Riittääkö reilu kaksi viikkoa, että lelut ovat kellarissa jotta kihomatojen munat kuolee?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kaveri kertoi, että ei tartte pestä jos vaan ovat täysin eristyksissä kosketuksesta pari viikkoa. Onko totta? Pakastanut olen aiemmin mutta nyt ei pakkaseen mahdu ja epätoivoa ilmassa kun jo kolmannen kerran tartunta koulujen alettua.
Opettajalle ilmoitettu, että siellä on pakko olla joku joka tartuttaa koska tässä on sellaset siivoukset tehty ettei tosikaan :/
 
ei tietoa
Ei löydy mistään tuota, että kauanko kihomadot selviävät. Yhdella sivulla sanotaan vain, että kihomadon munat voivat säilyä vuodevaatteissa pitkiäkin aikoja.

Aikaisemmin on veikattu, että munat selviäisivät 2 - 3 viikkoa.
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1510276-kauanko-kihomadot-selviaa-hengissa-kehon-ulkopuolella/
 
HippuTAR
Mulla on sellainen mielikuva että ne munat saattaa säilyä kuukausia?? Mutta tosiaan vain mielikuva ei mitään faktaa.
Täin munat muistaakseni kuolee melko nopeasti.
 
Käsittääkseni kihomadon munat voivat säilyä elossa pidempään kuin pari viikkoa. Koska ne voivat elää huonepölyssä. Ainakin karvaisissa pehmoissa voisi niiden sitten kuvitella elävän paria viikkoa lauemmin.-
/Täit kuolevat eristyksessä. jo parissa vuorokaudessa, sitä et toki kysynyt.)
Leluja, joita ei voi pestä pakastaisin, ja jos pehmoja imuroisin.
Tosin olen kyllä pessyt sellaisiakin pehmoja koneessa, joissa lukee- vain pintapesu.
 
viera ap
Ei löydy mistään tuota, että kauanko kihomadot selviävät. Yhdella sivulla sanotaan vain, että kihomadon munat voivat säilyä vuodevaatteissa pitkiäkin aikoja.

Aikaisemmin on veikattu, että munat selviäisivät 2 - 3 viikkoa.
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1510276-kauanko-kihomadot-selviaa-hengissa-kehon-ulkopuolella/
Oon ymmärtänyt, että vaatteille ja lakanoille riittäisi pelkkä pesu?
Oon aiemmin pessyt 60 asteessa lakanat ja pikkuhousut mutta nyt pesen 90 asteessa. Osa vaatteista on sellaisia ettei kärsi yli 40 asteessa pestä.
Imuroidaan koko talo, patjat ja kaikki sekä pyyhitään yleispuhdistusaineella kaikki rivat yms pinnat.
Nuo lelut aiheuttaa pään vaivaa kun osaa niistä ei voi pestä.
 
"sally"
Mulla sellainen käsitys että pakkasessa ja saunassa tuhoutuvat nopeasti mutta pelkässä varastossa... luulen ettei parissa viikoss tuhoudu kun muutenkin saattavat olla "elossa" parikin kk.
 
Mä olen joskus työn puolesta ollut tartuntatautiliittoon asian tiimoilta yhteydessä ja sieltä sanottiin, että munat voivat elää jopa kuukausia pinnoilla ja voivat levitä myös huonepölyn mukana. :(
Että tän perusteella sanoisin, ettei "kellarointi" auta.
 
viera ap
[QUOTE="vieras";24849082]Soita neuvolaan tai terveysasemalle ja kysy sieltä!

Ja uudelleen yhteys kouluun ja pontevasti, että tiedottavat varmasti.[/QUOTE]

Tk:ssa meinasivat että normaali viikkosiivous riittää sekä vuodevaatteiden pesu ja pikkuhousujen vaihto seuraavana päivänä lääkkeen otosta.
Koulusta on nyt lapsen luokalta soitettu kaikki vanhemmat läpi.
 
viera ap
Käsittääkseni kihomadon munat voivat säilyä elossa pidempään kuin pari viikkoa. Koska ne voivat elää huonepölyssä. Ainakin karvaisissa pehmoissa voisi niiden sitten kuvitella elävän paria viikkoa lauemmin.-
/Täit kuolevat eristyksessä. jo parissa vuorokaudessa, sitä et toki kysynyt.)
Leluja, joita ei voi pestä pakastaisin, ja jos pehmoja imuroisin.
Tosin olen kyllä pessyt sellaisiakin pehmoja koneessa, joissa lukee- vain pintapesu.
Ei voi myöskään osaa pakastaa kun kyse elektronisista laitteista.
 
"kätilö"
munat säilyvät esineiden pinnoilla ja varsinkin tekstiileissä pölyn seassa jopa kuukausia, tavallisimmin 2-3 kuukautta..! eli desinfioi lelut ja pidä karanteenissa sitten hoidon ajan.
 
viera ap
Wikipediassa luki näin, onkohan luottamista:
Munat voivat säilyä elinkelpoisina pari viikkoa vuodevaatteissa, huonepölyssä ja kodin pinnoilla, joten puhtaus ja etenkin käsien hygienia ovat ehdottoman tärkeitä kihomatotartunnan hoidon ja ehkäisyn kannalta.
 
"vieras"
niin ja sitten muistakaa uusia kuuri 10-14vrk:n kuluttua jotta edellsien kuurin jälkeen kuoriutuneet munat (nyt matoja) myöskin kuolevat.

Me päiväkodissa desinfioitiin kaikki pinnat, pestiin ja desinfioitiin lelut ja pyykättiin tekstiilit/pehmot ja mitä ei voinut pestä heitettiin pois. Hirveä urakka, ja jatkuu vieläkin. Lapset ovat vähillä leluilla jo toista viikkoa, mutta ainakin nekin vähät on hyvin puhtaita.

Tehostimme käsienpesua ja vaipanvaidossa käytämme hanskoja tartunnan saaneen kohdalla ainakin nyt parin viikon ajan. saatoimme hiukan ylireagoida, mutta se et ne tarttuisi koko ryhmään olisi ikuinen rumba siivouksen ja pyykkäilyn merkeissä.
 

Yhteistyössä