Rippilapselle rahalahja kummilta, paljonko ?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Moi,
Käynnistän taas keskustelun sopivasta lahjasummasta.
Tänä kesänä 3 kummilastani pääsee ripille. Kaikkien toiveena on raha.
Suora kysymy:eek:nko sopiva summa 50 / nokka ?
Laitan vielä jonkun pienen jutun kylkeen esim tyttö saa vanhan koruni ( käyttämätön ja hopeaa, ei ihan halpa ). Pojille yritän keksiä jotain pientä..max 20 euroa mutta ei krääsää vaan jotain oivaltavaa.
Seteli olisi siis vain 50.
Olen 2 lapsen sinkkuäiti, asun juhlijoista kaukana joten matkoihinkin menee mukava summa. Joudun myös ostmaan lapsilleni juhlavaatteita näiden kekkereiden takia...joten hintaa tulee myös "sivukuluista"
En siis millään raaskisi laittaa satasen seteliä näille nuorille vaikka se varmaan asiallista olisikin.. 300 euroa lahjoihin on jo hurjasti !
Huokaus.
Toivon keskustelua onko tuo 50 ookoo vai aivan ala-arvoista...
Kiitos vastaajille !
 
vierailija
50-100 € omasta varallisuudesta riippuen ja kortti+yksittäinen ruusu. Yhdelle annettiin ruusun sijaan lihansyöjäkavi ja yhdelle ruukkuorkidea. Kerran laitoin kuoreen 3 sileää 20 euron seteliä.
 
Moi,
Käynnistän taas keskustelun sopivasta lahjasummasta.
Tänä kesänä 3 kummilastani pääsee ripille. Kaikkien toiveena on raha.
Suora kysymy:eek:nko sopiva summa 50 / nokka ?
Laitan vielä jonkun pienen jutun kylkeen esim tyttö saa vanhan koruni ( käyttämätön ja hopeaa, ei ihan halpa ). Pojille yritän keksiä jotain pientä..max 20 euroa mutta ei krääsää vaan jotain oivaltavaa.
Seteli olisi siis vain 50.
Olen 2 lapsen sinkkuäiti, asun juhlijoista kaukana joten matkoihinkin menee mukava summa. Joudun myös ostmaan lapsilleni juhlavaatteita näiden kekkereiden takia...joten hintaa tulee myös "sivukuluista"
En siis millään raaskisi laittaa satasen seteliä näille nuorille vaikka se varmaan asiallista olisikin.. 300 euroa lahjoihin on jo hurjasti !
Huokaus.
Toivon keskustelua onko tuo 50 ookoo vai aivan ala-arvoista...
Kiitos vastaajille !
Sopiva lahja on sellainen, joka sinusta tuntuu hyvälle antaa. Sinun tilanteessasi tuo summa kuulostaa enemmän kuin anteliaalle!
 
vierailija
Ap täällä kiittelee vastauksista. Hyvä noin jos 50 on ok summa. Tässä jäin itsekin miettimään laajemminkin rahalahjan antamista. On eri asia onko varaa vai onko halua. Käsi sydämellä mulla olisi se satanen/ nuori varaa antaa, mutta ei tuntuisi hyvältä sijoittaa niin suurta summaa rippilapsen lahjaan. 2 näistä ovat minulle aika vieraitakin, ikävä kyllä. Kyllä minä heitä muistan jatkossakin jotenkin, ilman muuta. Ainakin tuota läheisempää.
 
vierailija
15-vuotiaan pitää olla jo riittävän kypsä ymmärtämään, ettei lahjan hinta ole suoraan rinnastettavissa sen arvoon. Toki vanhempien pitää myös tukea tämän käsityksen syntymistä kasvatuksellisin keinoin. Rikas setä voi laittaa satasia, mutta se ei tee siitä parempaa sukulaista eikä enemmän etiketin mukaista. Ihmisten elämäntilanteet vaihtelevat ja juuri esim. sellainen asia, että toisilla voi olla useammat juhlat yms. 50 euroa on oikein hyvä lahja.
 
r0s
Toiveena on, tottakai, raha. Ja onhan se helppo ratkaisu. Ja viisikymppiä ihan hyvä, etenkin jos mukaan tulee edes jotain ihan pientä mikä säilyy kun raha on kulutettu.

Mun kakkospojan kummit (lapsettomia, niillä on aikaa) päätivät antaa erilaisen lahjan. Hakivat pojan eräänä viikonloppuna isoon kaupunkiin ja sit käytiin siellä sun täällä, poika sai valita missä, ja lopuksi vielä syömässä. Sit palauttivat nuorenmiehen. Oli kuulemma kivaa.
 
vierailija
Kyllä 50 euroa on noloa :confused: VÄHINTÄÄN 200, sieluiten se 500!
Kyllähän vuokranantajakin sen ymmärtää, että on ne tietyt kuukaudet vuodessa, jolloin ei ole mahdollista maksaa vuokraa. Rippijuhlat, yo-kirjoitukset, joulu ja tietenkin pari-kolme sellaista kuukautta kun sukulaislapsilla on synttärit. Mutta syys- ja lokakuussa maksan aina ja yleensä myös huhtikuussa.
 
vierailija
Kyllä kummin kuuluu antaa rippiristi.Siis sylikummin.Kakkos tai kolmos kummilta kaulakoru tai rannekoru tai korvikset,mitä nyt kummilapsi itse toivoo.Minusta raha ei kuulu kummin annettavaksi se on enempi isovanhempien ja muiden vieraiden.
 
vierailija
Ap täällä kiittelee vastauksista. Hyvä noin jos 50 on ok summa. Tässä jäin itsekin miettimään laajemminkin rahalahjan antamista. On eri asia onko varaa vai onko halua. Käsi sydämellä mulla olisi se satanen/ nuori varaa antaa, mutta ei tuntuisi hyvältä sijoittaa niin suurta summaa rippilapsen lahjaan. 2 näistä ovat minulle aika vieraitakin, ikävä kyllä. Kyllä minä heitä muistan jatkossakin jotenkin, ilman muuta. Ainakin tuota läheisempää.
Maksaahan se korukin tai muu lahja 50ylöspäin niin miksi antaa raha josta ei jää edes muistoa?
 
vierailija
Mustakin 50e on hyvä. 100 e on kyllä mielestäni jo ihan liikaa! Ehkä sitten, kun kummilapsi ammattiin valmistuu tai ylioppilaaksi, voi antaa sen 100e. Tai kun menee naimisiin, jos siis menee. Mutta silloinkin musta se 50e myös hyvä, iso summa sekin!
 
vierailija
Kyllä kummin kuuluu antaa rippiristi.Siis sylikummin.Kakkos tai kolmos kummilta kaulakoru tai rannekoru tai korvikset,mitä nyt kummilapsi itse toivoo.Minusta raha ei kuulu kummin annettavaksi se on enempi isovanhempien ja muiden vieraiden.
Mikä jää jonnekin laatikon pohjalle pölyttymään tai joka viedään jonnekin kulta rahaksi-paikkaan. Se siitä muistosta :D Monet sanovat heti, ettei mitään koruja. Omalle kummitytölleni olen korun ostanut, hänellä oli samaa sarjaa ennestään ja toivoi siihen toista korua. Meni vielä maut yhteen, molemmat pidimme siitä. Monestihan saa ihan muuta kuin on toivonut ja saadut jäävät käyttämättä, kun nuoret ovat niin ehdottomia, mitä voi käyttää ja mitä ei.
 

Yhteistyössä