun vuoden ikäisen lapseni hampaat? Kun otetaan hammasharja esille, saattaa pystyä vähän harjaamaan etuhampaista, mutta sitten lapsi laittaa suunsa kiinni, tai työntää harjaa pois kielellään, kääntää päätään yms..
Joko tämän ikäiselle voisi käyttää hammastahnaa? tai jotain fluoritabletteja tms..??
 
Meille sanottiin hammasneuvolassa,että hammastahna ja fluoritabletit aloitetaan n. 1½ vuotiaana kun hampaiden kiille on ekaks päässyt vahvistumaan tai jotain..

Tuo 13 kk ikäinen on välillä ihan samanlainen, mutta ajan kanssa, laulellen ja nauratellen ne hampaat on tullu aina pestyiksi kun periks en anna ennen kun hampaat on kunnolla harjattu.
 
vieras
Heti kun on ekat poskarit niin hammastahnaa ja yritä vaan pestä kunnolla varsinkin ne poskarit, meille ekoihin poskareihin tuli reiän alut kun ei antanut pesstä kunnolla.
 
=0
Meillä oli ihan kaameeta hampaiden pesu alkuun. Mä olin jo vähällä luovuttaa kun ei suu auennut ollenkaan. Mä jätinkin harjauksen pois hetkeksi ja sitten leikin varjolla yritin jatkaa sitä. Jos sai harjan edes koskettaa hampaita oli kerännyt pisteen ja kun oli 5 pistettä koossa sai tarran. Ja laskemisen hoiti äiti :) Eli ei niitä tarroja ihan pilvin pimein mennyt.

Nyt 2,5 v poika ja sai joululahjaksi mikki sähköhammasharjan ja hampaiden pesu on nyt tosi kivaa.
 
Anne
Ensimmäinen poskihammas -> hammastahna käyttöön. Tää oli meijän neuvolan ohje.
Olen pessyt lapsen hampaat 6kk:n ikäisestä asti aamuin illoin. Hyvin lähti sujumaan eikä ole ollut kuin hetkittäisiä kiukkukohtauksia esimerkiksi väsyneenä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tii84:
meille taas sanottiin että hammastahnaa pitäisi alkaa käyttämääm kun ensimmäinen hammas puhkeaa..taitaa olla vähän paikasta kiinni miten neuvovat :eek:
Niin meilläkin nyt tän kolmannen kans, on kuulemma uus suositus näin. Tosin tahnas pitäs se joku arvo olla 500, joka yleensä on 1000, mä en tota lievempää tahnaa oo kaupasta löytäny. Oon sitte laittanu ihan tosi vähän muumi tahnaa.
 
karuski
joko:
* PUNAhattuinen hammaspeikko tai
*SISIhattuinen hammaspeikko

ja sitä piti aina etsiä suusta joka paikasta..ja välillä se vaan viuhahteli edestakas siellä suussa..Olipas ihme kaveri :)
 
Joo taitaa vaihdella noi ohjeistukset... täytyy sanoa että meillä ois vasta kuukausi sitten alettu käyttää hammastahnaa jos ois pitäny odotella kulmahampaita ja syksyllä jos ois odoteltu poskihampaita... tyttö on nyt 2v1kk vanha. Eka hammaskin tuli vasta 11kk iässä. Toisia poskihampaita ei edes vielä pullota missään.
 
Piipii
Sitkeesti vaan jatka yrittämistä. Ajan kanssa siitä tulee tapa, jota ei unohda edes yksin ollessaan.
Meillä hampaiden harjaus aloittettiin heti ekojen puhjettua (esikoisella 4,5kk ja kuopuksella 3,5kk...), ja kumpikaan ei vääntänyt vastaan ihan kuin alussa vain.
Hammastahnaa en muista milloin aloitettiin käyttämään, mutta pienemmällä huomattavasti aikaisemmin kuin isolla, kun hän isompaa katsellessaan halusi myös sen tahnan mukaan.
 

Yhteistyössä