Rintakumi; imettääkö joku vain ja ainoastaan rintakumin kanssa? Kokemuksia kaipaisin

  • Viestiketjun aloittaja Evenkeli
  • Ensimmäinen viesti
Evenkeli
Synnytin poikamme kolme viikkoa sitten. Heti jo synnytyssalissa mulle annettiin rintakumi. Silloin kai oli rinnan päät tosi alhaalla. No ajattelin itse, että pian tahdon opetella ilman kumia.
No osastolla juurikaan ei kukaan hoitaja sanonut et kokeilepas jo ilman kumia. Vaan sain imettää rauhassa ja itse sitten yritin välillä imettää ilman.
Välillä se onnistuikin.

Kotosallakin olen välillä yrittänyt ilman mutta sitten on laiskuus voittanut.

Olis vaan kiva kuulla kokemuksia niiltä jotka olisi imettänyt pitkään ja rintakumin kanssa. Onko se vaikuttanut negatiivisesti johonkin? Onko ollut haittaa vai onko kaikki mennyt hyvin.
Rintakumin käytöstä vaan saa aika ristiriitaista tietoa. Ihan niin kuin tutin käytöstä...
 
Itse imetin esikoista ensimmäiset 2kk oikeastaan vain ja ainostaan rintakumien avulla. Niistä päästiin eroon viikossa kunnon harjoittelun ja harsojen avulla (niillä kuivasin rintaa ja sain muotoiltua nänniä paremmaksi vauvan suuhun) ja imetin lopulta 1v1kk asti. Nyt toista lastani olen voinut imettää alusta lähtien ilman rintakumia. Molemmat lapset kasvaneet ihan yhtä hyvin. Tiedän kaverini, joka imetti poikaansa noin 9kk pelkästään rintakumeilla. Eli mun kokemukset rintakumeista on ihan hyvät =)
 
Mä imetin ekat kaksi viikkoa ilman rintakumia, sitten oli pakko siirtyä kumeihin. Imetin niillä 1,5kk. Haittaa oli se, että nännit sai vähemmän ärsykettä ja maitoa tuli huonommin. Vauva oli tissillä pahimmillaan 10 tuntia vuorokaudessa. Kun poika täytti 2kk, oppi hän oikean imuotteen, huomasi varmaan, että näinhän sitä maitoa saa paremmin eikä hyväksynyt kumista rintaa enää. :D
 
M&mm
1v3kk meni kumeilla, sitten lopetin kokonaan. Lapsella oli kireä kielijänne joka leikattiin 6 kk ikäisenä mutta sitten oli jo imuote muodostunut. Alusta asti jouduin antamaan lisämaitoa myös. Hyvä mieli jäi imetyksestä, onnistunut kokonaisuus olosuhteet huomioon ottaen. Olin sinnikäs!
 
"vieras"
Mä imetin lasta yli vuoden rintakumien kanssa. Ei vaan osannut muksu imeä ilman kumia, vaikka mulla ihan imeykseen sopivat nännit ovatkin. Maidon herumiseen kumi ei vaikuttanut, joillain vaikuttaa paljonkin. Kun muksu oli siinä 4-5kk paikkeilla, lopetin kumien keittämisen ja tiskasin ne vaan fairilla.
 
Millipidetär
Imetin 1-vuoden kumin kanssa, 7-8kk vanhaan asti maitoa tuli ihan vauvan tarpeisiin, sen jälkeen alkoi vähenemään. Oltais voitu päästä siitä eroon jos olisin tosissani panostanut opetteluun ilman kumia ja olisin hakenut opastusta. Meillä oli 3-4 kk iässä ihan kamala vaihe kun vauva sai rintaraivareita kun kumin kanssa joutui tekemään enemmän aluksi töitä ennenkuin alkoi herumaan, vauva ei olisi halunnut odottaa :( Jos toinen lapsi joskus tulee synnäriltä en kumin kanssa poistu vaan vaadin niitä opettamaan imetyksen ilman kumia tai annan vaan pullosta, sen verran kovat traumat koko hommasta jäi... mutta hieno lukea että muitakin on, hormonihuuruissani itkin sitä että olen vain puolikas äiti kun joudun käyttämään kumia imetyksessä, muutenkin siitä koasti ulkopuoliset huomautteli, ei tuntunut kivalta.
 
Olen imettänyt nyt liki 6 kk pelkästään kumin kanssa. Rinnanpäät on vain niin kertakaikkisen surkeat, ettei mitään mahdollisuutta ilman (kokeiltu on). Maitoa on tullut tosi hyvin, luovutan vieläkin. Toki mieluummin imettäisin ilman kumeja, mutta minulla ei ole vaihtoehtoa.

Hankalaa on ollut se, että tarvitsen imettämiseen aina tyynyn, kun pitää olla molemmat kädet vapaana sen kumin kanssa taiteiluun. Alussa imetin jonkin verran myös makuullaan, mutta se tuntui aika hankalalta. Lisäksi minulla on isot rinnat, jotka tuovat lisähaastetta. Välillä maitoa pääsee kumin ja rinnan väliin (siis siihen reunan alle) ja paikoilleen pysymisen kanssa on ongelmaa. Ja niitä raivareita meilläkin on ollut kaksin kappalein, 2,5 kk:n iässä ja nyt viikko takaperin. Silloin tuon kiinni pysymisen kanssa on ollut vielä vaikeampaa. Välillä olen ollut niin väsynyt, että tekisi mieli nakata koko kumit nurkkaan, mutta siitä taas on menty eteenpäin.

Mielenkiintoista, että jollakulla muullakin on tissitakiainen! Ekoina viikkoina poika suostui syömään pullostakin, sittemmin ei ole pulloa huolinut (todellakin kaikki keinot kokeiltu!) Nyt juo nokkamukista vettä, mutta vain vettä. Eli kotona saa olla aika tiiviisti ruoka-aikoina (se tyynyn haalaaminen mukana on isotöistä).

Minä keitän kumit vieläkin, mutta vain siksi että silloin ne tuntuvat puhdistuvan paremmin ja pysyvät siten paremmin kiinni. Ostin niitä monta (olisko 8-9), niin ei tarvi jatkuvasti keittää. Toki nyt kiinteiden aikaan keittäminen ei ole tarpeen, eikä sairaalassakaan neuvottu keittämään alussa kuin kerran päivässä, välillä tietysti pestään fairylla.

Oma vaivansa noista kumeista on ollut, mutta toisaalta ilman niitä en olisi voinut imettää ollenkaan. Vaikka viestistä voi saada toisenlaisen kuvan, olen silti imettämiseen enemmän kuin tyytyväinen! Tsemppiä!
 
Viimeksi muokattu:
pp
No musta ainakin tuntuu siltä, että rintakumin käyttö oli osasyynä imetyksen varhaisempaan lopettamiseen. N. 3-4kk iässä poika alkoi saada kauheita rintaraivareita, eikä kumi vaan pysynyt paikallaan siinä riehumisessa ja molemmilla alkoi kärsivällisyys loppua. Yritin päästä kumista eroon, mutta silloin ilmeisesti tissistä suihkusi maitoa sellaisella paineella, että poika hermostui totaalisesti. Oli sitten vaan helpompaa ottaa kumi taas käyttöön.
Meillä tosin osui samoihin aikoihin myös vaihe, jolloin painoa ei tullut riittävästi. Neuvolasta käskettiin antaa lisämaitoa pullosta. No siihenhän se imetys sitten viiemistään kariutui.
Seuraavalla kerralla, jos sellainen tulee, en todellakaan rupea tuota "kätilöiden ajansäästö" -kumia käyttämään. Uskoisin myös, että ilman kumia ei lisämaitoa välttämättä olisi tarvittu, kun imeminen olisi paremmin stimuloinut rintaa. Imetys olisi luultavasti myös rintaraivareiden aikaan sujunut paremmin, jos poika olisi tottunut alun pitäen imemään suoraan rinnasta, sillä maitosuihku ei mielestäni ollut aivan valtava, vauva ei vaan ollut tottunut siihen, että maitoa suihkuaa suoraan suuhun.
 
Esikoista imetin rintakumien kanssa n. 6kk saakka. Mulla ongelmana oli että imettäminen ilman rintakumia teki aivan järjettömän kipeää, välillä rintakuminkin kanssa koski kamalasti. Välillä koitettiin aina ilman kumeja ja lopulta sitten opittiin niistä pois ja imetin esikoista siihen saakka kunnes hän oli 1v 3kk ikäinen.
 
#vieras#
Mä sain rintakumin myös heti synnytyssalissa, koska rinnanpäät on onnettomat, eikä tyttö saanut ikinä niistä otetta, ei edes erottanut nänniä koko rinnasta, että mistä kohtaa olisi alkanut imeä.
No imetys oli aikamoista taistelua koko ajan. Kumia en meinannut millään saada pysymään kiinni, vaikka kaikkia konsteja koitin. Julkisilla paikoilla en olisi voinut kuvitellakkaan imettämistä, oli se melkein joka kerta sellainen show :) Eli on se huomattavasti hankalampaa kuin ilman.
Kun tyttö oli n. 2kk huomattiin painon alkaneen pudota ja otettiin lisämaito mukaan. Imetys oli lähtenyt tosi hyvin käyntiin ja paino nousi hyvin, mutta jälkikäteen olen miettinyt, että maidon väheneminen johtui rintakumista. Rinta ei saanut tarpeeksi stimulaatiota, että olisi kunnolla maitoa heruttanut.
Eli suosittelen kaikkia yrittämään mahdollisimman nopeasti kumista eroon jos se vain on mitenkään mahdollista.
Jos toinen lapsi vielä siunaantuu, niin en kumia huoli. Rinnanpäät ovat nyt hiukan ulommat kuin aiemmin ja toivon että ne vauvalle kelpaavat.
 
onnea vauvasta ja tsemppiä!
Kyllä mäkin kolmeviikkoista esikoista vielä kumilla imetin mutta sitten se jäi pikkuhiljaa pois. Sitkeästi vain harjoiteltiin ilman.

Oli helpottavaa päästä siitä riesasta eroon. Vaikka toki se oli parempi imettää kumilla kuin ei ollenkaan, puutteellisen imetysohjauksen vuoksi ei olisi koskaan päästy hommaan ilman kumia kiinni.
 
"Lissu"
Imetin molempia alkuun rintakumeilla, esikoista ekat 2 kk ja kuopusta reilun kuukauden. Ei vaan onnistunut ilman, vauva ei saanut otetta. Kyllästyin sitten niihin kumeihin koska niillä imettäminen kesti niin piiiitkään. Molemmilla lapsilla imetys kesti kumien kanssa keskimäärin 1,5 h kun taas ilman niitä selvittiin alle puolessa tunnissa. Tuossa 1-2 kk iässä alkoi sujua otteen saaminen rinnasta ilman kumia niin jätin sen silloin pois.
 
Ärrimiau
Mä imetin kumeilla aina sen aikaa että lapsi rauhoittui nälässään ja malttoi yrittää imeä pienestä nännistä. Käytin myös silloin, jos oli imenyt edellisellä kerralla ihon rikki.
Parin kuukauden iässä mun maidontuotanto alkoi olla jo niin runsasta, että ei tullut itku, kun pienellä imaisulla tulvi jo suu täyteen.
 
"vieras"
Kaikkien kanssa olen joutunut rintakumeilla aloittamaan, mutta laiskana olen niistä aina hommautunut eroon. Ei tarvitse väliin niitä pestä ja laitella.

Minun reseptini niistä eroon pääsemiseen on se, että aluksi antaa nälkäisenä syödä kumin kanssa, kunnes nänni nousee hyvin ja siitä saa kunnon otteen. Sen jälkeen kumi pois ja syönti jatkuu ilman. Kuopus tahtoi tottua tuohon kumin käyttöön liikaakin, hänen opettamisessaan syömään ilman meni kauimmin.
 
"Lissu"
[QUOTE="vieras";21977945]Kaikkien kanssa olen joutunut rintakumeilla aloittamaan, mutta laiskana olen niistä aina hommautunut eroon. Ei tarvitse väliin niitä pestä ja laitella.

Minun reseptini niistä eroon pääsemiseen on se, että aluksi antaa nälkäisenä syödä kumin kanssa, kunnes nänni nousee hyvin ja siitä saa kunnon otteen. Sen jälkeen kumi pois ja syönti jatkuu ilman. Kuopus tahtoi tottua tuohon kumin käyttöön liikaakin, hänen opettamisessaan syömään ilman meni kauimmin.[/QUOTE]

Kuopuksella kumista vieroitus onnistui juuri noin. :) Esikoisella taas ihan päinvastoin: ensinälkäänsä hän olisi imenyt varmaan vaikka kiveä, mutta kun pahin nälkä oli ohi niin sai raivarin huomatessaan että kumi puuttui. Mutta niin se lopulta onnistui hänelläkin, että alkuun imetin ilman kumia ja kun alkoi hermostua niin laitoin kumin. Vähitellen lakkasi pyytämästä sitä.
 
Evenkeli
Kiitoksia hirveesti kaikille kun ootte jakanut kokemuksia :)
Meillä ei tosiaan kumi ole maidon tuloa estänyt, tulee ihan pakkaseen asti ja paidat märkinä jos ei liivejä ja liivinsuojuksia ole.

Mutta meillä kans yks show aina kun alan imettään. Asettelen tyynyä ja siihen pyyhettä ja sitten vielä harsoa pojan ruokalapuksi kun maitoa tulee niin hirmu paljon että sitä on sitten joka paikassa. Ja sitten vielä pyyhe, mihin saa pyyhittyä rintakumin kun se on ihan täynnä maitoa.

Että tuon takia jotenkin tahtois päästä eroon kumista mutta sitten oon ollut laiska yrittään kun kumin kanssa poika on kuitenkin maitoa hyvin saanut, paino noussut huimasti. Oli syntymäpainossaan jo synnäriltä lähtiessään (3300g) ja kotikäynnillä painoa jo 3880g. Nyt varmaan jo 4kg...

Täytyypä katsoa mitä tehdä :)
Esikoisen kanssa on vaikeeta kun kokemusta ei ole.
 
[QUOTE="vieras";21977945]Kaikkien kanssa olen joutunut rintakumeilla aloittamaan, mutta laiskana olen niistä aina hommautunut eroon. Ei tarvitse väliin niitä pestä ja laitella.

Minun reseptini niistä eroon pääsemiseen on se, että aluksi antaa nälkäisenä syödä kumin kanssa, kunnes nänni nousee hyvin ja siitä saa kunnon otteen. Sen jälkeen kumi pois ja syönti jatkuu ilman. Kuopus tahtoi tottua tuohon kumin käyttöön liikaakin, hänen opettamisessaan syömään ilman meni kauimmin.[/QUOTE]

Täällä on myös yksi rintakumeilla imetystä aloittanut.
Meillä meni 6 viikkoa ennen kuin poika "huoli" rintaa ilman kumia.
Rintakumit otettiin sairaalassa käyttöön kun niin matalat rinnanpäät, ettei vauva suostunut ottamaan otetta vaan reuhtoi ja leikki.
Vieroitus onnistui juurikin yllämainitulla tavalla. Ihan yllätyin että lopulta rintakumista päästiin eroon "yhdessä yössä".
 

Yhteistyössä